/fotboll/osk/forum/4258.aspx/fotboll/osk/forum/4258.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 20:05
Pintorp
Oj glömde svara på sista stycket. Vad jag menar är. precis som jag tidigare skrivit, att olika ord har olika laddning beroende på individ. Orden "var hälsad seger" betyder ju just att man välkomnar en seger varför dessa lär vara tämligen oladdade för de flesta. Om man istället översätter dessa till tyska lär nog de flesta känna nånting helt annat inför orden ifråga. Du tycker det är helt okej att använda sig av uttryck som "sieg heil" men många gör det inte.

Detta apropå att det menades att ordet "stor" betyder just stor vilket språk man än använder. Jag menade att ordet får en helt annan laddning om det översätts till arabiska. Tror nog de allra flesta drar paralleller till religion när de hör detta ord och jag var tydlig med att jag ogillar religioner i allmänhet (även om religioner säkert är av godo för många människor).

Tror du att det är en slump att det var just detta ord som användes?

Nu var inte detta själva sakfrågan utan vad jag påpekade var att svenska ord är rimligast att använda sig av i ett svenskt diskussionsforum men jag kände ändå för att svara på din fråga då du uppenbarligen inte förstod. Är det fortfarande oklart?
Örebro Kaj Spasmér - Auri sacra fames
2011-01-29 19:57
Drugge imponerar stort i Götet - Fan den killen har jag velat haft till ÖSK i tre säsongers tid :(
Örebro Grixx
2011-01-29 19:51
Dejmon;-)
Örebro Grixx
2011-01-29 19:50
Kampen mot klockan. Hagges agent ser att det osar hett liksom Anttonen ser att fotbollslivet inte tar den vändning han vill. Båda spelarna kommer i vart fall inte att vara utan kontrakt. Hagge har DIF och Anttonen kommer självklart att hitta något ...om han nu inte fortsätter med oss på plasten.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 19:48
Grixx
Oväntat att den kommentaren skulle komma :P.

"Man kan sedan dra det hur långt som helst och mena att det är ju okej att använda slang, anglicismer och liknande men detta är ord som de flesta förstår."

Pintorp
Vad är det i min förklaring som inte faller herrn i smaken? Tycker du det är fel av mig att tycka att det är rimligt att använda sig av ord som de flesta kan förstå på ett diskussionsforum?

Nej det finns otroligt många svenska ord som skulle kunna användas i sammanhanget istället för ordet "stor", varför skulle inte dessa duga? Jag förstår inte alls poängen med att använda sig av ett utländskt ord i det sammanhanget, gör du det? Då vore det vänligt om du förklarade den för mig.

Kaj Spasmér
"Svenska språket hålller på bli väldigt anglofierat."

Det har du rätt i och även där har jag många synpunkter. Men det har inte med saken att göra så jag undviker att ta upp dessa så det inte blir än mer "of topic".
2011-01-29 19:44
Dejmon// Jag tror jag läste någonstans före jul där Sjögren sa att han alltid var välkommen tillbaka om han skulle ändra sig. Fast frågan är väl om det ff gäller?
Att köpa Haginge och sätta han på bänken känns väl inte direkt klokt.

Känns ju som ett enormt resursslöseri att inte han får spela någonstans. Å andra sidan så kanske han accepterar allt sämre villkor för den klubb som har is i magen.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 19:33
Det skulle vara kul om NA eller SvartVitt kunde göra en ordentlig intervju med Anttonen och höra med honom hur hans tankar/planer/önskemål egentligen ser ut.. Det lär ju finnas ett stort allmänintresse kring detta, hos oss ÖSK'are iallafall..

Vet någon var/om han tränar nu när han är klubblös?

Ju längre tid det går ju svårare lär det ju bli med en ev. anslutning till ÖSK igen. Vore ju väldigt tråkigt för alla parter om han skulle hamna i någon klubb där det inte alls känns bra för honom, bara för sakens skull..
2011-01-29 19:33
Muuten olen sitä mieltä, että Rooman Karthago on tuhottava!
2011-01-29 19:27
"oj den här köttbiten var ju väldigt akhbar" Hahahha...:) .Annars är väl engelskan kraftigt intryck på många platser, även i forum. Såg en blogg en tjej skriver i NA och det var engelska uttryck i varje mening i stort. Svenska språket hålller på bli väldigt anglofierat.

Håller med dig i princip men tycker du överreagerar. Willy skrev det lite skämtsamt som jag uppfattar det och i positivt syfte gentemot Andreas och använder väl knappast arabiska uttryck lite här & där i övrigt.
Örebro Grixx
2011-01-29 19:25
Jag ska omedelbums sluta med forza svartvitt;-)
2011-01-29 19:15
Aspen// Det kan uppstå en konstig situation om Anttonen inte får kontrakt. ÖSK är förmodligen i långt gångna förhandlingar med Haginge som dessutom är väl en 6 år yngre spelare? Ska man då försöka få tillbaka Patrik? Förvisso tror jag han skulle klara den offensiva högerkanten minst lika bra, om inte bättre, än Mackan.

Är lite förvånad över att IFK Peking inte plockar honom. De behöver ju rutin. Bosman och allt.
2011-01-29 19:11
Är det Wirtanen som blir så bortgjord vid Norrmänens 4-2 mål? Vilken ÖSK:are är det som slår den vansinniga bakåtpassingen vid deras första? Kan inte se. Snyggt mål av Haddad f.ö
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 19:01
Pintorp
Nej det var ju egentligen menat som ett påpekande om att jag tycker det vore bättre att använda sig av ord som alla förstår i framtiden snarare än att skapa en diskussion kring det hela. Men samtidigt är ju risken stor att man får motargument när man påpekar något som kan ses som osaklig kritik och så är diskussionen igång..

Vad jag har för problem med det hela har jag ju förklarat rätt tydligt redan.

Om jag finner det opassande med vissa ordval är det inte bättre att jag påpekar det direkt då? Verkar konstigt att påpekandet skulle vara mer befogat om andra skulle börja ta efter..

Om någon person står och skriker könsord i tid och otid nere på arenan skulle jag finna det lämpligare att ta upp saken med denna INNAN andra börjar ta efter..

Skulle du tycka det var okej att jag skrev "var hälsad seger" på tyska här på forumet efter varje framgång vi har (orden har ju samma betydelse på både svenska och tyska)?

Frågan kanske kan tyckas lite konstig för dig men med tanke på att vår klubb har fans som skulle kunna beskrivas som extrema åt både det högra och vänstra hållet finner jag den ändå hyfsat relevant i sammanhanget..
Örebro Aspen (Berra i ÖSK)
2011-01-29 18:53
Se länken om Anttonen. Efter dagens match är det dax för Sjögren att lyfta luren och ringa.
Örebro Aspen (Berra i ÖSK)
2011-01-29 18:48
Tycker Bedoya ska koncententrera sig på denna säsong i ÖSK. INTE var han ska spela näste säsong.
I dagens match var han inte tillräckligt fokuserad.
Örebro Pintorp
2011-01-29 18:41
Grohl: Fast om jag inte minns fel skrev väl Holm att han endast skulle tatuera "A.H." i det fall Haddad gör fem mål, något han isåfall givetvis kommer hävda stå för något annat och anse sig enormt fyndig.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 18:40
Pintorp
Tja. Ibland blir det inte som man tänkt sig... Men jag är ju medveten om att har man åsikter om saker och ting så finns det alltid folk av annan åsikt och folk som önskar förtydligande eller en förklaring så det känns ändå helt okej..

Du är välkommen att säga vad du tycker om det hela också! ;)
Örebro Grohl
2011-01-29 18:35
Haddads mål lovar verkligen gott! Klassavslut mot riktigt bra motstånd också. tror herr Tobias Holm på rekat och klart kan få se fram emot en A.Haddad-tatuering redan innan sommaruppehållet. (Han sågade Haddad och lovade att han skulle gadda in hans namn på kroppen om det blev fler än fem mål i årets allsvenska.)
Örebro Pintorp
2011-01-29 18:35
Dejmon: Du misslyckades ganska fatalt med ditt mål om att inte starta en onödig debatt.
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 18:33
Även Haddads mål finns Nu på NA!

Skadeh
Hoppas det blir så inom snar framtid då! Vore fantastiskt om någon kunde axla Kihlens roll så fort som möjligt så det blir en bra övergång medan Kihlen är kvar som reserv i truppen!
Örebro Skadeh
2011-01-29 18:31
Jag vågar också påstå att vi behöver en högerback av bra mått eller att Antonnen kommer "hem"...av det jag såg av Wirtanen och Per.J på högerbacksplatsen idag.
Örebro Skadeh
2011-01-29 18:27
Får E.Berger fler matcher från start och förtroendet som är så viktigt kan han nå långt trots sin längd...Ja han kan med stor "risk" ta Kihlbergs plats utifrån det jag såg!
Örebro DaSa
2011-01-29 18:15
Kul också att det lossnade för Haddad, han kan nog bli vår målskytt som kan stänka in över 10 måk/säsong.
Örebro DaSa
2011-01-29 18:13
Nice att man lyckades pricka startelvan, kanske inte var så svårt heller. Var väl egentligen bara vänsteryttern som lite osäker.

Om man skall tolka dagens elva samt byten så känns det som att Yasin är förstavalet på vänsterytterpoistionen just nu och att Berger är den som ligger närmast att peta ngn av mittfältarna (läs Kihlen). Vore kul om Yasin och Ibra/Simon kan hålla en sån pass hög nivå under försäsongen att vi inte behöver värva en ytter till. Kan man inte låta dem få en halvlek var i allsvenskan så kan de kompensera eventuella taktiska brister med ngr extra löpningar?! Kanske bara fungerar i teorin?!:)

Örebro Skadeh
2011-01-29 18:04
Staaf ska spela som center och springa och jaga för det gjorde han väldigt bra mot slutet! Han ska absolut inte spela vänsterytter...

Ibrahim å andra sidan kom förbi varje gång och var allmänt livsfarlig för deras backlinje men slog bort lite väl många passar och var lite "ringrostig" i det övriga spelet.
Men 1 mot 1 behärskar han. Jäklar vad snabb han är också! Han håller defenitivt internationella mått på många bitar men behöver förbättra passningsspelet så att det blir mer säkert och rörelsemönstren behöver finslipas. Ge det lite tid så blir det bra!
Assyriska Assyriska BK Göteborg
2011-01-29 18:00
Haddad är kristen och hans modersmål är assyriska inget annat, förövrigt så kommer Haddad passa in grymt bra i den centrala rollen som target han är kung i boxen, skönt att han fick måla idag det kommer mer ;)
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 17:56
Bra inlägg av Sammy och bra avslut av Wikström.. Hoppas resten av målen kommer upp snart!

Synd på en förlust men det är ju fortfarande lång tid kvar att lira ihop kommande säsongs lag. Kul att Haddad fick måla också!

Ni som kollade, vad tycker ni om de nyas prestation i övrigt?
Örebro Skadeh
2011-01-29 17:55
Jag tycker Berger gjorde det bra det bra när han kom in. Höll bollen efter marken alla gånger och hade ett bra passningsspel förutom på några passar.
Tyckte han skötte sig bra defensivt när han tog bollen av motståndarna flertalet gånger. Men några gånger trasslade han till det men rädde upp misstaget igen.
Tyckte faktiskt han spelade med mer frenesi än Kihlberg och det gav laget en boost även om spelarna var trötta i benen.

Kihlberg å andra sidan tycker jag spelar för mycket på rutin och är allmänt stabbig, ingen fart utan långbollar och ibland halvtaskig passningar som studdsar.

Tycker fatktiskt att fördelarna och nackdelarna talar för Berger framför Kihlberg som startman.
Örebro Grixx
2011-01-29 17:50
Dejmon// Är du inte lite petig?
Örebro Dejmon (AVGÅ N*!)
2011-01-29 17:47
0-1 målet utlagt på "inspark"!
Annons: