/fotboll/osk/forum/458.aspx/fotboll/osk/forum/458.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK ÖSK-Saywee
2016-11-02 11:24
4612 åskådare, tog hemmafarväl för i år, hur många årskort har sålts för 2016?

Erik, om du tittar in här, du har väl enkelt koll på antalet?
Totalt alltså, sitt och stå ...
Örebro pemo
2016-11-02 11:13
Nja, om det är dålig stämning vet jag inte. En stor frustration efter spelet i måndags kan jag förstå, men som supporter till ÖSK är man ju van med div motgångar. Dock tycker jag att man måste få ventilera det utan att behöva bli idiotförklarad.

Om nu någon tycker att Oscar är kass så har den rätt att tycka det. Samtidigt vill jag då besvara varför jag inte tycker lika.
För mig tillhör Oscar de fem bästa i allsvenskan. Vet inte om jag på direkten skulle säga vem i Sverige som skulle ersätta honom.
Någon???

Däremot kan jag med lätthet hitta försvarslinje, mittfält och forward som jag tacksamt skulle ta emot som ersättning.

Eller, vilka vill jag behålla? RÅP och Nordin trots allt. En frisk Dajje.
Micke och Hines-Ike helt OK.
Sköld? Kanske.

Då har vi kvar "kladdpellarna" :=) Visst, Astrit i sina bästa stunder. Men Besara, Sema , Omoh och Ayaz har mycket mer att bevisa.

Men det är väl bara att inrikta sig på en tämligen ny startelva 2017.

Oscar
?? , Almebäck , Hines-Ike/Moberg ???
??? Nordin , RÅP Ayaz
Sköld ???

Ett alternativ är väl att skola om H-I till ytterback och satsa på E-H
AIK ÖSK-Saywee
2016-11-02 09:54
Usch, vilken dålig supporterstämning det är, ryck upp er!

Alla till Borås Arena, nu visar vi vårt stöd för laget och tackar för en relativt skaplig säsong, trots att vi "missade målet".

Vi visar och tror på vårt lag, att vi blir att räkna med 2017!

ÖSK
AIK ÖSK-Saywee
2016-11-02 09:50
Sawadee, tack för dina alltid läsvärda inlägg, har du tråkigt, vill du trigga igång tjafs?

Räkan lever, men tyvärr mår talgoxen dåligt efter ett besök i ugnen, ifall du är intresserad?
Örebro pemo
2016-11-02 09:47
Så där ja. Efter lite sömn så ser jag kanske lite annorlunda på matchen. Eller inte.... Men jag ska väl vara stor och gratulera Östersund till en väl genomförd match. Men jag måste rätta den skribent som skrev tidigare att ÖHK aldrig spelade bakåt. Då såg hen inte matchen.
Varje anfall, som inte gick att spela på instick eller vall, vände de på spelet och lirarde hem till trebackslinjen. De slog kanske max tre inlägg på chans under hela matchen.

Att ÖSK sedan var ( eller såg ) väldigt ointresserad ut är ju en helt annan femma. Men indirekt skyller ju Axén på konstgräset. han menar ( kanske med all rätt ) att man inte kan tackla sig in i matchen på detta underlag. Försöker någon lite för intensivt blir den lätt bortspelad.

Nog om matchen. Vad tänker Axén göra åt det usla försvarsspelet? Det är ju inget nytt för i år. 2014 vann vi matcher för att Crespo och Pode vräkte in mål. Hur många nollor höll vi den hösten?
Samma scenario hösten 2015, då hette målskytten Broberg. Men fortsatt många insläppta mål.

Håller med dig , Snö , lätt att skylla på målvakten. Är man lite intresserad av fotboll så kan man titta på matchen i efterhand och då blir det väldigt tydligt vem som slarvar vid baklängesmålen.

Innan jag skär alla jäms med fotknölarna skall de få en sista chans att visa lite hjärta mot Elfsborg.
Örebro Osvaldo
2016-11-02 09:30
@Alltid Örebro:

Tycker verkligen att publikens uppträdande bör diskuteras och det är beklagligt att uppträdandet försvaras av att laget presterade dåligt. Ibland får en ta att motståndarna vinner för att de gjort läxan bättre, har färre skador/avstängningar eller råd med en dyrare trupp. I detta fall spelar det in rätt så mycket att backlinjen i princip var helt ny.

Om det är en stor uppoffring för dig att ta dig till match kanske du ska överväga att hitta ett annat intresse; risken är tämligen stor att du fortsättningsvis kommer drabbas av besvikelse. Eller hitta andra sätt att kanalisera din frustration. Tror nog att det skulle vara mer konstruktivt att ta ett snack med de som sköter klubben om det finns något som gnager istället för med offerkofta försvara idiotiskt beteende.

Örebro Snö
2016-11-02 08:54
"Oscar inger inget förtroende... gör få matchavgörande räddningar och har en förkärlek till att boxa bollar och försöka göra "TV-räddningar". Kort och gott, Oscar duger om vi har ambition att vara ett mitten/bottenlag... siktar vi på att etablera oss på övre halvan av tabellen är Oscar en bra andramålvakt."

Om du (Alltid ÖSK) tror att det hänger på Oscar, att vi inte är i toppen så avslöjar du din okunskap om fotboll, men du blir nog nöjd snart, skulle tro att Jansson tyvärr lämnar så snart han kan o kontraktet rinner ut. Då får ngn annan ta över och stå där med ett läckande mittfält, ingen som gör mål och backar som är lite förvirrade:) men va gör det ÖSK är ändå mitt lag o är vi i allsvenskan är jag nöjd, särskilt i mitten:)
Sawadee
2016-11-01 23:52
Hörrni, håll med om att det är sjukt äckligt bara lägga sig ner å dö - känsla av alltihop. Som att - vad är livet värt längre? Skulle bara fattas nu att ÖSK-Karl kom in här och spydde sin galla än mer svidande än vanligt. Men, vet ni, jo, han har lagt ned. Han har försvunnit in i kylan, till Tornedalen. Han kommer aldrig, aldrig mer att återkomma hit under det nick-namnet. Hörrni, var dock mycket, mycket vaksamma på "Örebrohetta"
AIK ÖSK-Saywee
2016-11-01 22:50
Alltid Örebro, 21:54

Väl skrivet, instämmer!
Jag har ganska tidigt fått vibbar om det som verkar bli verklighet angående Astrit, den felfrie stjärnan ...

Fotboll är ett lagspel, som i kombination med bra coachning och bra supporterstöd, kan leda långt.

Nu avslutar vi med en vinst mot Elfsborg.
Örebro Alltid Örebro
2016-11-01 21:54
@Osvaldo:
Att publiken skriker glåpord och kallar spelarna saker är givetvis inte försvarbart, vuxna människor borde kunna bete sig. Vad som dock är betydligt värre och helt oacceptabelt är Astrits reaktion. Han är en proffesionell fotbollsspelare, att gå bananas på publiken är inte ok oavsett situation! ÖSK måste sätta ner foten och säga ifrån, böter/löneavdrag är fullt rimligt efter detta. Sen kan man ju fråga sig om publikens uppträdande verkligen är det som ska disskuteras dfter denna match eller orsaken till publikens missnöje? Sättet som många ÖSK spelare uppträdde på under matchen (och har gjort sen vi tappade hänget på Malmö och Peking) är mer hånfullt gentemot publiken som betalat och masat sig ner i 4 plusgrader bara för att få se spelare som verkar tycka säsongen är över bara för att vi inte längre kan vinna SM guld.
Örebro Alltid Örebro
2016-11-01 21:36
@Nicknamn i ribban:
Oscar inger inget förtroende... gör få matchavgörande räddningar och har en förkärlek till att boxa bollar och försöka göra "TV-räddningar". Kort och gott, Oscar duger om vi har ambition att vara ett mitten/bottenlag... siktar vi på att etablera oss på övre halvan av tabellen är Oscar en bra andramålvakt.
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-11-01 20:31
Jag hade inga som helst planer på att åka till Borås innan gårdagens match, men bara för att visa att jag trots allt som varit är ÖSK:are in till döden vad som än händer så ska jag fan se till att vara där och stötta laget och tacka för säsongen, även om det blir en ny storförlust.
Örebro Benny Böckling(obotlig optimist)
2016-11-01 19:27
@Sunnanlid (2013):

Så är det
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-11-01 19:00
Japp, väldigt koncist och bra skrivet. Något som jag är övertygad om att vi alla härinne vet med oss att vi känner i våra hjärtan, vilka invektiv vi än väljer att kasta mot vår klubb och våra spelare ibland.
AIK ÖSK-Saywee
2016-11-01 18:48
Snö, mycket tänkvärd text i din länk ...
AIK ÖSK-Saywee
2016-11-01 18:47
Hallå där alla svartvita fans, säsongen är inte över!

Nu visar vi boråsarna vad vi kan, ett värdigt avslut som banar väg, mod och respekt för ÖSK 2017!

Även om jag saknar DG, Crespo och Kalle, så blir det som så, att det bara var Crespo som gick till ett sämre lag:)

ÖSK
Örebro Snö
2016-11-01 13:44
Många härinne skulle behöva läsa det Jerker Gunnarsmo skriver på ÖSK hemsida, ÖSK i med o motgång,,,,,,,,,,
AIK ÖSK-Saywee
2016-11-01 13:38
Tänker ibland på detta med läktarkultur och hur svårt det är och hur fel det kan bli när man försöker "ingripa" eller "stävja" ...

En ÖSK-supporter blev misshandlad på västra stå, då han bad några "närstående" att inte ropa rasistiska grejer, missade matchen, men inte akuten?
Örebro öörebrooo
2016-11-01 13:13
23 poäng hade vi innan em uppehållet (12 matcher)
18 p har vi nu efter em uppehållet (17 matcher, med en match kvar)

Och efter att ha kollat på hur allsvenskan såg ut efter 17 omgångar så skulle vi legat på kvalplats med våran poängskörd vi har efter EM uppehållet.
Örebro FM2017
2016-11-01 13:11
@Snö:

Kan någon admin stänga av Snö?

Hon har aldrig bidragit med en vettig kommenterar på det här förumet. Enbart ute efter att sprida dålig stämning. Att användaren sedan håller på Degerfors om man ser till dennes profil gör inte saken bättre. Troligtvis mullvad
Örebro josud
2016-11-01 12:03
Slow day at work... Roat mig med att kolla målsnitt. Lite förvånande (faktiskt) har Rinne 1,5 insläppt i snitt på sina allsvenska matcher (12 st) att jämföra med Janssons 1,82 på 17 matcher.

Inför gårdagens match låg dock Jansson på 1,63, så sådär väldigt stor skillnad är det faktiskt inte. Kanske är känslan att Jansson gjort fler tavlor än Rinne felaktig?! Eller också har Jansson bommat där det blivit matchavgörande på ett annat sätt än Rinne?! Eller också har dom lite olika spelstil, så att Jansson från läktarplats upplevs som mer passiv trots att det kanske inte är så i verkligheten?! Eller är det backlinjen som tappat sen i våras, och inte alls Janssons fel?!

Tillhör själv en av dom som nog muttrat lite över Janssons spel till och från, men jag får nog revidera min uppfattning lite.
Örebro Snö
2016-11-01 11:52
@jpsvartvitt
Sådana som du o dina "grottpolare" ska bara ignoreras, hejdå
Örebro Swift justice
2016-11-01 11:50
- Vi har en backlinje som har fungerat bra i kanske 5-6 matcher i år - Vi har två vänsterbackar som inte riktigt håller i allsvenskan - Almebäck har varit en flopp. På tok för dåligt positionsspel - Björnquist har delvis underpresterat under säsongen - Broberg har inte levererat som förväntat - Astrit har inte varit bra efter OS. - Sköld försöker verkligen men räcker inte ända fram Men nä, allt är Janssons fel.
Örebro jpsvartvitt
2016-11-01 11:48
Snö gå och göm dig
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Osvaldo
2016-11-01 11:37
Hur svårt ska det vara att ge fan i att skrika invektiv till de egna spelarna. Förstår att vissa av dem lackar. Sen kan det diskuteras om det är lämpligt att ta en konfrontation direkt eller frusterad gå av planen; på ett mänskligt plan förstår att en spelare väljer att ta konfrontationen. Kan även begripa att publikens besvikelse kan behöva ventileras, dock bör en hålla käft tills tanken befinner sig i en annan del av huvudet än ärthjärnan. Samtidigt ligger det kanske på övrig publik att visa på att vissa nötters beteende inte är ok. Det är på läktarna läktarkultur skapas. Om gnäll och glåpord till egna spelarna är ok då är det vår läktarkultur. I det långa loppet är det så att spelare är mer villiga att gå eller återvända till en klubb som har ett bra rykte. Att spelare får skit kastat på sig kan rasera det.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-11-01 10:49
@Häståvagn.:

Haha, den enda matchen Oscar gjort som man kan sätta frågetecken för under sina 3 år i ÖSK är den mot Göteborg för några veckor sedan. Ska vi byta ut honom när Östersund får avsluta gång på gång i klara lägen i straffområdet?

En ärlig fråga: Hur många mål tror du att Rinne hade släppt in om han stått igår?

Alla målvakter gör misstag, till och med Manuel Neuer. Rinne bjöd Shakhtar Donetsk på ett mål i Europa League häromveckan (och släppte in totalt 5 st), men inte är han en dålig målvakt för det.
Örebro rirobban
2016-11-01 10:40
Vi sålde en topp-placering i och med försäljningarna av Rinne och Gustavsson. Har saknat Rinne så grymt mycket sen han försvann! Kom ihåg att vi var bottenlag även förra säsongen under den perioden Jansson stod i målet. När Rinne fick förtroendet i slutet så gick vi nästan rent och fortsatte så även i början av denna säsong! Om vi inte får in en ny målvakt till nästa säsong så är jag rädd att vi åker ur på liknande sätt som Falkenberg gör i år... med dunder och brak!
Örebro Chris P. Bacon
2016-11-01 10:20
Astrit måste ju varit 30-40 meter från västra när han började gå mot läktaren med eld i blicken, så det som ropades måste varit ganska högt för att nå fram i det övriga ljudet på arenan. Märkligt att man inte hörde något när man själv stod mitt på västra. Man önskar ju att dom som står runt omkring markerar för personen i fråga att det aldrig är okej att skrika något sådant mot en av våra spelare.

Typiskt aftonblaskan att få en persons mindre väl valda ord till "egna fansens grova attack".

Om matchen finns inte mycket att säga. Ett par fina Oscar-räddningar räddar oss från klubbens största hemmaförlust i historien. Mot ett lag som inför matchen tagit färre poäng än oss under året. Det är helt enkelt en helt ovärdig insats, och fullständigt oförsvarbart. Spelarna bör skämmas, och målsättningen på topp 6 är nu helt ouppnåelig.

Domarteamet var för övrigt helt bedrövligt, men deras insats försvinner i besvikelsen över det egna lagets bedrövliga insats.
Örebro Benny Böckling(obotlig optimist)
2016-11-01 10:13
@Hitta avslut!!:

Tycker jag är rätt bra på att skriva hur kassa alla andra är också:)
Örebro I can resist everything/anything except temptation
2016-11-01 09:58
@Hitta avslut!!:

För dom som kritiserar att Östersund rann igenom backlinjen kan ju ange vilken lagdel de inte rann igenom.

Jag är snuskigt imponerad av Östersund som verkligen ger possessionspelet ett ansikte så som det skall se ut. Inget bollande mellan backlinjen ala Peo och vända hem så fort man får minsta press på sig.

Nej ett tillslag hela vägen och jag förstår varför Omoh hade svårt att platsa. Hela tiden rörelse och alla vill ha bollen, instick, chippar, ständig rörelse, trianglar och allt enligt instruktionsboken för att komma bakom vår backlinje..

Hög press direkt när man tappade bollen och jag såg RÅP & Nordin vända upp med boll från utanför straffområdet och de mötte direkt 4-5 spelare i press mot dem = förlorad boll. T.o.m deras målvakt deltog i detta spel. Spelar sig ur försvarspositioner och bara lättade bollen över våra pressande spelare till ytterbackarnas fötter.

Just sådan possessionspel som man ska spela och som ÖSK försökte under Peo men inte klarade av.

Fantastisk att kunna få ihop ett sådant lag med den spelarbudgeten och träffa rätt i nyförvärven och man kan säga att ÖSK betalar betydligt mer per poäng i serien än vad dem gör. Troligen kommer dock Östersund bli slaktade på spelare varje år vilket kommer hindra dem från att etablera sig i toppen på allvar. Om de inte lyckas med några bra försäljningar förstås.

Mitt amatör-taktiska intryck är mer att ÖSK inte hade en gameplan som fungerade för att få stopp på dem. Det borde man haft om man sett deras senaste matcher. Jag tror ÖSK skulle försökt spela mycket mer kompakt och backa ned, utan att sätta sig i knäet på Oskar, och gått all in på omställningar.
Och i det etablerade spelet snabbt flyttat upp mittfältet och spelat långa och halvlånga bollar från backlinjen förbi deras första press för att komma in bakom deras mittfält.

Men det är ju klart, jag har ju facit så det är lätt att säga.

Annons: