/fotboll/osk/forum/4780.aspx/fotboll/osk/forum/4780.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen
2010-07-04 17:18
3-0 just nu för Mjällby
Örebro Pintorp
2010-07-04 17:18
Jaha, Mjällby i kvarten då. Ska bli gött att ta ner dem på jorden efter den snöpliga hemmaförlusten sist.
Örebro Kronblom
2010-07-04 16:52
Ämne: SE//
Håller med. Ma....
visst är det så,blir tufft oavsett om man möter Mjällby llr Malmö men ÖSK har haft så fruktansvärt svårt för Malmö de senaste åren så att Mjällby ändå är att föredra.Nu får ÖSK hemmamatch i kvarten så att man kan få revansch för den usla matchen mot Mjällby i våras!
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-04 15:08
Ser man över linjen Porokara-Nordin-Bedoya-Kilen-Nordback-Astvald så ser man en linje av spelare som idag bildar ryggraden i ÖSK anfallsspel och mittfält.

Jag tror ÖSK räknar med att minst tre av dessa är borta inom 1 dag till 1 1/2 säsong. Kanske ännu fler. Om de blir sålda, lägger av eller går som Bosman är egalt.

Det är här spelare som Ajdarevic, Berger och Skoglund kommer in i bilden.

Erik har jag haft höga förhoppningar om men tycker inte han fått den skjuts i utvecklingen jag trodde han skulle få i år. Bara att hoppas att han råkat hamnat på en platå och att det skjuter iväg igen.

Så vad ÖSK gör är att man håller på bygger upp generationsväxlare för mittfältet (ok några av dem är inte direkt lastgamla som Bedoya och så men det är ändå spelare som måste ersättas om de lämnar) och jag tycker det är en klok strategi. Iställer för att vänta tills spelare sticker och då gå ut med värvarhåven som värvar man ungt och lovande redan nu på spelare man tror på. Jämför man Berger-Skoglund-Ajdarevic så ser man faktist vissa likheter med trion Bedoy-Kilen-Nordin.

Sen kan säkert någon av dem floppa men det får man kalkylera med.

Högsta prio därefter måste bli en vänster och en central forward. Den centrala måste vara en färdig klasspelare om ÖSK ska befästa ambitionen att bli ett topplag. Då har jag räknat med att Paulinho lämnar efter säsongen.

Per Johansson måste helt göras om till back annars tror jag inte han har någon framtid i ÖSK. Han måste komma ur "Hjälp-gumme-rollen" och få fokusera på en ytterbacksplats.
Örebro Grixx
2010-07-04 14:48
Känns lättare med Mjällby...dock känns jobbigt att förlora mot dom... och tusan så mycket roligare att spöa MFF..så det är bara att ta emot motståndaren med jämnmod;-)
Örebro Godfoten
2010-07-04 14:03
SE//
Håller med. Malmö undviks helst för min del snarare än att jag vill ha Mjällby.
Örebro S E
2010-07-04 12:21
Jag vet inte vilka som är bäst att möta i cupen, men vi har så fruktansvärt svårt för Malmö. Vi har förlorat mot båda i år, men det lutar åt Mjällby för min del. Go Mjällby.
Örebro Godfoten
2010-07-04 07:43
Sköna kvartsfinaler i VM. Tyskland-Argentina (wow Tyskland), Spanien-Paraguy (drama). Ghana-Uruguay (vilken j-a avslutning) och Holland-Brasilien.

Hoppas att ÖSK-MFF/Maif blir lika underhållande.
Örebro Conjuration ★
2010-07-04 01:53
Tack så mycket redaktionen!
Wivallius
2010-07-03 22:59
Svartvita laget vann med 4-0 mot Argentina! :-D
Centralred
2010-07-03 18:40
"Gnagare_svin" har förpestat tillvaron på mängder av forum i dag och samtliga hans inlägg (därmed svar till honom också) är enbart skrivna för att provocera och raderas självklart.

Tack för dig.
Örebro Grixx
2010-07-03 15:57
Konstigt system de kör under VM. Finalmatchen börjar nu!...och ändå har inte alla kvartar eller semi spelats än...jäkla konstigt upplägg;-)
Örebro Zacharin
2010-07-03 14:34
Trevlig match och en skön kväll på vackra Stadsparksvallen. J-Södra bjöd bra motstånd första halvlek och våra ytterbackar släppte till ett par lägen. Wowoah drällde nåt otroligt med bollen gång på gång på gång. I andra gick ÖSK ifrån med bättre tempo, bollbehandling och passningsspel. Två kliniska avslut av Paulinho avgjorde och med lite skärpa i framspelningarna kunde det ha blivit ytterligare ett par mål.
Örebro Grixx
2010-07-03 13:59
En känsla som är positiv är att spelarnivåer vi tidigare varit nöjda med inte räcker för dagens ÖSK.

Sedan vet man aldrig exakt hur bra den nye spelaren kommer att passa in.

Det köps spelare för massor med miljoner hos lag som har scoutkostnader som överstiger hela vår budget...och som ändå blir missköp.

så en viss chanstagning blir det alltid. Kompetensen hos en ung utvecklingsbar spelare är mer chansning än hos en etablerad...och så faller det igen med åldern och man vet inte riktigt var spelaren står...det kan falla fort.Däremot är det alltid svårare veta hur spelaren passar in i laget.

...men chansningar som dyrköp ala Hammarby/Djurgården hoppas jag att vi slipper. Inga sådana takter som hybrisbaseras och tanken att "det löser sig alltid" eller "vi är osårbara" kryper på styrelser och spec nya offensiva ledamöter som vill att det händer saker.
Örebro Ropesin
2010-07-03 13:56
Saint// Nope! Jag kan inte vad vi skulle ha för nytta av en bänkvärmare från ett sämre lag. Dessutom är det i anfallet vi behöver förstärkning. Att han är Örebroare tror jag inte har någon betydelse sedan han lämnat för mer stålar i Djurgården. Ingen Haginge i Örebro.
Örebro Kubatown
2010-07-03 13:31
Jag skulle kunna tro att ösk resonerar som så att Per Johansson inte håller för allsvenskan. Han är ju inte så framträdande i forward heller. Vi behöver ingen allround spelare för det har vi i Wirtanen. Magnus Kihlberg börjar också bli till åren och skador börjar ge varse sig. Jag skulle tro att han inte får förlängt, utan att det räcker med Nordback som "pappa" i laget som hjälper dom unga. vi har då Erik Nilsson på bänken som får hoppa in då och då i allsvenskan men vore bättre om han får speltid i Ljunkile.
Vi har ingen naturlig offensiv mittfältare på bänken och eftersom Ajdarevic har varit skadad ser jag det som naturligt att han sakta men säkert får mer speltid efterhand som matchtempo kommer. därför tror jag han får 3.5 år då man avsätter ett halvt år för honom att "komma in i laget".

Alså Kihlberg ut och Per Johansson ut.
In Emil Berger till nästa säsong och Ajdarevic får ett halvår på sig att sakteliga komma in och ett bra sätt är att börja på bänken och bytas in och få mer och mer speltid.

Jag tror allting har sin förklaring och man bygger lite inför 2011.
Djurgården Saint
2010-07-03 13:28
Knappast troligt att ni är intresserade eller hur?
Örebro Conjuration ★
2010-07-03 13:25
Om jag ska vara ärlig (detta kanske svider att läsa) men jag ville inte förlänga med Nordback, ser hellre Astrit i truppen. Fast Nordin eller Bedoya kanske är på g för en försäljning?
Örebro Grixx
2010-07-03 12:51
Tycker man kan se det på olika sätt..och det gör vi ju:-)
Alla vet att det finns en massa plus och minus med allt, även så i ÖSK.

Summa sumarum av alla plus/minus blir något som man tycker om eller dissar...och tyckandet är subjektivt det ser vi ju alla när vi snackar betyg på resp spelare.

I det här fallet så baseras beslutet på vad man vill i ÖSK...och vad man vet eller känner på sig. Spelare försvinner eller man kanske vill använda sig av spelare på annan plats. Läget just nu är att det går bra för klubben. Det finns tydlig kritik från vissa men samtidigt så funkar det ju trots kritiken. Kritikerna är självklart säkra på att det skulle gå bättre om vissa saker ändras men det finns ju inga "förhandsbevis" för att de har rätt...utan det är ett troende som baseras på tyckande..efter allt plussande/dissande...som även de positiva tyckarna gjort.

Själv ser jag det hela som ett intressant steg i rätt riktning för klubben och ser det positivt, men visst kan jag ha fel.

Skador och ekonomi är självklart väsentligt i det här fallet...och sist men inte minst att värvningen är sann;-)

Örebro Kronblom
2010-07-03 12:30
precis,varför värva en mittfältare när man redan har fullt av mittfältare?Om det nu är en position som bör förstärkas så är det väl anfallet,vad händer om Paulinho skadas?Slänga in en trasig Staaf?Återigen,Ajdarevic är en bra spelare men tycker det inte är livsviktig att signa ytterligare en mittfältare...såja nu har jag gnällt färdigt,haha!
Örebro BabyKladde
2010-07-03 11:26
alltid finns det något att gnälla över..

..Varför värva en ung svensk före detta liverpoolspelare när vi har mittfältare redan?
..varför inte låta dom unga spela i cupen när vi leder?
..Sixten är ingen taktiker

Se saker positivt, vi har avancerat i cupen och är endast tre vinster mot troligtvis allsvenska motståndare för att vinna cupen och spela i europa..vi kan med lite flyt utmana om guldet om helsingborg och malmö inte har samma form som i våras medans vi fortsätter vinna.. ÖSK är attraktiva att spela i, tråkstämpeln håller på att försvinna för klubben.. klubben har blivit bättre på att värva rätt.. sixten har gjort otroliga framsteg sen han kom i klubben trots kritik..för ett år sedan hade aldrig en spelare som Astrit velat spela för ÖSK, kan jag garantera.
..man kan alltid hitta något negativt, men när ÖSK ändå bara visar positiva resultat på dom flesta sätt som går så ser jag ingen anledning att klaga.
Örebro Kronblom
2010-07-03 11:00
Ämne: härligt att det blev....
ställer mig ändå lite frågande till den värvningen även om Ajdarevic gjort det bra under provspelet.Mittfältet behöver knappast förstärkas men kanske har 6-10 andra planer för Ajdarevic,kanske rentav använda honom på kanten om nu Roni försvinner?
Örebro Aspen
2010-07-03 10:18
Bastard on Parade//Efer 4-5 månader fick Sixten in Paulinho på hans rätta plats. Och målen trillar in.
Sixten är ingen taktiker eller lagbyggare men duktig på att nöta in spelystem. Att få bästa laget på plan behöver han hjälp av dommare och att någon blir skadad eller flyttar.
Örebro ÖSK-Karl
2010-07-03 10:04
3,5 år?! Så långa kontrakt har väl bara Nordin och Alvbåge fått tidigare?
Örebro Farside
2010-07-03 08:57
härligt att det blev så pass länge! skönt att se att de även tänker långsiktigt , så vi slipper utgående kontrakt problemet varje höst
Örebro S&V
2010-07-03 08:52
3,5 år, inte skriver ÖSK så långa kontrakt;)
Örebro ÖSK KRILLE
2010-07-03 02:51
Bastard on Parade//
Jo men alla unga måste spelas in någon gång!
Örebro Bastard on Parade
2010-07-03 01:54
Härligt med seger, men jag är ändå lite besviken på Sixten. Vi kommer inte få bättre tillfällen att ge våra talanger speltid. Jag menar, 5 minuter för Leonidsson eller Lumbana hade inte förstört matchen för oss.

De kommer helt enkelt inte få chansen i år. Därför måste vi värva en eller två offensiva spelare. Vi måste ha alternativ till Porokara/Astvald på kanterna.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-07-03 00:14
Det är de jag sagt hela tiden! Får Paulinho spela på sin rätta position istället för på kanten så gör karln mål! Sixten har ju spela honom på kanten, där Paulinho in trivs! Det syns mycket tydligt!

Så Sixten! Ge fan och spela Paulinho på kanten!
Örebro den oumbärlige
2010-07-03 00:06
Om Nordbacks comeback inte strular sig så kanske det finns en chans/risk för att Erik Nilsson får stanna i LSK, eller? Är samtliga av Nordin, Bedoya, Kihlen och Nordback friska lär det inte finnas plats för Erik på bänken, och div2-spel med Ungdom är nog inte ett steg i rätt riktning. Men å andra sidan är det riskfullt ifall någon skulle bli skadad och därpå en avstängning som i våras där Nordin var avstängd.

Erik ses ju å andra sidan bara som ersättare åt Nordin. På Bedoyas plats spelar Nordback eller Wirtanen och centralt tampas Nordback/Kihlberg.
Kanske bättre spela kontinuerligt i S1 än bänken/läktaren i AS & några få min. var 3-4 match alt. spel i div. 2
Annons: