/fotboll/osk/forum/5037.aspx/fotboll/osk/forum/5037.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-01 12:00
pemo//

Visst kan man tycka att välbetalda proffs borde och skall ge allt. Men det där lilla extra är nog svårt att ta fram om man inte trivs på jobbet. Vad värre är, trivs man väldigt illa på jobbet försöker man hitta ett nytt, helt naturligt.

Saywee/
Ja, nu är det dax för Jan Karlsson och Björn Åqvist att agera på något sätt.
Örebro den oumbärlige
2010-04-01 11:58
ÖSK har ännu inte ens mött något lag som slutade före oss i tabellen förra året. Våra enda poäng fick vi mot Åtvidaberg, kanske sämsta allsvenska laget på 2000-talet. Vettefan om de ens kommer vinna i år, kanske något kryss här och där på hemmaplan men i övrigt har jag svårt att se dem vinna.

vi har ändå haft ett skapligt schema hittills.
Wivallius
2010-04-01 11:56
BBB//

Hur var det 2005 och 2006? De åren finns inte med. Kan vara bra att veta när det diskuteras hur offensiv Walker var.
AIK Saywee
2010-04-01 11:50
Det känns ganska tråkigt för en optimist som mig att skriva, att vi har problem inom klubben i vår framtida guldjakt, nu inför påskens firande, men jag börjar bli riktigt bekymrad.

Läser som vanligt de flesta foruminläggen och även ”mellan raderna”, lägg därtill att jag träffar flera ”skapligt” insatta supportrar på sta´n, när jag är hemma i Örebro, samt får många telefonsamtal från flera, som har mycket god kontakt med många personer i ÖSK´s organisation/spelare och insyn i hur organisationen fungerar, eller inte ….

Stämningen, harmonin är inte bra i laget, det syns dessutom så tydligt. Jag vet dock inte vad som är lämpligast att göra, i nuläget, eller vänta och se, men det är inte bra för närvarande.

Klubben behöver troligtvis hjälp, innan det är för sent. Det handlar dessutom inte bara om resultaten och tabellplaceringen, utan även om hur attraktivt det kan tänkas vara att komma till klubben (för de som tagit reda på omständigheterna), eller vilket gör mig mer deprimerad, att några vill lämna klubben :(((

Oavsett om det kommer några glädjande vinster, så kvarstår dock problemen med hur spelarna mår och varför?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-04-01 11:45
Ämne: Angående ÖSK:s offen....
Aspen// Statistiknörd som man är så var jag tvungen att titta vidare på dina siffror. Min tanke var/är att man måste ju också se ÖSK:s antal gjorda mål i relation (dvs i %) till i övrig antal gjorda mål. Vissa år är målsnåla, som t ex 2009 då målsnittet per lag och match var knappt 1,22 och andra år är det tvärtom, som 1994 och 2001 då det ligger på närmare 1,5 per lag och match. Då fick jag fram följande lista:

1994: 161% Dala
2001: 126% Jingblad
2000: 118% Jingblad
1997: 116% Dala
1998: 104% Dala
1995: 101% Dala
2004: 101% Lundin
1996: 99% Dala
2008: 91% Sixten
2009: 90% Sixten
2002: 88% Jingblad
2007: 84% Walker
2003: 78% Lundin
1999: 69% Dala

Noterbart Dala ligger i såväl överlägsen topp som bott i den listan. Säger väl ungefär att det material man har att jobba med betyder allra mest? Dock framstår det väl rätt tydligt att Jingblad är den mest offensiva vi haft de senaste åren, en bild som också stärks av mitt minne..
Örebro Aspen
2010-04-01 11:24
Wivallius//Hoppet är det sista som överger ....
Frågan är om man ska åka dit.
Örebro pemo
2010-04-01 11:19
Ämne: pemo//

Stämningen....
Jo, det är klart att truppen måste trivas, men skall man vara proffs så får man bita lite i det sura äpplet också. Det är väl därför många av våra talanger misslyckas utomlands. De är alldeles för bortskämda i vårt land.
Men jag tycker mig se en liten ljusning i Staafs agerande. De inhopp som han har gjort i år andas lite mer "djävlar annama" som jag saknar hos andra spelare.

Samtidigt är det väl så att dagens spelare ( oavsett klubb ) är väldigt hårt drillade i sina system och tänk. Det är ju inte som på korpnivå, där man kan springa lite som man vill och bara kämpa. Hade Bedoya kommit med rätt fot mot Mjällby, eller att Nordin skjutit lite lägre....

Men rent sportsligt så saknas det fortfarande killerinstinkt i boxen. Samt att våra ytterbackar varit för fega i offensiven. Det blir väl en ändring på detta nu när Anttonen är tillbaka.

Återigen, det har bara gått tre omgångar. Vi har tre poäng ( samma som tre oavgjorda ) Tänk på de stackars Stockholmslagen som inte har det så roligt.

Så här vill jag se startelvan spela mot AIK.
( amatör som jag är )
Alven
Micke Wiken/ZE
PA Kihlen Wovven
Nordin Bedoya
Astvald Kim Roni

dvs offensiva backar, Kihlen som sweeper och att Nordin och Bedoya följer med mer in i boxen.

Sedan chockar vi AIK:s tröga backlinje och skickar in Pauliho och Basse. Då blir det åka av
Örebro ÖSK öster
2010-04-01 11:17
Wivallius // Jag längtar nått enormt. Ska bli oerhört fint att sätta sig i bussen upp, svepa nån öl, snacka gott med medresenärer och hejja fram hjältarna till tre pinnar.

Forza sport!
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-01 11:17
Wivallius//

Pirret saknas, fast det skrev jag redan inför Mjällby. Allt är så förutsägbart i spelet.

Aspen/
Så tolkar jag Alvbåge, han är väl den enda som är så given att han vågar säga lite.
Wivallius
2010-04-01 11:09
Någon som likt mig inte längre ser fram emot matchen på måndag?
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-01 10:57
Aspen //Vi behöver inte se vargar i allt ;0)
Örebro Aspen
2010-04-01 10:49
Är Alvbåges längtan till snack med Benny en signal om att något saknas?
Örebro oroT
2010-04-01 10:49
Ämne: Ämne: -------....
Oups, så går det när man inte scrollar ner tillräckligt... :)

Jag gillar förövrigt hur du tänker ;)
Örebro Conjuration ★
2010-04-01 10:41
Jag tror att startelvan kommer vara ganska identisk som de föregående matcherna. Hiss eller diss återstår att se!
Örebro Aspen
2010-04-01 10:28
Angående uppträdandet under matcherna så tycker jag laget saknar energi på planen.
Vi är tunga att möte. Mot Mjällby hade vi (tycker jag) spelövertag men det där sista saknas.
Örebro widemarsh
2010-04-01 10:18
Ämne: ----------Alvbåge---....
Identisk med den startelva jag föreslog 2010-03-31 00:04.

Ska vi köra Sixtens gamla klassiska 4-3-3 vill jag se två kameruaner på planen.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-01 10:03
pemo//

Stämningen i en trupp är A-O, tro mig, jag håller igen. Det finns en anledning till den negativa trend du kan läsa nedan i BBB:s inlägg.

Självklart måste man hoppas och tro på en Paulinho
effekt, men än viktigare är att förändra truppens negativa stämning som startade under hösten -09 och som tyvärr hängt med. Jag trodde det var utagerat, men så verkar det inte vara. Hoppas jag har fel.
Örebro pemo
2010-04-01 10:01
Jag har receptet. Ingen lön vid 0 poäng!
Då dj-ar får ni se på spelare som kämpar. för det är väl där som något gått fel. Känns som att vissa inte behövde duscha efter senaste matchen.
Fast Astvald erkände i Studio-NA att uppspelen går för mycket i sidled. Helt mot Sixtens instruktioner.
Dessutom hör man honom skrika till Alvbåge senaste matchen. Snabbare igångsättning. Hörs i Canal+

Men med en spelskicklig mittback ( eller bättre självförtroende ) så skulle vi slippa alla dessa bakåtpass. Hoppas att Almebäck tänker " -va fan " och tar tag i den biten.
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-01 09:55
BBB// Ja, insläppt i kombination med (förvånande nog eftersom Sixten anses stå för offensiv klapp-klapp fotboll med ett passninsgspel som aldrig tidigare skådats i ÖSK) lågt snitt på antal gjorde mål enligt det snitt Aspen visade igår.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-04-01 09:47
Funderade vidare litegrann kring det ÖSK-Karl beskriver som ÖSK:s negativa trend. På de tio senaste har vi alltså tagit nio poäng (vof: 2 3 5), men å andra sidan så blir statistiken mer mänsklig om man ser till de tretton senaste vilka givit arton poäng (vof: 5 3 5). Vad som är mer oroväckande än poängskörden för de tio senaste är målskillnaden: 6-17. Det börjar likna våren-08 då vi hade 2 3 7 5-18 efter de tolv första omgångarna. Alexander Axén erkände efteråt att vad som då på kort sikt räddade honom och Sixten kvar på jobbet var de två vinsterna mot Ljungskile och Sundsvall.

Som sagt, vad som är mest oroande just nu är alltså inte poängskörden i sig, den kan som bekant snabbt vändas i och med trepoängssystemet vid vinst, utan den katastrofala utvecklingen i antal insläppta mål. Under omgång 1-23 förra året låg snittet på 0,87 insläppta mål per match. På de tio senaste matcherna (de sista sju 2009 + årets tre) ligger snittet på 1,7. Förbättras inte den statistiken blir vi med stor sannolikhet indragna i den riktiga bottenstriden såvida inte den egna målproduktionen kraftigt förbättras (Paulinho-effekt?!).
Örebro pemo
2010-04-01 09:42
ÖSK-Karl// Att två spelares agenter inte tackar ja till ett första kontraktsförslag är väl inte så konstigt. Det tillhör väl spelets regler.
Däremot så sprider du taskig stämning när du skriver som du gör.
För det vet väl alla att det inte är spelarna själva som förhandlar.
Världen har ju inte gått under ännu bara för att vi får stryk två matcher.
Genomled en allsvensk(?) match på TV i går, och inte är det många av de 22 spelarna som jag skulle vilja ha i dagens ÖSK.

Nu spöar vi AIK på måndag, och så är allt frid och fröjd igen.
Örebro Aspen
2010-04-01 09:27
Basse hade en stor del i att offensiven vissa perioder var riktigt bra.
Nu har han hamnat i skymundan och verkar inte ha varken harmoni privat eller själförtroende på plan. dessutom sitter han på bänken eller på läktaren eller ligger sjuk.
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-01 09:13
Tycker ff Wiken fick lite orättvis beskyllning för 0-1 mot Mjällby. Titta gärna noga på NA bilderna så ser ni att det är Sammy som sätter honom i en svår sits. Wiken kan inte plocka bort två spelare även om han försöker.

Är det någon i backlinjen som skulle må bra av att sitta på bänken ett tag och fundera är det Sammy. Inte Wiken.

Örebro oroT
2010-04-01 07:48
----------Alvbåge----------
-Anton--Berra-Almebäck--wovve-
----------Khilen----------
---Bedoya---------porokara--
----------Nordin-----------
------Olsen---Paulinho-----

4-4-2 med diamant / 4-3-3 med en offensiv sista 3:a och en släpande Nordin. Välj själva vad ni vill kalla det.
Hade väldigt gärna sett både Olsen och Paulinho på planen. Håller inte Paulinho mer än 60-70 så byt in Astwald och gå tillbaka till det traditionella 4-3-3.

Nordback -- Khilen: Blev ett helt annat sug på planen efter Khilen kom in, vill gärna se honom börja nästa.
Wiken -- Berra: Wiken har varit ur slag, ge Berra en chans och låt Wiken tagga till vid sidan nån match.
Örebro den oumbärlige
2010-04-01 07:21
ÖSK försökte spela boll. Om man sedan spelarmässigt var så underlägsna de övriga att man tvingades till att spela långt beror ju på att spelarna var var superettanklass. Långt ifrån samma trupp du vet.
Jag är helt säker på att Walkers hårda passningsträning, det såg ju man själv. Tror du att allt gott började med Sixten?
Örebro Kajanus
2010-04-01 03:04
Tummen ner för Havvas usla låt, tummen upp för Millencolins homage till Örebro. Den är unik på det sätt att alla i Sverige vet vilka Millencolin är och det skulle enbart vara ett plus för oss med den låten som huvudlåt.
Örebro Kajanus
2010-04-01 03:00
Ämne: Alltså JA ÖSK är int....
Den Oumbärlige - Var ÖSK _inget_ tjonglag när Sixten kom in? Driver du med oss alla eller? Det var ju precis det vi var. Och det som ledde till Walkers avgång.
AIK Saywee
2010-03-31 23:26
Märkligt, den oumbärlige och ÖSK-Karl, att ni tar upp detta nu, jag avslutade mitt förra inlägg med samma undran över "harmoni" eller "stämning" i truppen utan att veta vad ni skulle skriva ....
AIK Saywee
2010-03-31 23:21
DaSa, egentligen eftersökte jag ingen speciell, det verkar svänga så fort. Den senaste tiden har dock de flesta önskat sig en back, vilket kanske är rätt eller kanske är fel. De två senaste matcherna visar ju att det fattas både "framåt och bakåt".

Paulinho har dock tillkommit nyligen, därför är jag fundersam på om vi skall värva offensiva krafter.

Förvirrad är jag helt enkelt, tror att "truppen" kan spela fotboll, förstår bara inte vari problemet ligger, de verkar ju inte trivas och ha kul, grabbarna alltså, kroppsspråket och de uppgivna gesterna mot medspelare senaste matchen talar sitt tydliga språk.
Örebro den oumbärlige
2010-03-31 23:10
Alltså JA ÖSK är inte något bottengäng sett till trupp och tidigare års resultat. Men att se på ÖSK som något hett lag i Sverige som osar glad fotboll är ju fan snedvridet. Man man måste stanna upp och analysera innan man upprepar sådant som skrevs om ÖSK för snart 2 år sedan. Vi är tämligen sönderlästa, utvecklingen av 4-3-3 har inte gått åt rätt håll. Det började dåligt 2008 då vi inte hade rätt spelartyper, främst i boxen. Sen fick vi det och ÖSK kunde överraska. Men själva rullandet och passningsspelet hade redan Walker övat in. ÖSK var inget tjonglag när Sixten kom så att säga.

Sen kom Almebäck 2009 och offensiven funkade i vissa perioder i vissa matcher. Eftersom Almebäck blev så bra så säkrades defensiven tillsammans med Alvbåge. Men offensiven har under slutet på 2009 och början på detta år faktiskt gått bakåt.

Finns inte samma finess och fart i spelet. Det som kändes rörligt och oförutsägbart har blivit statiskt och ensidigt.

Ytterback till felvänd ytterforward till mittfält och på fri yta framför ytterforward.

Eller mittback till mittfält och sen till ytterforward.

Aldrig går det starta något konstruktivt genom att lira bollen till Kim och fylla på där. Han behöver inte alltid vara i boxen och hota utan hålla i boll och flytta upp laget. (dessutom är han inte ens giftig i boxen)

Jag tror faktiskt inte Sixten är så långt från att gå. Men det lär inte ske för än säsongen är färdigspelad om nu inte ÖSK blir indragna i en bottenstrid under hösten. Det känns heller inte som att truppen är i harmoni, vad det beror på vet jag inte.

Men man får försöka känna av ledningens intentioner. Vi får se hur mycket man vågar satsa på Sixtens spelidé om nu man blir tvungna att handla i sommar. Köper man rena 4-3-3 lirare eller annat? Tror man på 4-3-3 (dvs. Sixten) eller inte?

För tror man inte på 4-3-3 så tror man inte på Sixten. Han har varit så pass envis med formationen att det inte finns andra val att kicka honom för att ändra spelsystem.
Annons: