/fotboll/osk/forum/492.aspx/fotboll/osk/forum/492.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ösk supporter
2016-09-30 14:07
En sådan kille som Viktor Walldén är verkligen värd ett inhopp efter hans insatser på försäsongen. Nu när Örebro ser ut att missa Europa så kan dom väl starta med honom någon match eller tex Yanez Hernandez skulle vara riktigt kul. Tror också att det skulle komma mer publik till Behrn Arena ifall det skulle satsas mer på Ungdomarna.
AIK Nissesson
2016-09-30 10:23
pemo, intressant resonemang ...

"Nä, det Nordahl antagligen menar är att det är tre som vill styra spelet. Och det är kanske inte det optimala för ett lag. "

Det där är svårt, för några vill glänsa, några vill visa klubbar med stark ekonomi vad de kan (jobbansökan), några tror kanske fortfarande att Europa spanar efter just sådana?

Dessutom saknar jag DG, precis som du gör, vår skyttekung, han är dock en av de tre som lämnade, som för tillfället spelar i ett sämre lag (enligt tabellen), vinnarna är eller kanske blir Kalle och Crespo ???

Kämpa ÖSK, jobba för oss, som stöder er !!!
Örebro pemo
2016-09-30 09:57
Vinnartradition // Jo , men Besara , Sema och Ohmo var väl på planen då?
Fast å andra sidan, vilka ska jag räkna som bolltrollare? De flesta allsvenska spelare kan väl behandla en fotboll?
Visst, det skiljer kanske lite mellan Almebäck och Nordin, men landslagets bäste tekniker ( förutom Zlatan ) påstås vara Granqvist. Trots att han är mittback.

Nä, det Nordahl antagligen menar är att det är tre som vill styra spelet. Och det är kanske inte det optimala för ett lag. Alltså, inte att vi ska återgå till 80-talets träben-sparkare utan att men ska kanske underordna sig sin plats i laget och ibland göra det enkelt för sig och laget och inte alltid bevisa sin skicklighet i att behandla en boll.
Örebro Vinnartradition
2016-09-30 09:44
@pemo:
Mot Sundsvall var Nordin avstängd och Astrit skadad. Åk till Tele2!
Örebro pemo
2016-09-30 09:04
Hmmmm....3-3 mot Sundsvall , 2-3 Göteborg . 2-2 mot Gefle...
Kanske det hade behövts några "terränglöpare" som motvikt då, trots allt. För visst var väl alla kreativa bollkänsliga fötter på planen i dessa matcher??

DG - kom tillbaka. allt är förlåtet. :=)
AIK Nissesson
2016-09-30 08:08
Himla bra inlägg D. McGrain, jag tänkte faktiskt lite liknande, när jag lyssnade på en stundtals grymtande Nordahl ... "Terränglöpare", hehe, vilken fullträff:)
Örebro D. McGrain
2016-09-30 06:57
Jag hade mest roligt åt att man tyckte tre bolltrollare var en för mycket. Allsvenskan består i princip bara av terränglöpare utan teknik - därför tyckte jag det var roligt när nu ÖSK har tre spelare med teknik så ville Nordahl o co. ta bort minst en. Menade att idealet vore väl om alla hade teknik istället?
Vi har andra ideal i Sverige som kan vara ganska roliga ibland i media.
Örebro I can resist everything/anything except temptation
2016-09-30 01:41
@Nissesson:

Jag trodde det också - Men det är inte mycket från din sida i den genren
AIK Nissesson
2016-09-29 22:59
flesklepp

Ja, det har du rätt i, som målvakt kan man ju göra mer än bara hålla nollan.

Kan göra som Richard Richardsson ...

MÅL :)
Örebro flesklepp
2016-09-29 22:26
@Nissesson:

Något bättre? Som målvakt?
Örebro Minatankar
2016-09-29 22:09
Namn: Hitta avslut!!
Sänt: 2016-09-29 20:07
//
Tack för respons!
AIK Nissesson
2016-09-29 21:10
Sorry, har inte bakgrunden, men ibland är det tillräckligt att hålla nollan, svårt att göra något bättre ... som målvakt alltså ?
Örebro Chris P. Bacon
2016-09-29 21:02
Rinne höll nollan i Europa League mot Konyaspor, seger med 2-0. Men inte tillräckligt för förbundskaptenen.
AIK Nissesson
2016-09-29 20:38
En till !
Örebro Hitta avslut!!
2016-09-29 20:07
@Minatankar:

En STOR tumme upp!!
Örebro Vinnartradition
2016-09-29 19:42
Alla som anmäler sig till resan till söndagens bortamatch mot Djurgården och som i samband med det betalar för medlemskap blir per automatik medlemmar i Kubanerna även år 2017.

Snacka ihop er med era ÖSK-vänner och åk med på söndagens bortaresa.
Pubbussen som åker förbi den gemensamma uppladdningen på Södermalm i Stockholm rullar från Eyravallens nordvästra hörn kl. 11.00. Direktbussen avgår från Eyravallens nordvästra hörn kl. 14.00. Välj det alternativ som passar dig bäst!

Anmälan sker på länktipset!
AIK Nissesson
2016-09-29 19:11
Förresten, är alla på hockey, förutom hockeyhatarna?

Heja gamla fina ÖREBRO :)
AIK Nissesson
2016-09-29 19:10
Det allra bästa är väl nästan, om vi har spelare,som jobbar för att inte släppa in några mål och att några av dessa spelare gör minst ett mål i varje match:)

Dream team !!!
Örebro combatspenat
2016-09-29 14:04
Det är nog bättre att vi har spelare som kan kladda på bollen än spelare som måste spela enkelt. Nästa år kladdar vi på en plats till europa!
2016-09-29 12:59
Kladda för mig är egentligen att man överbearbetar bollen och har också för många tillslag. Kladda för mig kan också i vissa lägen innebära att man dräller med bollen.

Men skulle vilja nämna Nordin här som kanske inte ingår direkt i Kladd-akademin men när han jobbar med bollen så viker han oftast bort andra spelare och öppnar ytor. "vinner meter" som Nordahl kallade det. Kan också se Astrit "vända bort" spelare i vissa trånga lägen och vinna yta. Om man som Nordin tex väldigt ofta gör det är det ofrånkomligt att man någon gång emellanåt misslyckas eftersom det ofta är små marginaler. Men vinsten när man lyckas är stor
Örebro pemo
2016-09-29 11:31
Nja, för mig betyder "kladda med boll" att man avsiktligt håller i bollen för att man kan och "alltid" gjort så. Om du tar in för många tuppar i hönsgården blir det kalabalik. Inte så bra liknelse, men ett lag behöver ha varierande typ av spelare. Tuffa mittbackar , löpande yttrar/backar , bollhållande mittfältare och störtdykande toppforwards. Ungefär alltså.
blir det för många av en viss typ blir det slagsida på skutan.

Ett gammalt exempel är tidigt 90-tal eller sent 80-tal, då England hade "världens bästa mittfältare" När alla tre/fyra spelade hände ingenting, men den matchen då Glenn Hoddle var "själv" vann laget och spelade kanonfin fotboll. Alltså, balansen i laget blev för lagets bästa.

Därför blir jag så förvånad när ÖSK "bara" värvar yttrar som dessutom älskar att hålla i bollen.

Sen har naturligtvis Minatankar väldigt rätt i sin analys, men jag hävdar fortfarande att det "kladdas med bollen" lite för mycket.

Att backarna spelar till varandra flera gånger är inte samma sak som när dribblers drar sin gubbe två gånger, men inte vinner någon mark.
Därför kommer jag aldrig att kalla spel med ett eller två tillslag är att kladda med boll. Tittar man på internationell toppfotboll är det för det mesta bara ett tillslag och snabba rörelser.

Men nu kommer naturligtvis ÖSK att spö DIF på söndag och genast motbevisa min tes, då Besara & co trillar bort dem. Eller....?
AIK Nissesson
2016-09-29 11:17
Nu var det ju som så, att jag tittade in och märkte att flera hade eller har problem med vissa ordval.

Mitt inlägg var riktad till dessa forumister och inte till någon speciell, utan mera allmänt.

Konstruktivitet ger snabbast resultat om man riktar den till de som kan och vill påverka konstruktiviteten.

Jag inbillar mig fortfarande att detta är ett diskussions- och debattforum?

Vi är många som troligtvis inte kommer att komma överens.

Men, vi tror, hoppas och önskar alltid att det skall gå bra för vårat ÖSK!

Kämpa ...
Örebro Minatankar
2016-09-29 10:51
@Nissesson:

Det handlar inte om att märka ord. Det handlar om att många använder ordet i negativ betydelse och även när spelare "kladdar" i konstruktivt syfte.

Att bena upp dessa olika situationer är inte att märka ord utan att ge uttryck för sin åsikt i frågan. Om det finns skribenter som använder ett negativt ord i situationer när flera av oss andra anser att det är något positivt, så måste vi ha rätten att tycka till utan att bli anklagade för att märka ord.

Bra om man kan stå för det man skriver och ta synpunkter på det utan att "ge igen" utan att ha några "riktiga" argument. Hur man använder språket har ofta stor betydelse, särskilt i skriftlig form när man inte kan läsa av kroppsspråket.

AIK Nissesson
2016-09-29 09:18
Nu tror jag att vi börjar anmärka ord och bli lite petiga.

Det finns eller fanns spelare som "kladdade, drällde, trollade eller var bollhållare", eller vad det kan heta (?), men alldeles för länge, för sin cirkusuppvisning, som alltför ofta slutade med farliga bolltapp:(

Det behöver inte vara så jädra snygg uppvisning, det är ett lagspel, där alla skall jobba för laget, hela matchen!

Det är ingen anställningsintervju eller individuell uppvisning, det handlar om.

Det är ÖSK, vårt lag det handlar om!

Jobba för oss, som supportar och stöder, det är det vi betalar för ...

KÄMPA !!!
Örebro Minatankar
2016-09-29 08:38
@pemo:

Jag tycker inte att man kalla det att kladda med bollen om en teknisk spelare "leker" med bollen med snabba rörelser för att få motståndaren ur balans. Allt syftar till dribbling, passning eller skott. Jag tänker i första hand på Omoh och Maic.

Jag tycker inte heller det är att kladda med bollen om t ex Nordin som bollhållare håller i bollen några sekunder på mittfältet. Det gör han för att medspelare ska hinna löpa i luckor, göra en snabb vändning eller för att lugna ner spelet, låta motståndarna löpa och få medspelarna att kunna "vila" sig i några sekunder, allt efter matchsituation.

Att kladda med en boll anser jag det är när man först tar emot bollen och sedan funderar på vad man ska göra av den. Där är t ex den kritiserade Sebastian Ring duktig som ofta i samma moment som mottagningen lägger bollen tillrätta för nästa offensiva moment som han redan tänkt ut.

Att kladda med bollen har ibland Nordin och Astrit ägnat sig åt när båda spelat långt bak i banan och man håller på att spela till varandra fram och tillbaka. Detsamma gäller de gånger när backlinjen spelar varandra i sidled när det finns uppenbara möjligheter att spela längs backen i djupled. Det gäller framför allt Almebäck.

Visst kan detta samtidigt skapa luckor för andra, men ibland känns det som om man spelar varandra ett par gånger för mycket för att det ska bli konstruktivt. Man vill bli av med bollen och ansvaret i stället för att ta ansvar.

Jag tycker detta har gått i vågor. Många matcher tar alla ansvar, framför allt offensivt, men inte alltid.

I de flesta matcher tar ca 8 spelare ansvar för det defensiva, medan ca 2 spelare bara markerar lite rörelse utan att verkligen gå in för att ta bollen från motståndarna eller stoppa uppspelsmöjligheter. Här är Victor Sköld ett exempel på en offensiv spelare som samtidigt tar stort ansvar i det defensiva spelet där han verkligen satsar det där lilla extra för att nå bollen och tackla motståndaren.

AIK Nissesson
2016-09-29 08:00
Kul helsida i Örebroar'n den 14 september ...

"GÖR HÖSTEN TILL VÅR.
Varje match är avgörande för vår väg mot Europa. Vi behöver ditt stöd. Vi är ingenting utan dig."

Den är iallafall lite tänkvärd, eller?

Kämpa ÖSK, KÄMPA!
2016-09-28 23:24
@pemo:
och försvarar...fast så många som åtta är det nog inte
Örebro pemo
2016-09-28 23:16
D. McGrain // Dom kanske gör det fotboll faktiskt handlar mest om. Att springa och göra sig spelbara,
Hantera och kladda med bollen är inte riktigt samma sak.
Örebro D. McGrain
2016-09-28 20:14
NA:s rubrik borde kanske handla om varför det är bara 3 som kan hantera bollen. Vad sysslar de andra 8 med...?
AIK Nissesson
2016-09-28 19:41
Jag har varit bänkad mycket längre tid, oavlönad :(
Annons: