/fotboll/osk/forum/4660.aspx/fotboll/osk/forum/4660.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-15 19:18
Ropesin//

Jo jag såg en del av MFF-Geflematchen, men mest Göteborg-Helsingborg. Jag tror också MFF vinner AS vilket jag också tippade. Känner mig tämligen säker på att Gefle åker ur också.

Om inte ÖSK vinner AS ser jag mycket hellre att MFF gör det istället för Helsingborg.

Men imorgon behöver vi ha minst en poäng. Jag tror på 1-1, men har tippat med hjärtat. Sedan har vi AIK och Helsingborg hemma, där tror jag på 6 poäng.
AIK Saywee
2010-08-15 19:17
Rättvist att MFF vann, men de riskerar väl att degraderas eftersom de inte hade en spelbar plan?

Eller gäller degraderingar bara vissa lag?

Jädra töntregel "spelbara planer", helt godtycklig och utan möjlighet att använda ...

LÖJLIGT Sv**!
Örebro Ropesin
2010-08-15 19:10
Saywee// Nej dom spelade om i dag i strålande solsken. Idag vattnade dom till och med innan matchstart. Rätt komiskt faktiskt.
Wivallius (Ge Berra kontrakt nu!)
2010-08-15 19:06
Saywee//

INTE cool :-(
AIK Saywee
2010-08-15 18:53
Cool kvittering av Arsenal ;)
AIK Saywee
2010-08-15 18:41
ÖSk U är med på Europatipset, som jag har "ligger uppe" på TV4 texteve 377 ... härligt ungdomar, framtiden :)))

ÖSK, vi är överallt!
Örebro ÖSK öster
2010-08-15 18:32
Ämne: ÖSK Ungdom leder med....Fedja har satt båda. Go Jelecak!
Därmed går han upp i delad skytteligaledning (11 mål samma som Calle Olsson i Karlslund).

Nu 0-3 Daniel Björnkvist
AIK Saywee
2010-08-15 18:31
Ämne: Någon mer som tittar....
Ropesin omspelar de redan idag ... eller kollar du vattenpolomatchen från igår?
AIK Saywee
2010-08-15 18:21
0-0 på lilla ullevi, bra resultat av två mållösa lag!
Örebro Godfoten
2010-08-15 18:20
ÖSK Ungdom leder med 2-0 borta mot Värmdö. Kul. Gissar att Botvidsson gjort ett av målen. :)
AIK Saywee
2010-08-15 18:06
Ropesin, alla lag har drygt 30 poäng att spela hem, allsvenskan skall avgöras sista kvarten, formsvackor kommer och går och Lagrell lurar med nya regler .....
Örebro Krontorps
2010-08-15 17:58
bra med action på ullevi, två röda t.ex
Örebro Ropesin
2010-08-15 17:44
Någon mer som tittar på Malmö - Gefle? PPV:s kommentator har tjatat hela matchen om Malmö-fansens Agon Mehmeti-ramsa, han verkar vara totalt fascinerad. Otroligt irriterande att höra på och vart finns objektiviteten? Hoppas på en bättre kommentator imorgon!

För övrigt tar Malmö guldet, kan inte tänka mig något annat. Tyvärr.
AIK Saywee
2010-08-15 17:08
0-0 vore la bra på lilla ullevi?
AIK Saywee
2010-08-15 16:33
GT´redaktion och ansvarige utgivare är inte på kontoret, verkar som att de flesta är "på blåvitt" ... ring senare i kväll :)
AIK Saywee
2010-08-15 16:24
Idag hittade jag en EM-KVAL-tabell i pappers-GT´s sportbilaga, grupp E.

Holland toppar och Sverige på kvalplats, därefter följer Finland, Ungern, Moldavien och sist ligger San Marino.

Det är förstås nollor i samtliga kolumner och lagens placering är inte ens i bokstavsordning.

Undrar varför man prresenterar en sådan tabell och varför jag som är tabellbitare överhuvudtaget bryr mig om sådant, skall nog slå en signal till sportredaktionen .....
Örebro Dejmon
2010-08-15 16:21
ÖSK-Karl/
Nu vet jag inte alls hur matchen utspelade sig men en förlust med 4-0 är ju ganska brutalt. En extra Porokara i laget (vilken form han än är i) hade antagligen inte hjälpt ett dugg. En så stor förlust lär betyda att det finns stora brister i försvaret. Om dom inte gjorde en ordentlig plattmatch och allt gick emot just den matchen. Jag tror vi får hoppas att det finns en stor kassa helt enkelt..

Sen brukar ju nykomlingar kunna knäppa andra lag på näsan i början och jag vet heller inte kvalitén på Blackpool men laget i sig är väl inte direkt jätteskrämmande. Wigan behöver nog handla på på flera positioner.

jag är som jag skrivit tidigare (tyvärr) "nöjd" om vi får ett par miljoner för Porokara.

Tillägg: Och det tror jag ÖSK också är. Några 6 miljoner kan vi nog glömma. Det var ju nånstan däromkring det spekulerades att Haifa skulle erbjudit mot slutet. För en Porokara med 1 år kvar på kontraktet.

Vinsten i det hela får ses som att klubben förhoppningsvis lärt sig att inte låta sig bli blåst igen på samma sätt igen. Vem som nu bär det ansvaret (hur går det med den där utredningen förresten?). Och att ÖSK förhoppningsvis ser över om personen som bär ansvar för detta verkligen är kapabel att bära ett sådant ansvar till nästa säsong.
AIK Saywee
2010-08-15 16:13
Dejmon, bra inlägg, men de Allsvenska klubbarnas publiksvek har nog rötter i en allt större ökande "konkurrens" och slöhet och av en massa annat skit, t.ex. sitta å glo på en bildskärm i ett soffhörn ...
Örebro Dejmon
2010-08-15 16:03
Mycket intressant blogginlägg om Allsvenskan som "en illa fungerande marknadsekonomi". Behandlar bl.a. varför svenska klubblag har så svårt att hävda sig mot våra Europeiska konkurrenter både ekonomiskt och sportsligt (som iofs i mångt och mycket är ett sammanvävt problem).

Inlägget inehåller även ett intressant klipp från tv4-play ang. en ny modell som Norrby IF tagit fram. Handlar i en förenklad version om att: klubben bjuder fansen på inträdet, ökar på så sätt förhoppningsvis publiksiffran drastiskt (Norrby har dubblerat sitt hemmasnitt) och sponsorer går in och täcker upp bortfallet av publikintäkter och tjänar på så sätt in det dubbel exponering. (Liknande tag görs även i andra sammanhang men inte alls i samma skala, då handlar det om enstaka matcher)

Svensk Elitfotbolls, tillika Elfsborgs, ordförande Bosse Johansson är hyfsat kritisk till modellen vad gäller elitklubbarna och menar att Sverige, för att kunna stå sig i konkuransen, behöver öka både publik- och sponsorintäkter. Vilket såklart skulle vara det bästa men ibland måste man ju kunna "tänka utanför boxen"..

Jag tycker det är väldigt intressant och menar att det finns mycket att tjäna för klubbar, och då tänker jag givetvis på ÖSK i första hand, att se över detta.

Nu har ju inte våran klubb, tack och lov, några större problem med publiksiffror och intresset får väl anses vara relativt stort för fotbollen i vår stad. Men man kan ju altid få önska att klubben väljer att utvecklas och här tror jag det finns mycket att hämta. Sen får man även ha i åtanke att det inte direkt ser ljust ut för Svenska klubblag i stort och ÖSK kan mycket väl dras med i ett fallande intresse om inte någon förändring sker med hjälp av förbundet (dom hyser jag ju inga större förhoppningar till direkt) eller andra klubbars sätt att arbeta.

Norrbys lösning är kanske inte optimal för oss men tänk att ÖSK kom med ett liknande grepp: Så när som fullsatt på BA på i princip varje match. Kraftigt ökade intäkter på souvernierförsäljning. Kraftigt ökade intäkter på försäljning av korv, hamburgare och liknande. Kraftigt ökad exponering av sposorer varpå ÖSK kan få in betydligt många fler miljoner i sponsorintäkter. Och ej att förglömma det ökade intresset för klubben i regionen och hela landet.

Jag kan för allt i världen inte förstå varför inte ÖSK satsar mer på liknande "driver" som vissa andra lag tagit till under matcher där det förväntats väldigt lite publik. För att göra ett exempel: 4.500 pers x 150kr = 675.000. 13.000 pers x t.ex 50kr = 650.000 samt ett mervärde som mycket svårt att värdera men bör ligga betydligt högre än de 25.000kr det skiljer i publikintäkter i detta exempel. Nu gör också ÖSK endel i detta avseénde men det kan göras mycket mer.

Så käre Janne K. Denna info bjuder jag på! Bara att gnugga geniknölarna och börja arbeta! :)

Vi har inte någon nytta av flera tusen tomma stolar varje match!

ÖSK, innovatörerna! Mot Europa!
AIK Saywee
2010-08-15 15:49
I SE verkar Peking och Sundsvall göra ett ryck mot Allsvenskan. Degen är nog för sega för ett kval, det är för tigth och när alla spelat 21 matcher har de nog sjunkit ytterligare ...
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-15 15:42
Undrar varför tv4 sport enbart visar Hammarbys matcher?
2010-08-15 15:08
Saxat från sportbladet:

"I går åkte Blackpool till Wigan och lekte hem en 4–0-seger.

– Jag tror inte någon av oss i våra vildaste fantasier hade kunnat drömma om det här. Jag är stolt över grabbarna. Deras arbetsmoral var fantastisk, säger Ian Holloway."
2010-08-15 15:01
Dejmon//

Nja, det också kanske? Men att gå mållösa från en hemmamatch mot en nykomling är ju inte så bra.

Jag har en känsla av att matchen mot Mjällby blir Porokaras sista i ÖSK. Sedan får vi se om både Bedoya och Nordin blir kvar hösten ut.
Örebro Dejmon
2010-08-15 14:55
ÖSK-Karl/ Bara inte Wigan får för sig att de behöver satsa allt på en eller ett par försvarare nu..

BoP/ Han verkar konstatera fakta?

Fattar inte det här med Malmö. Har inte kollat nått efter info så vet inte vad som sagts om det hela men vet nån varför matchen ska spelas om helt egentligen? Menar Sv** att den inte borde spelats från första början eller vadå? Isåfall är det ju nån matchdelegat eller domare som gjort en felbedömning och det borde ju rimligtvis inte MFF straffas för. Bra för oss dock, vilket får mig att bli väldigt skeptisk till att det inte kommer att bli ett nytt beslut taget i denna fråga från förbundet.
AIK Saywee
2010-08-15 13:44
BoP, Alven sticker ut, som vanligt, tror inte att det är frågan om felstavning, hehe ...

.. jag blir "uppspeld" inför morgondagens match!

ÖSK!!!!!!
Örebro Bastard on Parade
2010-08-15 13:39
Psykar Alven Mjällby?

"Nu är deras självutnämnda playmaker Andreas Grahn avstängd vilket borde vara en fördel för oss i och med att han står bakom väldigt mycket av Mjällbys uppspel."
AIK Saywee
2010-08-15 13:11
26 plusgrader i skuggtemp ute och molnigt (!!!) samt över 90 % i relativ luftfuktighet.

Klimatförändringar!

I morgon återtar vi tredjeplatsen oavsett väder ... ÖSK!
AIK Saywee
2010-08-15 12:57
Jaja, två matcher, fel av mig, cupen har jag förträngt i den tryckande hettan på Västkusten, men historiskt tror jag inte att de spökar ....
Örebro rirobban
2010-08-15 12:47
Ämne: Martin, trevlig infö....
Två matcher? Allsvenska hemmamatchen i våras och svenska cupen-matchen. Vad historien säger spelar ingen roll. Mjällby är ett grymt lag i år. Tur att Grahn är avstängd...
AIK Saywee
2010-08-15 12:29
Martin, trevlig införrapport, men ...

"Mjällby har haft oförskämt lätt för ÖSK hittills i år och det kommer att bli en tuff match för Sixtens mannar på Strandvallens gröna matta"

Det handlar ju bara om en enda match, där de (MAIF) hade flyt, historiskt tror jag inte att det varit så svårt mot MAIF, redan glömt svaret på ett av mina tidigare inlägg i denna fråga.

Men det är nog inget spöke för ÖSK!
Annons: