/fotboll/osk/forum/475.aspx/fotboll/osk/forum/475.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Minatankar
2016-10-17 13:20
@Chris P. Bacon:

Det är möjligt att spelare kan köpa sådana argument. Men jag tror ändå inte att de värderar det i allt för många miljoner.

Det bästa är naturligtvis att ÖSK lyckas skriva minst 3-årskontrakt och att spelarna presterar så pass bra att ett bra erbjudande både för spelaren och ÖSK kommer inom 1-2 år. Det är därför det är så angeläget att förlänga kontrakten minst 1 år innan de går ut, gärna 1,5, vad gäller de mest attraktiva spelarna.
Örebro Minatankar
2016-10-17 13:17
Örebro Minatankar
2016-10-17 12:03
@Chris P. Bacon:

Det ligger kanske något i det du säger. Å andra sidan är det nog ganska många som kan tänka sig sitta på bänken under en begränsad period om man fått några miljoner på sitt bankkonto.
Örebro Chris P. Bacon
2016-10-17 11:31
@Minatankar:
Är inte så säker på att man som spelare vinner på att gå som bosman, går du som Rinne för en rejäl övergångssumma så vet du att du kommer till en klubb som tror på dig och kommer ge dig chanser. Går du gratis till en klubb är det inte lika svårt att sätta dig på bänken eller utanför truppen.
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2016-10-17 11:18
Ang. diskussionen om ytterbackar så spelar ju ÖSK numera med ytterbackar som ska vara offensiva på kanterna och komma till inlägg. Jag ser ändå vissa paralleller till 90- och 00-talsytterbackarna Riddez, Peter Karlsson och Mattias Wahlquist. Åtminstone de två första var initialt hackkycklingar på läktaren, men Riddez växte ut till en ledargestalt och Peter blev en habil allsvensk back. Wahlquist var väl mest skadad och stack sedan till Norge, inget bra exempel. Man får kanske ha lite tålamod. När det gäller Ring så undrar man ju om ÖSK öht tränar på markering i eget straffområde. Han är ju inte ensam om att stirra på bollen och glömma bort var motståndarna är. Ring har en bra touch och vet om det själv (fin assist igår), men för mitt psykiska välbefinnande vore det skönare om han hade ett träben och bara rensade bollen, utan frispelningar åt endera hållet.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2016-10-17 11:17
@Chris P. Bacon:

Har inte statistik på det men har uppfattningen att andelen Bosman-fall har ökat markant under senare år. Undrar om de inte t o m dominerar. De flesta spelare som tar initiativet till att bli Bosman-spelare torde vinna på det valet. Det är hur som helst först efter att ny klubb är klar som man vet svaret.

Jag ser inget konstigt i om ÖSK väljer att säga upp ett uppsägningsbart kontrakt efter ett år om det är skrivet på tre och möjligheten finns om spelaren inte visat på de resultat man hoppats på.

På samma sätt ser jag det inte som konstigt om spelaren säger upp ett sådant kontrakt om ersättningen är för låg i relation till det man presterat.

Det har i alla fall funnits spelare i ÖSK tidigare som erbjudits löneökningar på 500 kr i månaden i ÖSK men fått 50.000-80.000 mer i månaden av annan allsvensk klubb. Jag tycker man ska ta det i beaktande i denna debatt.

Simon berättade i går på guldmedlemsmöte att korrelationen mellan klubbens omsättning och genomsnittligt resultat över 5 år är ca 95 %! Det innebär att det är a och o att höja omsättningen för att etablera sig i den allsvenska toppen. I år lär vi gå från ca 50 till ca 60 mkr i omsättning. Förra året låg vi på 11:e plats omsättningsmässigt. En tabellplacering bättre än 11:a är därför en prestation.

Örebro Minatankar
2016-10-17 11:06
@T8:

Håller med dig ang utbildningar. Därför brukar arbetsgivare låta arbetstagaren skriva på en revers/ett avtal som innebär att arbetstagaren eller den nya arbetsgivaren får betala tillbaka den utbildning som den gamla arbetsgivaren precis betalat. Ibland handlar det om sexsiffriga belopp.

Men det gäller naturligtvis inte inom fotbollen om man nu inte gått en extraordinär utbildning vid sidan av fotbollen och bryter ett kontrakt.

Örebro T8
2016-10-17 10:51
Precis Bacon. Känns desperat. Känns som han sänker sitt värde bara. Jag tror fortfarande att Djurgården lockar. :)
Örebro Chris P. Bacon
2016-10-17 10:42
Jag skulle se det som ett misslyckande som professionell fotbollsspelare att vara tvungen att bryta sitt kontrakt för att kunna väcka intresse från "bättre" klubbar. Visar bara på att man är ute efter en högre lön snarare än att man vill uppåt i sin fotbollskarriär. Stanna och kämpa i din klubb och är du tillräckligt bra kommer andra klubbar vara villiga att betala för att ha dig.
Örebro T8
2016-10-17 10:31
Minatankar Exakt. Jag är delad. Känslor och förnuft, det vanliga ni vet. Sen så blir jag lika irriterad om en person går dyra utbildningar tex hos en arbetsgivare och sedan byter jobb direkt efter. Personen gör inget fel men är grymt olojal. Ett beteende jag inte gillar oavsett om det är rätt eller fel inboken. Det här är supporterkänslor, inget annat. Samtidigt är det tråkigt att påminna sig om att allt i grunden är en lek och resultat osv inte spelar någon roll egentligen. Självklart gör inte Broberg fel. Men han lär inte hamna i ösks historieböcker. Det vill han säkert inte heller. Ska bli spännande att se var han tar vägen. Vad han anser är så mycket bättre än ÖSK just nu.
Örebro Minatankar
2016-10-17 09:40
@T8:

Har funderat över denna fråga många gånger eftersom det ligger mycket i de flesta argument som framförs. Har kommit fram till följande ställningstagande;

Det är två självständiga parter som ingår ett kontrakt, klubben resp spelaren.
Klubben väljer förr eller senare att inte förlänga kontraktet. Spelaren har då att finna sig i det om han/hon skulle vilja vara kvar. Kan omöjligt komma fram till att den andra parten i avtalet, spelaren, inte ska ha samma rätt utan att man ska behöva ha några moraliska synpunkter på det.

Sedan kan ju supportrar ha synpunkter på när klubben avvecklar en spelare liksom när spelaren väljer att gå vidare till annan klubb. Men att lägga in aspekter vad gäller lojalitet, laganda, moral, klubbkänsla etc är att gå för långt. Så resonerar vi knappast när man byter andra arbetsgivare på arbetsmarknaden.

Laganda och klubbkänsla kan man uppskatta och förvänta sig när spelaren är under kontrakt. Inte annars. Nästan alla spelare och tränare på elitnivå byter klubb flera gånger under sin karriär. Självklart har de flesta spelare och tränare oftast ändå den gamla klubben kvar i ett hörn av sitt hjärta.

Däremot är det skillnad på oss supportrar. Vi kan ha flera klubbar i vårt hjärta för utom ÖSK, t ex klubb som man själv spelat i som ung, klubb som barn eller barnbarn spelar i och storklubb utomlands. Men den stora kärleken till ÖSK går inte över om inte något alldeles speciellt händer.

Jag kan omöjligt bli irriterad på Brobergs sätt att hantera detta. Han har haft sin fulla rätt att säga upp avtalet för att höja sin ersättning eller för att kunna gå vidare till annan klubb. ÖSK har haft möjlighet att locka honom kvar. Jag tycker det är lika villkor och fullständigt naturligt.

På träff med guldmedlemmar i går frågade någon Hagge om någon spelare var beredd att gå till annan klubb. Han svarade att alla vill göra det om rätt pengar erbjuds. Har man familj är det en viktig faktor att väga in naturligtvis.

Det finns ett exempel på från tidigare år när en spelare erbjudits 500 kr i höjning per månad och fått över ca 50.000 mer i månaden i annan svensk klubb. I ett annat exempel blev det ca 80.000 kr mer i månaden. Detta kan man inte kritisera tycker jag om man inte själv skulle vara beredd att avstå samma pengar.

Jag hoppas verkligen att Broberg finner en klubb där han trivs och utvecklas i och där han får bättre betalt än vad ÖSK kunnat erbjuda. Varför ska man önska honom motgångar och spel i sämre klubbar?

Örebro T8
2016-10-17 09:12
Angående ytterbackarna så handlar det mycket om att förstå hur ÖSK spelar idag då hela laget anfaller. Mot dåtidens klassiska 4-4-2 då backar inte gick över mittlinjen. Gör spelaren som Axén sagt och det blir fel ligger felet hos Axén. Samtidigt ska spelare kunna kritiseras när de gör tydliga fel såklart. Ska erkänna att jag är färgad inför Brobergs insats. Irriterad över sättet han lämnar. Skriv på kontrakt och spela dig till en försäljning. Nu känns det som vikten ligger vid att få komma iväg oavsett vilket lag, bara det ramlar in stålar på frisör- och klädkontot. Hade väntat mig mer. Men som sagt, det är min åsikt.
Örebro Minatankar
2016-10-17 06:53
@Om ÖSK:

Håller med dig. I går var första matchen som jag tycker Astrit och i viss mån även Besara gjorde hyggliga insatser defensivt med ordentliga försök att återta boll och stänga spelvägar. (Sköld är en förebild i det avseendet).Det bidrog till ett annat spel i försvarszonen när KFF anföll och där Almbäcks löpstyrka kom till sin rätt.

Det var kul att växla några ord med Almebäck efter matchen där jag visade honom uppskattning för insatser som man kommer ihåg från hans förra sejour i ÖSK.

Och kul var det att Ring och Sköld lyckades med avgörande insatser. Jag hör till dem som tror på båda, även om jag har förståelse för kritiken som riktats mot dem till och från.
Örebro Sparkabolleninimål
2016-10-17 06:12
Är det omöjligt att få godkänt som ytterback i ÖSK? Det började med Logi och DB. Även hagge har fått mycket kritik och varit bänkad. Ring är för dålig och Lorentzon duger inte heller.. Nu ska även broberg ansluta sig till de dåliga insatser på ytterbacken. DB är väl den enda som forumet kan ge godkänt, men klagas förstås på hans inlägg. Känslan är att 5/6 får betyg 2 eller sämre varje gång. Flera av dessa är rejäla hackkycklingar. Är vi för hårda, spelar ÖSK på ett sätt som gör att de ser dåliga ut eller är de helt enkelt för dåliga spelare?
Örebro Bengt-Erik Gårdefors mustasch
2016-10-17 00:40
Ferhat Ayaz...vilket driv med bollen! Var tveksam även till denna värvning, men vilken potential killen har. Broberg ofta spelbar på högerkanten, stod och viftade på mitt-trion Besara-Gerzic-Astrit utan att få bollen.
Om ÖSK
2016-10-16 21:54
Måste för övrigt säga att jag älskar när almebäck på lite "osvenskt" mittbackvis rushar framåt och drar några gubbar på sina räder.
Om ÖSK
2016-10-16 21:49
Vinnartradition/
Ja det är svårt att ta plats som ytter som nu Ayaz är när Sema och Besara håller till där. Sema nämns faktiskt inte alls ofta på detta forum ändå har han gjort 8 mål och och några assist och då har han inte vart helt ordinarie alla matcher. Kul!

Angående Astrit, jag skulle aldrig slänga ut mig ett sånt påstående om det inte vore sant. Jag själv hörde hur Astrit skrek h*runge sen om det var spelare kan jag inte säga, fuck skrek han flertal gånger till publiken sen förstår jag dock att han blir irriterad på de nötter som börjar bua när ÖSK rullar runt med 2-1 ledning, hade ÖSK gått tokframåt och Kalmar gjort 2-2 så hade vi vart tokiga för att ÖSK spelade naivt.
Men återigen det är inte första gången Astrit visar offentligt framför publik när han "tjafsar" minns mycket väl när vi mötte Falkenberg borta och Astrit gick och gestikulera och putta bort Broberg.
För övrigt var det en liten hämndaktion ifrån Astrit idag på Nouri?
Örebro Fy bubblan!
2016-10-16 21:40
Vinnatradtion/Om ÖSK.

Mycket bra skrivet. Genombra inlägg

Angående Astrit så syntes det tydligt att han gestikulerade mot publiken i TV-bilderna i alla fall. Var så glad över segern (och spelet i andra halvkek) att jag inte noterade om/vad han skrek.
Örebro Vinnartradition
2016-10-16 21:23
@Om ÖSK:

Jag ska börja med att skriva att jag inte var på plats på matchen idag men att jag såg den på TV.

1. Finns det något grund i påståendet att Astirit skrikit "hora" och "fuck" till publik och medspelare? I så fall är det givetvis förkastligt.

2. Jag anser, precis som dig, att Broberg ska förpassas till bänken då vi i normala fall har fullgoda ersättare. Men med tanke på de sena avhoppen var dagens match ett undantag. Insatsen idag lär inte heller ha stärkt Brobergs chanser att få starta på nytt. Jag har svårt att se att han spelar någon mer match från start.

3. Ayaz stod för ett fint inhopp idag och jag är övertygad om att han på sikt kommer att bli en stor tillgång i vårt spel. Jag vill även tillägga att jag tycker att Omoh stod för ett fint inhopp då han förtjänstfullt höll i bollen och dödade tid. I och med att Sema är avstängd mot Helsingborg är det för mig hugget som stucket vem av Ayaz och Omoh som startar, men visst vore det kul om Ayaz fick chansen att visa vad han går för från start!

4. Jag är inne på samma linje som dig. Dagens mål kändes förlösande. Förhoppningsvis kan Sköld nu stänka in ett gäng baljor till under återstående matcher.

5. Jag håller med dig om att Gerzic sett över hela säsongen varit den bästa ÖSK:aren. Det är sällan han gör en dålig match och de matcher han missat i år har han varit saknad.

6. Känslan är att Broberg tagit sig vatten över huvudet. Han hamnar nog i något danskt eller norskt mittengäng.
Om ÖSK
2016-10-16 20:33
Okej då var det dags och prata om ÖSK.
1. Astrits beetende idag var långt ifrån ok, helt käpprätt fel, det kan ingen försvara bort, att skrika hora,fuck osv mot sin publik och medspelare är inte Ok, speciellt inte när det inte är första gången.
2. Jag är inte den som gnäller eller sprider skit bara för en spelare vill lämna (så längre han sköter det snyggt). Men dock kan jag tycka man kan satsa på andra spelare. Idag köper jag att Broberg spelade för vi saknar en hel del backar men annars ska Broberg vara på bänken.
3. Ayaz borde fått starta idag.
4. Skönt för Sköldis göra mål, jag är nog en av få som verkligen tror på han. Han jobbar hårt och har gjort det mesta rätt utom mål tills nu.
5. Vi har många stjärnor och därför glöms nog Nordin av men visst har han varit säsongens bästa spelare?
6. Broberg säger att drömmen är utomlands eller "Europa" förutom att han missat att Sverige ligger i Europa. Jag tror han hamnar i Sönderjyske till slut.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-10-16 20:14
@Fläskläpp Jag gillar Rasmus Elm både som fotbollsspelare och person. Jag hoppas verkligen att han kan ta sig tillbaka ut i Europa och bli en bärande spelare för vårt landslag. Nu såg jag att han skulle spela mot oss önskade jag att han skulle ha varit lite småsjuk (inte småskadad) så han just i den här matchen inte skulle vara på topp.
Örebro Chris P. Bacon
2016-10-16 19:43
Fint att Häcken inte tog en seger så vi får hålla 5:e-platsen efter omgångens slut. Helsingborg ser ruskigt tama ut framåt, och det känns som en match vi bör vinna. Kan man våga drömma om en liten Gefleskräll mot blåvitt imorgon så fjärdeplatsen fortfarande hägrar vid en fin säsongsavslutning?

Första halvlek var riktigt svag från ÖSK idag, samtidigt som Kalmar är ett bra lag i form med bra självförtroende. Därför mycket starkt att kunna ändra på matchbilden till andra och få till en vändning. Sköld bästa ÖSKare för omväxlings skull med mål, assist och en fixad utvisning. Kul för honom!
AIK Fläskläpp
2016-10-16 19:36
@Nicknamn i ribban:

Småsjuk önskan ...
Örebro T8
2016-10-16 18:35
Lechiffre Superettan och finska ligan är också i Europa. ?? och Djurgårn med såklart.
Örebro Snö
2016-10-16 18:34
Så gott ned en vinst hipp hipp hurra. Skönt för Viktor att måla nu befäster vi oss etablerar oss i mitten göööötttttt
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro zxcv
2016-10-16 18:11
Så skönt och välbehövligt.

Plus för BHI, Almebäck, Sköld

Broberg och Ring var riktigt svaga i första men spelade upp sig till ett godkänt betyg. Detsamma med RÅP, Astrit och Nordin.

Gillar inte Astrits agerande under första halvlek. Bara snack och dåligt kroppspråk. Han måste vässa sig på den biten.
Örebro berra-z
2016-10-16 18:09
Då blir det äntligen en bra vecka nu då. ÄLSKAR ER SVARTVITT. För övrigt första matchen på länge jag inte är halvt besviken på Råpen, fortsätt så. Skönt att BHI får köra, även om det är pga skador, han är alltid bra. Samt vårt framtidshopp där bak. PS. Vem hade tippat på att Ring & Viktor skulle avgöra matchen?
AIK Fläskläpp
2016-10-16 18:01
Va ä dä här för tjafs å "provvo" ?

"PESSIMISTER SUUUUUUUGER!!!! "

Vad suger piss i mister?
AIK Fläskläpp
2016-10-16 17:55
Den matchen, då vårt kära ÖSK spelar fotboll i två halvlekar, i samma match, då jädrar blir det roligt :)

Underbart med vinst mot Guldfåglarna, tack för segermålet Viktor, nu lossnar det ...

ÖSK !!!
Örebro Benny Böckling
2016-10-16 17:49
[QUOTE=Minatankar]Hur orkar du bara spy ur dig sådan galla så fort ÖSK ligger under eller spelar dåligt? Lägger du av i alla dina projekt i livet efter halva tiden? Tur att inte ÖSK-spelarna gör det i alla fall. PESSIMISTER SUUUUUUUGER!!!! HEJA ÖSK!!!! [/QUOTE] Böcklingen berör. Puss på dina tankar
Annons: