/fotboll/osk/forum/5048.aspx/fotboll/osk/forum/5048.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-03-30 10:02
Snart vänder det, det måste det göra, för det kan väl inte bli sämre?

Även en positiv forumskribent kan bli besviken.

Igår kväll (för att älta lite vidare) så tänkte jag både en och två gånger på Abgar Barsom, men han är naturligtvis "såld", men om vi åtminstone had haft någon av killarna som "likt" Abbe, en vinnarskalle, en pådrivare, en härförare, en kapten, kunde ta tag i tillställningen, dvs inställningen hos resten av spelarna och få dem att tända till, för det lyckades faktiskt inte Sixten med, vare sig innan match, vid sidlinjen eller i halvtidspausen.

9-2 i hörnor och ytterligare fasta situationer, där for mina tankar fram igen, varför blir de inte ens farliga, suck Abbe, du kunde ju alltid skrämma motståndare ...

Sist men inte minst, men kanske sämst, var ju domaren, urusel! Korpkvalitet!

Tiden läker alla sår heter det, men idag är det tungt, imorgon lite bättre, sedan blir det påsk och vi får egga upp oss lite och snart är vi nog taggade och förhoppningsfulla inför nästa match, men jag får ett h-e förstås ;)

Paulinho kanske kan bli en glad överaskning mot målet :)
Örebro crille.
2010-03-30 09:59
Skrota Havva !!!!
Örebro Marquis de Sade
2010-03-30 09:53
Ämne: Grahn säger i dagens....
KvT// Ja, det är bara att gratulera gran. Han är typen som behöver mycket bekräftelse för att prestera, och burop från publik samt uppmärksamhet i media får honom i toppform.

Man kan säga att vi spelar honom rätt i händerna.

Motsatsen till kärlek är inte hat - motsatsen är likgiltighet.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-30 09:46
Grahn säger i dagens pappers bilaga att det var angenämnt att spela mot ÖSK. "Jag fick mycket tid på mig. Det blir också stora hål bakom ÖSK:s två offensiva mittfältare och jag såg också hål på kanterna"

Ungefär som vi andra sett också härinne. Jag nämnde det efter MFF matchen om ytorna bakom ÖSK:s offensiva som leder till att de får komma rättvända mot backlinjen.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-30 09:44
D. McGrain//

Så du är alltså inte orolig för ÖSK:s negativa utveckling, med endast 9 poäng på de senaste 10 AS-matcherna?

Jag hoppas och tror att styrelsen har koll på den avvecklingen, för annars ligger vi snart i SE.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-30 09:31
D. McGrain //Nja - Tränare som Rolf Zetterlund (AS avancemang + hyfsat höga placeringar i AS), Stefan Lundin (! Men klarade väl en 7:e plats med laget. Samma placering som Sixten hyllades för tidigare), Patrik Walker (AS avancemang). Roy Hodgson (serieseger), Dala (sm silver) mfl har alla lyft klubben i en tabell.

När det gäller Hammar så var väl 12:e platsen målet att nå. Det gick nog inte nå så mycket högre.

När det gäller sönderlästa så spelar det faktist roll. För att repetera ur Rydstörms blogg:

"Vi visste att TFF gärna sökte långt på Jensen och vi visste att Drügge är deras passningsläggare och de där två sakerna plockade vi bort ur TFF:s spel. [...]"

ÖSK borde kanske plockat bort Grahn?
Örebro D. McGrain
2010-03-30 09:20
Wowoah var otroligt långsam i uppspelen och tappade helt markeringen vid 0-1 och en av många som presterade dåligt igår. Men tro att vi blir ett bottenlag efter två dåliga matcher är väl bara i Örebro man kan tro. ÖSK-Karl har alltid en tränare som är bättre än den vi har, skulle vi få hit Hammar imorgon (medioker tränare f ö - vilka resultat har han att visa upp? 12:a i Allsvenskan med ÖSK?) så skulle han snart ropa på ngn annan, likaså med spelarna.

Den ENDA tränaren (OCH sportchefen) som lyft laget uppåt i tabellen är SIXTEN BOSTRÖM. Bara Stevie Wonder kan undgå att se detta... Att sedan ÖSK-Karl tror att vi har en trupp för topp 3 bara för att Spelarinvest satsat kaffepengar (i jmf med andra klubbar) är också ngt bara han kan tro.

Inse att vi har en bra trupp som KAN slåss om medalj ifall allt stämmer. Men inse också att våra bästa spelare inte skulle platsa i t.ex. Elfsborg, med undantag för Alvbåge.

Och glöm det där sncket med "sönderlästa" Klart att alla tränare vet hur resp. lag spelar - det handlar om spelarnas prestationer och skicklighet. Tror ni att det finns ngt lag som "överraskas" av ngt spelsystem? Sixten har lika bra koll på alla andra lag som de har på ÖSK.
Örebro Farside
2010-03-30 09:15
vill skrivaq av mig lite efter att ha analyserat färdigt gårdagens match.

Wowoah.. maken till spelare som drar ner på tempot har jag sällan skådat. vinner vi boll och har chans att kontra , ta den , håll inte bollen och vänd hemmåt för att få med fler folk i anfallet , då hinner motståndarna samlatrupperna! (givetvis , men vissa i ösk verkar inte förstå detta)

Gerzic , gillar verkligen att han försöker och är kreativ , men han dräller aldeles för mycket med bollen och där han dräller (läs mittcirkeln) är det förbjudet att tappa bollen.

Olsen är nog en av de få som faktiskt kan få godkänt betyg idag. han springer, han försöker skapa luckor , men INGEN! INGEN!!! i ösk följer ju med och springer i djupled , gör ett plats byte osv. Ett lysande exempel är i 2:a halvleken där en långboll kommer ifrån backlinjen , Olsen går upp och nickskarvar bollen vidare , men vad gör astvald och porokara , jo de står stilla , VARFÖR SPRINGER INTE NÅN UPP BAKOM OLSEN! bollen ska ju komma där , och kommer där (verkligen grunder i en anfallsspelares uppgifter). hade nån av dessa herrrar tagit jobbet så hade det vart ett friläge där.

Bedoya , springer å sliter iaf , han får godkänt.

I övrigt , ÖSK fruktansvärt lättlästa! Jag som är tränare i en Div4 klub kunde läsa sönder ÖSK efter 5 min , hur lätt är det då iknte för proffs tränare att göra det och sätta in nödvändiga åtgärder?
Spelet blir fruktansvärt stillastående.
Även fast vi har mycket boll så skapar vi inget farligt , och det är mycket pga att ingen rör sig och oroar borta försvaret , spela snabbare , 1 eller 2 tillslag!

Menmen , får hoppas att sixten tar tag i detta. för med detta spel och detta lag som visade sig idag så är vi i super ettan nästa år!

Säger det redan nu , efter att ha sett dessa 3 matcher , ÖSK är INTE ett topp 5 lag.
Wivallius
2010-03-30 08:48
Domaren hette Magnus Ahlsén. Har han dömt Allsvenskan förr?

Inte för att han har något med ÖSK:s förlust att göra men i alla fall.
Wivallius
2010-03-30 08:43
Märkligt överslätande inlägg här. Jag förstår inte 'Hammarbymentaliteten'.

1. Resultatet måste i varje match och i serien som helhet vara överordnat sättet på vilket resultatet tillkommer. Jag skiter fullständigt i om ÖSK anses vara Sveriges tråkigaste lag om vi vinner våra matcher och Allsvenskan. Ingen av de tre senaste årens seriesegrare har väl av någon enda förståsigpåare ansett spela rolig fotboll (AIK, IFK Gbg, Kalmar)? Skönspel med förlust suger.

2. Hur kan så många skylla förlusten och uteblivna mål på Kim Olsen? ÖSK:s två enda målchanser var Kims. Ingen annan vågade sticka in näbben där chanserna kommer och han var så när att lyckas.

3. Det var bara ren tur att att inte Mjällby gjorde mål på något av Nordins fatala bolltapp i mittcirkeln. Det är absolut förbjudet att tappa boll så. Det kunde blivit 8-0. Det spelar ingen roll om 'han är den enda kreativa spelaren' om han åstadkommer kontringar emot oss varannan gång i stället. Med ren tur spelade han 0-0 mot sig själv idag.
Örebro Marquis de Sade
2010-03-30 08:42
Jo, jag menar som jag skrev igår kväll, att vi är väldigt förutsägbara.
En bra inledning på en match som trots det resulterar i ett baklängesmål, rinner iväg till en stor förlust - konsekvensen blir att vi hamnar i en ond cirkel som blir ett helvete att bryta sig ur. Förra året spelade vi oavgjort hemma mot örgryte för att de gjorde två självmål. ÖSK hade häng på toppen, och ska normalt slå ett bottengäng. Jag - som är enkel - vill mena att det krävs mental uppbyggnad.

Men lägg inte över frågan på mig nu, utan förklara gärna varför vi förlorar? ("läktaramatörernas julafton")

Fast egentligen tycker jag att vi inte ska strida internt, utan fokusera på motståndarna.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-03-30 08:22
Marquis de Sade// "..varför vi förlorar denna typ av matcher, år efter år". Vad menar du med "denna typ av matcher"? I fjol spelade ÖSK 15 allsvenska hemmamatcher, tre av dessa förlorades. Jag tror som sagt att ÖSK förlorade igår för att motståndaren var bättre.
Örebro Marquis de Sade
2010-03-30 08:16
Gurra2001// ok, du börjar med att förklara att förlusten inte är sixtens fel - bara för att sedan konstatera att du inte har några åsikter om sixten. En motsägelse iofs, men ok.
BBB//Ok, metaforer: om en meterolog envist hävdar att femdygnsprognosen spår fortsatt klart väder, trots att man befinner sig i ett lågtryck så finns det väl anledning att ifrågasätta.

Men ni upplysta människor - i skarp kontrast mot oss enkla - kan inte ni upplysa oss om varför vi förlorar denna typ av matcher, år efter år.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-03-30 07:48
Ämne: Det är uppenbart för....Gurra2001// Håller med dig i: "Vissa människor är dock enkla och kommer alltid med 'enkla' lösningar". En förlust är alltid liksom en läktarexperternas julafton på samma sätt som amatörmeteorologerna njuter av att i efterhand kommentera vädret som var.
Sanningen är nog helt enkelt den att Mjällby för tillfället är ett bättre lag än ÖSK.
Örebro Aspen
2010-03-30 07:47
Gurra2001//Vem bär ansvaet om inte truppens chef? Alla utom honom?
Funderade på några saker under matchen:
Den första kvarten överbelastade Mjällby Wirtanens kant, varför? Jo man var på Malmö-matchen och såg samma sak som vi andra. Wirtanen är en svag punkt. Detta resulterade i ett antal frisparkar och ett mål i baken.
Varför byts en defensiv mf mot en annan def mf när vi ligger under?
Är verkligen Staaf bättre än Basse? Träningsrapporterna tyder på annat.
Är det bara jag som tycker motståndarna har mer energi och är rappare?
Vi har svårt att omsätta spelövertag i mål.
Vem skulle vilja köpa Roni?
Mjällby var bättre, vårat spelövertag berodde nog på att dom spelare med bortataktig
Örebro Grixx
2010-03-30 07:09
....och visst var domaren....USEL!!!!!!
Örebro Grixx
2010-03-30 07:08
En förlustmatch som man helst ville slippa...men dock bara en match.

Malmö borta var en match där tröga nordpolare spelade mot sydländska iffare som veckorna innan kunnat mysa på gräsplan i skön vårvärme...dvs ett lag med massor med spring i benen.

Klart det spelar roll, likaväl som publiken inte riktigt vaknat till i kylan och kommer först igång när hockey-VM har förklarat vintern slut. Tyvärr verkar alla vintertröga. Dags att köra träningar med infravärme och 20 plusgrader;-)

I går var det ett lika jäkligt vårpiggt Mjällby som vi mötte. Hela tiden var de farliga under första halvlek och fortsätter de på samma sätt så kommer de att ligga högt upp i tabellen...men vi avvaktar och ser.

El Kabir skulle vara fantastisk i ÖSK, synd att vi inte har en sådan energi. Vissa likheter med Larsens rappa ben när han var som bäst. Skitsvårt att säga vad som skulle hända...men livsfarligt hot så fort han hade bollen i närheten av straffområdet....och gud vilka fina djupledsbollar de kunde få till i mjällbylaget. Bra bredd på spelet, tänjde ut och utmanade ytterbackarna med 2 spelare, samtidigt som man när som helst kunde skicka in bollen centralt eller till andra sidan.

...men i andra var de helt borta.

ÖSK...OTROLIGT slarvigt att släppa in första målet. Man måste också kunna läsa av Aspers målvaktspel, han får inte bara stå och plocka ner en massa höga bollar från örebroare som slår bollen som höga pass till honom.

Icke giftiga Örebro behöver fart i anfallet...det finns men måste ligga där giftigt match efter match...inte avvaktande som i går, gäsp.

Mot slutet blir det typisk målstress där alla försöker för mycket och slår för många chansbollar utan känsla...stress stress....

...och visst stoppade Sammy upp spelet för många gånger men för tusan han kan ju spela som han gjorde precis i början när han fick sin backplats...börja med det igen....men nära mål så är han inte inspelad än, bara att titta på målet. Däremot så tycker jag att han i större delen av andra halvlek var helt ok...men inte i uppspelsfasen.
Örebroooooo
2010-03-30 04:18
Astvald tyckte domaren var skit. Benägen att hålla med.
Örebro Uhlan
2010-03-30 02:11
När ska ÖSK börja träna på allvar? Idag såg det ut som att de bara har lekt på träningarna! Upp med tempot tack!!!
Örebro Gurra2001
2010-03-30 01:51
Det är uppenbart för mig att förlusten igår INTE är Sixtens fel utan en följd av individuella tillkortakommanden.

På samma sätt som att ett barn till bra föräldrar kan missköta sig så kan även spelare med en bra tränare missköta sig.

Jag har dock ingen åsikt om Sixten men vill genom min metafor visa på att det per automatik inte är tränarens/förälderns fel om spelarna/barnet missköter sig.

Vissa människor är dock enkla och kommer alltid med "enkla" lösningar. Ser man till källan till dessa lösningar så inser man att man bör vara källkritisk.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-30 01:12
Du menar Åge Hareide? Han tränar nu Viking FK
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-30 01:04
KvT//

Jag har ingen erfarenhet av Idrottspsykologer och vad de eventuellt kan åstadkomma. Men gissningsvis är det ett arbete som det tar lång tid innan man kan se resultat av?

Dessutom har jag svårt att se Sixten acceptera det, gissar att han skulle fnysa åt förslaget?

Någon som vet vart tränaren som gjorde underverk med ÖIS i höstas tog vägen?
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-30 00:49
ÖSK-Karl//Ja. Därför jag nämner psykolog. För när jag läste detta i Alvbåges blogg så tänkte jag att det är nog inte första (eller sista) gången laget inte tror på sig själv. Och då har ledningen misslyckats med den mentala biten.

Det kan räcka att spelet går i stå (som idag) så kryper negativa tankar fram.

Ja, jag minns vårt tidigare resonemang
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-30 00:46
KvT//

Fast det med viljan skall en någorlunda bra tränare kunna ta fram.

Minns du att vi var inne på samma sak i höstas? Att det nu fortsätter och att spelare inte förlänger är obehagligt.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-30 00:42
den oumbärlige o Adde M.//

Jag inser att det inte är lätt att få hit Gerhardsson, men vi har lyckats få framgångsrika tränare förr i hård konkurans. Grip, Hodgson och Zetterlund t.ex.

Det är avsevärt dyrare att åka ur AS och/eller tappa publik och sponsorer.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-30 00:40
Det kanske är dags att kalla in en idrotts psykolog? Fast en del påstår att det behöver man bara i framgång och att en sådan i motgång snarare förstärker krisen. Men det var väldigt uppskattat i DIF i fjol av spelarna.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-30 00:36
ÖSK-Karl//Tycker inte det bara handlar om att ÖSK är sönderlästa. Det handla mycket om viljan och prestationen. Många individuella misstag och för lite attityd. Känns som om en hel del ligger på det mentala planet.

Alvbåges blogg efter MFF matcher gav mig kalla kårar "Ingen av oss trodde på oss själva i pausen. Det är för sorgligt"

Jag tror du har nyckeln där.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-30 00:34
den oumbärlige//

Ja, det heter ju att ÖSK spelar så rolig och offensiv fotboll. Rolig för motståndarna så klart, för det syns absolut inte i gjorda mål för oss.

Vi gjorde ju fler mål under den så kallade grisfotbollens tid och det är ju mål gjorda av ÖSK vi vill se?

Fortsätter den här utvecklingen med knappt en poäng i snitt per match, då får vi vara glada om vi spelar allsvenskt nästa år. Så illa är det faktiskt och det går inte att blunda för.
IFK Göteborg Adde M.
2010-03-30 00:30
ÖSK-Karl /
Allt handlar dock om pengar nuförtiden..Häcken omsätter ca 100 miljoner (mycket mer än ÖSK), och kan betala högre löner....Gerardssons nästa mål är snarare utomlands, än en landsortsklubb.
Örebro den oumbärlige
2010-03-30 00:29
ÖSK-Karl// Häcken har cash och lär inte släppa Gerhardsson. Just nu är Häcken mer sexigt än ÖSK. Och om han skulle vilja gå så tror jag andra lag hade varit mer intressanta för honom än ÖSK.
Annons: