/fotboll/osk/forum/4864.aspx/fotboll/osk/forum/4864.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-05-20 11:37
Jag har inbillat mig att en målkamera även kan ge synintryck om vad som skett innan bollen ev. var inne eller inte? Dvs, offside, ruff och annat skit ...

... men, jag har ännu inte tagit något beslut, fast avbrott i spel, det tror jag inte kommer att hända speciellt ofta, kanske en gång per år och lag?

Med tanke på de många avbrotten av andra anledningar känns inte detta som ett problem, iallafall inte för mig.
Wivallius
2010-05-20 11:23
ÖSK-KArl//

Vi har även IFK Skattefusk kvar hemma!
Örebro Marquis de Sade
2010-05-20 10:26
Hej. Fråga: har en äldre matchtröja, som jag har svårt att datera. Helt vit Puma tröja med Broströms, ÖSK samt större Nissan märke tryckt på magen. Vet att den är daterad före -94. Nån som vet vilken säsong?(Nej det är ingen gåta, jag vill bara veta).
AIK Saywee
2010-05-20 10:25
Detta med målkameror, deras fördel, är väl att "flera" kanske kan bedöma, visuellt, vad som har hänt och inte tjöta på den "mänskliga faktor´n", domaren har ju normalt sett bara två ögon och kan inte vara placerad perfekt i alla lägen och linjemännen är inte alltid de som ser bäst.

Men vad vet jag, detta är svårt, verkligheten, sanningen, är den som borde vara viktigast, men hur hittar man den, i snabba och svåra situationer?
AIK Saywee
2010-05-20 10:10
hemvändarn//
Mycket varmt välkommen tillbaka, du har varit saknad av mig.

Är du äntligen hemma i Sveriges pärla, ÖREBRO, efter flera år västerut, ibland mycket långt västerut?

FORZA ÖREBRO!!!
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-20 09:42
Saywee //Visst är det så att han uttalar sig innan styrelsen gjort det. Han anser väl att de måste tycka som han ;)
AIK Saywee
2010-05-20 09:15
Conjuration och KvT, problemet för mig är inte om det skall finnas målkameror, eller inte, jag kan mycket väl tänka mig typ, måldomare, eller fundera vidare.

Jag förstår och instämmer till stora delar i era synpunkter, inget konstigt med det, och själv skulle jag vara lite fundersam inför ett sådant beslut.

Det jag har hakat upp mig på, är att Lagrell redan nu går ut och talar om vad som skall beslutas, dvs att han är enväldig och enfaldig, detta får mig att återigen, som tidigare, fundera över varfer vi överhuvudtaget behöver ett förbund med en massa olika styrelser/nämnder eller vad det kan heta, när det ändå är en och samma person som alltid bestämmer.

Det är detta som känns så meningslöst.

När det gäller målkameror eller inte så har jag inte bestämt mig ...

... när det gäller Lagrell, så har jag bestämt mig för länge sedan!
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-20 09:08
Rudolf...//

Helt otroligt ;)
Örebro Conjuration ★
2010-05-20 09:03
Jag tycker att målkameror är fel för fotbollen därför att det kommer ju stanna upp spelet. Charmen med fotbollen är ju att matchklockan tickar hela tiden, ett teknisk avbrott vore ju inte alls så sexigt.

Flytet blir bättre om man istället har 2 nya domare som har koll på allt/det som KvT säger i föregående inlägg.

Så visst förstår jag LÅL denna gång.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-20 08:53
Saywee //Jag känner mig faktiskt rätt tveksam till målkameror också. Hur ofta hamnar matcherna i AS i sådana situationer om bollen är inne i mål eller inte? Många sammanblandar också (T ex Alvbåge i ett blogginlägg) att målkamerans skulle ha förebyggt ett mål om domaren sett en ojusthet precis innan. Men det hjälper ju ingen målkamera mot.

Det jag allra helst skulle se är en assisterande huvudomare på plan om man nu ska tillföra nya resurser. Alltså två domare på banan + 2 linjedomare. Om dessa positionerar sig på varsin sida om spelet vinner man också många situationer ute på banan. För jag tycker feldömda straffar, spelare som kastar sig, feldömda offside, fultricks i lönndom osv är ett större problem generellt än om en boll är inne eller ute i mål.

Så ofta är faktiskt inte dessa situationer särskilt förekommande om det var mål eller ej. Men det är väldigt mycket tveksammma saker ute på banan ideligen. Och tittar du på årets domarkritik så är väl det det mesta handlar om.

En domare till på banan kostar också pengar (men det gör målkamerautrustning med allt tillhörande också) varvid man kunde beslutat att det endast ska vara 4 domare på SE nivå och uppåt + internationell nivå.

AIK Saywee
2010-05-20 07:53
Snart bär det iväg mot Närke, tyvärr missar jag nog cupkaravanen till Peking :(((((
AIK Saywee
2010-05-20 01:21
Bromsoljan hjälper möjligtvis mot bromsar ...

... men ärligt, när är den allsvenska "VM-uppehållstabellen" klar att bita i?

Det är en tight tabell poängmässigt, eller?
AIK Saywee
2010-05-20 01:18
ZZZova!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-05-20 01:14
ÖSK Karl// Är vi samma person eller;)
2010-05-20 01:13
Att vi har svåra lag som Helsingborg, Malmö, Kalmar kvar att möta på hemmaplan ser jag som ett riktigt plus. Och så har vi ju förstås dubbelmötet med Elfsborg kvar. Fyra poäng där och jag är supernöjd.

Jag lovar att vi går en ljus höst till mötes:)
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-20 01:13
Saywee//

Har du druckit bromsolja, första gången jag ser dig titta nedåt i tabellen! Tänk på att vi har HIF, Malmö och Kalmar hemma. Tillsammans är vi ostoppbara!

MOT DUBBELN!
AIK Saywee
2010-05-20 00:51
48, fyrtioåtta pinnar kvar att erövra, för alla lag ;)

... när den 14:e omgången är färdigspelad ...
AIK Saywee
2010-05-20 00:35
Jag märker att många, liksom även en optimistiskt lagd Saywee, "rusar iväg" mot dubbeln, men jag måste lite närkingst bromsa realistiskt.

Den fjortonde omgången är inte färdigspelad, vi är trea nu, och inget lag kan kliva förbi om jag räknat rätt, men det är ruskigt tätt poängmässigt ned till kvalplats, kanske, när omgången är färdigspelad ???

Tabellbitare som jag är, kollar jag också in målskillnader, för olika lag.

Vi är ett topplag idag, men får inte förhäva oss, det finns flera lag, några få poäng efter som kan prestera, gud förbjude, men ändå ...

FORZA SVARTVITT!
2010-05-20 00:12
Mycket intressant information från VD Janne Karlsson. Han jämför bl.a publiksiffrorna mot samma lag förra säsongen. Det ser faktiskt väldigt bra ut.
AIK Saywee
2010-05-19 23:41
LARS-ÅKE LAGRELL!

Jag tycker faktiskt att det börjar likna lite "diktatur", vet att det är ett oerhört starkt ord, men när LÅL förklarar att t.ex. beslutet om målkamerornas införande, icke kommer att ske under hans livstid, så börjar i vart fall jag fundera på, hur få som fattar besluten, eller gör han det själv, eller hur det överhuvudtaget fungerar i SvFF.

Mitt förtroende för detta förbund är oerhört lågt, jag vill ha in nya unga kreativa positiva krafter som kan fotboll!!!!!

Gubbar som dunkar rygg är körda för min del.
AIK Saywee
2010-05-19 23:32
ÖSK-Karl, ja så kan det vara, men vi behöver en "rak, tydlig och ärlig" ledare som kan föra svensk fotboll "framåt och uppåt" och som inte skiljer på lag och lag!!!
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-19 23:32
TIC-TAC//

Sök in som medlem på oskfotboll.forum24.se, du blir antagen inom ett dygn. Där kan du läsa allt om påskriset och mycket annat roligt och oroligt.
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-19 23:27
Saywee//

Lagrell kanske inte är dum egentligen, han har nog bara otur när han tänker!
AIK Saywee
2010-05-19 23:22
Lagrell ingår i SvFF´s valberedning, kanske inte direkt, men indirekt ;)
AIK Saywee
2010-05-19 23:20
Rudolf, aha, tackar, då vet jag att iallafall Spanien prioriterat cupen lite mer än andra länder, eller?
2010-05-19 23:18
Hur gick det egentligen till när Lagrell valdes om som högste tomte? Luktar mygel lång väg. :(
AIK Saywee
2010-05-19 23:17
Hur bra är isländska cupen, elfenbenskustska cupen, bolivianska cupen, indiska cupen ...

... nej detta inlägg blev lite fånigt, men min undran var egentligen bara hur det ser ut i "fotbollsvärlden" beträffande cupernas status, mediaintresse och publika tillströmning, med mera?
2010-05-19 23:16
Slutminuter i Spanska cupen på TV4 sport just nu. Självklart fullsatt på läktarna. Så ska vi snart ha likadant här i Sverige hoppas jag.
Örebro TIC-TAC
2010-05-19 23:10
Tycker Helg skulle varit intressant konkurrent till Poro. Han en tanke på han direkt när Bajen åkte ur. En 2-fotad kanspringare som varierar både utåt och inåt och skulle passa bra i spelsättet. Sedan är frågan om 6-10 försvinner efter detta år kanske nytt spelsystem blir med ny tränare som kräver andra spelare. Var detta med 6-10 det omtalade påskriset som en del verkar veta mer om.
AIK Saywee
2010-05-19 23:10
FA-cupen är stor i Europa (i världen?) men hur ser det ut i andra europeiska länder, eller i Sydamerika, jag är ganska nollad, har ingen koll.

Hur publik är "liknande cuper" i andra länder, eller världsdelar?

Någon som vet, tror något, eller kan gissa, jag vet inte ett dugg om detta .....
Annons: