/fotboll/osk/forum/4792.aspx/fotboll/osk/forum/4792.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-06-21 11:10
KvT, vanebildande och beroendeframkallande?
Örebro Kurt von Traatt
2010-06-21 11:05
Tycker man börjar vänja sig vid vuvuzelorna ;)
AIK Saywee
2010-06-21 10:48
Fy *** För Vuvuzelor!

Wivallius, ditt "frkrtnngsfrslg" är OK.
AIK Saywee
2010-06-21 10:46
Hur är de skapta i Sydafrika, andas de aldrig in ...

... eller låter fanskapet även vid inandning?

Löjligt ljud från vuvuzelor,

sång, trummor och goa ramsor för det egna laget, samt flaggor och halsdukar etc, räcker bra för mig, som stämningshöjare i en bra klack!

F*FV!
Wivallius
2010-06-21 10:44
Saywee//

F*FV = Föreningen Förbjud Vuvuzelor?
AIK Saywee
2010-06-21 10:43
Jag kan ju skriva redan nu, att kommer vuvuzelor godkännas och bröla ut på Behrn Arena, då tackar jag för mig, där går gränsen, då har jag hört min sista hemmamatch!

Vill SvFF ha publik i framtiden, så hoppas jag att "de" tänker till, för jag förstår att detta inte är svensk kultur, det är ej heller fotbollskultur - det är elefantkultur!

F*FV!
Örebro Krontorps
2010-06-21 10:42
Problemet med vuvuzelorna i VM är ju att det är 20000 stycken som blåses i samtidigt, hela tiden, 90 minuter i sträck.
Så skulle det ju aldrig se ut på nån arena i sverige.
Ett par vuvuzelor i kubanklacken som blåses i vid väl valda tilfällen skulle jag verkligen inte ha nått emot!
AIK Saywee
2010-06-21 10:28
Mms, då är vi två som hoppas detta ....

När jag bilade hem till Närke i torsdags, var det ett inslag i kvälls-P4 på bilradion, där man ringde upp många elitlag och samtliga "representanter" var klockrent emot vuvuzelor, även inkluderande ÖSK.

Två, hade lite mer "skeptisk" inställning till detta oljud, Trelleborg och Djurgårdens IF.

F*FV!
Örebro pemo
2010-06-21 10:27
Ämne: "It is a beauti....
jisses! Någon som kan Young Rascals.
Jodå, dom gjorde den låten. Tror det var på deras tredje LP.
Ett av mina tidiga favvoband. Köpte alla LP:n med dem. Sen bytte de till Rascals. ( var väl inte så unga längre ) men då hade jag redan börjat lyssna in mig på "jazz-rock" och YES.
Vad har hänt med målisen Rosendal? Är han inte Väsbys förstemålis längre?

AIK Saywee
2010-06-21 10:23
Apropå hata ...

Hatari, en låt av Henri Mancini, fantastisk filmmusik ...

...Hatari, betyder gefahr, danger, risk

Kolla in youtube, där finns många fantastiska scener och bilder från Afrika.

Jag funderar på att skapa en film med titeln "När vuvuzelorna tystnat"
Örebro Magister mundi sum
2010-06-21 10:19
Hoppas ösk tar samma beslut

se länk
AIK Saywee
2010-06-21 10:12
Jag tror att det är tråkigt att bo i ett "bruk" 2010, å då måste man kanske hitta på hyss, om man inte är i tonåren, för då finns det ju annat att göra ;)

Sommartider, hej hej ...
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 10:12
ÖSK-Karl// Ja, visst är det intressant. Men, om vi ska vara ärliga så skanderar ju (delar av) ÖSK-klacken "Hata, hata, hata Västerås" lite då och då i matcher mot helt annat motstånd än just Västerås (är ju vääldigt sällan vi möter dem..). Det är som nån sorts "krigssång" som dessa testosteronstinna hannar använder för att uppnå... ja, vaddå..? Nån sorts "kick" eller?
Örebro ÖSK-Karl
2010-06-21 10:02
BBB//

Jag tycker också det är intressant med det i princip ensidiga och riktiga hatet från Degerfors. Sägs ju t.o.m att de skanderar hata Örebro även i matcher mot helt andra lag.

Der är nämligen exakt samma ensidiga hat i Ishockeyn från Karlskogahåll. Medans jag som Örebroare mest tycker/tyckt synd om dom.

Därför läser jag med intresse dina analyser, de kan ju inte själva förklara hatet. Den äldre person från Degerfors som menade att det har att göra med deras tid i lumpen på I3 och att de då skulle vara mobbade var väl långsökt. Men det är kul att se hur de går igång på minsta lilla!
AIK Saywee
2010-06-21 09:47
Upptäcker att jag denna "härliga" junimorgon använt ordet fantastiskt flera gånger och nästan upprepande, men det är ju bara så, denna tid av året ...

Isruteskarapning, snöskottning, halka, benbrott, förfrysningsskador, gnäll- och väderynk är som bortblåst!

Jag älskar sommaren, värmen och ljuset :))))

Dessutom är det då det är fotbollssäsong i vårt vackra land, trots att eliten vilar lite, innan vuvuzelorna tystnat.

Många svartvita supportrar till Jönköping!!!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 09:40
Wivallius// Tvärtom så är det bra tycker jag att du reagerar/agerar mot "hata/döda"! Genom positiva motbilder, t ex genom att visa att vi, som jag har vänner i de båda lägren kan vi ta udden av hatandet! Samtidigt tycker jag alltså att det är intressant att blicka tillbaka i historien och försöka förstå var motsättningar har sitt ursprung..
AIK Saywee
2010-06-21 09:30
Nämner Nurme som numera är namn nummer två i svartvitt mål, eller?

Edit tycker att detta bara är ordvrängeri och vid närmare eftertanke håller jag nog med ...
Wivallius
2010-06-21 09:04
BBB (och Grixx)//

Det var inte meningen att skriva någon på näsan men ville mest konstatera att jag tröttnat på diskussionen. Eftersom jag alltid vill motivera kritik jag ger, så får ditt svar på mitt inlägg mig att vilja göra det nu med.

Det Grixx konstaterande senast sammanfaller väl med min åsikt. Ungdomarnas "hata/döda" är otrevligt men inte förvånande och skrållar man gärna över om man lagd som jag. Mer förvånad är jag över att många skribenter, som av mig är kända som seriösa, går igång på de rödvita provokationerna och drar det hela i långbänk.

Uselt fotbolls-VM, tradiga rojalistiska yttringar samt tjafsig blues över de blå bergen (= pajkastning rödvitt/svartvitt) gör att jag med lätthet håller mig borta från det aktuella mediaflödet.

Nu lovar jag dig att jag skall hålla truten ;-)
AIK Saywee
2010-06-21 08:54
BBB, jag hade turen att få min uppväxt på sluttningen mot sydost och jag kan berätta vidare att från huset, nästan längst upp i samhället, kunde man med dåtidens kikare tydligt se "trafiken" över Storbron i den vackra staden, från köksfönstret.

Sedan som tonåring, fick jag förmånen att bo i den vackra staden, men intresset för fotboll svalnade lite, då jag upptäckte stadens alla fantastiskt vackra flickor och valde till slut den sötaste och bästa av dem alla :)

JAG VILL SE ÖREBRO .....

Ursäkta, BBB, men vi kanske får ta detta offside, men jag sitter just nu bara och väntar lite, bilen är packad för Halland och nästa vecka blir det "Allvar".

Forza Sportklubben!
AIK Saywee
2010-06-21 08:46
"It is a beautiful morning" ...
Var det Young Rascals som gjorde den låten?

"Morning has broken", Cat Stevens, som nu heter något arabiskt.

"O´boy, sicket vackert väder", Peps Persson

Det är en fantastisk tid och dagarna blir fortfarande bara längre och längre.

Redan nu laddar jag för den fantastiska cupmatchen i Jönköping och hoppas på många bortasupportrar och att den förbaskade bussrutemarodören är inlåst ;)

NJUT VARJE MINUT!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 08:42
Ämne: BBB, med flera, nu k....
Saywee// Hur var det förresten att bo "på den underbara bergskedjan"? Vad gäller lag att hålla på, älska, hata, etc menar jag alltså? Mitt uppe på bergskedjan kan jag tänka mig att man kände sig lite tudelad? Degerfors i väster och Örebro i öster.. Var befolkningen också tudelad? Uppstod sociala konflikter och spänningar i byn pga denna svåra valsituation?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 08:35
Saywee// Ja, sett i det perspektiv utifrån vilket du berättar så blir ju detta med "hat" och "hets" väldigt smått.. Inför döden är vi alla lika sas, degerforsare som ÖSK:are..
Grixx// Så Nurme har korttidskontrakt? Att "täcka för Weggen" skulle ju kunna vara på långtid sas, för, kommer Westman att kontrakteras över 2011? Eller han kanske redan har ett kontrakt över 2011?
Örebro Grixx
2010-06-21 08:29
...och oftast pga av språket kan man tolka ut att flertalet hatare är fjårtisar som allt annat brukar det lugna ner sig med åldern....men några hos oss verkar tycka att det är kul att leka med bensin och salt även om de kommit en bit upp i åren.

Älska ditt lag hata inte motståndarna!!!
AIK Saywee
2010-06-21 08:27
Aha, BBB, då var det två olika matcher vi "besåg", för jag hade cyklat till Grenadjär(s)vallen, tillsammans med min fru(!) och upptäckte helt plötsligt och (o)väntat (hehe) att det var ett länsderby som pågick utefter vår (o)plnerade rutt.

Men det var kring sekelskiftet, typ.
Örebro Grixx
2010-06-21 08:24
För övrigt tror jag att hatet från Degen är överdriven. Det finns säkert några seriöst fanatiska hatare och några som är hangarounds.

Det finns ju några hatare även hos oss både mot Degen och V-ås...och några hangarounds.

Börjar det lugna sig lite så är alltid några villiga att hälla bensin på brasan och det verkar gälla både supportrar och.....ledare lustigt:-/ nog.
AIK Saywee
2010-06-21 08:23
BBB, med flera, nu kommer jag att "svamla" i mörkret ordentligt och det handlar verkligen inte om närminnet utan troligast om vad som hände på 50-talet ( eller tidigt 60-tal?).

Det handlar om ett klassiskt derby mellan ÖSK och DIF, troligtvis på Stora Valla, eller var det Eyravallen?

Målfabrikationen pendlade, dvs det ena laget tog ledningen men så småningom tog det andra laget ledningen eller kvitterade, själv var jag för ung för att minnas vilket och mitt minne relaterar sig till hörsägen då vi hade släkt och bekanta även på andra sidan bergen.

(Själv bodde jag som barn på den underbara bergskedjan)

Det tragiska är att i upphetsningen över hur målen föll, så dör helt enkelt en person, en äldre människa på läktaren, vilket lag han höll på har jag inget minne av ....

Vet att detta är flummigt, men det är ett långtidsminne som aldrig kommer att lämna min själ.

Har inte något med andra inlägg att göra, men jag vill bara släppa det ur mig, fotboll kan vara farligt för kropp och själ.

Pulsen, adrenalinet, hjärnverksamheten, etc etc påverkas .....

F*FV
Örebro Grixx
2010-06-21 08:19
Nurme täcker för Weggen.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 08:10
Saywee// Nej, det var matchen på Stora Valla, Degen-Rynninge jag/vi bevistade. Och jag tror alltså att det var 2002. På vägen hämtade vi upp Laxå-vännerna, som håller på Degerfors för att gemensamt bevista matchen.. Och tänk, inte en enda gång under detta tillfälle hatade vi varandra utan vi umgicks helt civiliserat!!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-06-21 08:02
Ämne: Vilken oerhört trött....
Wivallius// Det är helt upp till dig ha dina egna omdömen om vad som "tar priset" etc, men det känns lite tråkigt när du till synes skriver andra på näsan om vad som "får" resp inte får diskuteras. Det räcker gott med att du avstår från att skriva i ämnet (istället för att skriva att du avstår att skriva, vilket du då inte gör..) Själv är jag lite fascinerad av själva fenomenet, det örebrohat som finns i vissa av de mindre orterna runt staden, men nästan saknas helt i vissa andra. Jag tror alltså att förklaringen möjligen kan hittas i de sociala strukturer som rådde för hundra år sedan eller så. "Hatet" fascinerar mig också i så mening att inom vår släkt har anhängare till såväl ÖSK som Degerfors funnits, och nog har vi väl vänskapligt gnabbats både en och två ggr, men något "hat" har det definitivt inte handlat om!
AIK Saywee
2010-06-21 07:54
Apropå Nurme, så har även jag missat detta, trodde faktiskt att han spelade i Degerfors.

Jag har definitivt inte hängt med där, eller så är det de förbaskade vuvuzelornas fel, sådant oljud är troligtvis skadligt för delar av en hjärna, typ minnet och reaktionsförmågan?

FFFV!

(kanske borde skrivas F*FV?)
Annons: