/fotboll/osk/forum/4270.aspx/fotboll/osk/forum/4270.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro hemvändarn
2011-01-28 23:00
Dejmon, vad gäller Malmö och dra ifrån så är det just kring det du pratar om som tillgångar som är de stora frågetecknen. I östersundsregionen finns väldigt många arenor som konkurrerar om evenemangen och de riktigt stora artisterna spelar inte i Malmö utan i Köpenhamn där flertalet stora anläggningar finns. I danmark har tillexempel ett antal arena projekt lagts ner pga att finansiärer backat ut pga överetablering och med en lågkonjunktur på det så blir det tufft. Arenans konferansverksamhet är också den utsatt för hårdkonkurrens i området enligt vad OH skriver.

Vad gäller OH bloggen så är den inte min, läser man den kommer man snabbt fram till att det är en Hammarbyare som driver den. Trots det så verkar han vara en vettig karl.

Malmö har en tuff utmaning men de har också ett starkt lag, lyckas ta fram unga spännande spelare och har en ganska fet plånbok som kan ta en smäll.

Att våra spelare lämnar som bosman suger men är inte en ekonomisk katastrof för föreningen. Däremot så är det ju något som man vill försöka undvika i framtiden. En intressant fråga är vilka 2 av ungdomarna i truppen som ni skulle skriva ett 5 års kontrakt med. Det är ju en satsning man inte kan göra på alla men vem skulle ni satsa på. Spelare ur startelvan får inte väljas.
Örebro Pintorp
2011-01-28 22:51
Från Livescore:
January 29
12:00 Stabaek - Elfsborg

???
Örebro ÖSK-Karl (Aldrig guld med SS)
2011-01-28 21:17
den oumbärlige//

;) Det skulle ha varit en semester, men man kan lugnt säga att det är skönt att vara i Sverige igen!
Örebro den oumbärlige
2011-01-28 21:12
ÖSK-Karl// Vi kanske bör fixa en knapp som sammanfattar valfria missade dagar på forumet, med rubrik och allt :P

Rekommenderar dig att läsa artiklarna här ur nyhetsperspektiv.

Till sist. Välkommen åter, om du nu är hemma från semester.
Örebro ÖSK-Karl (Aldrig guld med SS)
2011-01-28 18:17
Jag har inte varit i närheten av en dator på mer än två veckor, tragiskt att se vad som hänt. Orkar inte läsa ifatt.
Benny Böckling
2011-01-28 18:10
Sälj Bedoya!!!
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 17:51
max
Ja men publikmässigt har ju stadion en fördel jämfört med arenan, även om det kanske rör sig om få fall då (typ Springsteen eller liknande). Du har en poäng i att Parken är ett stort minus för Malmö i dessa fall, tänkte jag inte på.. Men kommande landskamper och inkomster från förbundet iom detta törs jag nästan garantera.

De minus som MFF gått föregående räknesår vet jag dock inte om man kan se som ett rimligt tecken på hur mycket inkomster som måste till i framtiden för att det ska gå plus. Vet inte hur mycket som räknas in i kostnaden för arenan i sig, inventarier/renovering av lokaler och liknande i samband med detta. Mycket engångskostnader kan nog räknas in i föregående räknesår.

Kan tänka mig att utgifterna kommer vara betydligt mindre detta år och sedan efter detta år (kanske) man kan se hur utgifterna kommer se ut i framtiden.

Jag spekulerar bara nu och är inte ett dugg insatt bör tilläggas. Detta är det som känns rimligt att tro för mig, utan att vara påläst kring just deras arena/ekonomi.
Hammarby max
2011-01-28 17:32
Dejmon (AVGÅ N*!)
Även om eventen skulle öka så kan jag i min vildaste fantasi inte föreställa mig hur dessa ska generera 30 miljoner netto. Artisterna är ju de som i första hand tjänar pengarna på sina spelningar. Och även om Malmö är en stor stad så finns det redan en hel drös med modernna arenor i området. Lady Gaga valde t.ex att lägga sin spelning på Percys Malmö Arena. Och Parken är en annan stark konkurrent i närområdet.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 17:21
hemvändarn
ÖSK skulle bl.a. kunna öka sina inkomster drastiskt om vi inte hade en så nitisk tillståndsmyndighet i Örebro..

Det är väldigt synd att inte Mikael Fahlander är involverad i ÖSK för där har vi en riktig eldsjäl som kan få fart på alla trötta politiker och beslutsfattare på egen hand.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 17:06
den oumbärlige
Pm.

hemvändarn
Tänkvärd text.. Jag tror dock fortfarande att MFF kommer dra ifrån rejält när de fått snurr på evenemangsbiten på icke matchdagar. I Malmö finns publikunderlag för stora spelningar av världsartister och liknande. Dessutom är jag relativt säker på att det kommer anordnas många fler landskamper inför fullsatta läktare på deras arena de kommande åren. Vet inte hur det ser ut vad gäller uthyrning av lokaler men skulle tro att det i deras organisation finns expertis inom detta område. Det kostar just nu och kanske kommer kosta ett tag till för dem (vilket de ändå kan täcka upp genom deras stora kassa och genom stor kapitalinföring från externa investerare, skulle jag tro) men i längden tror jag de kommer tjäna nått enormt på deras ägande.

Även DIF har planer på detta och även de har goda förutsättningar att utvecklas enormt som klubb iom detta, om deras planer går igenom. Likaså IFK Göteborg funderar redan nu på en egen arena..

Vad gäller ÖSK är ett ägande i dagsläget inte realistiskt och skulle nog snarare stjälpa än att vara av godo för oss men i framtiden hoppas jag att även vi ska kunna ta detta steg.

Är det du som har bloggen?

Tillägg: Vad gäller FCK har jag inte så stor koll men skulle kunna tänka mig att de, som många andra aktiebolag har blivit påverkade av finanskrisen och att även detta kan vara en av anledningen till att deras aktie har varit osäker. Jag tycker nog ändå att FCK bör vara förebild för flera klubbar i Allsvenskan (de som har liknande förutsättningar). Sen kan man ju försöka lära av deras ev. misstag...
Örebro hemvändarn
2011-01-28 16:31
Fotbolls ekonomi är inte det enklaste. Men den generella idén om att bara man äger arenan så tjänar man pengar är inte alldeles sann. I Malmö dras man med stora kostnader pga sin nya arena och man går ordentligt back pga det. Och då är det driftskostnader som vi talar om. Följer man länken kan man läsa OHs kommentarer på det hela. FC Köpenhamn som varit den stora förebilden med ägandet av parken samt en gym kedja har numera problem dels för att gym kedjan går back men också för att parken genererar väldigt stora kostnader. CL framgångarnas intäkter bör lösa detta men det spekuleras en hel del i FCKs aktie som går både upp och ner och skapar en del problem för klubben. Problemet för de svenska klubbarna är att om du inte äger din arena så har du svårare att utveckla din produkt men om du äger din arena har du en kostnadsryggsäck som är tuff att hantera.

Läser man NAs text om Lars-Christer Olssons arbete med attutreda förutsättningarna för att allsvenskan skall bli nordens bästa liga så är det väldigt generellt hållna besked. Öka omsättningen främst genom öka match-day-revenue, talang utveckling och organisation. Att öka omsättning och match-day-revenue är inte samma som att äga arenan. Skall man äga en arena krävs kompetenser som idag kanske inte finns i klubbarna.

Men om ÖSK skulle äga BA så är det många saker som skall till. Pengar att köpa arenan för till att börja med. Det andra är att se över så att lokalerna man hyr ut genererar pengar. Den uthyrning av planen som sker idag genererar inte något överskott och de existerande kontrakten kanske inte är marknadsanpassade. Dessutom skall man ha kompetensen för att driva detta vilken inte är samma som att driva en klubb.

Att ÖSK går plus är ett gott tecken samtidigt som omsättningen växer är ett gott tecken. Att ÖSKs kostnader är lägre än storklubbarnas handlar om mer än spelartrupp utan även för lokaler och övrig personal. Det som skulle vara intressant att se är hur omsättning, kostnader, intäkter och spelarbudget utvecklats under de senaste fem åren och då i jämförelse med de andra klubbarna. Jag har letat och det är inte enkelt att få fram information som går att jämföra.

Den intressantaste frågan just idag kanske är hur ÖSK kan öka sina inkomster kring match i den nuvarande verkligheten.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 16:26
Problemet med det som ni menar skulle vara AIK's linje vad gäller spelare som inte vill förlänga (har väl egentligen bara hänt i Atta-fallet men ändå) är ju att spelarfacket direkt hotade med rättsliga åtgärder varpå AIK ganska snabbt gav upp detta tänk. I kombination med katastrofala sportsliga resultat förstås.

Det skulle vara omöjligt för en klubb att gå ur med att man bänkar en spelare enbart pga. dennes ovilja att förlänga, för att inte tala om jäkligt dumt. Man skriver ett ömsesidigt kontrakt på t.ex. 3 år och då är det endast 3 år man kan ta för givet att spelaren ska vara "lojal" mot klubben. Givetvis finns det undantag där spelare kan ha ett visst tycke för klubben ifråga och vilja "ge mer" men i de allra flesta fall är det pengar och möjlighet till utveckling som styr dagens fotbollsspelares val i dessa fall.

Vi har själva skapat ett system där hjärta för klubben är ytterst ovanligt med alla våra satsningar på spelare från "långtbortistan" ist för lokala förmågor...

Med detta sagt tycker jag ändå personligen att man gott kan satsa extra mycket på de spelare man vet kommer finnas kvar i laget för att på så vis gagna deras utveckling, utan att för den sakens skull gå ut med att detta skulle vara en framtida linje man för mot spelare på väg att lämna som bosman. Man bör även hålla bättre koll på spelare som man vet blickar bortåt så att dessa inte drar ner stämningen i truppen eller går på halvfart då de ändå inte känner att de behöver göra sitt bästa (t.ex. om de ett halvår innan avslutat kontrakt kommit överens med ny klubb eller liknande. Lex Porokara). Det är vad jag tycker om det hela..
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 15:54
Hjortsberg/baskern
Ja precis, om det fanns en annan medlemsform.. I många föreningar kan man lägga en lite större summa och då "bara" vara stödmedlem, för att på så vis stötta men ändå inte förknippas på samma sätt med föreningen...

Vet inte riktigt hur jag ska förklara utan att starta en onödig debatt.. Det finns folk i min närhet som Kubanerna inte vill förknippas med och därför har jag valt att inte bli medlem om jag själv skulle hamna i en situation där det kan smutskastas från vissa håll.. Typ..

Det blev tyvärr lite för sent påtänkt för att kunna komma iväg till Norge för oss..
Örebro Kaj Spasmér - Auri sacra fames
2011-01-28 15:54
Marta //Det enas vi om!
Örebro linus16666
2011-01-28 15:47
herregud vad det daltas om almebäck och bedoya...dom har båda sagt att just nu har dom inga intentioner av att förlänga, men dom har inte stängt dörren helt. Båda vill vidare och komma ut i europa och som jag har skrivit tidigare, hur ska ösk lyckas sälja spelare som sitter på 3 års kontrakt om man inte ens kan sälja ngn som har 1 år kvar.

Och jag tror helt ärligt att om man sätter spelare på bänken som har utgående kontrakt så gräver ÖSK sin egen grav för då kommer inga spelare vilja komma...tyvärr och dom som sitter på utgående kommer förmodligen defenetivt inte förlänga om man blir "avstängd".....

Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2011-01-28 15:13
Kaj/ Ska vi enas om att ett mer AIK:igt tänk kanske måste in i ÖSK-kulturen. Att man inte trampar på ÖSK. Sedan är vi nog inte ensamma om att spelare säger att man inte vill förrlänga. Men vi borde på ngn sätt markera att sådant beteende inte uppskattas (åtminstone internt).

I övrigt så är det nog inte så att ÖSK inte vill skriva längre kontrakt utan att spelarna spjärnar emot. Även om det inte kan verka mycket för världen så gillar jag därför ändå Astvalds ettårsförlängning för ett tag sedan. Den kan visa sig vara värdefull.
Örebro Grohl
2011-01-28 15:02
Jag tror även, helt uppriktigt, att om vi hade haft Bangura (och han gjort samma succé hos oss) så hade vi knappt ens fått ett bud på 10 för honom. Tradition stavas det, en spelare som dominerar i AIK är mer värd än en som dominererar i ÖSK.
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2011-01-28 14:56
Dudleys/ AIK håller verkligen en stenhård linje mot sina spelare. Kanske borde ÖSK ta efter i alla fall lite grann.Även om jag hoppas att ett alltför hårt "ägande" straffar sig i längden.
Örebro Kaj Spasmér - Auri sacra fames
2011-01-28 14:53
deportivista // Jag håller väl med dig i stort. Det man möjligen iaf kunde önska är en bättre känsla för de spelare som kan ha riktigt potential och försöka få till längre kontrakt än tre år.

Men ska man "leva på driften" och inte ta risker, korta kontrakt, ja då måste ÖSK få upp omsättningen rejält annars blir man ett "Trelleborg" till slut. Eller rättare sagt. Som ÖSK brukar vara. Ett mittlag.

ÖSK verka ju åtminstone nu börjat försöka förlänga för viktiga spelare ett år innan. För inte alls så länge sedan väntade man i princip tills kontraktet gått ut i november vilket störde mig enormt. Sen om spelare som Bedoya och Almebäck vägrar förlänga är en annan sak. Men då har iaf ÖSK försökt och ÖSK vet i mycket god tid att dessa komemr att försvinna.

Frågan är ju bara om ÖSK aktivt bör fösöka sälja dem omgående eller då satsa på att behålla dem för att optimera (eller säkerhetsställa som Lennart säger) resulatet. Framgång i serien leder ju också till ökade intäkter och godwill.

Man vad som stör mig är att Almebäck och Bedoya så öppet går ut i media redan nu och säger "Örebro? Nä där tänker jag inte stanna". Ett uttalande jag tror vore omöjligt att göra för en AIK spelare ett år innan t ex.
Örebro baskern
2011-01-28 14:50
Widermarsh har helt rätt!
Örebro widemarsh
2011-01-28 14:49
den oumbärlige// Tror handbollsmatchen börjar kl. 18.00. Det ska väl snackas i en halvtimme innan.
Örebro Sekt. E
2011-01-28 14:40
den oumbärlige// Jag laddar. Bra fredagsnöje för en lagom gammal man som mig själv.
Örebro baskern
2011-01-28 14:38
Maila Erik Wärlegård om ni vill med. Jag vill inte säga för mycket om det går att köpa i efterhand men kolla med honom. Kolla orebrotifo.se, där har ni hans mail.

Vad är det för värderingar du inte delar med kubanerna?
Örebro Brinkewall
2011-01-28 14:38
Att satsa långsiktigt är rätt. Att bänka spelare som inte skriver nytt känns bra. På kort sikt. Däremot tror jag inte att någon spelare kommer självmant om man riskerar bänkas...
Örebro den oumbärlige
2011-01-28 14:15
Någon som laddar inför handsbolls-VM? Synd att de spelar så tidigt, 17.30 tror jag. Hoppas jag hinner hem.
Örebro Grohl
2011-01-28 14:15
Visst är det bra att vi tänker ekonomiskt osv, men de drabbade är ju onekligen spelarinvest. De köper spelare till oss som vi senare släpper gratis. Samtliga här inne verkar ju vara överens om att vi måste sälja Bedoya snarast, ger det 3 millar får vi väl vara nöjda med det.
Örebro Hjortsberg
2011-01-28 14:12
Dejmon: Hur aktiv du är avgör du själv såklart. ;-)

Tänker du dig två olika medlemsformer?
Örebro Dudleys
2011-01-28 13:59

Och honom hade vi sett i Ösk om han inte hade skadat axeln...
Örebro den oumbärlige
2011-01-28 13:58
den oumbärlige// Precis du ser, Bangura mama mia. AIK är inte ens ett lag som är kända för att sälja några storheter direkt - vi hade haft samma position om inte bättre i och med deras ekonomiska situation.

Tack för att du sprider oss på FB, tack för tipset. Ska försöka göra något sånt till nästa gång.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-28 13:54
den oumbärlige
Kolla länken ang. vår diskussion igår.. Ska man skratta eller gråta?

Tycker du kunde posta ett inlägg på sidan att det är välkommet att bjuda in vänner i gruppen alt. dela på sin logg (gjorde det själv precis). Alla SvartVita borde få möjlighet att ta del av denna sida...
Annons: