/fotboll/osk/forum/4285.aspx/fotboll/osk/forum/4285.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-01-17 19:57
Dejmon, en openicetackling kan vara OK, men slagsmål oavsett om alla parter är med på det, är inte OK ur "utbildningssyfte" eller skall vi kalla det "fostringssyfte" ... dessutom är det totalt meningslöst våld, som oftast straffar det ena eller det andra laget, eller drabbar någon människa ...?

Jag hoppas verkligen att den ädla sporten fotboll, motverkar allt våld och alla våldstendenser, överallt och alltid!
AIK Saywee
2011-01-17 19:48
Det "fotbollsrelaterade våldet" i Sverige, sker nog än så länge främst utanför arenorna oftast i samband med matcher, där "fans" klädda/gömda i/bakom olika klubbars "färger", strular, slåss och lever rövare ...

... sådana tendenser måste väl stoppas snarast, resolut och med kännbara straff!

Det är iallafall vad jag själv upplever, det som står i media kan vara något helt annat .....?
Örebro frrreddo
2011-01-17 19:47
bloggen
Örebro baskern
2011-01-17 19:38
Brus-Nilsson, det är ju därför man vill ha till en legalisering av pyroteknik för att såna incidenter ska kunna undvikas genom ett säkert användande. Idag måste de som bränner pyro på läktarna göra detta på ett osäkert sätt för att man själva inte ska åka dit då det är olagligt att göra detta. Man gömmer sig bakom banderoller och folkmassor. Inte så konstigt att detta gör det osäkert på läktarna. Du kan ju förstå vad det har för effekt om den som ska bränna pyro kan informera sin omgivning i förväg att detta ska ske. Blir det trängsel på den platsen tror du? Knappast!

Dejmon, inte enligt Johan Esk, som jämför huliganer med terrorister.
Örebro DaSa
2011-01-17 19:26
"Nordin Gerzic har inte varit i toppslag här. Tyvärr."

Enligt Lundh...
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-17 19:24
Saywee
Det är just ett av problemen kring detta kan jag tro. Jag som hockeysupporter sen barnsben har antagligen en helt annan syn kring hela fenomenet med våld än många andra har. Jag tycker t.ex. det kan vara trevligt att se en ren "open ice"-tackling eller ett regelrätt slagsmål (så länge båda parter är med på det).
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-17 19:20
Brus-Nilsson
Jag är medveten om riskerna kring användningen av bengaler, så som det ser ut idag. Därför jag tycker det är befängt att inte reglerna ändras så det går att arrangera bengaltifon och liknande på ett betydligt säkrare och mer strukturerat sätt.
AIK Saywee
2011-01-17 19:16
Förlåt att jag tittar in med lite offftopic, men slagsmål och våld och "misshandel" inträffar varje vecka i en annan stor lagsport ...

... snacka om (=skriva om) att föregå med gott exempel som "vuxna" idoler ...

... jag har hört flera unga, som inte kommit upp i tonåren ännu, tycka att detta är häftigt, medans oftast fadern, försöker tysta, oftast sonen, lite grann så att ingen annan hör ...

Vart är vi på väg?
Örebro Rojas Veritas Palí
2011-01-17 19:12
Brus-Nilsson // Pyroteknik är väsentligt mindre farligt än okunskap.
2011-01-17 19:07
Den enda rimliga anledningen till att åskådarantalet minskar, är SvFF kapitala misslyckande och försämrad standard på fotbollen.
2011-01-17 19:03
Sen skulle jag kanske inte gå ner med ett spädbarn på Besiktas-Fenerbahce men Allsvenskan och Sverige i allmänhet är ett mycket bra land med väldigt få problem. Speciellt våldsrelaterade sådana i samband med idrott.
Örebro Brus-Nilsson
2011-01-17 19:03
Jag har aldrig förstått grejen med pyroteknik på en plats där 2-3000 människor trängs. Du kommer garanterat att ändra uppfattning den dag någon blir allvarligt bränn-eller hörselskadad!
2011-01-17 19:01
Om man som Örebroare inte går ner till BA för att se SvartVitt leka fotboll, på grund av att man är rädd för eventuella bråk, bör man ta sig själv i kragen och ta en funderare på livet. Det finns mycket duktig hjälp för sådana problem.
Örebro Brus-Nilsson
2011-01-17 18:59
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-17 18:22
Brus-Nilsson
Om du tycker mina inlägg är tråkiga eller ointressanta så får du gärna skrolla förbi dessa alt. komma med nått intressant själv. Jag kommenterar det som känns angeläget och är inte ute efter att skriva svar som alla finner roande eller intressanta.
Örebro mustard
2011-01-17 18:11
alla kanske icke har sett!
Örebro Grohl
2011-01-17 17:42
En försäljning av Bedoya tror jag personligen är bättre för ÖSK i längden då jag misstänker att fler unga talanger kan identifiera sig med honom än med Gerzic. Då kan vi visa att signar du med oss och gör bra ifrån dig så är det en snabb väg ut i Europa.
Benny Böckling
2011-01-17 17:31
Ååå så gött det skulle va om Nordin förlängde nu. Bedoya har jag svårt att se att han skulle förlänga tror absolut inte att han har samma "hjärta" för ÖSK som Nordin har.
Örebro Brus-Nilsson
2011-01-17 17:27
Jaha ja...då är det igång igen...'suck*
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-17 17:00
pemo
Det är ju i princip redan nu helt "rent" från våld på arenorna, supportrarna sköter detta själva, så förstår inte hur detta skulle gå till?

Vill minnas att det endast skedde ett fall av misshandel på en arena i AS förra året och då var det AIK'killar som slog på varandra. Det måste ju ses som helt fantastiskt med tanke på antalet olika människor som faktiskt besöker arenorna under en säsong.

Kan iofs glömt nått men känns inte som att detta skulle vara speciellt skrämmande för allmänheten.

Om du syftar på att det förekommer slagsmål i parker, industriområden eller liknande (långt borta från arenorna) så är det ju polisens sak, eller samhället i stort, och då tror jag nog att det satsas ganska mycket resurser kring detta.

Fast annat än att media sammankopplar detta till godtycklig klubb (vilket möjligen kan skapa en viss "badwill") har jag aldrig förstått riktigt hur ett slagsmål i t.ex. Laxå skulle kunna skrämma bort folk från t.ex. Söderstadion. Har heller aldrig gjorts några undersökningar kring detta vad jag förstått så det skulle ju lika gärna kunna vara precis tvärtom.?
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-17 16:41
bison
Ja då blev det nog ett missförstånd. Jag använder aldrig uttryck som "s.k supportrar" eller liknande. Jag tycker snarare dessa uttryck är lite pinsamma och vilseledande/osanna i allmänhet.

Egentligen var det lite dumt skrivet av mig också för givetvis är alla välkomna i dessa sammanhang, oavsett grad av engagemang. Blev bara lite irriterad av sättet det uttrycktes missnöje på, som jag förklarade.

F.ö. är jag för en ändring av reglerna kring pyroteknik; "Ja tack till pyroteknik på svenska fotbollsarenor!"
Örebro NittonHundraÅtta
2011-01-17 15:52
Fatcit:
Guidetti vore en dröm, men bara en dröm.
Örebro pemo
2011-01-17 15:07
Blir så trött på tjötet om mindre lag i ligan. Hur har de tänkt, om inget lag från Stockholm är med eller bara ett i göteborg? eller skall man köpa sig in i ligan.
Kolla de lite på övriga europa.
England, Italien, Spanien Frankrike 20 lag
Tyskland Hplland och Turliet 18 lag
Grekland, Belgien, Norge, Portugal och Sverige 16 lag

Sen är det ett litet hopp till Danmark på 12 och de "små" Schweiz och Österrike med 10 lag i ligan

Sen kan man ju också tillägga att Skottland har en egen liga. Det är väl att jämföra med att skåne skulle spela i en egen liga? Kanske det!

Nåja, allt styrs numera av pengar, så vi vanliga supportrar får väl bara acceptera, men inte känns det så väldigt genomtänkt.

Nä, utbilda domarna i stället så att de törs blåsa för straff när det är så och att stinsarna på linjen får lite flås så de orkar röra på sig.
Då blir det roligare fotboll och folk strömmar till arenorna.
Plus att få bort slöddret som skall slåss hela tiden.

Konstigt att ingen ansvarig törs ta i det sistnämnda. Fick vi bort alla bråk runt herrfotbollen så skulle åskådarantalet öka väsentligt.
Örebro ÖSK KRILLE (Ge oss en bomb)
2011-01-17 14:31
ÖSK har gjort klart med två träningsmatcher i Turkiet.
Örebro bison
2011-01-17 12:41
Dejmon// Jag kanske missförstod ditt inlägg om medgångare därav mitt uttalande om ökenvandring osv. Du fick klä skott för att jag stör mig på att folk har en tendens att dela in supportrar i "riktiga fans" och övriga / medgångare m.m var precis det som hände i bengaldebatten.

Jag tror inte att kvaliteten på allsvenskan kommer öka nämnvärt med färre lag, vill återknyta till Kajs (?) inlägg angående talanger det resonemanget håller ju bara om talangerna idag spreds på de allsvenska klubbarna men faktum är ju att många talanger lämnar Sverige redan innan de spelat i en allsvensk klubb.

Allsvenskan har andra värden än att vara europas bästa liga - i alla fall ser jag andra värden.
Örebro Fatcit
2011-01-17 11:48
Vad säger ni om John Giudetti som vänsteranfallare?
Örebro Fatcit
2011-01-17 11:46
Rallyfinnen// Det var jag som berättade att Nordin köpt en lägenhet! Om det är "Säkra källor" att Nordin vill skriva på ett långtidskontrakt låter bara dumt, och har inte sagts av mig! Har Nordin sagt att han VILL skriva på 4-5 år så är det ju iofs en säker källa!

Däremot kan jag styrka det bl.a. "ÖSK fans" skriver att MFF (men också FCK) är väldigt intresserade av Nordin!
Örebro #7
2011-01-17 11:39
Jag gillar inte det där "Men man vet aldrig vad som händer" på slutet...=)
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2011-01-17 11:22
#7/ Låter ju sjukt bra...
Örebro #7
2011-01-17 10:26
"Svensson menar att det är flera utlandsklubbar som följer honom, verkar prioriteringen vara att förlänga med ÖSK.

- Han trivs väldigt bra i klubben. Men man vet aldrig vad som händer."

Sagt av Nordins agent ang. Nordins kontraktsförhandlingar med ÖSK
Annons: