/fotboll/osk/forum/4865.aspx/fotboll/osk/forum/4865.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen
2010-05-19 21:24
C. Waddle//Jag tycker problemet om Roni förlänger kontraktet är att hans positionen inte utvecklas. Tycker Roni har presterat dåligt i de flesta matcherna detta år. Pålles matchning på vänsterkanten var en nödlösning. Om Roni blir kvar ytterligare 2-3 år vem vill då satsa som vänsterforwad i A-laget?
Möjligen kan det fungera med utlåning till något lag i S1 eller div 1.
Örebro Sersant
2010-05-19 21:06
S E: Visst kan de bli ojämna vägar till finalen men tycker inte att man ska ha det hela vägen utan kanske de 2 första omgågnarna med AS lag. Detta skulle ge en mer demografisk spridning som en bonus.

Hur många lag är det kvar i cupen nu? AS lagen kanske skulle gå in en omgågn senare?
Örebro S E
2010-05-19 20:43
Sersant// Givetvis så är det bättre för intresset att möta något lag som ligger nära, typ Norrköping-ÖSK. Men det blir lite svårt att dela upp det så att det blir bra fördelat. Det blir ju lite svårare för Stockholms-, GBG- och skånelag än för kanske lag i Norrland. Ska Gefle ha en enkel resa till Semin?

Vad som än händer cupen så ska Peking krossas nästa vecka!
Örebro Sersant
2010-05-19 19:56
S E: Gillar förslaget med att spela finalen på nationaldagen och på Råsunda. Sen får man ordna fler evenemang runt finalen som leder fram till finalen.

Tror verkligen de skulle vara ett plus om man kunde få vinnaren av svenskacupen att spela i Europa samma år som man vinner.

Sen tror jag att man ska försöka få till fler heta dueller typ Örebro-Norrköping. Tycker man ska dela upp lottningen så det blir mer regionala möten iallfall inledningsvis. ÖSK ska ha större chans att möta Norrköping, Degerfors, Forward Västerås än att få möta något skånskt lag.
Örebro C. Waddle
2010-05-19 19:50
Har en känsla av att Porokara kommer bli kvar. Hoppas att signaturen inte blir allför dyr bara.

Rimligtvis kan han inte vara alltför het på marknaden. Det enda jag kan tänka mig är norska eller danska mittenlag om skulle kunna vara intresserade. Frågan är om de har pengar längre verkar ju inte som att de heller har samma ekonomiska muskler som tidigare.

I övriga ligor i europa kan det bara handla om andradivisioner borde inte vara intresant om det inte bara är pengarna som drar. Jag tror det blir ett nytt treårskontrakt. Vad tror ni? Kanske någon som hört något?
Örebro S E
2010-05-19 18:23
Några udda förslag på vad man borde göra med svenska cupen;

Spela den höst/vår med finalen på svenska nationaldagen. Arena: Råsunda, tills nya nationalarenan är klar. Fotbollsförbundet behöver inte anstränga sig så mycket för att göra den dagen till en fest(vi firar ju nationaldagen så mycket ;) ). Laget som vinner kliver in i Europa cupen direkt till hösten. Det borde göra den lite populärare för de allsvenska klubbarna.

Dubbla möten, en match hemma och en borta. Mer matcher och mer publik. Alla tränare vill ju ha mer matcher och utan att jag har någon direkt statistik så gissar jag att det troligtvis finns någon Allsvensk klubb som inte har haft en hemmamatch i cupen på 5 år? Klart som fan att den inte är populär och att ingen bryr sig om den då.

Även om inte ÖSK är i final så skulle jag kunna tänka mig en road trip till national arenan på national dagen.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-05-19 16:37
Evigt ÖSK// Själv tycker jag det lite av charmen att lag lägre ifrån får chansen att möta Allsvenska lag. Man behöver nog inte ändra så mycket på cupen. Att ha fasta speldatum skulle höja statusen på cupen. Dessutom tycker jag idén om att införa rätt höga segerpremiär skulle göra dom Allsvenska lagen mer motiverade att ställa upp med så stark lag som möjligt. Varför inte nalla lite på placeringsbonusen i Allsvenskan och stoppa in pengarna i cupen istället.
Örebro Evigt ÖSK
2010-05-19 16:14
På tal om svenska cupen;

låt de lag som ligger i Superettan och neråt i seriesystemen spela Svenska cupen. Låt de lottas mot varandra och spela på samma sätt som cupen spelas nu utan de allsvenska klubbarn. Men att de allsvenska klubbarna möter varandra inbördes och att man vaskar fram en vinnare som får möta vinnaren från de som spelar i de lägre divisionerna i en final.

Intresset är redan dött för cupen som den är nu från de allsvenska klubbarna. Skulle det bli så att de allsvenska klubbarna får spela sig fram till en final genom att bara möta allsvenska trupper så kanske motivationen höjs och man tvingar klubbarna att ta notis om cupen, också en sporre för SE klubbarna.

Forza
Örebro oroT
2010-05-19 16:02
Rudolf // Ahh tack! Fick för mig att han bara var på lån fram till sommaren. Så går det när man inte läser igenom nyheter tillräckligt väl :)
2010-05-19 16:00
OroT// Det ska väl inte vara nån fara att vi skulle tappa han. Lånekontraktet gäller säsongen ut och jag har inte hört nått om att det skulle finnas nån klausul som ger hans Koreanska klubb rätt att sälja honom under den tiden.
2010-05-19 15:58
Aspen// Jag tror att anledningen till att dom numera skriver så långa kontrakt beror på att dom har infört ett lönetak i NHL. För att kringgå det så skriver dom längre kontrakt istället för att ha en väldigt hög lön per år. Det finns tom spelare som har skrivit kontrakt på 14-15 år. Det är ju förstås inte alls säkert att spelaren stannar så länge men lönen betalas ut även om dom skulle sluta med hockeyn innan kontraktet går ut.
Örebro oroT
2010-05-19 15:57
Hur ser det ut med Pålle till hösten? Nån chans alls att se honom i våra eleganta färger?
Örebro Aspen
2010-05-19 14:21
En sak vi kan lära oss från ishockeyn är långa spelarkontrakt. Det var någon svensk som skrev på ett 10-årskontrakt med en NHL-klubb.
Om ÖSK kunde skriva 4-års avtal (med utlåningsklasul) med lovande ungdomar vore det bra.
Örebro pemo
2010-05-19 14:10
Ämne: pemo, jag bara undra....
Nä, du har förstås rätt. Jag har bara sett den här matchen, men eftersom vissa beskrev honom som den nya Messias här i våras så hade jag större krav på hans spel. Men jag har försökt kolla lite på nätet och så, men inte dominerar han väl superettan precis.

Min point är att ÖSK ändå gjorde rätt som inte signade en 33-åring för fler år framåt. Och med facit i hand halvvägs så gjorde de rätt.
För övrigt tycker jag att många här lider av nostalgi och vill ha in gamla spelare på väg utför.
De som ropar efter Riddez t.ex. Han var helt OK sista året i ÖSK, men då vill jag hellre att de satsar på en yngre vänsterback.

Det är ju inte ishockey vi håller på med, där man kan lalla runt i NHL trots 40 år fyllda.....

Men smaken är som baken, delad. Jag är inget orakel när det gäller spelare utan delger er bara mina tankar.

Oavsett vad jag tycker om dagens Barsom, så glömmer jag aldrig frisparken mot GAIS.
Örebro Aspen
2010-05-19 13:59
Astvald kissnödig.
Örebro Aspen
2010-05-19 13:57
Wirtanen missar cuipmatchen
Örebro Sersant
2010-05-19 13:20
Opus klon:
Så som ni spelat under våren så har ni väldigt väldigt liten chans som jag ser det. Dock så kommer ju ett långt uppehåll där ni kan (måste) förstärka laget.
Örebro osarn
2010-05-19 13:03
Godfoten

Kunde inte sagt det bättre själv, klockrent!
AIK Opus klon
2010-05-19 12:49
ÖSK-Karl//

Sen kvalsystemet till CL gjordes om så har man en bättre chans än någonsin att spela Europaspel, så jag skulle inte vara för säker.

3 lag måste elimineras för gruppspel. Ett för att få en andra chans i EL-kval. Slår vi ut två lag men elimineras precis innan gruppspelet i CL ska tydligen tröstpriset vara gruppspel i EL.

Ingen omöjlig uppgift på något vis, med tanke på vad för lag man möter i runda 1 & 2, även om vår form är sisådär.
AIK Saywee
2010-05-19 12:47
pemo, jag bara undrar hur många matcher du har sett Barsom spela med SFC i år, som helhet alltså. För du kan väl inte bedöma honom efter en enda match?

En liten titt i Syrianska´s forum visar att han är ganska duktig och verkligen saknades mot Sundsvall ...
2010-05-19 12:44
Godfoten, Grixx// Mycket bra förslag på förbättringar.

Det är dax att SFF tar sitt ansvar för att cupen blir den fest som det finns potential att den kan bli. Jag tror faktiskt att en majoritet av supportrarna tycker det är kul att se cupmatcher men då måste också förbundet skapa förutsättningar för att cupen ska kännas seriös.
Örebro Engångsgrill
2010-05-19 12:28
Jag hoppas verkligen att ÖSK åker till Norrköping med viljan att vinna. Vi får hoppas att det stora bortaföljet fungerar som "tändvätska" för grabbarna.

ALLA till Peking!
Örebro Godfoten
2010-05-19 12:22
Så, redan 200 anmälda till Peking-matchen med en vecka kvar till match. Kommer säkert att komma fler som åker med Kubanerna + alla som reser på egen hand. Cupfest och skitbra gjort av Kubanerna att fixa detta.

Två saker som jag hoppas:
* Fast speldag - Självklar
* Fri lottning - Förstår inte varför de allsvenska lagen måste börja borta och inte kan möta varann. Se på t.ex FA-cupen där Liverpool-Arsenal möttes direkt.
* Media/SvFF - Ta ansvar och marknadsför Cupen
* Klubbar - Inse att detta är kortaste vägen till Europa och inte en pest som stör den allsvenska lunken.
* Supportar - GÅ PÅ CUPMATCHERNA! :)
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-19 12:18
Grixx//

Missade ditt sista stycke, blev tårta på tårta ;)
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-19 12:16
Grixx//

Tror enda chansen är att SvFF går in med en stor prissumma i fallande skala från ettan till fyran. Först då skulle klubbarna ta cupen på allvar. Pengar har de ju.
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-19 12:14
"Måndag 23 aug 19.00: ÖSK-AIK
(Spelas eventuellt lördag 28 augusti om AIK är vidare i Europaspel.)"

Ha,ha, AIK vidare till Europaspel, vi kan redan boka 23/8 ;)
Örebro Grixx
2010-05-19 11:46
SvFF och klubbarna har ansvaret för att cupen blir "ganska intressant" först vid semi. Jag tycker det är helt obegripligt att det inte jobbas hårt på att få en förändring....sedan är det bara att haka på från medias och supportrarnas sida.

Supportrar är "ganska mycket" medgångssupportrar och peppas av "reklam" som media lägger ut. Dvs går det dåligt för laget och samtidigt ingen haussning i media så kommer de närmast sörjande.

Vill man ha förändring så är det ett långsiktigt inskolningsarbete för alla parter.

Vill man ha snabb reaktion med stenhård satsning från klubbarna och mediahauss så är det troligen bara en jätteprissumma som hjälper...eller någon annan inovativ "belöning". Man skulle kunna tycka att det räcker med vinstlotten som det är idag men i ett kort perspektiv är ökad belöning nog det enda som hjälper.
Örebro Brinkewall
2010-05-19 11:10
Ämne: Läser lite förstrött....

Instämmer, mycket bra talat Pemo!
Örebro Hertig_Karl
2010-05-19 11:02
Hösten spelschema klart! Fint att hela 5 bortamatcher visas på Canal+!
Örebro N:o 6-10
2010-05-19 10:44
Gör cupen till en fest! Jag har en gång varit i Norge en cupfinal-helg, och jag garanterar att det var fest. Hela Oslo gick i de spelande lagen färger överallt hördes heja-ramsor och sånger flera timmar innan matchstart. Ullevål fullsatt trots att inget lag kom från Oslo. Det enda i Sverige som kan jämföras med detta är en bandyfinal i solsken på studenternas.
För att göra cupen till en fest krävs:
• Att vi som supportrar tar cupen på allvar
• Att deltagande föreningar satsar fullt på cupen
• Att media tar cupen på allvar, riktiga reportage, inte bara Jens Lind-historier om Blomstermåla-kassören som i 40 år cyklat till hemmamatcherna med växelkassan.
Låt oss börja på tisdag. Alla till Norrköping
Annons: