/fotboll/osk/forum/4473.aspx/fotboll/osk/forum/4473.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Brus-Nilsson
2010-11-03 16:59
In och rösta på Wovven!
Edit tycker att det tjatas om just det....
Örebro ÖSK KRILLE (Signa Anttonen, Astrit & Per)
2010-11-03 16:50
Här är allsvenskans tio snyggaste mål.
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2010-11-03 16:33
Saywee// Vad jag har hört så skulle en av de största anledningarna, om inte den största, till att GAIS ville bli av med Sköldmark vara att han hävdade sin rätt att ta ut föräldraledighet under en för hans roll i föreningen "kritisk" tidpunkt på säsongen. Det är hörsägen från en gammal ÖSK spelare så jag vet inte vad trovärdigheten är, men du kanske kan bekräfta eller dementera?
2010-11-03 16:21
BBB// Bra exempel där med Dala och Arnor. Jämför man två spelare med varandra ska åldern inte vara det direkt avgörande om inte åldern gör att spelaren är en oklok investering. Betala höga övergångssummor för spelare med 1-2 säsonger kvar i benen är ju inte att rekommendera, men annars ska väl inte åldern vara nått hinder.

Jag gillar inte åldershetsen i fotboll där "satsa ungt" betyder att truppen ska ha en snittålder på typ 21 år och startelvan kanske 22-23. Det finns inget självändamål i det. Däremot underlättar det om ålderssammansättningen i en trupp är jämnt utspridd mellan "ungt", "mitt uppe i karriären" och "gammalt" men det är en helt annan sak. Så länge inte 4 startspelare är 35 år gamla och pensionerar sig samtidigt är det väl lugnt.
AIK Saywee
2010-11-03 16:17
Nu märker jag att sillasäsongen verkligen närmar sig, vad kommer att hända på spelarfronten och i "ÖSK´s organisation" som har guld i sikte?
(sportchefer, kanslister, tränare, ledamöter, spelare, bänknötare, bollnätare, supportrar, sponsorer, etc etc)

Återigen kommer ett Saywee-tjöt, eftersom vissa aktörer är (?), kommer att bli (?, eller borde ha varit (?), aktiva och framgångsrika ... det handlar återigen om köp/sälj och vi har fortfarande två sportchefer, hur länge skall vi avlöna två, vad kostar det, hur många andra svenska "elitklubbar" har råd med detta?

Mina frågor verkar inte ta slut, men är det någon som kan förklara vad Sköldmark kostat klubben och vad han har gjort hittills?

Mina GAIS-kompisar på Västkusten skrattar fortfarande när jag nämner vår försäljningschef vid namn och tjötar vidare om ... jag vågar inte skriva detta.

Jag vill snart ha ett "svartvitt guld" och nu är det dags att vissa aktörer agerar.
2010-11-03 16:01
Glömde Per. Han lär också stanna. Han blev lite "bränd" av att sticka till djurgårn och inte riktigt få chansen så han lär mer än gärna krita på bara pappersnissarna sätter fart och får klart kontraktet. Sen är han inte den spelartypen som andra klubbar kommer och försöker sno under näsan på en.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-11-03 16:00
Aspen// Att förhållandevis äldre spelare inte "skulle va nåt att ha" är något som upprepats många gånger. Så sades väl av en del inför 1988 då Dala var på väg in och säkert också 1994 inför Arnor G:s debut i ÖSK. Båda var då vid respektive tillfälle 33 år gamla...
edit: Ok, såg ditt "återtagande" gällande Haginge nu. När det gäller Nordback tycker jag att mittbacksrollen är en jättebra lösning. Tror att han gör sig bättre där under hans sista år. ÖSK:s mittfältsspel har faktiskt varit bättre sedan Nordback försvann. Men, som mittback kan hans rutin komma väl till pass!
2010-11-03 15:55
36310099B//

Räkna med att Westman agerar andramålis ett år till, det är nog ganska givet. Han vill fortfarande inte lägga skorna på hyllan, han är nöjd med att vara reserv och han är bofast med familjen i en villa som han själv renoverat och inte vill flytta ifrån, så där är det lugnt.

Vad gäller Anttonen är det lite smålurigt, men han lär nog stanna till slut. Han har haft chans att sticka flera gånger och aldrig velat. T.ex. accepterade vi bud från Landskrona på honom när vi låg i superettan och de var i Allsvenskan. han stannade och sänkte sin lön istället för att sticka och höja den. Han är örebroare ut i fingerspetsarna och lär knappast dra till Danmark nu när han ska få spela med ÖSK i europa. Vi kan nog vara lugna där också. Tar man dessutom in Haginge och nån yngling ser backsidan bra ut.

Mittfältet är nog lugnt, där blir vi fortsatt slagkraftiga till nästa år och försvinner Nordin eller Bedoya kommer det inte vara för än till sommaren så det finns tid.

Anfallet är den riktigt läskiga biten, där får man göra ett jättejobb med att hitta förstärkningar. Wirtanen funkar på en kant i enstaka matcher men man måste i vilket fall som helst ta in två centrar och en bra vänsterforward som presterar direkt. Kanske kan Astrit bli en bra och målfarlig center om han får en försäsong på sig och då räcker det med att ta in en till center och en bra vänsterforward, sen får man gärna ta in Frempong. Men jag tror inte han blir bosman. Har för mig att han kritade på typ 3 år med Gefle...?

Men ja, en del frågetecken för truppen men troligtvis mest för anfallssidan.
Örebro Aspen (Berra i ÖSK)
2010-11-03 15:53
abdel seidou (signa ALLA!) //Svårt att hitta rätt bland lokala ungdommar. Vill bara påminna om Jimmy Durmaz och Jiloan Hamad där åtminstånde Hamad inte dög åt oss. Men dom ingår nu i MFF startelva som går för guld.

Jag tar tillbaks "inte är något att ha" när det gäller Haginge. Det var mer helheten med Nordback och Haginge som mittbacks alternativ jag snetände på

AIK Saywee
2010-11-03 15:45
36310099B, först och främst gillar jag ditt nic, men skall det inte vara en 4 på femte plats?

Jag har varit fundersam en "längre" tid, över hur guldtruppen skall formas och när det skall ske .....
2010-11-03 15:40
Aspen// Egentligen kan man sammanfatta elitverksamheten med att allt annat än att agera ekonomiskt ansvarsfullt samt att säkerställa en så bra trupp som möjligt inför kommande år alltid är sekundära uppgifter för de som jobbar i det sportsliga utskottet.

Visst, för att verksamheten ska funka på lång sikt behövs spridda åldrar i truppen så att man inte behöver byta hela laget på en gång, ja. Men ålderssammansättningen i truppen som den ser ut idag diskvalificerar knappast en 25 årig örebroare som tidigare alltid gjort bra ifrån sig hos oss från listan av potentiellt bra nyförvärv. Speciellt inte när vi har den uttalade policyn att basen i truppen ska bestå av lokala spelare. Självklart skulle han kunna floppa men mycket talar för att han är mer än tillräckligt kvalificerad för att agera back up i truppen och kanske till och med på sikt kan vara en ersättare för Antonnen om nått år eller så. Att åldern å skulle vara skäl att välja bort honom när han bara är 25/26 verkar inte smart alls. Ingen klagar på att Anttonen är för gammal, eller Nordin till exempel så länge dom levererar kvalitet. Haginge har uppskattningsvis 7-8 allsvenska säsonger kvar i sig utan problem och har kvaliteter som vi känner sen tidigare. Att påstå att han "inte är något att ha" är en väldig överdrift.

Däremot håller jag med dig om att Haginge och Nordback som mittbacksalernativ TILLSAMMANS blir fel. man borde ha en ung kille till utöver Almebäck i truppen på en så viktig position, som kan se och lära och växa in i det inför framtiden. Där är vi överens. Men där kommer Oskar in i bilden. Han var en jättetalang men har nog tyvärr runnit ut i sanden nu p.g.a. alla skador och lär inte få nytt kontrakt. Den platsen i truppen lär klubben besätta med en ny ynglig.

Det finns inte nått att satsa på i ÖSK U i dagsläget när det gäller mittbackar som kan vara hyffsat klara för a-laget men man borde kunna luska fram nån lokal talang som kan SE OCH LÄRA tycker jag, samtidigt som man tar in Haginge som 3e mittback och 2a högerback för att besätta den plats i truppen som Berra hade.

Jag funderar lite också på om du verkligen seriöst menar att vi med vår ekonomi ska ha råd att ta in en spelare utifrån med kvalifikationer att vara 3e mittback och som är i 19-20-21 års åldern för ingen sån finns i ÖSK U just nu, det är ett som är säkert.

Jag är med dig gällande att gärna satsa en del på ungdomar men inte på bekostnad av kvalitet i truppen när vi ska gå för guld.
Örebro 36310099B
2010-11-03 15:22
ÖSK-Karl// Absolut. Ändrat.
Örebro ÖSK-Karl (Signa Anttonen, Per o Astrit NU)
2010-11-03 15:18
36310099B//

Per Johansson har väl också utgående kontrakt?
Örebro 36310099B
2010-11-03 15:15
Är det bara jag som börjar bli lite fundersam över kommande säsongs spelartrupp? Jag gjorde en kort sammanställning över hur det ser ut just nu:

Följande spelare har redan aviserat att de lämnar:
Roni Porokara, Bertin Samuel Zé Ndille, Anthony Flood, Eric Bassombeng (?) och Henri Belle.

Följande spelare har utgående kontrakt:
Peter Westman, Simon Nurme, Oskar Johansson, Patrik Anttonen, Astrit Ajdarevic, Boris Lumbana (?), Magnus Kihlberg (?), Michael Jidsjö, Per Johansson och Paulinho Guará.

Det ger följande spelartrupp med kontrakt över 2011:
Målvakter
John Alvbåge.

Backar
Magnus Wikström, Michael Almebäck, Samuel Wowoah och Tommy Wirtanen.

Mittfältare
Alejandro Bedoya, Denis Abdulahi, Emil Berger (ny från Degerfors), Erik Nilsson, Fredrik Nordback, Johannes Skoglund och Nordin Gerzic.

Anfallare
Marcus Astvald, Robin Staaf och Simon Leonidsson.

Därtill ska ju tilläggas att Alvbåge, Almebäck, Bedoya, Gerzic och Astvald alla har ryktats vara intressanta för utomlandsflytt...

I mitt huvud ser det då ganska tomt ut, ffa på anfallssidan, där ju egentligen bara Astvald spelat i AS på allvar iår.

På mittfältet ser det OK ut, men om Gerzic/Bedoya skulle försvinna...

I backlinjen kan kanske Wirtanen ersätta Anttonen, men jag är tveksam på den punkten...

Jag tycker att det ser tufft ut, minst sagt...

Sjögren/sköldmark får nog jobba hårt under vintern för att få ÖSK lika slagkraftiga som iår.
Örebro Aspen (Berra i ÖSK)
2010-11-03 14:55
Många lag satsar på ungdommar. ÖSK måste hänga på. Och då är inte Haginge eller Nordback något att ha som mittback.
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2010-11-03 14:41
Ja... Lika barn leka bäst... Eller?
2010-11-03 14:26
MALMÖ// Ni får gärna ta det. Även om ni också är danskar så har ni inte den typ av storhetsvansinne och, vad det verkar medfödda, überdryghet som flera av helsingborgarna. Tycker många av dom beter sig som ett himla pack. Ni är lite dryga och självgoda men på en lagom nivå sådär så det bara är en kul del av supporter-rivaliteten, så ni får min guldröst rakt av.

Vi är i vilket fall som helst SVENSKA mästare iom att det är danskar som besätter första och andraplatsen i serien ;)
2010-11-03 14:21
Ja Saywee, TFFs logga påminner om en T-skylt och är väl lite "speciell". Klubbmärken ska ju, tycker jag, vara lite snitsiga och pampiga. TFFs grej är ju inte speciellt pampig även om man inte ska klaga på den, det är ju ändå som du säger en boll. Men jag gillar vårat märke som har pampighet i form av "lagerkransen".
2010-11-03 14:20
MALMÖ//

Gissar att minst nio av 10 av oss här helst ser att ni tar guldet när bara Heif kan utmana.

Men ni får sluta med att plocka spelare från Örebro ;)
AIK Saywee
2010-11-03 13:55
Jag får väl skriva att jag helst ser att Rosenborg tar guldet, men de är väl redan klara? Kanske helt utan torskar?

Finns det torsk i Norge?
Malmö FF JA VI ÄR MALMÖ
2010-11-03 13:46
Tjena ÖSK:are! Vilka ser ni helst vinner guldet i år?
AIK Saywee
2010-11-03 13:17
Nu menar jag verkligen inte att förlöjliga TFF´s klubbmärke, utan ärligt så fick jag spontant en tanke på T-banestationerna i Stockholm.

Klubbmärken är på något sätt "heliga" i supporterkretsar och dessa skall man inte förlöljiga eller skymfa.

Vid ännu mer studerande av TFF´s märke ser jag att det faktiskt symboliserar en fotboll, det har jag aldrig tänkt på tidigare.
AIK Saywee
2010-11-03 13:11
Detta inlägg blir nog offtopic, men när jag "närmade mig min dator från lite håll" efter lunchen, så undrade jag varför bildskärmen även hade ett "T-banemärke", alltså ett sådant som visar var man kan kliva ned i underjorden och åka med något slags tåg. Vid närmare betraktelse så förstod jag att det är TFF´s klubbmärke.

För att bli lite mer ontopic, så vill jag bara skriva att jag tycker ÖSK´s klubbmärke är riktigt snyggt. Märket innehåller ju självklart svart och vitt, men även en hel del rött och grönt.

Tänk om vårt lag hade spelat i gröna tröjor och röda brallor, ajajajaj ...
AIK Saywee
2010-11-03 12:51
abdel seidou, välkommen åter!

Bra inlägg och jag kan väl bara hålla med dig. Har tidigare skrivit själv om bl.a.ojämnheten i årets insatser, vilket fortfarande förbryllar mig ....
Örebro abdel seidou
2010-11-03 12:34
Sorry att det blev så långt och babbligt.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen (Signa Astrit)
2010-11-03 12:30
Walter Gigena// Jag kan bara hålla med om att det känns som fel väg att gå. Vill man locka mer folk till Behrna så ska man givetvis inte höja priserna. 10 kronor kan tyckas låta som en struntsumma men med tanke på det ekonomiska läget som världen nu är i så bör man vara försiktig med alla höjningar. Hockeyn har dessutom gått om fotbollen som den största publiksporten nu. (Sett till totala antalet åskådare, alltså inte snittet per match). I första hand borde man försöka locka tillbaka dom åskådare man har tappat istället för att försöka ta igen publiktappet på högre biljetter.
Örebro abdel seidou
2010-11-03 12:24
Hej allihopa!

Long time no see. Har bara läst här och inte skrivit nått på i princip hela året men nu när allt är klappat och klart måste jag ändå ventilera en åsikt här.

Det är nämligen så att jag är lite besviken och missnöjd. Men missförstå mig rätt nu. Jag är jättenöjd med en tredjeplats utifrån förutsättningarna som gavs inför säsongen och det faktum att Malmö och Helsingborg gått som tåget hela säsongen och jag väljer att se det som att vi har visat på styrka i år snarare än att fokusera på att tippade topplag som Elfsborg (vilken megaflopp) och Göteborg (överskattat dynggäng) har presterat sämre än förväntat.

MEN!!! För jag tycker att det finns ett stort MEN ändå.... Vi har förlorat ungefär en tredjedel av matcherna i år. Visst, hellre en vinst och en förlust än två oavgjorda, men jag tycker ändå man ska fråga sig om det verkligen är så att en tredjedel av lagen i serien ska slå oss (stämmer ju inte riktigt med tanke på dubbla förluster mot Mjällby men ja ni förstår) om man ser till vår starka start-11 och spelförande filosofi... Vad tycker ni? Jag tycker 9 förluster är för mycket. Tycker att några av bortamatcherna som slutade i förlust borde vi inte ha haft problem att fixa 1 pinne i, t.ex. mot Djurgården men framförallt Häcken med den form dom var i, samt att några hemmaförluster till verkligen borde varit vinster, inte ens oavgjort. Ni vet vilka jag menar där i början av säsongen. Håller ni med?

Vad vill jag då med det här gnället? Jo jag vill mena på att vi redan i år, om vi presterat lite jämnare och lyckats komma lite närmare den fulla potentialen i laget, skulle varit med och utmanat om guldet. Vi hade varit uppe och nosat bara några få poäng efter tätduon. Kan vi begränsa spelarflykten till Berra (fan vad tråkigt att han inte blir kvar och tar över efter Wikström på sikt) Basse, Kihlberg, Porokara och Paulinho samt ersätta dessa med två kompetenta anfallsspelare (en vänsterforward och en central) samt förslagsvis Haginge som back-back up borde vi kunna gå för den absoluta toppen nästa år tycker jag. Ger inte denna säsong förhoppningar om framtiden så säg? Om man nu lyckas lösa truppkaoset och behåller de man vill alltså...

Två danska lag slutar i toppen av allsvenskan. Vi är alltså redan Sveriges bästa lag och vi har en sjukt stor marginal och potential för förbättring till nästa år. Jag hoppas nästan att vi åker ut direkt i europa och att danskarna går vidare i sina respektive kval, då kan vi slåss om guldet på riktigt mot Elfsborg (som lär studsa upp igen nästa år utan europaspel och pga rejäl revanschlusta) och vi vet ju alla hur det brukar gå när vi ska spela viktiga heta matcher mot Elfsborg.

Alltså, mitt missnöje ger mig framtidsförhoppningar inför kommande säsonger, se för fan till att knyta ihop det här med truppen nu bara "Piff och Puff" så ska det nog kunna gå vägen. Mästare för första gången 2011! Kanske med Astrit som centertank i skytteligatoppen?

Avslutningsvis vill jag bara påpeka det fantastiska i att Alvbåge håller nollan i ungefär hälften av matcherna. Där snackar vi ett guldvapen som heter duga! Grattis till en fantastisk säsong John!
2010-11-03 10:22
Chipset//

Glöm inte att den stabila ekonomiska bottenplattan skapades av Spelarinvest med nästan 15 miljoner och att flera av dessa med sina företag sponsrar ÖSK med 280.000:- var varje år samt huvudsponsorn som sponsrar med 2 miljoner. Där har du den ekonomiska bottenplattan skapad av styrelsen för ÖSK Elitfotboll.
Örebro Chipset
2010-11-03 09:58
Jag tycker man måste se helheten när man bedömmer Sjögrens (och senare även Sköldmarks) jobb. Hela organisationen har tagit flera steg framåt. En stabil ekonomisk bottenplatta har skapats med bra värvningar till låga priser. Sjögren har bidragit till en sundhet i spelarhantering. Han har ju också fått några trumfkort som talar till hans fördel, exempelvis Bedoya och Astrit. Mitt samlade betyg är 7/10. Klart över godkänt.

Nu måste vi dock ta ett steg ytterligare och då är jag inte säker på att Sjögren är rätt man. Att Astrit kunde bryta sitt gamla kontrakt på det sättet som gjordes låter väl amatörsmässigt. Det måste ha varit väldigt dåligt villkorat. Sedan har vi krånglet med Nordin för några år sedan, den stinkande Roninho-affären, dåliga chansningar i form av Flood och Belle och några händelser till som sänder dåliga signaler. Men även om sportchefen skall bära det sportsliga ansvaret så är jag inte säker på att hans del i alla misslyckande är hundreprocentiga. Media och särskilt NA har blivit väldigt jävliga sista tiden i sättet att vinkla honom. Ibland har han rent av framställts som korkad. Men sammanfattningsvis så ställer jag mig frågande till om han har den sista nivån som behövs i organisationen för att vi skall kunna ha ett bättre lag på papperet nästa år.

Vi skulle behöva en sportchef som kan "sportbiten", som har sin grogrund i näringslivet och som är ett beaktat namn i dessa kretsar. Trovärdighet är viktig för investerare och jag är inte säker att trovärdigheten är så hög hos Sjögren.

Örebro Blå Bergen Blues
2010-11-03 07:53
Synd med Berra, men han måste ju få speltid. Utlåning till SE hade väl varit idealiskt? 2011 borde Haginge och Nordback vara bra backup till A och W. Haginge är ju van vid att sitta på bänken ;-).
Annons: