/fotboll/osk/forum/4852.aspx/fotboll/osk/forum/4852.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-20 18:01
KvT//

Feldömda och uteblivna straffar är värre. Sådana gör mig galen.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-20 17:57
N:o 6-10 //Jo men fortfarande kvarstår ju frågan. Är det ett sånt problem med bollar inne/ute i AS så det befogar att införa målkameror eller måldomare or whatever? Jag tycker inte det. Det är väl ändå väldigt väldigt sällan det uppstår sådana situationer. ÖSK:s mål mot DIF var domaren tvärsäker och ingen i DIF protesterade. Hur många ggr har ÖSK de senaste säsongerna hamnat i sådana situationer att man inte vet om bollen var inne i mål eller inte?

Enligt mig är det en debatt som inte behövs. Det är inget reellt problem.

Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 17:17
Rudolf Blodstrupmoen//
Oscar har ett år kvar på reservkontraktet med Tottenham och har tidigare under säsongen varit utlånad till League One-klubben Exeter City.
Örebro Dejmon
2010-05-20 16:55
Såååå... Helsingborg brukar ha svårt mot Halmstad, eller är det jag som drömt igen? HIF-HBK på lördag.

Måndag: MFF-BP. Finns det nått som talar för BP?
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-05-20 16:38
ÖSK Krille// Vet du hur det har gått för honom i England. Det var i Championshiplaget Leicester som han spelade i senast va? Själv har jag nog inte sett han spela sedan han var typ 16 basst. Men har man signat ett ungdomskontrakt med Spurs så måste man ha jäkligt mycket tallang.
Örebro N:o 6-10
2010-05-20 15:55
Har med intresse följt debatten om målkameror, straffkameror, eller möjligheten att videogranska en situation i efterhand. Det är ganska intressant att debatten överhuvudtaget kommer upp eftersom möjligheten att använda kameror för efterhandsgranskning skulle innebära att olika regler skulle gälla för olika matcher då ju kameror omöjligtvis skulle kunna finnas på alla nivåer i seriesystemet. Tycker också att tanken på att gå in och ”videogranska” typ hockey känns överdriven. Därmed inte sagt att bedömningen inte behöver skärpas upp, jag skulle mycket väl kunna tänka mig måldomare typ gamla tiders hockeymåldomare, ni vet de som tryckte på en lysknapp så att röda lampan lyste vid mål. Att de ersatts av videokameror beror väl på att pucken ibland har sådan fart att ögat inte hinner med, detta borde inte vara något problem i fotboll. Dessutom behövde inte utbildningsnivån vara överdrivet hög om man bara ska avgöra om bollen är inne. Skulle en måldomare kunna klara jobbet att avgöra mål vid tveksamma situationer borde huvuddomare och assisterande kunna koncentrera sig på hands, filmningar och andra ojustheter som idag kanske missas. He he, kom plötsligt att tänka på de trevliga måldomarna i Australiensisk fotboll ni vet de som går klädda i vit specerihandlarrock och vit hatt och som markerar mål med en målgest typ Kenneth Andersson á la VM-94. Tänk så många kvinnor så stiliga herrar skulle locka till våra arenor.
Örebro Engångsgrill
2010-05-20 15:43
Jönköping Södra om vi slår Peking alltså, och på en söndag dessutom, kan bli en fin liten tripp :)

Min startelva mot Peking:

Alvbåge
Anttonen-Almebäck-Wikström-Wowoah
Kihlen
Nordin-Erik
Astvald-Paulinho-Porokara

A-lags betonad startelva rakt igenom men jag hoppas verkligen inte att Sixten låter grabbarna ta semester redan! Speciellt inte när man möter ett starkt IFK Norrköping på bortaplan..

ALLA till Peking!
Örebro Grixx
2010-05-20 15:26
Kalle du kom före:-)
Örebro Grixx
2010-05-20 15:25
Kurt von Traatt// Det stämmer nog det du säger och två huvuddomare på varsin halvplana kan vara ok...sedan är det ju som du också säger att det är ju så få bollar som det handlar om...och kanske kostar det alltför mycket men om inte så kan jag tycka det är ok med kamera.,,,måhända skulle jag kanske vilja ha en straffkamera där domare som blåser straff kan kolla upp om de hade rätt...det är ju nästan ännu värre med alla feldömda straffar som fullständigt ändrar matchbilden.
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-20 15:22
KvT//

Ett problem är ju att hitta bra domare om det skall fyllas på. Jag vill ha målkamera och videoupptagning på straffsituationer, för de är så avgörande.

Domarsituationen är illa i Sverige. Inom några år sägs det fattas 1.000 stycken, så öka antalet per match är nog nästan omöjligt.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-20 14:33
Grixx //Problemet är att det sker väldigt felaktiga domslut med stor påverkan (bara att se hur ÖSK har haft väldigt många felbeslut emot sig i år). Sådana felbeslut kan inte heller korrigeras i efterhand hur tydlig feldömd t ex en straff än är i TV efteråt.

En domare till på plan skulle inte ta bort felaktiga beslut men öka chansen att någon ser det som inträffar ur annan vinkel (eller överhuvudtaget se det). Det är jag övertygad om.
En extradomare skall självklart inte in bara för att se om en bollar är inne eller ute i mål utan delta i hela dömmandet.

Två tveksamma fall...typ.. om året om bollen är inne eller ute tycker jag inte motiverar målkamerautrustning på alla AS arenor.
Örebro Kom hem Kuba
2010-05-20 14:26
Ämne: Jag är så upprörd oc....
Allsvenskan är rankad som nummer 24 i Europa.
Örebro Grixx
2010-05-20 14:12
Om det nu ska vara någon koll på tveksamma mål så är det självklart en kamera som gäller. Inte ska ytterligare en gubbe in och döma just detta. Det blir bara en till att skälla och ifrågasätta. Om ett lag åker ut eller missar guldet pga av ett felaktigt mål så är det knäckande.

Givetvis så sker felaktiga domslut hela tiden ute på plan och går nog aldrig att komma ifrån...men ett mål känns lite mer ok att kamerakolla. Andra saker kan ju även i dag beivras i efterhand med hjälp av kameror.

Att det skulle bli som i hockey behöver man ju aldrig ora sig för det är ju en bra annorlunda problematik de har än vi.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 14:08
Hoppas ÖSK tar hem Oskar Jansson. Då har vi Två riktigt bra målvakter.
Wivallius
2010-05-20 14:04
ÖSK Krille//

Vet ej, det är möjligt han är upptagen.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 14:02
Wivallius//
Ok men då vill jag nog ha honom i mitten. Visste inte om han var på landslaguppdrag då?
Örebro Matta
2010-05-20 14:02
Saywee// Lagrell är i mitt tycke en person som stämmer väl överens med begreppet "maktmänniska", dvs en människa som kan göra nästan göra vad som helst för att komma över makt och behålla den. Under det korta tid jag hade kontakt med honom ljög han i stort sett varje gång han öppnade mun. Senaste gången det hade i det aktuella fallet var när han fick göra det i stort sett oemotsagd här på vår egen hemsida.
Wivallius
2010-05-20 13:58
ÖSK Krille//

Du glömde Micke Mittback!
Wivallius
2010-05-20 13:57
Det var bra att Sixten fick reda på vilka som blir våra nästa motståndare i Cupen redan nu (J-södra). Det gör honom kanske mer motiverad att ta ut "bästa laget" till tisdag.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 13:57
Jag hoppas på detta lag.

-----------------Alven-----------------

Anttonen----Berra----Wikström----Wowoah

----------------Kihlen-----------------
-----------Gerzic----E.Nilsson---------

Astvald---------Olsen----------Porokara

Wirtanen (Skadad) och Bedoya (spelar VM) är borta. Almebäck på landslag uppdrag?

Sixten kommer köra med Olsen i mitten. Det är svårt att veta om han kör Paulinho eller Porokara till vänster? Antagligen Porokara.
AIK Saywee
2010-05-20 13:46
ÖSK KRILLE, jag förstår, ville bara tjöta ;)

Skall bli mycket intressant att se vilken startelva som presenteras på tisdag, mycket intressant!

Är det någon som redan nu vågar gissa?
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 13:41
Saywee//
Jo, Men jag försökte vara lite ödmjuk :). För man vet ju inte vilka spelare som Sixten tycker är de bästa för den dagen ;).
AIK Saywee
2010-05-20 13:36
ÖSK KRILLE, du menar väl att det blir Jönköping Södra i cupen "NÄR" ÖSK slagit Peking ;)

FORZA A-LAGET!!!
AIK Saywee
2010-05-20 13:28
Dejmon//
"Beslut tas i mitten av maj, står det i denna artikel som jag länkar till, men verkar inte tagits än. "

Detta beslut är nog taget för länge sedan av den allsmäktige, direkt eller indirekt, tro mig, inget annat kan ske, inget eller några andra stoppar hans vilja ...

... sedan om det är rätt eller fel kan diskuteras, men han bestämmer allt som kan bestämmas inom svensk fotboll.

Skulle nog vara ekonomiskt smartast om SvFF endast avlönade en enda person, jaja och kanske några kanslister, men det borde räcka ...

.. det känns så mengslöst, med alla dessa funderingar, ärenden och beslut, det är ju bara en som bestämmer verkligheten ...
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 13:28
Det blir Jönköping Södra i cupen om ÖSK slår Peking.
AIK Saywee
2010-05-20 13:22
Havsvattentemperaturen var ok (16-20 plusgrader C) till knäna, sedan närmar det sig känsligare kroppsdelar och temperaturen sjunker drastiskt ...
Örebro Dejmon
2010-05-20 12:50
Rudolf//
Nja inte säkert, men dom flesta basar har verkat positiva. Sen handlar det ju om ekonomi också. 16 nya domare/omgång i AS t.ex. Sen kan man ju fråga sig vad kvalitén på dessa domare skulle vara..

Det är under prov i EL: "Straffområdesdomare har testats under hela säsongen i Europa League, och i mitten av maj tas ett beslut om det blir aktuellt även i framtiden."

Beslut tas i mitten av maj, står det i denna artikel som jag länkar till, men verkar inte tagits än. Googlade runt lite snabbt men hittade ingen ny info..
AIK Saywee
2010-05-20 12:37
Jag är så upprörd och förbaskad att jag tänker logga ur och gå och bada, ialla fall till knäna ...

... hur kan Sverige, gamla fina Sverige, med ett finalgäng från 1958, graderas idag, som jag vet inte vad, men i Europa är vi väl inte top 10?

Vem ligger bakom denna utveckling, jag blir oxtokig!

... och Svenska cupen är ett SvFF-fiasko, men jag hoppas att vi kan visa alla att Svartvitt tar cupen på allvar, med ett A-lag och en stor svartvit publik.

Alla till Peking!
AIK Saywee
2010-05-20 12:22
Sersant, ja kanske det är så, men ju fler ögon desto bättre sanning, eller, och just att man kan göra en repris, och en repris, och en repris, det går sällan i verklighetens snabba händelser .....

Detta är helt enkelt, inte speciellt enkelt.

Men att LÅL redan bestämt sig, gör mig riktigt förbannad!

Enväldigt och enfaldigt beslutar han själv allt i detta tomteförbund, nissarna bugar och bockar.

Attans vad arg jag blir .....

Skärp mig ;)
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-05-20 12:17
Är inte det här med tvådomarsystem eller straffområdsdomare en fråga för FIFA? Vi i lilla Sverige får väl finna oss i vad resten av världen hittar på. Det mesta tyder väl på att FIFA kommer att godkänna straffområdsdomare i nationella serier f.o.m 2011. Det är alltså det systemet man har i Europa league.
Annons: