/fotboll/osk/forum/5129.aspx/fotboll/osk/forum/5129.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-13 22:36
Årets upplaga känns lite som 1968, det året skulle vi vunnit AS om inte oturen och sommarförsäljning kommit emellan. Känns ungefär likadant i år. Porokara, basse och berra måste säljas i sommar och absolut ingenting får hända Olsen och Alvbåge.

Så här var det -68:

"Med fog kan undras, om Örebro SK någonsin haft ett starkare och bättre fotbollslag än under våren 1968. Allsvenskan inleddes med fem segrar i följd, därefter följde 1-1 i Malmö och 2-0 i Norrköping. En enda förlustpoäng alltså på de inledande sju ronderna.

Frågan är, om inte Örebro vid 2-0 matchen i Norrköping visade årets bästa klubbfotboll i landet. Hemmalaget spelade inte illa men utklassades likväl på ett så skickligt och elegant sätt, att vi som var där upplevde det ovanliga, att gästande lagets prestationer vid flera tillfällen belönades med halvminuts långa applåder.

Med de förra landslagsmännen Gösta Lindh, lagledare, och Lennart Samuelsson, tränare, som de närmast ansvariga hade ÖSK fått en idealisk sammansättning av sitt lag med en ytterst ändamålsenlig arbetsfördelning. Thomas Nordahl, Göran Kummelstedt och landslagsmålvakten Sven-Gunnar Larsson fick de flesta rosorna, men var och en av de övriga skötte sig så att knappast någon kunde ersättas.

En sådan lycka som ÖSK och dess anhängare upplevde under våren och försommaren fick naturligtvis inte vara beständig. Sven-Gunnar Larsson skadade sig illa i landskampen mot England, Thomas Nordahl skrev proffskontrakt med Juventus och utlånades till Belgien, och Göran Kummelstedt skadades och var mycket borta."
Wivallius
2010-03-13 22:28
Vem har rätt att kalla en bomb för en bomb. Skall man behöva ha omröstningar om sånt? Nej, Saywee var i sin fulla rätt att kalla Barsom en bomb, enligt min åsikt. Om någon tycker det är en kinapuff så är inte det Saywees problem

Saywee//

Ja, det var väldigt trist detta med Barsom. Jag vet hur nära det var även från andra källor. Från min sida skulle det INTE i första hand vara tanken att ersätta Nordin eller Bedoya utan att ha en allroundspelare och en pådrivare. Varannan match brukar även Nordin gå ut tidigt för att han inte får ut något av sitt spel. Då skulle man ha kunnat flyttat Abbe från den position hann spelat innan (va.back, hö.back, vä.anfall, hö.anfall) till speluppläggarpositionen. Behöver jag tjata om pådrivarrollen, och möjligheten att ha ytterligare en hörn- och frisparksläggare av klass?

BBB//

Det är ALDRIG konst att driva med Örebro och, Grixx, vad asen från Söder har för självutplånande inmarschmusik (knarkarmusik) är väl knappast vårt problem. Dessutom hamnade de i Superettan och i år går vi om dem i maratontabellen.

FORZA SVARTVITT!!
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-13 22:19
Med ÖSK-mått mätt hade verkligen Barsom varit en bomb, tänk när han kom och räddade oss. Hans frisparkar, hörnor, retsticka och vinnarskalle skulle betytt oerhört mycket.

Dessutom var han inte särskilt dyr som en del påstår, han ville avsluta sin karriär i ÖSK. Det skall han ha heder av. Tyvärr är risken stor att vi måste möta honom nästa år, för Syrianska är numera att räkna med i SE.

Lycka till Barsom!
Örebro rirobban
2010-03-13 22:05
Jag var säker på att Barsom INTE var bomben, just för att alla redan visste han diskuterade med ÖSK. Kvalitésmässigt hade han möjligen varit en bomb, men inte på något annat sätt.

Skrev också det i ett tidigt skede att Barsom är ingen oväntad värvning (därmed ingen bomb). Skönt i alla fall att det inte var någon bättre spelare, hade varit tråkigt om det varit en "riktig" bomb som inte hade anslutit...
Örebro Sekt. E
2010-03-13 21:55
Jag högaktar Saywee i många sammanhang här på forumet. Inte minst för hans vilja att stötta Sport och att vara en bra och klok diskussionspartner här i skrift. Men... för mig är inte Barsom en bomb och jag är lite glad att han inte skrev på för oss. Vi har två ytterst kompetenta och spännande offensiva mittfältare i Nordin och Bedoya och jag vill inte byta ut dem mot allt smör i småland.
Örebro Frostbite*
2010-03-13 21:36
ÖSKs största problem med 4-3-3 är att vi inte fyller på med mittfältarna så Kim blir solo på inläggen. Förhoppningsvis kan Bedoya vara den vi söker tillsammans med Nordin.
Örebro Bempa no:10
2010-03-13 21:30
Ta bort sjögren snarast ifrån ösk och anställ en som kan fotboll o ekonomi!!! han lever på 80- talet då spelare i ösk spelade för kaffe pengar.
Örebro Grixx
2010-03-13 21:07
widemarsh// Det är sagt att det kan diskuteras. Bombnivån i bomben;-)

Vi behöver även en hörnläggare och pådrivare:-)
5-6 bollar till i mål av en center eller mer av en suberb hörläggare. Jag har tröttnat på alla jävla hörnor som vi har och som inte resulterar.
Örebro Frostbite*
2010-03-13 20:47
Ja verkligen skönt att inte Barsom anslöt till truppen, eller rättare sagt tycker inte jag att han ska belasta ekonomin mer än till exempel Kihlberg.

På tal om Leonidsson, någon som vet om Josef Ibrahim är kvar i Forward? Vill så gära se honom i ÖSK! Leonidsson har speeden men Josef har tekniken! :-)
Örebro widemarsh
2010-03-13 20:32
Grixx// Ja, tydligen. Har Saywee sagt att bomben inte är en bomb alltså?
Jaja, vi behöver inte Barsom. Vi behöver en center.
Örebro Grixx
2010-03-13 20:29
widemarsh// Allt det där har redan Saywee sagt om bomben...dåligt påläst?;-)
Örebro RockSoldier
2010-03-13 20:17
Instämmer med widemarsh till 100%!
Örebro widemarsh
2010-03-13 20:14
Tråkigt att "bomben" aldrig var en bomb utan bara Abgar. Även om jag misstänkte att det handlade om honom. Det kändes ju rätt givet att ÖSK skulle höra sig för med Abbe. För att få kallas bomb tycker jag iaf att det ska vara en oväntad värvning av hög klass. Men ni andra har kanske andra kriterier för vad som är en bomb.
AIK Saywee
2010-03-13 20:06
Nu har jag läst på Syrianska FC´s officiella hemsida och släpper B1.

B1 var Abgar Barsom och de som räknat ut detta har läst forum flitigt och även mellan raderna.

"Den andra klubben" som jag lusläst sedan november/december var förstås Syrianska FC, lätt att lista ut ....

"Kvinnan" alla tjötat om är hans mor ....

Känner mig besviken på att det var så nära att vi hade fått Abgar till vår klubb innan årsskiftet, men en detalj hakade upp sig, antal år med klubben ... ett enda extra år.

Han är vältränad som attan, mer än de flesta, kanske lite matchotränad, men hade han varit här i tid hade han varit heltänd, stubinen har brunnit alltför länge.

Han är en vinnarskalle, en pådrivare.

Han är allround, kan vara en backup på flera positioner.

Han behärskar fasta situationer, bättre än de flesta.

Han skulle nog inte blivit så dyr som alla tror.

Jag gratulerar verkligen Syrianska FC, de har fått en fotbollsspelare som aldrig viker ned sig!

Lycka till Abbe
Örebro Mupe
2010-03-13 19:52
1: Elfsborg
2: Göteborg
3: Örebro SK
4: Kalmar
5: Malmö
6: Häcken
7: AIK
8: Helsingborg
9: Djurgården
10: Gefle
11: Trelleborg
12: Gais
13: Halmstad
==============
14: Mjällby
==============
15: BP
16: Åtvidaberg
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-13 18:56
Lyfter inte MFF i år är det bye bye för Roland Nilsson. Det kan jag garantera
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-13 18:54
Saywee //Kolla in Pm
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-13 18:51
Så slänger jag in mitt tips. Jag har ändrat mig med ÖSK pga av den tunna anfallsbesättningen: Sen vet man ju aldrig vad som händer med lagen i sommaruppehållen. Men iaf:

1: IFK Göteborg
2: Elsfsborg
3: AIK
4: Kalmar
5: Malmö
6: Häcken
7: Örebro
8: Helsingborg
9: Djurgården
10: Gefle
11: Trelleborg
12: Gais
13: Mjällby
==============
14: Halmstad
==============
15: BP
16: Åtvidaberg
AIK Saywee
2010-03-13 18:49
ÖSK´s bandyklack heter väl "Svamparna", det är inget fel på svampen, en symbol för staden ...

... dessutom innehåller den, det fantastiska livsviktiga ämnet vatten ;)

FORSA SVAMPEN!
Örebro One¨touch
2010-03-13 18:38
Känner mig en smula fundersam över Sixtens resonemang i NAs webTV.
Grejen är den att han har så förbaskat rätt i teorin, men hur fasen ska han lyckas i praktiken?

Hungriga vinnarskallar kan inte alla bli!

Alla spelare kan inte formas till egoistiska köttare framför mål som går över lik för att höra nätet rassla.

Alla spelare kan inte lära sig att vara på rätt plats i rätt tillfälle.

Jag tror att dessa spelare får man antingen in i truppen via ÖSK-ungdom, eller via en fet plånbok. Inte via träningar på Behrn arena.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-13 18:37
Sixten i NA tv: "Vi måste göra fler mål"
Örebro Charlezzz
2010-03-13 18:29
Ämne: Helt klart är "....
Annars har ju Gerry and the pacemakers en trevlig hymn som kan passa in i fotbollssammanhang. Låten är visserligen på engelska men handlar kortfattat om att man aldrig går ensam! Kanske kan va nåt?
Örebro Frostbite*
2010-03-13 18:15
Helt klart är "Jag vill se Örebro" skriven med ironi i tanken. Ändå är den värd att spelas som inmarschlåt. Allting blir ju vad man gör det till! För oss är låten en hyllning till Örebro!
Örebro Grixx
2010-03-13 18:06
Många fotbollspelare har även civila arbeten.
Ge Abbe en 50% tjänst som hörntränare vid sidan av Assyriska;-)
Örebro Grixx
2010-03-13 18:03
Ta Bajens tex där en utslagen sönderdrogad Kenta sjunger....och den är verkligen skön, trots att texten verkligen kan tolkas negativt.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2010-03-13 18:03
Trist att Barsom valde Syrianska. Känns väldigt negativt och synd. ÖSK hade behövt honom i truppen.
Örebro ÖSK öster
2010-03-13 18:00
Deemus // Ja så var det säkert. Lite förivrat av mig att hoppas på en bänkplats redan hehe.

Vad blev resultatet tillslut?
Örebro Marquis de Sade
2010-03-13 17:53
Klart att det ligger i betraktarens öga.
Men så uppenbart nedlåtande som Wivallius beskriver, kan inte tolkas på annat sätt.

Så naivt... var finns hedern?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-03-13 17:37
Ämne: ni får tycka som ni ....
Det handlar om konst, Wivallius, och när det handlar om konst finns inget rätt eller fel, bra eller dåligt, utan bara personlig upplevelse och känsla.
Örebro Grixx
2010-03-13 17:28
Wivallius// Man kan tolka den som man vill...liksom nationalsången.
Annons: