/fotboll/osk/forum/4851.aspx/fotboll/osk/forum/4851.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Godfoten
2010-05-23 12:35
"Also from birdieland, it seems Alejandro Bedoya is on a couple of browsing lists. I won't say more just now, but... think warmer than Sweden. Heh, not much of a clue, is it? Okay, think significantly warmer."
Från en USA-journalists blogg. Italien? Spanien?
Örebro Aspen
2010-05-23 09:59
Se vår bästa webb-site om Alejandro Bedoyas kometkarriär.
Undrar om det Mittåt som ligger bakom siten?
Örebro Aspen
2010-05-23 09:52
Saywee//Bara undrade. Förut diskuterade vi vilket som var det bästa laget. Funderade på om Sixten nu tänkte skicka Lapin kulta-laget.
Vi får hoppas det blir det BÄSTA A-laget, det kommer att behövas. Bra plan att spela fin fotboll blir det också.
AIK Saywee
2010-05-23 09:05
Aspen, nja, helst inte det ölande A-laget från Å-staden ;)))
Örebro Aspen
2010-05-23 08:58
ÖSK:s eller Örebros A-lag till Peking??
AIK Saywee
2010-05-23 08:35
Jag vet också att det finns/fanns öl i Jönköping.
För två år sedan såg jag nämligen två personer dricka lättöl till en lunch i Sveriges Jerusalem.

Jag hoppas verkligen, att ÖSK vinner mot Peking i cupen och förmodar att det i såfall blir bortamatch mot JS. I vilken omgång för de allsvenska lagen inträder möjlighet till hemmaspel?

Eftersom jag missar Idrottsparken ser jag fram emot Stadsparksvallen, som är en otroligt vackert belägen arena!

Apropå Jönköping, vill jag minnas att jag för min första gång såg, tror det var Ricardo Costa, spela i en cupmatch mot Huskvarna, på Vapenvallen, för flera år sedan .....

Alla i A-laget till Peking!!!
Örebro Henke(Old Boys)
2010-05-23 06:40
Ämne: ÖSK-Karl//

1. Vet....
vet att det finns öl i Jönköping,vi stannade där och handlade öl på deras bolag förra året på vägen ner till Malmö-ösk:)
Örebro Godfoten
2010-05-22 22:47
Vilken tråkig CL-final.
Zzzzzzzz.

Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 21:36
Detta är kul:

"Många klubbar, supportrar och TV-publiken har efterlyst fasta tider för de allsvenska matcherna. Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) och CANAL+ har nu enats om ett spelschema som innebär fasta tider för Allsvenskan från och med i höst."

Så därför...

"CANAL+ Sport 1 kommer att visa tre allsvenska matcher per vecka, söndagar kl 16:30, måndagar kl 19:00 och onsdagar kl 19:00.
Utöver dessa tider spelas Allsvenskan på lördagar kl 16:00 och på söndagar kl 15:00. Dessa matcher visas i CANAL+ Fotboll och som pay-per-view.
- Vi har lyssnat på vår publik och överenskommelsen med CANAL+ är ett första steg i att åter få publiken att strömma till de allsvenska arenorna säger SEF:s ordförande Bosse Johansson."

Så nu vet vi alla precis när det spelas allsvensk fotboll..Eller hur?
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 18:50
Engångsgrill //Bertilsson skulle sannolikt bli andrahandsvalet. I dagsläget är han bättre än Erik. Men å andra sidan ser jag egentligen inte Erik & Nordin som samma spelartyper riktigt. Jag se mer Erik som en kommande Kilen om han kan utveckla sitt duellspel.

Fast kan Bertilsson spela till vänster också desto bättre.

På mig har faktiskt inte Erik imponerat särskilt när han spelar i den högre utgångsposition i banan. Känns som om det går minst lika bra med Wirtanen eller Per J då. Erik behöver utveckla sitt djupledsspel. Han tar inte särskilt många löpningar.

Den bästa match jag sett Erik göra i ÖSK är fjolrårsmatchen mot Halmstad. Då fick han ligga lågt i banan och fördela bollar. Då kom han till sin rätt anser jag.

Men visst, han är ung och spelet högre upp i banan befinner sig i utveckling. Så jag säger inte att han inte kan bli bra där sinom tid.

Örebro den oumbärlige
2010-05-22 17:30
Ser på HIF-HBK och Sisse i Halmstad på topp vore en perfekt värvning till ÖSK i targetrollen. Stor, stark, snabb och bollskicklig. En Drogba med allsvenska mått.
Örebro Engångsgrill
2010-05-22 17:23
Godfoten // Hehe man tackar. En av världens bästa uppfinningar ;)
Örebro Engångsgrill
2010-05-22 17:22
KvT // Mycket möjligt. Vet inte hur Bertilssons kontraktsituation ser ut nu, men just nu är det väl Erik Nilsson som är straxt efter Nordin.

Bertilsson vill väl inte vara tredjehandsval när han får mycket speltid i superettan? Fast har för mig att han kan lira på vänsterkanten också och där har vi det faktiskt lite tunt om Porokara sticker.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 16:29
Engångsgrill //Jaså är det så? Men han kanske vill röra å sig nu? Det verkar som om han kan tänka på att röra på sig. Därmed inte sagt att han vill till Örebro.
Örebro Godfoten
2010-05-22 16:12
Hammarby har ekonomisk kris. Simon Helg platsar inte. Om Porokara försvinner hade jag gärna sett Helg som ersättare. Offensivt är han riktigt bra men är tydligen petad för att han är svag defensivt. Det gör inget i vår 4-3-3 där Kihlen fixar försvarsspelet. :)

Engångsgrill//

Du har bästa nicket, speciellt sommartid.
Örebro Engångsgrill
2010-05-22 14:58
KvT // ÖSK har försökt värvat Bertilsson men han valde att skriva på ett nytt kontrakt med Degerfors. Så det fanns på kartan ;)
Jönköpings Södra PC.
2010-05-22 13:35
Hoppas ni slår Peking i cupen, vi möter hellre er i cupen för då får vi hemmaplan.
Det serveras öl Jönköping, varför skulle det inte göras det?
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 12:54
Grixx //Precis - ankomsten av Pålle har varit bra för laget. Har hört att han är en väldigt positiv person som också stöttar och gläds med laget även om han sitter på bänken. Och med Pålle i laget känns det inte riktigt lika kritiskt när Kim är borta.
Örebro Grixx
2010-05-22 12:44
KvT// Jag får väl bjuda på en ursäkt om jag tolkades så men som jag skrev, det var inte menat som någon kritik utan mer om svävande tankar jag hade i ämnet dålig Sixten, Lagerbäck & Allsvenska.

För övrigt håller jag med om att spelet i många matcher kändes stereotypt. När Varken Roni eller Kim fick till det så kändes det som att det inte fanns något mer att ta till. Sixten hde väl förhoppningar om att de två spelarna skulle fortsätta/utvecklas på ett bra sätt....men nada på det området. Fanns tendenser till att Roni började få till det i slutet men ser inte ut som att det fortsatte i år. Däremot tycker jag att Kim blivet bättre och spec när han nu rör sig så mycket mer i def....men lite mer pondus i kims agerande vore bra. Pålle känns som ett helrätt lån och Astvald ser jag ännu ingen ände på i utvecklingen...men kan givetvis som hos många talanger som blommar upp bara ta tvärt slut.

...och jag tror att Sixten är i en klar positiv utvecklingsfas...faktiskt. Däremot lite tveksam till Sjögren...dock ingen slå släggan i skallen kritik;-)
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 12:00
Tycker ÖSK skall försöka bjuda på Johan Bertilssons från Degen. Teknisk och duktig och ÖSK skulle få en spelare som skulle kunna utmana Nordin. Han är tillräckligt duktig för att sätta sig på bänken direkt utan att passera GÅ

Det överensstämmer också med strategin att värva i Örebro och runt i länet.

Men det finns väl inte på kartan att ÖSK försöker? Utan han hamnar väl i en AS klubb lång långt ifrån länet. Flera AS klubbar håller ögonen på honom

Johan Bertilssons kommer från Hova och är alltså ingen ur-Degerforsare.

Jag tycker inte ÖSK riktigt har en uppföljare till Nordin. Fast jag har inte sett Skoglund spela erkänner jag.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 11:37
Grixx //Jag hade med ett smiley ;)

Visst har ÖSK gjort det bra. Och som jag sagt många ggr tidigare gillar jag Sixtens offensiva inställning. Och visst har ÖSK blivit bättre. Jag tyckte inte Sixten utvecklade ÖSK under 2009. Vare sig som lag eller individuellt på spelarna. Spelet var stereotypt och fegt.

Men i år är det bara att tillstå att laget blivit bättre. Framför allt i tempo och bollinnehav. Och jag tror vi delvis kan tacka att Bedoya tagit sådana kliv och Nordin blivit ännu bättre och Kilen åter i storform. Vi har helt enkelt ett mycket bättre centralt mittfält i år. Och det var det centrala mittfältet Jag hackade mest på i fjol. Mittfältet är ryggraden i ett lag. Och viker sig ryggraden kan du aldrig få ett bra lag om du frågar mig. Men självklart har Sixten en del i att laget blivit bättre och ska ha credz för det.

Men laget kan ta fler kliv anser jag (Man skall alltid se till att vara i framåtskridande process).

Men fyra åsikter vidhåller jag iaf !

1: Allsvenskan ÄR sämre i år

2: ÖSK har haft förmånen att bygga vidare utan kännbara spelarförluster (fast det har väl Häcken också haft).

3: Det är fortfarande så att bättre spelare kommit in pga skada/avstängning och att det är mycket svårt att ta plats i ÖSK:s startelva genom att vara bättre på träning eller i bättre form (därav likheten med Lagebäck) Men Sixten har sista tiden visat viss tendens att svänga lite i detta (Erik som tex fick starta sist. Berra har fått kommit in mm.)

4: Sixten må vara en bra tränare men han är beroende av en assisterande som förutom vara duktig på fotboll måste kunna hantera gruppprocesserna. För det kan inte Sixten och det vet jag av "inside" info. Det är inte spekulation.

Men finns den perfekta tränaren? ;) Den bäste kungen är den med de bästa rådgivarna sägs det ju.

Men jag är GLAD över årets placering och njuter av ÖSK:s spel f.n.
Wivallius
2010-05-22 11:16
Saywee//

Själv diggar jag Darwin!
Wivallius
2010-05-22 11:12
ÖSK-Karl//

1. Vet ej något om öl i Jönköping. Har aldrig satt min fot i stan, bara kört igenom på E4 och/eller Rv 40.

2. Du kan ej HÄRSTAMMA från Tony G eftersom han är yngre än du ;-)

3. Ja, det går att utröna om folk är släkt ur hårstrån men det är bättre med topsningar.

4. Svårt att säga vem som är mor till de 50 men dessa "urmödrar" levde vid olika tider för mellan 5 000 och 50 000 år sedan så de kommer ju inte från samma föräldrar.

5. Du är säkert släkt på mödernet på långt håll med några du inte vill vara släkt med. Det kostar några tusen att ta reda på samt att du måste få Lagerbäck m fl att ställa upp och donera DNA samt betala även deras analyser.

6. Jag öppnar en DNA-spalt i vårt forum 24, så kan vi ta fler frågor där.
AIK Saywee
2010-05-22 11:02
Jag tror på Adam och Eva, och min tro är mycket stark och hjälper mig ofta i livet.

Jag tror en hel del på ÖSK också, iallafall i år!
Örebro Grixx
2010-05-22 10:27
KvT// Varför följer inte nuvarande tränarens allsvenskans nuvarande trend?

...vi skulle som "ett bra lag" följa de övriga bra lagen neråt;-)

...fast Allsvenskan har ju internationellt varit dålig i många år nu så det är ju inte sämre än annars.

..eller dina tankar så pga att många av de tidigare topplagen är lägre placerade än andra tidigare sämre lag?

Blir en serie sämre om topplagen tappar topplaceringen så innebär det att så fort vi skulle ta guld så är Allsvenskan dålig;-)...eller kan vi vara topplag i 10 år för att sedan ta guld dvs smyga oss till en ärevördig seger i en stark Allsvenska;-)

...nä serien är lika bra/dålig som den varit några år...med skillnaden att vi spelar bättre.

Man kan tycka vad som helst om tränare som 6-10 och Lagerbäck och i ett långt tidsperspektiv kan man säga mer men även då är det svårt att dra "rätta" slutsatser. Spelarmaterial i klubben och andra klubbar ska jämföras, även spelarkemin och ekonomi ska in. Experterna kommer att ändå vara oense:-)

Skulle vi tex i Sverige missa VM-slutspelet i 10-15 år så kommer fler att plussa Lagerbäck, samtidigt kommer SvFF mfl att utröna varför Allsvenskan är så undermålig och ekorrhjulen/kvarnhjulen snurrar i ett moment 22.

Ingen kritik från mig utan det här är bara några tankar som snurrade runt.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 09:14
MrCrowly// Inget. Vi sa bara att han och Lagerbäck har vissa likheter.

När var allsvenskan sämre än nu? ;)
Örebro MrCrowly
2010-05-22 04:36
Vad har ni emot Sixten?

När var ÖSK bättre än nu?

Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 00:01
den positiva skillande mellan Lagerbäck och Sixten är väl att Sixten har en mer offensiv inställning. Jag tror Sixten vill vinna matcher medan Lagerbäck inte vill förlora matcher,
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-22 00:01
Nej, nu måste jag somna in. Imorgon är det party.

Ha det bra vänner!
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-22 00:00
ÖSK-Karl//Precis. De är lika där. Väldigt lika ;)
Annons: