/fotboll/osk/forum/4807.aspx/fotboll/osk/forum/4807.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2010-06-21 08:19
Nurme täcker för Weggen.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 08:10
Saywee// Nej, det var matchen på Stora Valla, Degen-Rynninge jag/vi bevistade. Och jag tror alltså att det var 2002. På vägen hämtade vi upp Laxå-vännerna, som håller på Degerfors för att gemensamt bevista matchen.. Och tänk, inte en enda gång under detta tillfälle hatade vi varandra utan vi umgicks helt civiliserat!!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 08:02
Ämne: Vilken oerhört trött....
Wivallius// Det är helt upp till dig ha dina egna omdömen om vad som "tar priset" etc, men det känns lite tråkigt när du till synes skriver andra på näsan om vad som "får" resp inte får diskuteras. Det räcker gott med att du avstår från att skriva i ämnet (istället för att skriva att du avstår att skriva, vilket du då inte gör..) Själv är jag lite fascinerad av själva fenomenet, det örebrohat som finns i vissa av de mindre orterna runt staden, men nästan saknas helt i vissa andra. Jag tror alltså att förklaringen möjligen kan hittas i de sociala strukturer som rådde för hundra år sedan eller så. "Hatet" fascinerar mig också i så mening att inom vår släkt har anhängare till såväl ÖSK som Degerfors funnits, och nog har vi väl vänskapligt gnabbats både en och två ggr, men något "hat" har det definitivt inte handlat om!
AIK Saywee
2010-06-21 07:54
Apropå Nurme, så har även jag missat detta, trodde faktiskt att han spelade i Degerfors.

Jag har definitivt inte hängt med där, eller så är det de förbaskade vuvuzelornas fel, sådant oljud är troligtvis skadligt för delar av en hjärna, typ minnet och reaktionsförmågan?

FFFV!

(kanske borde skrivas F*FV?)
AIK Saywee
2010-06-21 07:39
Wivallius, hoppsan, jag hann inte läsa ditt inlägg, men jag tillhör definitivt den skaran som inte hatar något lag överhuvudtaget, men jag tycker allra sämst om IFK Göteborg!

Degerfors får gärna lira i AS, jag tycker det är något alldeles extra med länsderby´n.

Deras klack, Vulkanerna tycker jag dock och definitivt inte om, de gånger jag hört dem, och det är vanligtvis mot ÖSK.
AIK Saywee
2010-06-21 07:36
BBB, ja 2002 kan stämma väldigt väl, med derby´t (?) på Grenadjär(s)vallen.

Vill minnas att Rynninge gjorde två mål och att DIF gjorde färre (ett eller inget?).

De löjliga hataramsorna är tyvärr svåra att glömma, de ägnar hellre energi på sådant larv än att stöja sitt lag, fånigt.

Vulkaner ställer ofta till krångel och spyr galla eller annat skit ;)
Wivallius
2010-06-21 07:35
Vilken oerhört tröttsam diskussion från svartvita och rödvita. Visst ligger allsvenskan nere men det här tar väl ändå priset i sandlåda. Återkommer när huvudämnet skiftat.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 07:32
Inser att jag kanske missat ett o annat under VM-yran. Simon Nurme i ÖSK?? På Wikipedia står att han "gör uppehåll" under 2010.. Så han är alltså kontrakterad/på väg att kontrakteras av ÖSK? Är Alvbåge på väg bort?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 07:27
Ämne: Kolla in länken om A....
ÖSK-Karl// Ja du Kalle, vi har alla våra sätt att "nå fram till (våra) känslor".. ;-)
Wivallius
2010-06-21 07:23
Alejandro//

Jag blev ombedd av författaren ÖSK:are i U-län att lägga upp följande betraktelse från Gefle-matchen, som han skrev för forum24:

"Jag var och såg matchen i Västerås. Särskilt de första 20 minuterna verkade det skilja minst en division mellan lagen. Astvald gjorde vad han ville på högerkanten. Höll på att göra ett Landon Donovan-mål efter att ha gjort sin back, men sköt strax över. Härligt självförtroende.

De tre provspelarna gjorde klart godkänt ifrån sig. Denis Abduahi flöt in bra på mittfälet, som annars dominerades av Nordin. Ibland blev han nästan väl nonchalant, vilket fick Mosander att vifta och hojta "spela!" Henri Belle bra man-mot-man, även om han sällan kom loss riktigt. Spelade till vänster och till skillnad från Roni så gick han ofta in i planen istället för att rycka längs linjen. Astrit Ajdarevic visade härligt löd i vänsterfoten när han dunkade in bollen från 15 meter efter en hörna. Otagbart. Annars var han stundtals lite valpig och bollkär. Behöver tid, men stort löfte. David Rolén kom in sista 15 på vänsterkanten, godkänd. Andreas Ståhl fick spela 5 minuter, alltså alltför lite för att kunna bedömas.

Gefle hade faktiskt knappt ett skott på mål. Alvbåge gick ut i halvtid och Simon Nurme gjorde det bra i andra halvlek. Ropade och dirigerade, följsam och snabbt ute på löpbollar. Per Johansson spelade högerback och gjorde det bra, följde med bra upp på kanten, även om viss orutin på platsen märktes. Paulinho blandade och gav, men härligt kylig vid målet efter stickare. Berra kom in efter cirka 20 minuter i andra halvlek och gjorde det bra, verkar aldrig stressad i spelet.

Spelade inte: Ale, Kihlen, Antonnen, Roni, Wirtanen, Staaf.
Minus: VSK tog 100 kr för inträdet och hade trots det dålig koll på spelarna på plan. Speakern förkunnade att Michael Almebäck byttes ut mot Simon Nurme, då det var Alvbåge. Nåja, båda börjar ju på A."
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-21 01:26
Kolla in länken om AIK och Hammarby-fans, helt otroligt.
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-21 01:12
Forzarövitt//

Inte undra på att ni har tunn trupp när ni sätter kontrakterade startspelare på läktaren. Snart hamnar väl Samuelsson där också! Frågan är om ni får fullt lag i höst när skador och avstängningar kommer?

Men ni kan ju plocka in Näfver, ni har ju en förkärlek för våra ratade spelare!
Örebro Alejandro
2010-06-21 00:29
Kunde tyvärr inte följa ÖSK:s match mot Gefle, hur såg det ut? vilka imponerade och hur såg provspelarna ut?? Såg däremot ungdoms match mot Karlslund och blev imponerad av mittfältsspelet från Gustaf Källberg & Lindkvist!

Forza ÖSK!
Örebro Storm_90
2010-06-21 00:04
Tja Degens hat är iallafall från min sida ömsesidit så HATA DEGEN!!!
Degerfors forzarövit
2010-06-21 00:01
Ämne: Gabriel79e//

Tro....
"Dock inte gyttjefotboll på en besudlad åker kallad Stora valla."

Då har du inte sett Degerfors spelat, spelar väldigt fin fotboll just nu..
Degerfors motlägg
2010-06-20 23:09
Ämne: Ämne: Hade fö....Nej jag skanderade inte hata hata(mot Rynninge)..men visst det gjordes det, men det vara väldigt heta diskussioner om detta inom Vulkanerna och på forumet,finns nog kvar i mindre grupper fortfarande, men egetansvaret kan man inte göra mycket åt, mer än att visa sitt ogillande.Ja,Henrik Andersson var grym den matchen.
Degerfors motlägg
2010-06-20 22:55
Ämne: Gabriel79e//

Tro....jadu,du är så vacker när du gråter.Punkterna 1-4 är så mogna och välformulerade, så de kan jag inte kommentera,det är bara för dig att vänta på en ledig stol i Svenska Akademin o ta plats bland de "aderton".Punkt nr 5,glöm det....han kommer att få tillräckligt många anbud för att slippa gå till Ö--.Tack för att du inte besudlar vårt Stora Valla.
Örebro Walter Gigena ☆☆☆
2010-06-20 22:17
Gabriel79e//

Tror jag talar för de flesta här inne när jag påstår att Öskare inte ogillar/hatar Degerfors. Varför?

1, Vi är absolut inga lokalkonkurrenter. Kommer sannolikt aldrig att bli det i framtiden heller. Fattiga Degen har gjort sitt sedan länge.

2, Vi skrattar åt ert lillebrors beteende och har sedan länge insett att ert förstånd är långt under riksgenomsnittet och således inte värt att ägna uppmärksamhet.

3, Vi njuter förnöjt åt er avundsjuka gentemot vår klubb och gottar oss å det härligaste åt er trötta kamp mot den elaka storklubben från storstan.

4, Vi snarare älskar er för att vi får spelare från i stort sätt gratis. 25 000:- till SvFF är en droppe i havet som vi gärna offrar.

5, Samuelsson kommer hit nästa år.

För övrigt följer vi gärna fotboll utanför Örebros gränser. Dock inte gyttjefotboll på en besudlad åker kallad Stora valla.
Degerfors Gabriel79e
2010-06-20 20:46
Då ni uppenbarligen inte följer fotboll utanför örebros gränser,så måste jag berätta en hemlis för er.Det är inte värdsunikt att man ogillar/Hatar lokalkonkurenterna.
Forzis Andraes andersson,andreas johansson,Emil Johansson,JOhan Arneng har väl oxå ett par landskamper.
Ösk-karl Utspelade? tillåt mig småle
Degerfors forzarövit
2010-06-20 20:30
Ämne: forzarövvit//

Har....
Nej har jag inte. Och nej jag tror inte att vi går till AS till nästa säsong. Varför jag inte tror det ? för att vi tappar Bertilsson och sen att vi har tunn trupp. Men man får väl fortfarade hoppas ?
Örebro DaSa
2010-06-20 19:34
BBB// De har inte visat det ännu. Men de har ju hösten samt försäsongen på sig att göra det. Sen har ju inte heller Berger visat att han inte håller AS-klass?!

Erik Nilsson måste ju snitta över 0.5 poäng per match vilket måste ses som helt ok än det är SE.

Till sist så tror jag även att om Erik skall förlänga sitt kontrakt som går ut 2011 så underlättare det nog att Kihlen och Nobbe försvinner.
Sen glömde jag Per J i min sammanställning. Vet inte vad jag tycker om honom. Känns som han kanske inte håller i allsvenskan men har sett honom så mycket.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-20 19:18
Ämne: Ämne: motlägg....
Saywee// Tror att jag syftar på 2002. Henrik Andersson sprang som en vinthund i Rynninge och var otroligt bra. Minns faktiskt inte slutresultatet, men däremot degerforsarnas skanderande,"Hata, hata...". Du också?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-20 19:15
Ämne: Hade för mig att Ast....
DaSa// "...ingen av de defensiva mittfältarna .. håller allsvensk klass".. Vilket då väl snarare skulle tala för att Kihlen och Nobbe INTE gjort sitti ÖSK, eller?!
Örebro DaSa
2010-06-20 18:22
Hade för mig att Astrit var en defensiv mittfältare, men mot Gefle verkar han ha haft Bedoya-rollen. Läste även att Skoglund gjorde en bra match i ungdom i helgen och Erik forsätter att "assistera" i LSK, detta gör ju att vi kan få en riktigt lovande och intressant mittfältsuppsättning nästa säsong:

Defensiva: Erik Nilsson och Emil Berger
Mittmitt: Bedoya och Astrit
Offmitt: Nordin och Skoglund

Vilket medför att Kihlen och Nobbe gjort sitt i ÖSK. Det som jag ser som man kan vara orolig för är att ingen av de defensiva mittfältarna har visat att de håller allsvensk klass.
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-20 13:29
forzarövvit//

Har du tagit över efter Gabriel79e? Det var han som ville jämföra startelvor de sista 15 åren, missade du det?

Ni lever i nuet skriver du, ok då, vi ligger i AS och ni i SE. Så kommer det även att vara nästa år. Allt annat är naivt att tro på när ni snart tappar Bertilsson och med er tunna trupp.
Örebro worldfarm
2010-06-20 13:18
Såg att nån skrev att Leonidsson har samma kvaliteter som Roni. Det tycker jag verkligen inte. Leonidsson är en Charlie Davies anno 2007 eller när han kom till Bajen. Oskolad, ovän med bollen, dålig på att möta. För tillfället är steget det enda han har. Ett jävligt snabbt sådant förvisso.
Örebro hemvändarn
2010-06-20 11:51
Tänk vad kul om Degerfors och Norrköping gick upp i allsvenskan. En riktigt derby säsong. 12 givna poäng and all that jazz.

heja degerfors
heja norrköping
AIK Saywee
2010-06-20 10:13
Ämne: motlägg// Minns en m....
BBB, jag var där och vill minnas att Rynninge vann :)

Jag minns också 8-0 (Åtta-Noll!), samt när Seb nickade till sent, en match på lilla valla.

Minnena "talar"
Örebro Grixx
2010-06-20 08:55
Nog är det imponerande att en sådan skithåla som Degen kommer igen och igen...och skulle de spela i AS nästa år så imponerar det. Jämför med Västerås tex!

Något är det som gör att det funkar, närheten till Karlskoga och Örebro kanske? Karlskoga suger upp alla intentioner på att bli bra i Hockey eller annan "Bowlingsport" och Örebro är drivmedlet sedan länge som pushar envisheten.

Grunden ligger kvar med sin fotbollshistoria och att det inte finns annat att göra i bygden än att fiska....men med sin fotbollshistoriska tyngd som förankrats mentalt och som även får stöd i fotbollssverige i andelen nostalgiska fans, lite Buster/Bennyguldfot feeling.

Bästa liknelsen är kanske Åshöjden BK.

...inte hade man räknat med den stora chans till AS som nu finns för då hade man inte sålt av utan jobbat hårdare på att behålla talangerna. Nu sitter man verkligen på pottkanten ut på gräsmattan utanför pottan eller halka ner i skiten igen...

edit/ är är inte år, därför ärades är till år ;-)
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-20 08:26
motlägg// Minns en match Degerfors-Rynninge för närmare tio år sedan när ni spelade i samma division. "Hata, hata, hata Örebro"-ramsan gick lika varm som när ÖSK har spelat på Stora Valla...
Annons: