/fotboll/osk/forum/478.aspx/fotboll/osk/forum/478.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Vinnartradition
2016-09-29 19:42
Alla som anmäler sig till resan till söndagens bortamatch mot Djurgården och som i samband med det betalar för medlemskap blir per automatik medlemmar i Kubanerna även år 2017.

Snacka ihop er med era ÖSK-vänner och åk med på söndagens bortaresa.
Pubbussen som åker förbi den gemensamma uppladdningen på Södermalm i Stockholm rullar från Eyravallens nordvästra hörn kl. 11.00. Direktbussen avgår från Eyravallens nordvästra hörn kl. 14.00. Välj det alternativ som passar dig bäst!

Anmälan sker på länktipset!
AIK Nissesson
2016-09-29 19:11
Förresten, är alla på hockey, förutom hockeyhatarna?

Heja gamla fina ÖREBRO :)
AIK Nissesson
2016-09-29 19:10
Det allra bästa är väl nästan, om vi har spelare,som jobbar för att inte släppa in några mål och att några av dessa spelare gör minst ett mål i varje match:)

Dream team !!!
Örebro combatspenat
2016-09-29 14:04
Det är nog bättre att vi har spelare som kan kladda på bollen än spelare som måste spela enkelt. Nästa år kladdar vi på en plats till europa!
Örebro I can resist everything/anything except temptation
2016-09-29 12:59
Kladda för mig är egentligen att man överbearbetar bollen och har också för många tillslag. Kladda för mig kan också i vissa lägen innebära att man dräller med bollen.

Men skulle vilja nämna Nordin här som kanske inte ingår direkt i Kladd-akademin men när han jobbar med bollen så viker han oftast bort andra spelare och öppnar ytor. "vinner meter" som Nordahl kallade det. Kan också se Astrit "vända bort" spelare i vissa trånga lägen och vinna yta. Om man som Nordin tex väldigt ofta gör det är det ofrånkomligt att man någon gång emellanåt misslyckas eftersom det ofta är små marginaler. Men vinsten när man lyckas är stor
Örebro pemo
2016-09-29 11:31
Nja, för mig betyder "kladda med boll" att man avsiktligt håller i bollen för att man kan och "alltid" gjort så. Om du tar in för många tuppar i hönsgården blir det kalabalik. Inte så bra liknelse, men ett lag behöver ha varierande typ av spelare. Tuffa mittbackar , löpande yttrar/backar , bollhållande mittfältare och störtdykande toppforwards. Ungefär alltså.
blir det för många av en viss typ blir det slagsida på skutan.

Ett gammalt exempel är tidigt 90-tal eller sent 80-tal, då England hade "världens bästa mittfältare" När alla tre/fyra spelade hände ingenting, men den matchen då Glenn Hoddle var "själv" vann laget och spelade kanonfin fotboll. Alltså, balansen i laget blev för lagets bästa.

Därför blir jag så förvånad när ÖSK "bara" värvar yttrar som dessutom älskar att hålla i bollen.

Sen har naturligtvis Minatankar väldigt rätt i sin analys, men jag hävdar fortfarande att det "kladdas med bollen" lite för mycket.

Att backarna spelar till varandra flera gånger är inte samma sak som när dribblers drar sin gubbe två gånger, men inte vinner någon mark.
Därför kommer jag aldrig att kalla spel med ett eller två tillslag är att kladda med boll. Tittar man på internationell toppfotboll är det för det mesta bara ett tillslag och snabba rörelser.

Men nu kommer naturligtvis ÖSK att spö DIF på söndag och genast motbevisa min tes, då Besara & co trillar bort dem. Eller....?
AIK Nissesson
2016-09-29 11:17
Nu var det ju som så, att jag tittade in och märkte att flera hade eller har problem med vissa ordval.

Mitt inlägg var riktad till dessa forumister och inte till någon speciell, utan mera allmänt.

Konstruktivitet ger snabbast resultat om man riktar den till de som kan och vill påverka konstruktiviteten.

Jag inbillar mig fortfarande att detta är ett diskussions- och debattforum?

Vi är många som troligtvis inte kommer att komma överens.

Men, vi tror, hoppas och önskar alltid att det skall gå bra för vårat ÖSK!

Kämpa ...
Örebro Minatankar
2016-09-29 10:51
@Nissesson:

Det handlar inte om att märka ord. Det handlar om att många använder ordet i negativ betydelse och även när spelare "kladdar" i konstruktivt syfte.

Att bena upp dessa olika situationer är inte att märka ord utan att ge uttryck för sin åsikt i frågan. Om det finns skribenter som använder ett negativt ord i situationer när flera av oss andra anser att det är något positivt, så måste vi ha rätten att tycka till utan att bli anklagade för att märka ord.

Bra om man kan stå för det man skriver och ta synpunkter på det utan att "ge igen" utan att ha några "riktiga" argument. Hur man använder språket har ofta stor betydelse, särskilt i skriftlig form när man inte kan läsa av kroppsspråket.

AIK Nissesson
2016-09-29 09:18
Nu tror jag att vi börjar anmärka ord och bli lite petiga.

Det finns eller fanns spelare som "kladdade, drällde, trollade eller var bollhållare", eller vad det kan heta (?), men alldeles för länge, för sin cirkusuppvisning, som alltför ofta slutade med farliga bolltapp:(

Det behöver inte vara så jädra snygg uppvisning, det är ett lagspel, där alla skall jobba för laget, hela matchen!

Det är ingen anställningsintervju eller individuell uppvisning, det handlar om.

Det är ÖSK, vårt lag det handlar om!

Jobba för oss, som supportar och stöder, det är det vi betalar för ...

KÄMPA !!!
Örebro Minatankar
2016-09-29 08:38
@pemo:

Jag tycker inte att man kalla det att kladda med bollen om en teknisk spelare "leker" med bollen med snabba rörelser för att få motståndaren ur balans. Allt syftar till dribbling, passning eller skott. Jag tänker i första hand på Omoh och Maic.

Jag tycker inte heller det är att kladda med bollen om t ex Nordin som bollhållare håller i bollen några sekunder på mittfältet. Det gör han för att medspelare ska hinna löpa i luckor, göra en snabb vändning eller för att lugna ner spelet, låta motståndarna löpa och få medspelarna att kunna "vila" sig i några sekunder, allt efter matchsituation.

Att kladda med en boll anser jag det är när man först tar emot bollen och sedan funderar på vad man ska göra av den. Där är t ex den kritiserade Sebastian Ring duktig som ofta i samma moment som mottagningen lägger bollen tillrätta för nästa offensiva moment som han redan tänkt ut.

Att kladda med bollen har ibland Nordin och Astrit ägnat sig åt när båda spelat långt bak i banan och man håller på att spela till varandra fram och tillbaka. Detsamma gäller de gånger när backlinjen spelar varandra i sidled när det finns uppenbara möjligheter att spela längs backen i djupled. Det gäller framför allt Almebäck.

Visst kan detta samtidigt skapa luckor för andra, men ibland känns det som om man spelar varandra ett par gånger för mycket för att det ska bli konstruktivt. Man vill bli av med bollen och ansvaret i stället för att ta ansvar.

Jag tycker detta har gått i vågor. Många matcher tar alla ansvar, framför allt offensivt, men inte alltid.

I de flesta matcher tar ca 8 spelare ansvar för det defensiva, medan ca 2 spelare bara markerar lite rörelse utan att verkligen gå in för att ta bollen från motståndarna eller stoppa uppspelsmöjligheter. Här är Victor Sköld ett exempel på en offensiv spelare som samtidigt tar stort ansvar i det defensiva spelet där han verkligen satsar det där lilla extra för att nå bollen och tackla motståndaren.

AIK Nissesson
2016-09-29 08:00
Kul helsida i Örebroar'n den 14 september ...

"GÖR HÖSTEN TILL VÅR.
Varje match är avgörande för vår väg mot Europa. Vi behöver ditt stöd. Vi är ingenting utan dig."

Den är iallafall lite tänkvärd, eller?

Kämpa ÖSK, KÄMPA!
2016-09-28 23:24
@pemo:
och försvarar...fast så många som åtta är det nog inte
Örebro pemo
2016-09-28 23:16
D. McGrain // Dom kanske gör det fotboll faktiskt handlar mest om. Att springa och göra sig spelbara,
Hantera och kladda med bollen är inte riktigt samma sak.
Örebro D. McGrain
2016-09-28 20:14
NA:s rubrik borde kanske handla om varför det är bara 3 som kan hantera bollen. Vad sysslar de andra 8 med...?
AIK Nissesson
2016-09-28 19:41
Jag har varit bänkad mycket längre tid, oavlönad :(
2016-09-28 19:05
@frrreddo:

Vill han nog inte ha med på sitt CV
Örebro frrreddo
2016-09-28 18:56
Nordmark slog rekord
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro BlandFinsken
2016-09-28 17:38
Tror dock Axén gillar Dajje. Han är ju väldigt viktig ÖSK:s spel då vänsterkanten består av minst två spelare som tar hand om den korridoren (exempelvis Ring och Omoh). Dajje får oftast ta hand om högerkorridoren på egen hand då Astrit och Besara har friare roller. Har därför svårt att se Ring och Besara på samma kant då Ring inte besitter kvalité nog att vara det offensiva alternativet i vänsterkorridoren. Det behövs en till där som inte har lika stor rörelselicens som Astrit och Besara.
AIK Nissesson
2016-09-28 15:54
pemo, tack!

Bollkladdare eller bolldrällare har vi sett och fått nog av, det är ju ett lagspel och onödigt av några att försöka visa sitt bolltrolleri.

Vill man se sådana konster kan man ju lägga pengarna på ett cirkusbesök.

Nej, hårt jobb framåt och bakåt för samtliga spelare är det som gäller, hela matchen!

Å publiken kan hjälpa till, om den orkar ta sig till arenorna.

Kämpa ÖSK, KÄMPA!!!
Örebro pemo
2016-09-28 15:32
Visst är det för många bolltrollare, eller ska vi säga "bollkladdare" i laget.
Det märks extra tydligt nu när inte Crespo eller DG finns i laget. Snabba kontringar lyser med sin frånvaro.
Svårigheten för en "bolltrollare" är att veta när han ska dribbla och näs han ska passa. Jag förstår att folk är förtjusta i Omoh. Han spelar verkligen för publiken och i bland går det hem. men tyvärr tappar han bollen lika ofta.
"peta - spring" funkar oftast första gången, men sen har backen läst in honom. I alla fall i trånga situationer.

Jag har vid ett flertal hemmamatcher sett hur Dajje ( och förut DG ) tar löpning på löpning utan att få bollen för att Nordin eller Astrit skall ta en extra sväng med bollen och försöka med instick mot två mittbackar i stället.

Och antagligen spelar de väl som Axén har bestämt. Men många öppna ytor har missats med denna spelidé.

Missförstå mig rätt. jag tycker att Nordin har varit mycket bra i höst. Och fotbollsmässigt gör han säkert rätt bedömning,men från läktaren ser det väldigt "uppstannande " ut.

Läst på NA.se ( tror jag ) att ÖSK u.-21 körde 4-1-4-1
En sådan uppställning mot Djurgården skulle då se ut så här:
Oscar
Dajje , Micke , moberg , Ring ( ja, någon måste väl vara till vänster )
Ike
Broberg Nordin RÅP Besara
Sköld

Astrit är ju avstängd, så det skulle kunna vara ett bra tillfälle att prova nytt.

Sen är ju frågan hur man tänker inför nästa år. Blir RÅP och Broberg kvar?
Vet klubben det redan nu? Eller är det Dajje som försvinner och Broberg skolas om?

Örebro Vinnartradition
2016-09-28 12:28
Benämningen bolltrollare känns synnerligen amatörmässig. Jag håller dock med om att laget tenderar att bli obalanserat i defensiva omställningar.

Även om Astrit i sina bästa stunder är en fantastisk fotbollsspelare tror jag inte att det har någon större betydelse att han är avstängd mot Djurgården. Jag hoppas att Axén ställer upp med Sköld och Besara på topp, ett mittfält bestående av Broberg, Gerzic, RÅP och Omoh. Just RÅP´s medverkan tror jag kan bli betydelsefull för den defensiva balansen.

Åk till Tele2 på söndag!
Örebro Minatankar
2016-09-28 11:51
För en del år sedan kämpande Nordin inte tillbaka när han blev av med bollen eller missade en brytning. Han slog ofta ut med armarna ungefär som Astrit gör. Numera visar han nästan aldrig dåligt kroppsspråk utan kämpar och löper tillbaka i position i sådana situationer.

Nu har vi sedan tidigare emellertid Astrit som tillåter sig att inte ta i ordentligt defensivt utan mer markerar lite att han rör sig för att inte kritiken ska bli allt för stor.(Första halvlek mot Gefle var emellertid ett trevligt undantag.)

Tyvärr är det nu så att vi även har Besara som visar samma tecken som Astrit, dock inte lika mycket. Men han markerar mest förflyttningar och tar inte i och gör allt för att ta bollen tillbaka.

I övrigt är det naturligtvis så att både Atrit och Besara har utomordentligt hög nivå offensivt när de är i form.

En offensiv spelare som inte markerar för syns skull utan verkligen visar på alla sätt att han gör allt för att ta bollen från motståndarna är Victor Sköld. Han gör den där extra ansatsen för att nå bollen och tackla motståndaren.

Jag menar bestämt att både Astrit och Besara är ovärderliga offensivt men samtidigt är en viktig förklaring till att försvaret sätts på onödiga prov defensivt. Vi klarar inte defensiven med 8 utespelare som anstränger sig defensivt. Det krävs minst 9 och helst 10.

Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-09-28 10:15
@Minatankar:
Satt vid ett tillfället under matchen och tittade på vad Besara sysslade med när Gefle vände spelet. Det gick inte undan hem kan man ju lugnt säga ;=) Samma gäller Astrit men han är ju anfallare, åtminstone på papperet. Omoh tycke jag åtminstone försöker hjälpa till i defensiven. Åtminstone till och från Håller med om att man skall gå för trean vid 2-0 mot ett lag som Gefle. Dock ändå göra jobbet hem i alla lägen. Sen det att backlinjen (och målvakt) får väldigt mycket skit men tycker laget gör det svårt för dem. Man anfaller med 11 och försvarar med 11. Det senare är långt ifrån ett faktum och utsätter backlinje för svåra situationer. Och om man nu uppfattar backlinje och målis som "svag" så behöver de ju än mer hjälp. ÖSK har visat att de kan försvara sig excellent. Första halvlek borta mot MFF är min mall hur ÖSK bör fortsätta göra det. När man stängde MFF totalt och gjorde dem statiska och frustrerade. Tänk om ÖSK kunde hålla upp det försvarsspelet i alla matcher
Örebro Minatankar
2016-09-28 10:08
Örebro Minatankar
2016-09-28 09:56
@Orlok:

Håller helt med dig och förstår inte hur Thomas Nordahl kan mena detta. Ingen lag med ambitioner stänger en match under dessa förutsättningar.
Örebro Orlok
2016-09-28 09:54
@BlandFinsken:

Håller med dig vad det gäller Nordahl. Hans nivå känns som en supporters med en massa tyckande bara. Håller inte med dig gällande Crona. Hans analyser av hur vi spelar försvarsspel innehåller ett djup som man annars inte får via något media när det gäller ÖSK.
Örebro Orlok
2016-09-28 09:51
@Minatankar:

Håller med om att det blir lite löjligt att dra dessa tre över en kam. Nordin har i mitt tycke vuxit enormt defensivt i år och är det något man vill ha på planen när man leder så är det ju hans spelartyp, någon som är bolltrygg och kan se till att motståndaren får jaga boll medan vi vilar med bollinehav. Vi gör dessutom 2-0 i 29e minuten, menar den god Nordahl att vi då ska göra ett byte och sätta in en defensivare spelare för att "stänga" matchen med mer än 2/3 kvar av den?
Örebro Minatankar
2016-09-28 08:20
Tycker för övrigt att Astrit gjorde en bra första halvlek mot Gefle. Han höll sig på offensiv planhalva, han spelade ifrån sig bollen på en gång utan att dra ner tempot, han spelade mycket i djupled och han rörde på sig utan att visa negativt kroppsspråk. Han bästa halvlek i ÖSK enligt min mening om man ser till dessa viktiga aspekter även om han naturligtvis när det gäller målpassningar och mål haft bättre halvlekar.
Örebro Minatankar
2016-09-28 08:16
Na:s rubrik: "Tre bolltrollare-måste en petas" är provokativ. Thomas Nordahl tog upp frågan om Nordin, Astrit och Besara alla tre ska vara på planen om man vill stänga en match man leder. Frågan är då om man ska göra det när man leder med 2-0 mot ett "bottenlag". Mitt svar är nej. Man bör fortsätta och satsa offensivt för att vinna stort. Om det är en avgörande match mot ett bättre lag kan man stänga matchen.

Han säger vidare att dessa tre spelare ofta är felvända i defensiven. Håller med om det vad gäller Besara och framför allt Astrit som båda har defensiva brister. Är det emellertid något som Nordin utvecklat under senare år så är det defensiven där han oftast gör rätt löpningar och finns på rätt plats.

Frågan är hur man vill definiera en bolltrollare. Om man med det menar att man är en stor bollbegåvning som kan öppna spelet med rätt passningar gäller det alla tre spelarna.

Om man menar någon som är snabb, teknisk och kan utmana man-mot-man så gäller det inte dessa utan Omoh och Maic.
Örebro BlandFinsken
2016-09-28 01:07
@Nissesson:

"Analytikerna" säger ju saker som varenda söndagssupporter kan se och förstå. De bryter knappast ner taktiska bitar i detalj. Där är skillnaden, saknar djupanalys. Att konstatera det som går att se hjälper nog inte Axén särskilt mycket.
Annons: