/fotboll/osk/forum/5117.aspx/fotboll/osk/forum/5117.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Syrianska FC Abgar Barsom
2010-03-13 07:04
Läs på länken så får ni svar på några av era frågor!
AIK Gnaget123
2010-03-13 04:21
Håller på att fila lite på mitt startelvan lag på internet haha, KIm Olsen, kommer han få lira från start i premiären? Är han het? frisk?
Örebro den oumbärlige
2010-03-13 02:41
väldigt osannolikt att något muslimskt lag når några större framgångar men dock är Dalkurd på visst sätt olikt syrianska/assyriska.

De har en mer medveten vision att förena inte bara kurder utan även övriga i dalarna därav namnet "dal"-"kurd". Dalahästen finns tom med på emblemet.

Skulle vara en otrolig askungen-story ifall man gick upp till superettan nästa år.
Örebro Gurra2001
2010-03-13 02:18
Asså, jag vill inte vara negativ men....

..borde inte vi ha lite nyförvärv?

Kunde vi inte knyta till oss Abbe? Varför?
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-13 01:44
Pingstkyrkan FK . Det vore något!
Syrianska FC TriZ
2010-03-13 01:28
ÖSK-Karl, om det skulle startas en muslimsk klubb med stora resurser, så skulle det isf vara som du säger att blanda in religion, och det vore iaf för mig ett nytt fenomen. Jag känner inte till någon "kristen" klubb t ex.

Klubbar grundas och namnges normalt efter en gemenskapspunkt mellan grundarna, t ex en anknytning till staden (ÖSK), ett lokalt område (Karlslund, Mellringe Eker, etc), supporterklubb (Andrea Doria), etnisk tillhörighet (Bosna), eller också en blandning (Örebro Syrianska). Har svårt att tänka mig att SvFF skulle sätta någon gräns för vad som ska vara tillåtet och inte, om man inte vill blanda in religion i fotbollen skulle klubbar som bildas på basis av religiös affiliation inte tillåtas isf.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-13 01:26
Wikipedia:

Assyrier/syrianer/kaldéer är en kristen etnisk folkgrupp som delar gemensam kultur, religion, ursprung och talar en variant av arameiska. De är ursprungligen från Irak, Turkiet, Iran, Syrien och Libanon. På senare tid har många av dem flytt till USA, Kanada, Australien, Israel, Jordanien och till Europa; främst till Sverige, Tyskland och Nederländerna. Idag lever hundratusentals assyrier/syrianer i diaspora. I Sverige lever i storleksordningen 90 000 - 100 000 assyrier/syrianer, varav majoriteten av dessa sympatiserar med ett arameiskt ursprung, medan två mindre minoriteter sympatiserar med ett assyriskt, samt kaldeiskt ursprung.
Syrianska FC TriZ
2010-03-13 01:15
Nej, precis, syrianer är ingen religiös denomination, utan det är en etnisk folkgrupp.

ÖSK-Karl, och pricken över i:et vore en europaplats. Vill se ÖSK i EL!!
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-13 01:14
den oumbärlige//

Antagligen är jag ute och cycklar. Men det känns som att "Landslag" släpps in i seriesystemet. Nu har väl inte syrieanerna något eget land iofs?

Sedan förstår jag inte skillnaden mellan syriener och assyrianer, men de verkar vara som hund och katt.

Sedan har vi Dalkurd som går fram som en ångvält i seriesystemet och verkar ha pengar som gräs. Av namnet att dömma borde det vara ett kurdiskt lag.

Med tanke på hur många muslimer som bor i Sverige lär det snart dyka upp en sådan klubb med resurser också. Hela fotbollskartan håller på att skrivas om. Bra eller dåligt, jag vet inte.
Örebro den oumbärlige
2010-03-13 00:50
ÖSK-Karl//

Att Syrianska anses vara Syrianernas "landslag" betyder ungefär att Svenska fotbollslandslaget anses vara svenskarnas landslag.

Vissa har fått det om bakfoten vad det verkar som.

Syrianer som grupp kännetecknas inte bara av religion. Det är således inte en religiös grupp utan en folkgrupp. Likt svenskar, ryssar eller tyskar.

Så det handlar inte om att blanda idrott och religion.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-13 00:37
TriZ//

På tal om framgångsrika klubbar, om ÖSK tar 44 poäng i årets AS går vi om Hammarby i Maratontabellen på bättre målskillnad och hamnar elva!
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-13 00:28
TriZ//

Vad jag inte förstår är av vilken anledning människor från andra länder skänkte stora belopp om de inte såg Syrianska som sitt Landslag?

Händer det samma sak i andra länder med lag högt upp i seriesystemet? Detta är ett nytt fenomen för mig, så jag har ingen aning om detta.

Hur tycker du själv, skall idrott och religion blandas ihop? Iofs har det gjorts länge i Skottland mellan Rangers och Celtic, men jag har svårt att acceptera det.

Men det blir än värre om det skapas "Landslag" i ett inhemskt seriesystem.

Du har helt rätt i IFK Göteborg, men de åkte fast, att sedan inte SvFF vågade degradera dem är ynkedom.
Syrianska FC TriZ
2010-03-13 00:14
ÖSK-Karl, jag har ingen insyn i någon klubb, men kan nog garantera dig att de flesta elitklubbar på ett eller annat sätt, i större eller mindre omfattning, sysslar eller har sysslat med svarta pengar. Ta Sveriges genom tiderna mest framgångsrika lag som exempel, IFK Göteborg.
Syrianska FC TriZ
2010-03-13 00:12
Finns massor av invandrarlag, och inga av dessa är nog i början, om ens nu, tänkta som landslag. Det finns t ex säkert runt 10 klubbar med syriansk anknytning mellan superettan och div. 4. Är alla dessa sedda som landslag? Nej, knappast.

När dessa klubbar bildades för drygt 30 år sedan, så var de en samlingspunkt för ett gäng unga nyinkomna invandrare som ville spela fotboll ihop, varför de namngavs med något de kunde knyta an med. Det är nog nu när klubbarna spelar på elitnivå de inser att de kan dra nytta av att sammankopplas med en hel folkgrupp, och anledningen till det är ju enkel, fler supportrar, mer pengar. Och personligen ser jag inget fel med det.
Örebro rirobban
2010-03-13 00:08
Kul att Åtvidaberg kommer med 3 bussar...

Jag köpte årskortet idag, så nu blir det 15 hemmamatcher för mig (förhoppningsvis). Kanske 3-4 bortamatcher också.

Nu kör vi:)
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-13 00:07
den oumbärlige//

Jo, jag är mycket medveten om att det förekommer svarta pengar från div.III och nedåt. Säkerligen också något högre i seriesystemet.

Men börjar vi tala om SE och AS är beloppen så stora att de borde vara svåra att dölja och hålla hemliga?
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-13 00:03
TriZ//

En knepig frågeställning är då om SvFF skall låta Landslag delta i det svenska seriesystemet?

Vi har ju klart mest invandrare från Irak i Sverige, vad händer om det startas ett Irak FF?

Jag vet inte själv vad jag står i denna fråga, men har alltid tyckt att politik och idrott inte hör ihop. Lika lite om än inte mer borde inte religion och idrott höra ihop. Detta är som sagt mycket svårt att ha en uppfattning om det är rätt eller fel.
Syrianska FC TriZ
2010-03-12 23:58
BoP, känns inte som en spelare som varken kan lyfta ÖSK eller som kan vara villig att sitta för mycket bänk.
Örebro Bastard on Parade
2010-03-12 23:52
Olivier Karekezi är kontraktslös och aktuell för Öster. Vore inte det något för ÖSK? Han imponerade på mig när han spelade i Helsingborg och har svaga minnen av att ÖSK var intresserade av honom tidigare.
Syrianska FC TriZ
2010-03-12 23:26
Fyller på lite i den oumbärliges spår, även om de flesta städer med större syriansk/assyriska säten har sina egna lag, så ser de flesta de två mest framgångsrika lagen som "sina landslag" (Syrianska FC och Assyriska FF). Det kan också sägas att det inte är 50/50 vad gäller fans, utan snarare 75/25, det som skiljer är att det bara finns ett assyriskt lag i de högre divisionerna, medan det finns 4 syrianska lag (3 lag i div. 1). Internationellt så är det dock Syrianska FC som gäller, vilket visades i den gala man hade då privatpersoner i utlandet ringde in och bidrog med stora summor pengar.
Örebro den oumbärlige
2010-03-12 23:14
Om vi säger att det finns runt 100 tusen Syrianer/Assyrer i SWE så kan vi utgå från 45/45 i fans. Resterande 10 % kanske inte är fans, eller i för låg ålder för att bry sig. Men resten av folket ser dessa lag som sina landslag och en tydlig identitetsfaktor som minoritet i SWE.

Och många av dessa, de som sitter på jobb(här är egenföretagare inte ovanligt), är inte försiktiga med att sponsra "sina" landslag. Den aspekten av identitetsfaktor saknas i gemene klubblag.

Men visst, det kan vara svarta pengar rakt igenom. Varför inte? I så fall inte mer eller mindre än resterande klubbar i svensk fotboll.

Kumla betalade ut i sign-on bonus checkar från IKEA för att lyckas fuska. Många lag trixar, men ju högre upp desto svårare.

Men det är kul med satsningar. Fotbollen behöver mer pengar.
Örebro ÖSK öster
2010-03-12 22:40
ÖSK U verkar komma med ett riktigt starkt lag till träningsmatchen imorn. Vad sägs om denna forwardstrio:
Simon Leonidsson
Mikael Jidsjö
Edvin Möller

Många nya namn sen avslutningsmatchen mot Köping. Vem är nya målvakten, Claus Pedersen? Är han från ÖSKs yngre?

Adam Eriksson har man hört guld och gröna skogar om, vore kul att få se han några minuter också.

Sprang in i Peter Rosendahl förra veckan, han har fixat kontrakt med Väsby. Kan vara en fin väg framöver för han.
Helsingborg saintetienne
2010-03-12 22:39
Hej

För alla er som inte kan vara på plats och se premiären så är det stor chans att man kan se den via "Veetle.com" ladda ner ett litet program och du kan se matchen via datorn.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 22:16
Bastard....//

Har själv tidigare trott oerhört mycket på Jidsjö. Men med tanke på hans återkommande skador och annat strul är jag rädd för att han inte är i närheten av att redan i år kunna ersätta Olsen.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 22:13
Aspen//

Jaha, då får vi nog räkna in Syrianska till en av favoriterna i SE.

Otroligt hur snabbt de fått ekonomiska muskler med så pass litet publikunderlag och i en stad som redan har Assyriska.
Örebro Aspen
2010-03-12 22:03
Abgar Barsom klar för Syrianska
Örebro Blå Bergen Blues
2010-03-12 21:53
Kul att ni (fortfarande) tror på Olsen! Ingen blir gladare än jag om det visar sig att jag har fel i min profetia om att han "är slut"!
Örebro Bastard on Parade
2010-03-12 21:47
Kurt von Traatt//

Vissa vill ju lansera Berra som forwardsalternativ, men jag förstår inte hur Berra skulle kunna var mer mogen för att spela forward i premiären? Jidsjö har ju ändå spelat forward X år, är den typen som är mest lik Olsen och har även presterat hyggligt i träningsmatcherna även om han inte varit tillräckligt farlig framför mål.

Jag tror mest på Jidsjö och eventuellt Bassombeng. Bassombeng är rätt bra på huvudet trots att han inte är nån jätte, men han är främst ett alternativ för djupledsspel. Frågan är väl om det kommer vara möjligt mot Åtvidaberg på hemmaplan i premiären? Nordin, Bedoya, Porokara och Astvald behövs på deras respektive positioner!
Örebro ÖSK KRILLE
2010-03-12 21:37
Någon som vet hur många biljetter som sålts till matchen på måndag?
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 21:32
KvT//

Ja och frågan är vilken spelare som på egen hand kan klara av att sköta allt i boxen, då menar jag samtliga targets i AS.

Trist att inte folk kan förså Olsens styrkor. Se till att utnyttja dem istället för att utlämna honom ensam till en hel backlinje. Särskilt på bortaplan.
Annons: