/fotboll/osk/forum/510.aspx/fotboll/osk/forum/510.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Nissesson
2016-08-31 09:07
Palermo,intressant "nytänkande", men jag undrar och klurar lite på 3-4-3,

Axen är offensivt lagd, jag också, anfall är ju oftast bästa försvar.

Men som vanligt, Axen lever närmast lirarna dagligen och har nog koll på motståndarna, så jag får anstränga mig att lita på honom till många procent.

Har lite svårt att redan nu, hitta bästa startelva i nästa match :)

Men Eueopaspel nästa år är MYCKET möjligt för alla optimister:)
Örebro Palermo
2016-08-31 08:44
Länge sen jag skrev något här, även om jag titt som tätt är inne och läser.

Jag vill testa idéen med er andra här på att byta uppställning. Jag tycker bl.a att Sköld, blir för ensam mot två mittbackar... Jag tycker att ytterbackarna producerar för lite poäng, trots att de är framme med inläggsläge ett tiotal gånger per match.

Hur skulle 3-5-2 funka?
För offensiv balans?

Oscar är given

Moberg-Almebäck-Hines_Ike
Broberg-Nordin-RÅP-Lorentzon
Nahir
Sköld-Omoh

Astrit -skadad(tar den offensiva spetsen i mittfältet, el. fri roll)
Dajje - träningsläger på att passa, slå inlägg
Magic Maic - super sub
Ferhad- kant, avbytare
Normark - Kan spela på alla tre centrala pos - avbytare
Örebro Vinnartradition
2016-08-30 23:44
Kul att se att Pode fortsätter att leverera mål i TFF.

Han stod idag för sitt 10:e mål. Detta var förvisso på straffspark.
AIK Nissesson
2016-08-30 19:43
Restalundsvägen, jag förstår dig, inlägget var nog allmänt riktat till flera andra som spyr lite när spelare tros vilja lämna.

Vilka som egentligen vill spela för ÖSK, får vi inte reda på så länge slumpen och pengarna styr. Vad kan finnas i deras tankar, de bygger hus eller har släkt och vänner i Närke. Vanligtvis är nog gamla trotjänare benägna att slå fast rötterna, eller fötterna.

Hjärtat finns hos fansen:)
Örebro Restalundsv
2016-08-30 19:35
@Nissesson:

klart att de inte är skit, men de kanske presterar sämre tex. Sedan så vill man ju ha spelare i truppen som vill spela för ÖSK. Tycker som sagt att om man överväger allt så tycker jag personligen att man ska sälja broberg. Om man utgår från klausulen, prestationen iår samt vad som finns på bänken.
AIK Nissesson
2016-08-30 19:02
Vet inte var Broberg har tankarna, han kan knappast rå för att ett EuropaLeague-lag är intresserade av honom ...

... är alla som lämnar eller riskerar att lämna vår klubb pga bättre möjlighet i Europa, eller bättre betalt, skit helt plötsligt?

Broberg gjorde väl en hel del bra grejer för vår Sportklubb tidigare?
Örebro Restalundsv
2016-08-30 17:42
Sälj!! Broberg verkar ha tankarna på annat håll(Europa) och verkar inte vilja stanna pga klausulen. Tror inte broberg kommer upp till förra höstens form heller. Vi har många bra yttrar ändå. Casha in och försök förlänga andra spelare.
Örebro Vinnartradition
2016-08-30 17:40
@Dr. Fritz Müllweiser:

Det är nog den typen av länder Broberg kan bli aktuell att gå till om han suktar efter spel i utlandet.
Dr. Fritz Müllweiser
2016-08-30 17:05
Exotiskt
Örebro Vinnartradition
2016-08-30 16:38
I och med segern mot Falkenberg är ÖSK med 10 omgångar kvar i allra högsta grad inblandade i striden om Europaplats.

Näst på tur ut är matchen mot Hammarby. Ett Hammarby som mobiliserar för att sälja ut Tele2 Arena. Självklart ska vi se till att vara på plats med bra nummer!

Vi blickar tillbaka och minns fjolårets möte mellan lagen då ÖSK vände underläge till vinst och Jakob Rinne fick segersången att eka. Måndagen den 12/9 är det dags igen!

Det är dags att vi med gemensamma krafter ser till att vi får iväg ett ansenligt bortafölje till Stockholm och Tele2.

Med tanke på det korta avståndet mellan Örebro och Stockholm är det fullt möjligt att kombinera bortaresa med arbetsdag/skoldag.

För att så många som möjligt ska ha möjlighet att åka har vi satt avgångstiden till kl. 16. Hemresa sker sedan direkt efter match och vi beräknas vara tillbaka i Örebro före midnatt.

Priset för resan är låga 179 kr för dig som är medlem i Kubanerna och 269 kr (medlemskap ingår då i priset) för dig som inte är det.
Bokning sker i vanlig ordning på:
http://kubanerna.tictail.com/products/resor

Vi uppmanar samtliga som vet att de ska åka att anmäla sig omgående. Detta för att vi snabbt ska ha möjlighet att få fram rätt antal bussar.

Slut upp i Stockholm och på Tele 2:s bortasektion, måndagen den 12/9!
Örebro pemo
2016-08-30 16:04
Tror inte att vi tappar någon.
Astrit har ju hamnat i en formsvacka, det är väl den enda som skulle kunna vara aktuell. Eller?

Låt se:
Oscar - helt ok men inte så dominant att europa betalar
Dajje - Har inte varit så bra som jag hoppats. Skadad?
Mike och Moberg - knappast
Ring - Får han nytt kontrakt?
Logi - skadad lika med Hagge
Lorentzon - kom ju nyss

Sema , Besara , Omoh , Sköld inte aktuella

Nordin - för gammal?
RÅP - Skulle kanske vara till Kina, men hans armskada har inte påskyndat den affären precis
Broberg - Har mycket kvar att visa. Men går väl som bosman efter säsongen till någon som lägger upp mer stålar

Har jag glömt någon? I så fall har de spelat för lite för att ens vara aktuella.
Örebro KalleTeodor
2016-08-30 15:23
Oj vad det händer saker på transfermarknaden trots att det svenska fönstret redan stängts (europiska klubbar kan ju fortfarande köpa spelare från Sverige en dag till). Malmö FFs Vidar Örn Kjartansson går till israeliska Maccabi Tel Aviv. Elfsborgs Simon Hedlund går till tyska Union Berlin (ersattes av DG?). Blåvitts Gustav Engvall verkar vara i England för att slutföra en övergång till Bristol City. Dessutom har Häckens mittback Tefu Mashamaite lämnat Sverige på grund av personliga orsaker och Häcken står nu utan en av deras mittbackar. I mitt tycke är alla dessa övergångar något som försvagar våra konkurrenter, eller vad tänker ni andra? Vad tror vi om ÖSK? Finns det någon risk att även vi tappar någon? Eller satte Astrits skada mot Falkenberg stopp för den risken?
Örebro Vinnartradition
2016-08-30 14:47
@Godzilla Hårddisksson:

Jag delar din uppfattning. Jag hoppas att Simon redan nu är igång och diskuterar en förlängning.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2016-08-30 14:36
Dubbeltrubbel
Örebro Godzilla Hårddisksson
2016-08-30 14:36
Oerhört gött att ha Besara i laget. Jag är inte alls lika orolig för att tappa Astrit nu. Fotbollserotik för oss exilare som såg matchen på TV när Besara i intervjumikrofonen efter matchen konstaterar att det är lätt att spela i ett lag som är så grymt spelmässigt skickliga samt att spelet passar honom helt perfekt. Kom nästan i brallan. Besara avslutar sen med att konstatera att det inte var något snack om att skriva på efter han samtalat med Axén. Jag är av den närmast snuskigt bestämda uppfattningen att vi bör göra allt som står i vår makt att hålla Axén kvar i klubben under överskådlig tid. Med honom som tränare får vi spelare vi annars bara hade kunnat drömma om.
Örebro Grohl
2016-08-30 10:54
Många åsikter om klubben här inne, kul att läsa!
Jag var som många här inne imponerad av Omoh när han kom in, han rör sig inte direkt som en fotbollsspelare men tro fan att han oftast gör sin gubbe ändå. Lite väl bollkär ibland, men samtidigt skapade det en osäkerhet hos Falkenberg som jag tror var helt avgörande för 3-2 målet, 1,7 m Maic Sema nickar inte in bollarna om försvararna vet med säkerhet att inlägget kommer (och vilket inlägg sen, delikatess!)

Sköld sliter och jobbar, jag tror (som ungefär hälften här inne) att det kommer lossna. Det är inte så lätt att spela ”ensam” på topp när man inte fullt ut kan sina medspelare och vad de kommer hitta på. Jag tycker att han har höjt sig för varje match och tror att det kommer fortsätta så – allt slit han lägger ner kommer bli mer och mer effektivt i takt med att han lär känna laget. Vissa här inne verkar vilja ha en target á la Kim Olsen istället, men frågan är vem som denne target ska ersätta? Å om svaret är Sköld, vem ska han i så fall dirigera bollarna vidare till?

Min största önskan nu är att Axén får behålla de spelare han vill, samt att vi därmed kan få en relativt lugn silly season till nästa år. Jag tycker som alla andra att det är spännande med silly. men det hade känts förjäkla kul om några faktiskt valde att förlänga och visa att de står bakom klubben och supportrarna!
AIK Nissesson
2016-08-30 09:47
Bengt-Erik

Som du kanske förstått är det inte många som gillar tröjreklam, men en riktig storsponsor, som flera år tror på en svartvit framtid vore inte fel.

För det verkar ju som så, att vi ekonomiskt fortfarande har lite svårt att mäta oss jämförelsevis med de "rika" klubbarna.
Örebro TommyS
2016-08-30 06:40
@Marta (hane):

När dessutom samtliga heter Glenn i förnamn måste det bli rörigt på taktikgenomgången
Örebro pemo
2016-08-29 23:33
Tittade om matchen mot FFF. Lite mer sövande att se den på TV istället för på plats. Men jag förstår inte de som klagade på Broberg. Tyckte han gjorde en bra match. Nu spelar man ju inte bättre än motståndet tillåter.

Men jag kom på mig själv att inte sakna Astrit!!! Hjälp, vad är det som händer?
Nordin gjorde nog sin bästa hemmamatch på länge. Tog större ansvar framåt och drev på ordentligt.

Men fortfarande är det en svaghet att inte ha någon vänsterfot på vänsterkanten. Någon som vet varför Ring inte spelade? Han satt väl på bänken ? eller?

Med tanke på de byten som gjordes får man väl gissa att varken Ring eller Nordmark ingår i satsningen till nästa år.

Tre poäng är i alla fall inte att förakta, men visst var det ett dåligt lag vi mötte.
Skönt med lite uppehåll, så de kan träna ihop laget och vila de som har småskador. Sen åker vi till Tele2 och klappar till bajen. Så det blir tyst på dom.
Örebro Marta (hane)
2016-08-29 22:46
@Sport!:

Haha så det är inte bara jag...
Örebro Sport!
2016-08-29 21:12
"Ingen verkar sakna en huvudsponsor på tröjan? För något år sedan blev det rabalder och nervöst när vi gick in i säsongen utan stor tröjsponsor, men nu tycks det helt ok att ha det så efter 2/3 av säsongen."

Lagardere garanterar en minimiinkomst, vilken jag har för mig var lika stor som tidigare års sponsorinkomster, så antagligen är det så att Lagardere saknar det - för min del tycker jag det är rätt skönt att slippa heja på ett lag som verkar heta "Åbro", "Ullared", "ICA", eller någon bank osv.

För övrigt anser jag det vara förvirrande att alla spelare från Göteborgsklubbarna heter Ehrenborg i efternamn!
Örebro DaSa
2016-08-29 20:19
Är fortfarande inte övertygad om Skölds storhet, men som alla andra ÖSKare så hoppas jag att det lossnar för honom i höst. Som flera är inne på så har vi ingen annan spelare i truppen som har samma egenskaper, så han lär få flera chanser till under hösten.

Rent teoretiskt så borde det ha lossnat för honom eftersom han gjorde mål i cupen, men dessa matcher kanske inte räknas!?)

Till nästa säsong så tycker jag att vi skall pressa Astrit på att ge ett besked så snabbt möjligt. Om han inte vill förlänga så spelar vi Besara i Astrit-rollen och lägger Astrit-lönen på en bra target som kan konkurrera ut/med Sköld.
Örebro Minatankar
2016-08-29 20:10
@Bengt-Erik Gårdefors:

Vilka menar du ingår i en sekt?
Varför skulle man idiotförklara dig därför att du ställer en fråga?
Varför tror du att du kränker någon?
Örebro Bengt-Erik Gårdefors
2016-08-29 18:33
Många här uttrycker stort förtroende för den nuvarande klubbledningens sportsliga och affärsmässiga kompetens. Jag betvivlar att någon här egentligen har fakta (om t.ex. värdet av Lagardère, aktieemissionen, akademin), men en sak förvånar mig. Ingen verkar sakna en huvudsponsor på tröjan? För något år sedan blev det rabalder och nervöst när vi gick in i säsongen utan stor tröjsponsor, men nu tycks det helt ok att ha det så efter 2/3 av säsongen. Märkligt, tycker jag. Ni i sekten får gärna idiotförklara mig, men sakfrågan kanske intresserar någon. Ber i förväg alla jag kränkt om förlåtelse.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Nissesson
2016-08-29 16:28
Tack Marta, ett av de absolut bästa inläggen, efter att vi lyckats vinna mot "superjumbon" på hemmaplan ...

... men kul med vinst och "nya" målskyttar, hur många har vi i dagens läge, nu när DG hamnat i ett sämre lag?

Jag tror iallafall på en möjlig Europaplats 2017:)

Saknar BoP, han vågade skriva vad han tyckte ...
Örebro Marta (hane)
2016-08-29 16:15
Nu förstår jag att man lyfte långt mot FFF:s försvar för att sätta tryck och för att dra ut lagets försvar så att ytor skulle öppnas. Samtidigt så blev vi aningen lättlästa och det blev även tydligt att våra anfallare inte är några huvudspelare i första hand. Jag hade velat se fler bollar på djupet längs backen, samtidigt som FFF backade hem så pass att det kanske var svårt att hitta dessa ytor. Jag tycker vidare det är synd att vi inte kommer till mer avslut utifrån. Fanns mängder med lägen då det hade funkat att ta skott, men man valde att spela hemåt. Vi har många duktiga avslutare (tyvärr med dåligt självförtroende) och jag är övertygad om att Sköld är en spelare som passar bättre till att slå in returen än att skapa målchanser på egen hand, (även om han hanterade bollen från Nordin bra i slutet av andra, även om avslutet blev något missriktat). Jag tror precis som många andra att det kommer lossna för honom, men han behöver få sätta några slumpmål, och han behöver användas rätt. Även om han inte gjort mål har han faktiskt inte varit vare sig dålig eller onyttig. Inte heller försvunnit hela halvlekar som många andra som vi haft i anfallet. Sedan tycker jag Omoh visade tydligt (återigen) att han är en kantspelare. En fröjd att se honom snurra runt med FFF:arna... Lite Porokara -känsla nästan. Kanske har vi varit lite dumdristiga i värvandet av allroundspelare, så att vi nu bara har Sköld att tillgå som renodlad anfallare. Besera är bra, mycket bra tom, men bättre på större ytor och en mer Astrit-roll, om ni frågar mig...
En riktig örebroare
2016-08-29 10:56
@Minatankar:

Jag håller med men om Sköld fortsätter att inte göra mål i år så lär axen göra någon förändring. Antingen Kör Sema eller Omoh som anfallare istället för Sköld. Om han nu inte börjar leverera snart.
Örebro Minatankar
2016-08-29 10:35
@En riktig örebroare:

Jag tror för min del att Besara och Omoh, liksom Astrit, ska komma bakifrån eller från kanten, inte ligga på topp och stångas. Detsamma gällde Kalle. Sköld är en annan spelarkaraktär, mer lik Pär Ericsson och Kuba.
En riktig örebroare
2016-08-29 09:32
Om vi jämför Kalle med Sköld så lägger de ner exakt samma jobb men Kalle var betydligt bättre på skapa målchanser än vad Sköld gjort hittills.
Jag är också villig att ge Sköld mer chanser men om Besara och Omoh fortsätter leverera så blir det tufft, då tror jag Axen kommer försöka hitta en roll för någon av dessa spelare på anfallsfronten.
Tänkte ni igår på att Ring var petad istället för Lorentzon? Det känns ju verkligen som Axen kommer vilja att ÖSK köper in en etablerad vänsterback till nästa säsong.

För övrigt anser jag att Moberg förtjänar ett nytt kontrakt.
Örebro Minatankar
2016-08-29 09:18

@DaSa:

För min del beror det på en rad faktorer:
- Han rör sig på ett sätt som jag upplever positivt.
- Det är enligt Alik en spelare som behöver serveras många målgivande passningar. Han är kanske inte den som själv gör bort flera spelare och skapar målchanser, likt Omoh.
- Han spelade 9 matcher i Superettan innan han började dundra in mål.
- I senaste matchen fick vi igång vårt djupledsspel och flera spelare visade bra form. Jag hoppas det fortsätter så i höst och då kommer både Sköld och andra göra många mål.

Men visst, om vi slänger upp några miljoner och erbjuder löner som de lag som har minst dubbla omsättningen, så kan vi ju ta in en målgörare i vinter.
Annons: