/fotboll/osk/forum/4429.aspx/fotboll/osk/forum/4429.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2010-11-17 18:21
Skrev min drömelva inför nästa säsong för någon vecka sedan. Hade då med Touma till vänster. Vore fantastiskt att ersätta Porokara med en klasspelare.
Örebro ÖSK-Karl AVGÅ SS (SJÖGREN/SKÖLDMARK)
2010-11-17 18:20
ÖSK KRILLE//

Det skulle vara suveränt med Touma, jag önskade honom för någon dag sedan. Han har ju också bra erfarenhet av spel i Europa.
Örebro ÖSK KRILLE (Signa Basse & Per)
2010-11-17 18:14
Touma kan ersätta Porokara!
2010-11-17 17:57
Brasilien - Argentina på tv10. För de som är intresserade.
2010-11-17 17:56
BP-profil kan bli ÖSK:s andra nyförvärv.
Örebro Skadeh
2010-11-17 17:15
Här är lite från Viktor Larsson med hans klubb. Det är han som är nr.10 och spelar till vänster. Man ser att han har en otrolig speed och en förmåga att få inspelen att gå till rätt adress. Han har gjort 4 mål på 24 matcher.
2010-11-17 16:39
Jag måste säga att jag inte har någon koll på Viktor Larsson alls.
Örebro DaSa
2010-11-17 16:36
Viktor Larsson på väg till ÖSK?!
Los_ches!
2010-11-17 16:22
worldfarm /

Finns det bild på denna tröja? :)
Örebro worldfarm
2010-11-17 16:03
Bison // Vi hade en Europa-tröja som såldes sista matchen mot Göteborg. Missade du den? Den sålde i princip slut då.
Örebro bison
2010-11-17 15:38
Borde man inte ta in nåt Europa inspirerat till souvenirsortimentet nu när vi ska kvala?
Örebro Karlssson
2010-11-17 15:22
Örebro Chipset
2010-11-17 14:25
Ibrahim och Yasin vore för mig två drömvärvningar. Pga flera anledningar:
1. Det finns stor framtid i dem båda
2. De passar de in i vårat spelsystem som handen i handsken (yttrerposition)
3. En värvning av dessa följer vår långsiktiga plan med lokala spelare i laget.
4. De är billiga
5. De kan bli dyra för andra
6. Vi markerar att ÖSK är det naturliga första valet när steget från Forward ska tas.
7. En knytnäve i magen på Medin.
Örebro worldfarm
2010-11-17 14:19
Tyck till om ÖSK Fotbolls sortiment. Rösta på den tröja du vill se!
Örebro Skadeh
2010-11-17 14:14
Bra värvningar till nästa år vore:
Juho Mäkälä(riktigt bra target)
Fredrik Stoor(om inte Antonnen stannar)
Josef Ibrahim(bra ytterspringare till vänster och höger)
Ahmed Yasin(samma som Ibrahim)
Patrik Haginge(om man kan få honon billigt)
Santiago Bedoya(som konkurans till Wowoah)

Bättre låta vara:
Anselmo(dålig passningsprocent och ingen target som vi söker)
Ranegie( har kontrakt med häcken till 2014, blir sannolikt för dyr att lösa)
Bamberg(Bättre satsa på våra unga talanger istället)
Joakim Runnemo(Bättre satsa på spelare vi prioterar. Spelare som Ibrahim som kan dra sin gubbe och samtidigt är snabb. runnemo brister i snabbhet.
Örebro rirobban
2010-11-17 13:03
Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)//

Det roliga är väl att varken Astrit eller Porokara kom till ett bättre lag, utan till betydligt sämre lag.
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2010-11-17 12:36
Glänn/ Du har glömt Paolinho. Tack, i övrigt, för en mycket klarsynt analys som kommer göra att vi går upplysta genom den "fåniga säsongen".

----------

Ösk har ju under en period profilerat sig som ett lag som vill få in unga logvande talanger som vill utvecklas och så småningom gå vidare i sina karriärer till större ligor.

Detta är sunt för att få ett lag i Allsvenskan på rätt köl och växa på sikt. Detta gör dock även att vi måste acceptera att våra förmågor vill iväg, även när det går bra (eftersom det är just denna profil vi söker). Det vi måste göra för att få ekvationen att gå ihop är nog att skriva längre kontrakt och påbörja försäljningsförsök i god tid för att undvika paniksituationer. Man kan nog även kräva mer av spelare och inte skriva kontrakt bara på deras villkor. Ledningen måste bli bättre på att sätta ner foten är min bild av frågan.

Men ingen ska bli kallad svikare för att man vill iväg till större lag (Absolut inget försvarstal för AstriT och Poro).
Örebro Sekt. E
2010-11-17 11:53
Jag tror att Haginge skulle kunna vara ett kap för oss. Han har stora kvalitéer, det vet vi och således passade han av någon anledning inte in i dif. Billig borde han vara också. Stoor vore en dröm att få och så Anselmo eller Raniege däruppe.
2010-11-17 11:41
Skulle vara kul om Sjögren lyckades värva dessa spelare till ÖSK:

Patrik Haginge
Fredrik Stoor
Daniel Bamberg
Josef Ibrahim
Joakim Runnemo
Anselmo

Förläng/förnya kontrakten med:

Eric Bassombeng
Per Johansson
Nordin Gerzic
Alejandro Bedoya
John Alvbåge
Michael Almebäck
Örebro Elgordo
2010-11-17 11:21
Teckna kontrakt med Alvaro Santos nu med!
Örebro Rallyfinnen
2010-11-17 10:58
Inget illa menat, men har DIF och gymnasiesärskolan något gemensamt? En del av fotbollsgymnasiet? Någon som kan förklara för mig, då jag inte förstår sammanhanget i artikeln.......

Som sagt Adminer, inget illa menat....
Örebro Pintorp
2010-11-17 10:44
Glänn/ Hur mycket skulle du kräva i lön för att bli sportchef i ÖSK? Vi skulle behöva en skarpsynt analytiker som du i vår organisation. Du har noterat saker som inte en enda person på detta forum tidigare ens haft tankar på. Jag tycker det var mycket ädelt av dig som supporter till en konkurrerande klubb att välja att visa upp ditt inlägg också på vårt forum så att också vi blev medvetna om vad som händer i vår klubb. Mycket stort av dig!
Kalmar Grenis
2010-11-17 10:23
Forumstrollsvarning på mig, men jag vet hur ni har det. Vi blev fullständingt sönderköpta efter guldet och efterföljande år.

Bli bara inte för naiva o tro på era ersättare. Se till att förläng med så många bra spelare som möjligt. Låt inte spelare efter spelare lämna utan bra erbjudanden iaf.

Se på oss som varnande exempel, se på AIK som skräckexempel.

Mvh
Örebro den oumbärlige
2010-11-17 00:28
Alltså visst vill Alvbåge att ÖSK tjänar på honom, men inte så mkt på grund av de där 20 procenten.

Den där övergångssumman lag betalar för spelare tillfaller ju ändå en stor del, nu istället till spelaren i fråga och inte någon klubb. Så här tänker jag.

Vi hittar på lite nu.
Twente vill köpa en billig målvakt, de har en budget på 18 miljoner för det. De har alltså så mycket utrymme. Dessa 18 miljoner ska fördelas på:

1. Övergångssumma
2. Bonus
3. Lön

Vi säger att man fördelar pengarna så här enligt ovanstående:

Övergångssumma = c:a 55% (10 miljoner)
Lön = c:a 27% (5 milj.)

Över till Bonus blir 18% av pengarna drygt 3 miljoner (allt är uppskattningsvis)

Då har man alltså utrymme att ge honom allt mellan 0 kr och 3miljoner i bonus. Beroende på hur gärna Twente vill ha Alvbåge och hur skicklig agenten är.

Eftersom Alvbåge har rätt till 20% av övergångssumman får han 2 miljoner av ÖSK och sedan det han fått i bonus. Totalt får John mellan 2-5 miljoner plus lönen som sammanlagt blir mellan 7-10 miljoner.

Om vi nu utgår från att han drar på fri transfer. Twente har samma budget, 18 milj. Men nu är läget så här.

1. Bonus
2. Lön

Nu har Alvbåge större chans att locka till sig mer. Om vi utgår från att han förhandlar om samma lön dvs. 5 miljoner (27% av budgeten) blir det kvar 13 miljoner. Och agenten har alltså utrymme att få allt mellan 0 och 13 miljoner.

Varför ska då Alvbåge få mer än de 7-12 miljoner som han får när han sitter på kontrakt i jämförelse med 5-18 miljoner när han går på fri transfer?

För det första har taket ökat, han har chans till att förhandla om mer. Då tänker man kanske - varför skulle de ge honom mer i bonus än när han går under kontrakt. Jo för att:

- Gratis innebär att fler klubbar lägger bud, ökad konkurrens.

Denna räkning bygger ju på att Alvbåge får 20 % av övergångssumman från ÖSK men tänk er hur fördelaktigt det blir för spelare som ej har sådana villkor.
Och, bonus får spelare - oavsett om de sitter på kontrakt eller inte.

När Rivaldo gick till Milan från Barcelona på fri transfer betalade man runt 11 miljoner € i bonus exklusive lön. Han var då redan peakad och över 30.

Detta är hafsigt men ändå. Kul att räkna, längesen :)
Örebro rirobban
2010-11-16 23:57
Haha vad Göteborgssuportrarna (inte alla) är patetiska. De kan inte förstå att ÖSK kom före dem i tabellen i år och vill inte erkänna att ÖSK är bättre än dem denna säsong.

Jag säger bara:

ÖSK - Elfsborg 3-0
ÖSK - Helsingborg 3-0 (egentligen 7-0)
ÖSK - IFK Skattefusk 2-1 (borde varit större siffror)
2010-11-16 23:48
Ziggy S.//

Ja, enligt mig så borde Porokara ha placerats på läktaren direkt efter hemkomsten från Israel. Tror aldrig han skulle riskerat sin landslagsplats. Då hade han rätt säkert förlängt ett år istället.
Örebro rirobban
2010-11-16 23:39
Men Alvbåge vill nog inte gå gratis. Speciellt inte eftersom han väl får 20% (eller var det ännu mera) av övergångssumman ÖSK skulle få.Almebäck har tidigare visat upp ÖSK-hjärta och kan nog tänka sig förlänga ett år till för att klubben (som satsade på honom) ska få pengar för honom. Nordin har sagt att han vill att ÖSK ska tjäna stora pengar på honom.

Den enda som gör mig orolig är Bedoya. Får vi ett bud i trakten kring 10 miljoner nu i vinter så bör vi sälja honom direkt!
Örebro Ziggy S.
2010-11-16 23:31
ÖSK-Karl//

Om Ale får chansen att gå kommer han göra det utan att tveka, det tror jag med. Nordin har faktiskt ett stort ÖSK-hjärta, det visade han inte minst när AIK försökte locka till sig honom sist. Konstigare saker har skett än att Nordin skulle förlänga med oss.

Synd att säga det, men det är nästan så man "hoppas" att någon köper Ale. Det vore en mardröm att inte få betalt för honom. Usch, det är oroliga tider nu. Egentligen är jag för det här med att bänka spelare som inte förlänger, men det skulle inte gå med varken Nordin eller Ale, dem är för bra helt enkel.

Tror att Nordin föränger och att Ale blir såld. Eller, tror, det vore drömscenariot såklart. (Med tanke på att Ale med största sannolikhet inte kommer att förlänga.)
2010-11-16 23:29
En helt annan fundering, en person väl insatt i ÖSK-Elitfotboll berättade för mig att varje kvalomgång i EL är värd minst 1 miljon netto. Undrar om ÖSK som nu slipper första omgången redan säkrat 1 miljon. Någon som vet?
2010-11-16 23:23
Glänn//

Tyvärr har jag tänkt samma tanke som du skriver om, hoppas den tanken är fel.

Ziggy S./
Jag skulle bli mycket förvånad om Nordin och Ale förlänger, alltså måste de säljas i vinter. I sommar lär de inte ge mycket pengar och efter säsongen inte ett öre. Samma sak gäller väl tyvärr även Alvbåge och Almebäck.

Nu får jag väl en massa skit, men krasst så är det ju så att om de inte säljs eller förlänger måste det i princip vara läktaren som gäller, vi kan inte låta alla våra stjärnor gå som bosman.
Annons: