/fotboll/osk/forum/4834.aspx/fotboll/osk/forum/4834.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Lotta potta
2010-05-29 15:18
Är det fler som har problem med svenskafanssidan ?
Örebro Hlynur
2010-05-29 15:09
Fortsätter cup karavanen till Jönköping eller? Söndagsmatch, endast 20 mils resa samt fotbollsabstinens borde locka minst lika många som mot Norrköping!
Örebro Aspen
2010-05-29 14:33
Läs och bli imponerad. Eller åk världen runt och leta efter det som finns på hemmaplan.
SUPPORT YOUR LOCALS
Sarp (red)
2010-05-29 11:38
vem skicka du till hemvändarn?
Örebro hemvändarn
2010-05-29 09:58
Björnkvist fick väl chansen under försäsongen innan skadan i nån match? Nån som vet om han tränar med A-truppen? När de inte har semester dvs.
Örebro Marta (hane)
2010-05-28 23:40
Snart måste Björnkvist få chansen att spela med a-trupp...Annars kommer han sticka. Rätt inställning och otroligt tallangfull.
AIK Saywee
2010-05-28 20:30
hemvändarn, är du äntligen hemma?

.. förresten talgoxen hälsar :)
AIK Saywee
2010-05-28 20:28
Hemvändarn, intressant ... men jag tror även att ett aktivt och förutseende svenskt fotbollsförbund borde kunna agerat tidigare och inte nu kalla till krismöten, vilket tramsigt förbund, hur länge har de sovit, tomten och nissarna?

Men när det gäller publiktapp är det ju många ingredienser, fast SvFF borde kanske ha haft någon roll i det hela, eller inte?!
Örebro Grixx
2010-05-28 17:22
...även att Tero Mäntylä återkommer på provspelning är intressant. Det kan väl bara tyda på att han är ganska nära ett kontrakt.
Örebro VapoRoy
2010-05-28 16:56
bra skrivet hemvändarn, intressant läsning...
Örebro hemvändarn
2010-05-28 16:52
Skrev följande gästkrönika för svartvitt men den blev aldrig publicerad då det dagarna efter kom liknande skrifter både på na, ÖSKs hemsida och flugsnapparnsblogg. Men det addresserar en del av det som nämnts om publiktappet.

"Kära Örebroare

Från min bekväma sittplats senast grubblade jag över vart Örebroarna höll hus. En 3e plats, underhållande spel av ett lag med starka profiler bland spelarna. Därtill bra väder, härlig stämning på vallen men ändå dåligt med publik. Att folk inte går på fotboll när man får istappar i skägget och bandyn är på vippen att ställa in matcherna pga minusgrader förstår jag. Men att folk inte kommer när laget går som tåget? Det tycker jag var förvånande till jag tänkte efter och kikade in på flugsnapparens eminenta publikstatistiksida http://eyravallen.wordpress.com/publiken-2010/.

2009. ÖSK avslutade 2008 starkt och sexigt. Man öppnade med hemmamatcher mot Elfsborg, Helsingborg, Kalmar och Hammarby. Vädret var bra.

2010. Isbjörnar gick på gatorna när matcherna spelades, vi mötte Åtvidaberg, Mjällby, GAIS och Halmstad. När vädret sen vände så kanske inte ett sargat Djurgården lockat storpublik och 7034 personer mot TFF ska nog ses som en framgång.

Nej. Publikkrisen i Sverige gäller inte Örebro. Flugsnapparen lär oss att sett till möten med samma lag från 2009 så är snittet bara 367 personer lägre per match. Att snittet är lägre har man hanterat bra sett tillspelschemat. Publikmässigt har det nog gått precis som på plan – över förväntan.

Det är upplagd för en rafflande återstart. Dubbelmöte mot Elfsborg följs av MFF, AIK och Helsingborg hemma. Det blir alltså att bekänna färg för både lag och publik i återstarten. Sett till det allsvenskaläget, ett VM som höjer fotbolls intresset trots svenskt frånfall och att matcherna spelas under bästa tänkbara årstid så är det första gången på länge jag inte längtar till sommarn, jag längtar till hösten.

Forza svartvitt.
Örebro Grixx
2010-05-28 16:52
Wirres förlängning på 2 år verkar väl given på sätt och vis, han tillhör de som inte är eftertraktad av andra och nog som Weggen är glad att få vara med i laget. Rel billig kan tänkas och kan användas lite varstans när det strular. Hade det varit tidigare innan antalet tillåtna på bänken ändrades så hade det varit ännu bättre.

Lite förvånad blev jag men efter lite tankemöda så verkar det mer logiskt. Om det är rätt eller inte vet jag ändå inte...men mer rätt än fel är det;-),

Saywee// Isen verkar ha sjunkit till botten inte sett skymten av den däremot har en objuden gäst i form av en flytande gigantisk vassö lagt sig framför bryggan. Strandskator finnes icke men de hemska näktergalarna närmar sig...och ljudmässigt är de hemska och låter som en blandning mellan data/flipperspel som löper amok...och det högt dygnet runt:-(...hmm lite off topic men det är ju off season)
AIK Saywee
2010-05-28 16:09
Förresten Grixx, har isen gått, nu när hockeysäsongen är över och strandskatorna spatserar på stranden som om de vore radiostyrda och låter som bil-larm till och från?

Tacka vet jag konstgräs!
AIK Saywee
2010-05-28 16:03
Grixx, den frågan blev bra och jag förstår hur viktigt det är att vi alltid försöker förtydliga oss ;)

Jag syftar förstås på de som "stolpar" omkring i SvFF´s korridorer ...

Men, hehe, din fråga blev klockren ... kan kanske även gälla spelare, publik med flera :)
Örebro Grixx
2010-05-28 15:52
Saywee// Skriver du nu om spelare eller äldre supportrar;-)
AIK Saywee
2010-05-28 15:43
Ett av de större problemen, tror jag är att gamla sega gubbar, som bara lullar omkring och dunkar rygg och funderar på sitt eget avslut och inte andras utveckling ...

... man måste kanske i ett tidigt skede fatta när man redan gjort sitt bästa (för andra) och lämna över "skutan" till nya, friska, fräscha krafter som snabbt och alert förstår sig på framtiden, utveckling och snabba trender.

Vad vet jag?
Örebro -Malo-
2010-05-28 15:35
RB
Det är ju lite det jag menar, om det funnits publik, oavsett kön eller något annat, som nu väljer att avstå från matcherna. Så har någonting hänt som gör att dom inte längre vill gå på fotboll och det borde väl vara att ta reda på- och åtgärda det som skall prioriteras.

Om det är hål i botten av hinken spelar det ingen roll hur mycket nytt vatten du häller i, om du förstår vad jag menar...
AIK Saywee
2010-05-28 15:34
-Malo-, dina farhågor är faktiskt befogade ....
AIK Saywee
2010-05-28 15:33
Ämne: Lagrell bor väl i Jö....Jag har förstått att "han" går på JS´s matcher, via några inlägg, vilket kanske betyder att han flyttat från Kronoberg till Vättern´s södra strand ....?

Manifestation/demonstration vore nog inte fel, för att kanske ge media en vink om förbättring av svensk fotboll, vi svartvita eleganter kan visa vägen framåt.

ALLA TILL STADSPARKSVALLEN!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-05-28 15:28
Vika är det egentligen som inte längre går på fotboll? Långa - korta, Gamla - unga. svarta - blekfisar? Har det gjorts någon marknadsundersökning om det?
Örebro Engångsgrill
2010-05-28 15:26
Saywee // Kanske en ny strategi av ÖSK att ha 2 sportchefer. Dom kanske förväntar sig att flera spelare lämnar och då måste ju nya värvas så det kanske blir för mycket jobb för Lennart ;)

Samt att nya kontrakt ska skrivas, då är det bra med en rutinerad herre som avlastning.
2010-05-28 15:24
Ja, Bassombeng är till salu. Frågan är bara om han är säljbar?. Men nån stackars fransk division 3 klubb kan kanske nappa.
AIK Saywee
2010-05-28 15:18
Engångsgrill, kanske lite fåniga inlägg från mig, men jag bara undrar om någon hört, sett, eller läst något om hur Sköldmark agerar och jobbar.

Har för mig att jag läst någonstans att han jobbar på en försäljning, vete tusan om det inte var Basse, och att han, MS, är "försäljningsansvarig".

Vet helt enkelt inte hur det är tänkt att organisationen skall fungera avseende dessa frågor och hur olika personer skall jobba, men det är ju kanske kortsiktigt ointressant, nu när resultaten rockar fett ...

... dessutom gillar jag dina inlägg :)

Dubbeln!

Örebro -Malo-
2010-05-28 15:13
Läste just Lagrells lama uttalande om och förslag till åtgärd ang. publiktappet. -Vi måste få in mer tjejer.
Om man nu skall göra något åt ett tapp, (publik som man haft men som inte längre går på fotboll) är altså lösningen att fylla på med publik man aldrig haft? (jag räknar med att de tjejer som är riktigt fotbollsintresserad redan går på matcherna)Jag tolkar detta som att det rör sig om tramsiga runtomkring arrangemang ist för att ta tag i det verkliga problemet, en alltmer oatraktiv produkt.
Har jag fel?
2010-05-28 15:12
Lagrell bor väl i Jönköping? Kanske är det dax för en liten demonstration i samband med cupen. Men han vågar väl inte visa sig när ÖSK kommer på besök.
AIK Saywee
2010-05-28 15:09
Ämne: Saywee // Sköldmark?....
Engångsgrill, jaa, har du något mer att tillägga?
AIK Saywee
2010-05-28 15:07
RB, detta med publiktappet har säkert många krångliga förklaringar, ekonomiska, prioriteringsmässiga, arbete, familj, intresse, väder, impulser, mediabevakning etc etc.

Det är svårt att avgöra vilka faktorer som är viktigast, men vårt Svenska Fotbollsförbund jobbar ju inte i framkanten precis, det är inga nya grejer, när jag tänker efter, på hur trenden sett ut de senaste åren, de (=Lagrell) ser hellre förvånat på och kallar till panikmöten när publiksiffrorna är ett faktum, typ försöker rätta till fel som redan uppstått i stället för att i ett tidigt stadium vara beredda och förändra, jädra tomtar!

Ge os en ny hederlig och framåtsträvande ledare för svensk klubb- och landslagsfotboll.

Hoppet ger jag aldrig upp!
Örebro Engångsgrill
2010-05-28 14:59
Saywee // Sköldmark?
AIK Saywee
2010-05-28 14:56
RB, nu har det varit lungt i nästan tre timmar på detta fina forum och så ramlar vi in samtidigt, abstinens ;)

Troligtvis var jag några sekunder före .....
2010-05-28 14:52
Snubblade in på nån artikel om publiktappet i år. Hur ska ÖSK göra för att locka tillbaka marginalpubliken till vallen? Visst kommer en del av publiken "automatiskt" när större klubbar kommer på besök, samt att vädret lär bli mer humant i sommar. Men jag tror att "vi" måste jobba mer aktivt för att locka dom som inte går regelbundet på fotboll. Visserligen är Allsvenskan en av Europas sämsta ligor men jag tror ändå att det borde gå att locka 9 - 10願 åskådare för att se vårat lag slåss om medaljerna. Undrar vad som gör att allmänheten väljer att göra något annat när ÖSK spelar hemma? Är det för dyrt, är marknadsföringen för dålig, är servicen för dålig på arenan? Om det beror på priset så borde man erbjuda möjligheter till billigare biljetter. Man skulle t.ex kunna samarbeta med fackförbund och a-kassor i typiska lågavlönade brancher. T.ex Handels, hotell & resturang, Kommunal, vårdförbundet etc.. Prova att ge deras medlemmar 50% rabatt på nån/någon match och se vilken effekt det har.

Det skulle kunna vara värt att höra med Helsingborg och AIK hur väl det slog ut med dom tillfälliga prissänkningarna som dom har gjort.
Annons: