/fotboll/osk/forum/5133.aspx/fotboll/osk/forum/5133.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-03-06 10:33
Officiell laguppställning:

Följande lag är uttaget.

John Alvbåge

Tommy Wirtanen
Bertin Zé
Magnus Wikström
Samuel Wowoah

Fredrik Nordback
Alejandro Bedoya
Nordin Gerzic

Marcus Astvald
Michael Jidsjö
Roni Porokara

Avbytare:
Peter Westman, Magnus Kihlberg, Edvin Möller, Erik Nilsson, Johannes Skoglund, Boris Lumbana, Gustaf Lundholm.

Mycket skador är det men det ser iaf bra mycket bättre ut än mot Degen. Tyvär så är det kanske just dom två viktigaste spelarna som är indisponibla.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-06 10:04
Då fyller jag på med årets tips på AS segrare, ÖSK placering,sista placering och varningen och fågel eller fisk.

1:a: IFK Göteborg. Ellos saknar ff en stor målskytt och det har varit avgörande varje säsong. Och de svarar med att i år ha en än större defensiv prägel. Man ska vinna AS på minst insläppta mål helt enkelt. Håller inte. Därför tar IFK hem det.

4:a: ÖSK. Höjer tipset. Skillnaden i år heter Bedoay & Mackan. Och Almebäck får vara hel.

16:e: Sorry Åtvid. För tunt material.

Underskatta inte: Mjällby. 4-2-3-1 spelande lag med ramstarkt försvar och snabba omställningar. Lite svaga i målskyttet hittills i år dock.

Årets fågel eller fisk? GAIS och Halmstad.
Örebro DaSa
2010-03-06 09:40
Har tänkt att lägga in mina årliga tips på vem som vinner AS idag. Förra året lyckades jag pricka in AIK, men satsade även på Elfsborg och ÖSK:) Så här kommer mina tankar om 2010:

1. Elfsborg - De har bredd och kvalité i truppen och en av allsvenskans bästa tränare.
2. IFK Göteborg - Får tillbaka sina skadade spelare plus att de värvat Pärlan och Kalle S. Nästan så att jag tror mer på IFK men kan tyvärr inte tippa dem som vinnare:)
3. Häcken - Om vi är ett topp-5 lag och vi blir helt utspelade av Häcken så blir ju slutsatsen att de kommer högre än oss.) De har också en bra bredd i truppen med den del spetsspelare. och många unga spelare som utvecklas.
4. KFF - Kalmar är nog det lag som vi har mest att lära av. Så fort de tappar en spelare så fyller de upp med en ny som snabbt kommer in i deras spelsystem. Med deras kassa på 80 miljoner så kommer de ha råd att köpa in spelare till sommaren om de ligger dåligt till.
5. ÖSK - se mitt inlägg från igår.
6-10. MFF - får de till det så kommer de vara med och slåss om guldet, men troligen kommer de inte få det i år heller p.g.a. för stor spelareomsättning.
6-10. AIK - tappat för många viktiga spelare.
6-10. HBK - Kommer nog bättre än förra året med en ny tränare och sina stjärnor Kujuvic (stavning?!) och Görlitz.
6-10. DIF - De har köpt in en del klasspelare så jag tror de kommer börja dåligt men avsluta med en stark höst när de spelat in sina nya spelare.
6-10. HIF - Ville egentligen sätta dem lägre, men spelare som Edman, Lantz och Jönsson kommer nog se till att de inte hamnar i bottenstriden.
11. BP - Har värvat riktigt bra och var bra förra året, så det är nog mera ett önsketänk än en realistisk tippning att sätta dem så här långt ner:)
12. Gefle - De verkar ha hittat en ny Oremo så han räddar kontraktet för dem. Sen har de ju även klasspelare som Lantto och Hugsson.
13. Åtvidaberg - Tror att de kommer bli den nykomling som överraskar mest.
14. Trelleborg - Prahl är en grym lagbyggare och borde i teorin bättre på Trelleborgs placering från förra året men jag tror att de kommer att floppa i år.
15. GAIS - Många nya spelare som skall spelas in och sen utgår jag från att Wanderson försvinner till sommaren.
16. Mjällby - Har inte sett dem spela, men skall bli spännande att se Grahn igen. Tyvärr så tror jag att han inte är en spelare som gör sig i ett bottenlag.

Så jag komma att tippa följande i år:
Elfsborg - 50 %, odds 4 ggr
MFF - 20 %, 6 ggr (jävligt dåligt odds)
Häcken - 10 %, 30 ggr

Skytteligavinnare:
James K - 20 %, ?? ggr
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-06 09:33
Charlezzz //ja. Ingen har ju sagt att matchen inte blir av (vad jag sett) och det skulle väl stått på ÖSK:s hemsida.

Fri entre i dag
Örebro Charlezzz
2010-03-06 08:00
Kurt von Tratt//

I dagens pappers-NA säger Sixten att Bedoya är väldigt nära en startplats i premiären. Han ska också starta dagens match tillsammans med Nordin och Nordback, vilket kanske kan ses som en bekräftelse i sig att matchen blir av?
Örebro den oumbärlige
2010-03-06 01:15
Ja ÖSK är beroende av en target som har offervilja. Visst kan man påstå att dagens Olsen har det men enligt mig så var det just den maximala offerviljan som gjorde han så bra 2008 - då han även spelade för att få ett bra kontrakt.

Nu - två hjärnskakningar senare - verkar han inte lika vass och ful i duellerna vilket hämmar hans spel något otroligt.
Örebro ÖSK öster
2010-03-06 00:36
En chansning: Edvin Möller, Simon Leonidsson, Johannes Skoglund, Erik Nilsson, Mikael Jidsjö

edit: Boris Lumbana, Daniel Björnqvist, Gustav Lundholm borde platsa bland dom. Såklart. Kanske har Simon och Erik fasta platser i ÖSK A? Vart är Mittåt när man behöver han?
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-05 23:56
Är det någon som vet vilka fem spelare ÖSK har bestämt skall vandra mellan A och U-lag?

Vad jag förstått får man sedan inte ändra innan sommarfönstret.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-05 23:50
Ja. Ingen aning hur de tänkte. Men jag har för mig att jag förra året läste att Staaf/läkarna trodde att den skulle hålla t.v. Men jag är osäker
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-05 23:43
KvT//

Ja, undrar hur läkarna resonerade kring Staaf. Han var ju skadad i båda ljumskarna men bara en opererades?
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-05 23:34
Skulle misstänka att Sixten i dagsläget skulle använda Anttonen som mittback och Wirtanen som högerback om Almebäck inte kan spela en match
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-05 23:33
ÖSK-Karl // Ja förmodligen har du rätt. Men det är bra tunt bakom Olsen också. Synd att Staaf skadebekymmer fortsätter. En vältränad Staaf tror jag kunde varit en joker.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-05 23:31
KvT//

Ja, jag hade hoppats det skulle lösa sig med Mame Niang. En spelare scoutad av Wolfsburg och Viking Stavanger borde inte göra bort sig i AS. Dessutom är han ju ung och har ett antal matcher ifrån Bundesliga.

Men Almebäck skulle troligen vara ännu värre att avvara än Olsen.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-05 23:22
ÖSK-Karl//Du har rätt. Skador på t ex Kim och Almebäck leder inte bara till försvagning utan också att Sixten måste ändra hela spelet. Eftersom högre presslinjen bygger på minst en snabb mittback och anfallsspelet på en stor offervillig striker i boxen som också är bra på huvudet. Och vi saknar backuper med samma profiler som är tillräckligt bra. Jidesjö för Kim på sikt kanske men inte till dags dato. Och Nordback för Almebäck? Ett skämt.

Konstigt att ÖSK inte täckt upp på de positionerna
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-05 23:19
På ÖSK hemsida står inget om inställd match mer än att tiden är flyttad till 11.

Om matchen blir av som planerat är dessutom fri entre.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-05 23:16
KvT o DaSa//

Jag har nog aldrig haft så svårt att tippa en placering för ÖSK.

Känns som vi kan komma alltifrån trea till tia.

Avgörande är skador, avstängningar, coatsning och vilka spelare som lämnar och kommer i sommar.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-05 23:10
Sersant//

Problem med färjetrafiken.
Örebro Sersant
2010-03-05 23:06
Varför pratar folk om att matchen skulle vara inställd? Enda är väl att den tidigarelagts till 11 eller har jag missat nåt?
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-05 23:03
Aspen//

Är det klart att det blir match imorgon? Inte bra alls om inte killarna får en genomkörare innan premiären.
Örebro Aspen
2010-03-05 22:41
Synd att Sixten inte tillkänna ger laget i kväll. Det borde vara klart nu.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-05 22:00
Försäsongen har ju också varit ett fiasko och jag undrar om inte ÖSK borde stuckit iväg en vecka till någonstans när man förstod att vintern skulle bestå.

Djurgården fixade en träningsresa med kort varsel till Turkiet med motstånd därnere och allt så det hade säkert varit möjligt. Sen om ÖSK inte skulla ha råd är en annan sak.

Trots all lider träningen av en sån här vinter. Dålig plan. Obefintlig träning på fasta. Sen många från en förmodad startelva skadade för andra försäsongen i rad.

Till nästa säsong tycker jag ÖSK skall satsa på ett riktigt träningsläger i Los Angeles i två veckor eller nåt liknande.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-05 21:40
DaSa //Jag håller med dig. I teorin skall laget vara bättre i år. Förutom de spelare du nämner som är att nästan betrakta som förstärkingar (Bedoy, Mackan) har vi också Erik Nilsson som coming man. Sen får vi inte heller glömma de utvecklingssteg ett lag tar varje år av den rena träningen och utveckling av speliden även om jag inte tycker laget gick framåt så mycket på de bitarna i fjol.

Däremot vet jag inte om Almebäck tagit så många och stora kliv då jag tycker han presterade från start och hela tiden varit duktig. Men visst har han gått framåt ytterliggare.

Känner dock viss oro för herrarna Kilen & Nordback. Särskilt den förstnämna. Min oro består att Sixten kommer matcha på med dem även om de inte presterar eller är ur form. Och de jag sett hitills av Kilen & Nordback har inte direkt gett mig ståpäls. Och Sixten tycker jag hittills visat att tar ut spelare på förtroende och inte form. Jag oroar mig också (säkert helt i onödan) att Sixten kommer matcha Nordback/Kilen och hålla tillbaka Bedoya i år igen och att det blir det gamla vanliga mittfältet igen. Men som sagt är jag nog bara paranoid i det fallet.

En annan aspekt att väga in är hur våra konkurrenter förstärkt och utvecklat sig och hur starka nykomlingarna är. Jag tror inte de är lika starka som BP/Häcken var i fjol men bättre än Örgryte.

Jag gissar att ÖSK hamnar nånstans 7-5 plats. Kan laget undvika de spelmässiga kollapserna som kom emellanåt och hålla upp presslinjen på bortaplan bättre tror jag de kan klara plats 5.

Osså tar ÖSK cupen seröst i år tack.
Örebro huggorm
2010-03-05 21:39
Allsvensk upptaktsträff i SVT Play
Örebro DaSa
2010-03-05 20:30
Om man bortser från träningsmatcherna och enbart jämför årets startelva med förra årets så tycker jag att i teorin är vi bättre. T.o.m. ett topp3lag om vi har flyt med skador och avstäningar, det enda som vi inte har en chans att slå i teorin är Elfsborg och IFK.

Om vi först kollar på anfallet så känns det som vi har fått in ytterligare en klasspelare i Astvald (han kan inte klassas som en klasspelare förra våren). Sen så tycker jag att Porokara med start i höstas har tagit ett steg till i sin utveckling och blivit mer effektiv, går mera mot mål istället för hörnflaggan samt även gör fler mål. Olsen spelar för att få ett nytt kontrakt i Danmark och kommer säkert därför höja sig.

Mittfältet är den lagdel som har förbättrats mest jämfört med förra året. Både balansmässigt, kvalitetsmässigt och truppmässigt. Balansen får vi med Bedoyas spelartyp, kvaliten är i landslagsspelaren Bedoya (jämfört med avbytaren Bedoya förra våren) och truppen har breddats med Erik N som nosar på en startplats och Skoglund som offensivt alternativ.

I backlinjen så har Almebäck tagit enorma steg i sin utveckling jämfört med förra året och förhoppningvis så blir samspelet med Wiken ännu bättre i år. Ytterbackarna håller antagligen samma klass och får bara Anttonen hålla sig frisk så är han en klasspelare.

Alven är Alven och är förhoppningsvis lika bra som i fjol. Tyvärr så tror jag att han kan vara lite deppig för petningen från landslaget och en utebliven proffsflytt.

Sammanfattningsvis så tror jag att vi kommer ligga trea vid sommarupphållet men därefter tappa under hösten p.g.a. av den tunna truppen och sluta femma.
Örebro ÖSK Fans
2010-03-05 19:24
blir det ingen match i morgon lr!?!?!
Örebro P.O
2010-03-05 18:47
Santiago Bedoya spelar fram till två mål och har ett skott i kryssribban.
Örebro den oumbärlige
2010-03-05 17:54
Touma verkar ha åkt ifrån Rosenborg utan kontrakt. Men har för mig att han väldigt gärna vill bosätta sig i sthlm om han kommer till SWE. Annars något för ytterforwardplatserna. Speciellt om Roni drar.
Örebro bison
2010-03-05 17:27
Det var Nordin som avgjorde hemmapremiären 08.
Haginge gjorde målet mot Trelle året innan då han på Valborgsmässoafton(?).

För att vara helt säker dubbelkollade jag med sportklubben.net
2010-03-05 17:18
Som jag har förstått det så påbörjade Santiago sin utbildning 2007. Nu vet jag inte hur lång utbildningen är men om den är treårig så tar han examen nu i vår.
2010-03-05 17:05
Bop// Ja, en vänsterback är precis vad vi behöver. Bara är så hälften så bra som Ale så platsar han lätt:) Inte för att jag tycker Vovven är särskilt bra men det vore riktigt illa om han går sönder. Det är verkligen obefintligt med konkurrens på vänsterbacken.
Annons: