/fotboll/osk/forum/4810.aspx/fotboll/osk/forum/4810.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-14 21:25
rubikon//

Om det är någon som skall skämmas så är det Degerfors. Detta då ni i generationer skrämt iväg era talanger så långt som möjligt ifrån Örebro.

Hoppas detta blir en nyttig läxa för er, jag är övertygad om att ni kunnat få minst 1 miljon för Bertilsson och Berger av ÖSK i ett paketpris. Dessutom hade det varit bättre för killarna. Alltså en Win-Win-Win situation.
Örebro Dejmon
2010-06-14 21:25
Okej. Tack för din åsikt. Hejdå!
Degerfors rubikon
2010-06-14 21:00
Ämne: rubikon//
Jag påpek....
Batteriet i mobilen håller på att ta slut så det här får bli dagens sista - ja jag tror/tycker Emil b har tagit ett riktigt korkat beslut. Nej jag har inte kallat dig lantsortspojke bara omogen!

Om du inte förstår varför detta rör upp känslor(så är diskussionen bortkastad) o tro mig det hade varit samma Oavsett vilken allsvensk klubb det än varit sim betett sig som
ösk nu gjort.

Jag må vara uppvuxen på landet och naiv men jag tror att ösk innerst inne skäms och Vill göra rätt för sig - men jag kan ju ha fel?
Örebro Dejmon
2010-06-14 20:56
Hittade en sida där det stod om när vi betalade utbildningsbidrag till BP för Almebäck. Tur att vi tyckte det var värt det! I degenfallet kommer det dock röra sig om mycket mindre summa eftersom BP spelade i As och Almebäck varit där hela tiden..
Örebro Dejmon
2010-06-14 20:45
ÖSK-Karl//
Ja. I detta fall kommer utbildningsbidraget räknas från tiden Emil kom tillbaka till degen, tror jag. Alltså ett par säsonger. Eftersom han redan skrivit på ett "icke-amatör avtal" med AIK tidigare. Det roliga är att det är den "närmast föregående förening" som får del av denna utbildningspeng. Vad det betyder för framtiden, och vilka som får pengarna vid nästa eventuella övergång, låter jag er andra spekulera i.. :) (Emil är nu 19, bidraget ligger kvar till 23)

"Ett "utbildningsbidrag" införs upp till att spelaren fyller 23 år, som ska betalas ut första gången spelaren skriver på ett icke-amatöravtal, och ska utgå till föreningar hos vilka spelaren tillhört i åldern 12-21 år. Vid nästa icke-amatörkontrakt ska dock endast närmaste föregående förening få utbildningsbidrag, och för de år spelaren spelat för klubben.
Ersättningen bestäms utifrån vilken division som spelarens klubb spelar i." // svenskfotboll.se
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-14 20:27
Dejmon//

Kan en klubb få utbildningsbidrag mer än en gång?
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-14 20:26
örebroar`n//

Det kan man inte tro när man läser på ert forum. 99% verkar dessutom vara skrivna av fullständiga idioter som säkert skulle få pengarna tillbaks om de gick till en tankeläsare.
Degerfors örebroar´n
2010-06-14 20:14
ÖSK-Karl, Vi har ingen ambition att bli en storklubb.
Vi har visat i år att vi med små medel kan tillhöra toppen av SE och dessutom spela en attraktiv fotboll, det är vi stolta över och nöjda med.
Örebro Dejmon
2010-06-14 20:13
örebroar´n//
(snyggt namn, men inte så passande med din lagtröja)
Ja det kommer vi säkert få göra. Från den tiden Emil haft sitt nuvarande kontrakt med er, om ja förstått saken rätt. Alltså sen han kom tillbaka till er från Sthlm. Så några kronor får ni väl tyvärr..

Du har tyvärr rätt i att vår sportchef har ställt till mycket problem den senaste tiden. Mest genom sina ogenomtänkta uttalanden till massmedia. I Porokaraaffären gjordes det endel fel. Dessa verkar dock mest vara gjorda av Agent slisk (Oliver Cabrera) och eventuellt av Porokara själv (om han farit med osanningar).
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-14 20:06
Örebroar`n//

Mycket möjligt att Sjögren kan ha begått något fel, men ännu troligare är att han uttalat sig dumt.

Men vad skall ni göra åt det, skruva bort hjulbultarna på familjen Bergers bilar kanske?
Örebro Dejmon
2010-06-14 20:06
rubikon//
Jag påpekade att jag funderade på att inte svara för du påbörjade ditt inlägg med att skriva "all skit du skrivit" och avslutade detsamma med att skriva "Berger får sen leva med sitt beslut". Du drygade dig alltså, eftersom du underförstått menade att Emil nu tagit ett dåligt beslut genom att skriva på för oss. Eller?

Jag har inte föreslagit nått samarbete, det var redan påbörjat! Utan att nån frågat oss supporters vad vi tyckte om det.. Det är helt okej för er i degerfors så länge vi skickar spelare till er och skänker pengar till er klubb, för ni ska ha råd att betala skatteskulder. Men så fort vi vill KÖPA spelare från er så motarbetas det från alla håll. Du vet lika väl som jag att, som det ser ut nu, hade vi båda tjänat på ett samarbete. Då ni bl.a. kunnat låna talanger från oss som kunnat göra utmärkt ifrån sig i SE samt tagit över breddspelare från oss som också kunnat göra utmärkt från sig i SE. Men det ÄR ju omöjligt när inte ens ni vill släppa en enda spelare åt andra hållet.

Det har inte med Emil att göra, redan innan denna affär har det hänt flera gånger att vi har blivit förbisedda när det gäller era försäljningar. Det handlar heller inte om att vi inte kunnat erbjuda detsamma som de som faktiskt köpt spelarna ifråga. Det handlar om att ni inavlade bönder (ja du också!) bara vill ha från ÖSK, men absolut inte ge nått tillbaka. Du kallar själv oss värsta rivalen! Genuint, ogrundat hat säger jag!

Jag gick ur gymnasiet för många år sen. Teknikprogrammet, S:t Eriks Gymnasium på Kungsholmen i Stockholm.

Bara för du lyckats tagit dig ur den bonnhåla du är uppväxt i gör det inte dig till mer världsvan eller oinskränkt än de andra där ute. Din förhastade slutsats om mig som en landsortspojke säger faktiskt en hel del om dig själv som du bör fundera över!
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-14 20:02
Det skall bli intressant att se hur Forward kommer att leva upp till sina löften när det kommer i skarpt läge med en talang därifrån.

Nu har de ju bl.a fått låna Per Johansson bland mycket annat.

Jag tycker även att Forward nu fått sin sista chans till samarbete, säljer de iväg nästa talang förbi ÖSK igen, då är det bara att köra Degenupplägget med dem också.

Skall man tala om gammalt kan man verkligen undra varför Marino Rahmberg och Mårtensson gick till Degen trots att ÖSK ville ha båda?
AIK Saywee
2010-06-14 20:00
Ärligt skrivet vet vi inte om vår(a) sportchef(er) har jättekoll, de har blivit hårt kritiserade från våra egna led ... till och från, eller har jag läst fel i så många inlägg?
Degerfors örebroar´n
2010-06-14 19:54
Dejmon, du verkar dåligt insatt i ämnet, utvecklingsbidraget lär väl ändock ÖSK få betala.
Detta är andra gången föreningen är i blåsväder på kort tid, tänker på turerna kring Porokara. Vet eran sportchef vad som gäller vid övergångar????
En stänk av ödmjukhet vore inte helt fel.
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-14 19:45
Rubikon//

Det är nog så enkelt att Bertilsson inte vågade gå till ÖSK med tanke på era reaktioner (all heder åt modiga Berger). Varför skulle han annars välja att flytta 45 mil hemifrån?

Sedan skriver du att ÖSK skall betala för Berger? Varför skulle vi skänka pengar helt i onödan? Betalar ni för bosmanspelare?

Lär er att ni inte längre är någon storklubb och inte har några utsikter att bli det heller. Förhoppningsvis har Bergers modiga och förnuftiga beslut nu öppnat upp så fler vågar följa i hans spår.
Degerfors rubikon
2010-06-14 19:39
Ämne: rubikon//
Jag har s....
Dryga attityd?
"suck"
Om man inte vill eller kan se problematiken mellan DIF&ÖSK från annan synvinkel än sin egen kortsiktiga så är det lika trist för alla inblandade...(gäller oss åxå)

ett samarbete som du föreslår verkar vara enligt modellen Djurgårn åtvid eller FBK Bofors men det är inte realistiskt då vi ser det ur den mindre klubbens perspektiv dvs vi får i bästa fall ett 40/60 förhållande åvåra ambitioner är rätt eller fel större än så...

När du går ur gymnasiet om ett par år kommer förhoppningsvis din världsbild att ändras en aning om inte kan du hälsa på mig i Sthlm o/e Östersund där jag fn bor resp jobbar
AIK Saywee
2010-06-14 19:27
Dejmon vi kanske är två som missupfattar varandra, det behöver inte vara ensidigt jag, som misstolkat dina textrader.

Det har sökts klart och tydligt, här på Svartvitt, till och från, under en längre tid, typ, iallafall ett halvår, men du kanske inte har läst här eller har någon annan förklaring?

Men det är inget jobb man tar som en klackspark, det är många timmar det handlar om och i stort sett oavlönat.

Men du kanske har tid, lust och möjlighet!
Örebro Dejmon
2010-06-14 19:14
Saywee//
Hade jag vetat att Svartvitt sökt efter folk den senaste tiden som kunnat hjälpa till, men att folk inte nappat, hade jag inte tagit upp det. Jag har själv helt missat detta. Vet du var de har sökt efter dessa? Alltså har det kommit upp en artikel eller har de skickat ut PM eller på något annat sätt?

Nej du har förstås rätt i att du inte kan läsa det jag inte skriver. Men om du hade läst igenom det jag faktiskt skrev så hade det inte blivit nån missuppfattning.
Örebro Dejmon
2010-06-14 19:07
rubikon//
Jag har skrivit om detta på fler än två forum detta dygn. Blir du ännu mer facinerad/rädd nu?

Det är inte genomförbart att förhandla med en klubb som inte känner annat än hat mot klubben de förhandlar med. Det genomsyrar hela er organisation, från den enskilda supportern, ända in i styrelserummet. Det är inte bara Bertilssonaffären det handlar om. Ni vill helt enkelt inte sälja spelare till oss just för att ni, som du själv skriver, av en sjuk anledning ser oss som "ärkerivaler".

Ja ni borde veta er plats i näringskedjan. Då skulle ni böna och be om att få ha ett samarbete med oss. Nu gör ni inte det och vi får anpassa oss till den situationen.

Jag personligen bryr mig föga om vad du tycker och din dryga attityd gjorde att jag inte ens tänkte svara men du förde fram endel intressanta åsikter så.. Här får du min: Jag hoppas, och tror, att ÖSK inte kommer betala en krona till er för Berger. Dom enda pengarna som eventuellt kommer betalas för han är dom 25.000kr vi möjligen skulle kunna få betala till förbundet p.g.a. Berger Sr's dåliga koll på Emils kontrakt. Ni har som sagt tydligt visat att ett samarbete ej är genomförbart och ni belönar allt vi gjort för er klubb de senaste åren med att försöka svartmåla oss. Jag hoppas att ÖSK lärt sig denna läxa nu och i fortsättningen helt sonika plockar talanger från er utan att be om det, precis som vi gjort i detta fall!

Seså, ut å mjölka kossorna nu!
AIK Saywee
2010-06-14 18:59
Dejmon, flera gånger den senare tiden har svartvitt sökt efter någon några som kan ställa upp med "idéellt" arbete, men tiden, lusten eller att det i stort sett är oavlönat gör väl att inte så många har nappat.

Dessutom kan jag inte läsa vad du inte skriver.

Forumet håller sig nog vid liv, så länge inte personangrepp och andra dumheter, skrämmer bort bra skribenter.
Örebro Dejmon
2010-06-14 18:54
Saywee//
Ja vi missuppfattar verkligen varandra.. Ja min edit påpekar att det kan vara hållbart i flera decennier.. Slutade du läsa där? För jag skrev nämligen inte att jag då menade att EN PERSON kan hålla i det i flera decennier! Jag skrev att det då är nödvändigt att plocka in nya eldsjälar då de gamla faller bort! Det är givetvis genomförbart. Och jag TROR att det finns fler folk än Sarp som är intresserade av att hålla detta forum vid liv, jag hoppas det iallafall och det var därför jag tog upp det..
Degerfors rubikon
2010-06-14 18:44
Ämne: Ang. samarbete med d....
Det är fascinerande eller skrämmande att läsa all skit du skrivit på två forum senaste dygnet...

OM Ösk ville ha Bertilsson på allvar kunde dom gett ett bättre bud än Kalmar både till klubb & spelare!?!

Att man som spelare i Degerfors, en liten klubb med passionerade fans inte går till ärkerivalen är rätt naturligt anser jag.

Att veta sin plats i näringskedjan suger ibland men jag tror ALLA klubbar tjänar på att handla schysst & inte blåsa ngn i onödan!?!

Trots att jag är rödvit ända in i själen tycker jag det är rätt kul när ett landsortslag från "närområdet" utmanar de stora å dessutom spelar bra/rolig fotboll...
Men sånt här agerande spär bara på det som ligger/legat & grott mellan klubbarna i måååånga år - köp ut honom och behåll hedern. Berger får sen leva med sitt beslut
AIK Saywee
2010-06-14 18:42
Dejmon, vi kanske missupfattar varandra, din Edit påpekar, att det kan vara hållbart i flera decennier, men det gäller väl knappast för den enskilde, som jobbar med liv och lust, år efter år efter år, mer eller mindre idéellt. Pensionspengarna uteblir helt enkelt, hyran skall betalas och maten är inte gratis ....

Jag har inte ansträngt mig det minsta för att försöka misstolka ditt inlägg, men jag har försökt att tolka det och förstå innebörden i grunden.
Örebro Dejmon
2010-06-14 18:31
Saywee//
Ja och jag är jättetacksam över att det finns folk som engagerar sig för att vi ska kunna få info här. Så det var absolut inte menat som nått negativt om dom/den som i dagsläget gör det. Om du tolkade mitt inlägg så då misstolka du det, därför jag poängterade detta noga.

Varför jag skrev om det var för att jag vet att det kan bli så mycket bättre om det finns flera som har lust att engagera sig. Jag vet bara inte hur man kan gå till väga och vilka som är intresserade, därför jag ville få igång en disskussion..

edit: jo det kan vara hållbart, i flera deccenier, om man tar in nya eldsjälar när gamla faller bort, av olika anledningar.
AIK Saywee
2010-06-14 18:22
Dejmon, apropå Sköldmark, så har han väl bara en och en halv månad kvar på sin "anställning" och kanske att det var han som lyckades med att "sälja" Kim?

Men vad vet jag, om vad som händer med kontraktsförlängningar, försäljningar och köp?

Men rubriker skapas, även om förarbetet inte alltid är klockrent!

FORZA ÖSK, RAKA RÖR, MOT EUROPA!
AIK Saywee
2010-06-14 18:11
Dejmon, har du någon gång funderat på, alla i stort sett oavlönade timmar, som lagts ned på svartvitt, dvs av ideellt arbetande eldsjälar?

Sådant är inte hållbart i flera decennier?
Örebro ÖSK KRILLE
2010-06-14 17:56
Nu har jag skickat mailet.
Örebro Godfoten
2010-06-14 17:40
Hehe, så himla kul att Degerfors tycker atBerger har ett kontrakt trots att inget nytt kontrakt är underskrivet.

Jag tycker inte man skall straffa spelare som inte skriver nya kontrakt. ÖSK skrev ett 3-årskontrakt med Roni och då tycker jag klubben och spelaren skall respektera det. Bästa laget spelar.
Men om två likvärdigt duktiga spelare fajtas om en plats kanske det är naturligt att välja den som har kontrakt även nästa säsong.
Örebro Dejmon
2010-06-14 17:39
Dubbel. Gör ett tillägg till DaSa. Sen så vet vi ju inte säkert vad som försegår i kullisserna när det gäller Roni och eventuell förlängning/bestraffning. Han har ju blivit plockad från startelvan (truppen?) några matcher då han antagligen inte varit skadad. Men även här är det skillnad. I vårt scenario handlar det om några matcher. I degens handlar det om nåstan ett halvår. Jag tror ÖSK kommer sälja Roni till bästa budet om han inte kritar på under den närmsta tiden så då slipper vi hamna i deges situation.

Även om vi kommer förlora endel ekonomiskt på det så blir det inte samma förlust som ifall han går som bosman och ändå inte gör nån nytta sista tiden.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-06-14 17:39
Dejmon//
Tackar! Nu fixar det sig nog.
Annons: