/fotboll/osk/forum/4082.aspx/fotboll/osk/forum/4082.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Karlssson
2011-03-19 15:46
"När Alex Miller tog över AIK klagade han direkt över deras dåliga fysik. Han jämförde bland annat med Liverpoolspelarnas fysik(Där han för övrigt har varit tränare) och sa att skillnaden var väldigt stor."

Det är väl en källa? Miller har nog tillräcklig erfarenhet för att kunna göra den bedömningen.

"Ja, jag vill ha en källa av dig om du påstår att spelarna i ligorna utanför norden är bättre fysiskt tränade än de nordiska"

Jag har aldrig påstått att alla ligor utanför norden är bättre fysiskt tränade. Det jag skrev var att spelarna i de Europeiska topp-ligorna är bättre fysiskt tränade. Framför allt har jag jämfört PL mot Allsvenskan.

Återigen, kan du svara på min fråga;
Förklara begreppet grundträning för mig? Vad menar Du med det?

Fysik är för mig främst styrka, kondition och snabbhet. Hur många i Allsvenskan kan jämföra sig med t ex Torres, Ronaldos, Villas, Messis, Youngs eller Maloudas snabbhet? Hur många kan jämföra sig med t ex Richards, Drogbas, Carrolls, Terrys, Anelkas eller Sambas styrka?
Örebro zxcv
2011-03-19 15:44
Jag tror det snarare handlar mer om anpassning snarare än skillnad i grundfysik.
Visst går det lite snabbare i PL och får ÖSK(exempelvis) möta dessa lag många gånger så kommer man anpassa sig.

Jag är tämligen säker på att en genomsnittlig PL-spelare inte lyfter fler vikter, springer längre på träningar eller klarar beep-testet mycket lättare.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 15:06
Karlssson // Nu kände jag inte till att Wigan var PL sämsta lag. Etttag sedan jag kollade tabellen. Iofs kan ett jumbolag vara fysiskt vältränat och inte träna sämre än vad anrda lag gör när det kommer till den fysiska biten.

Ja, jag vill ha en källa av dig om du påstår att spelarna i ligorna utanför norden är bättre fysiskt tränade än de nordiska. Annars har jag svårt att se att hur du annars kan kan komma med ett sådant påstående på ett publikt forum. Sitter du och räknar Ronaldos magrutor och utifrån det drar generella slutsatser som du sedan publicerar? Jag påstod förvisso motsatsen eller iaf att de inte är sämre tränade. Men på något sätt känns det som om bevisbördan ligger hos dig och inte hos mig.
Örebro Karlssson
2011-03-19 14:30
Maski Hallonen//

Så nu kräver du studier av mig för att övertygas. Jag har inga studier på lager om detta, sorry. Men för mig är det ganska uppenbart att genomsnittet i de Europeiska ligorna(PL framför allt) är bättre än Allsvenskans. Tempo hör ihop en del med fysik. Och tempot i de Europeiska topp-ligorna är högre. Ett lag som Wigan håller ett högre tempo än vad Allsvenskan sämsta lag gör. Troligen även högre än de bästa. Lite lustigt att du jämför PLs just nu sämsta lag med Allsvenskans tredje bästa. Det kanske talar för sig självt att du gör just den jämförelsen. Den rätta borde väl i så fall vara att jämföra ÖSKs fysik med Man Citys. Då tror jag att svaret är ganska lätt.

När Alex Miller tog över AIK klagade han direkt över deras dåliga fysik. Han jämförde bland annat med Liverpoolspelarnas fysik(Där han för övrigt har varit tränare) och sa att skillnaden var väldigt stor. Var det bara nonsens?

En motfråga; Ge mig studier på att Allsvenskan har lika bra, eller bättre fysik? Löjlig fråga, jag vet.

Kan du förklara begreppet grundträning för mig? Vad menar Du med det?
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 13:27
Karlssson // "Varför har då spelarna i de Europeiska ligorna generellt en bättre fysik? " Ge mig en länk till de studierna? Är Wigans trupp bättre grundtränade än ÖSK:s? Ge mig studier på det så ska jag ge mig. Strunta i magrutor, Zlatan och Ronaldo. Titta på genomsnittet.

Sen som jag skrev tidigare ger tuffa matcher i sig själv träning. Skulle ÖSK ständigt behöva slita i matcher mot Man U, Barca, Chelsea, Inter osv så skulle de självklart få slita som galärslavar som i långa loppet skulle ge en bättre fysik och tempo. Det gäller de internationella topplagen. Men att de skulle vara bättre grundtränade i övriga lag tror jag är nonsens. Och jag är fullt övertygad om att en genomsnittsspelare i ett mittlag i Italien eller England inte har signifikant bättre fysiska värden än en allsvensk spelare.
Örebro Krontorps
2011-03-19 13:00
Är det bara jag som inte är avundsjuk på Guldfågeln Arena?
Ser ju ut som en medelstor, helt anonym hockeyhall på insidan (och utsidan).
Behrn Arena har 100 gånger mer karaktär och charm.

Finns förresten nån bild på hur dom löst belysningsfrågan, verkar enbart vara lampor på läktartaken där.
Örebro rirobban
2011-03-19 12:52
25:e mars kommer sportbaldets fotbollsbibel ut. Förra året delade jag ut dem:) I år blir det nog inte så, jobbar nämligen inte den 25:e, utan den 26:e :)
Örebro Karlssson
2011-03-19 12:34
Maski Hallonen//

Att Zlatans grundfysik är uppbyggd i Sverige stämmer, men det var först när han kom till Juventus som hans fysik utvecklades till något otroligt. Men vad berodde det på, hans grundträning i MFF eller träningen i Juventus? Ställ dig frågan; Om Zlatan hade spelat i Allsvenskan hela sitt liv hade han då haft en lika bra fysik, eller till och med bättre som du påstår att Allsvenska spelare borde ha?

Sen håller jag med dig om att vissa får en bra fysik nästan gratis. Det beror ju på, precis som du säger, genetiska anledningar. Zlatan kanske är ett sådant fall, vad vet jag.

”Få ligor i Europa, eller ja i världen lägger ned så mycket tid på försäsongen som länderna i Norden. Några veckor i bergen före serien startar brukar vara det vanliga i t ex den Italienska ligan. Det säger sig själv att det inte kan jämföras med 4 månaders löpträning i Karslund.”

Jag ställer mig återigen frågan; Varför har då spelarna i de Europeiska ligorna generellt en bättre fysik? Då måste det väl bero på kvalitén av träningen. Det känns ju ganska troligt att topp-ligorna ute i Europa har bättre kvalité på sin träning. Mycket av detta beror nog på att de generellt har bättre tränare som höjer kvalitén på vad de gör. I Sverige har vi inte lika bra kunskap om hur man bör träna. Det kan vara en anledning till att Allsvenskan har sämre fysik.

Du tar upp ett exempel då Sveriges fysik höll på att knäcka Brassarna. Det var 1994. Det har hänt en del sen dess. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg, så hade Sverige en bra fysik internationellt sett. Men det var länge sen. Idag är det inte så. Vi är efter vad det gäller fysik. Tråkigt, men sant.

Spel på hög nivå i till exempel PL kräver en viss fysik. Men är det så att PL formar spelarnas fysik, eller är det bara de med tillräckligt bra fysik som når ända till PL?
Örebro ÖSK KRILLE (Go for gold)
2011-03-19 12:20
Jag tippar på att Malmö vinner med 2-1. Kul och se vem som lyckas tippa rätt :).
Örebro rirobban
2011-03-19 12:14
Malmö vinner supercupfinalen med 3-1
2011-03-19 12:12
Vad tror ni om supercupfinalen? Jag tror Malmö går segrande ur den bataljen. Sedan ska det bli intressant och se var lagena står spelmässigt.
2011-03-19 12:06
ÖSK möter antagonisten Elfsborg på söndag.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 12:03
fel länk
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 12:03
.
2011-03-19 12:00
Jag avundsjuk på Kalmars nya arena. Men inte på namnet dock.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 11:57
Kalmar!!!
2011-03-19 11:40
Brus-Nilsson//

Ja den gamla godingen var bra :).

Efter att ha hört alla mina förslag på en annan inmarschlåt än den de valde i Kalmar, så tycker jag nog att Christers - The Kyckling sång slår det mesta. Men det skulle ju vara en syn att få se 12.000 pers göra fågeldansen på Guldfågeln Arena när spelarna marscherar in på planen :).
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 11:15
DaSa // Jo fast det känns fel att jämföra som Ronaldo och Zlatan (som dessutom är grundtränad i Sverige) när man ska jämföra den generella fysiska statusen mellan utländska ligor och AS (och bedömer hans kondition och styrka på antalet magrutor som syns). Att välja världsspelare som jämförelse även om du nämner att det handlar om toppspelare. Men skulle Ronaldo orka springa mer än Sidleds-Danne, Håkan Mild, Ander Svensson, Stefan Swartch (stavning?), Klas Ingesson osv? Och de spelarna hade en oerhörd löpstyrka redan när de lämnade Sverige

Ta en genomsnittsspelare i Wigan istället och jämför fysiken så får vi en mer rättvis jämförelse när det gäller styrka och kondition. Och jag lovar er att inte AS spelarna ligger i lä. Tvärt om. Särskilt Söndagmornar ;)
Örebro widemarsh
2011-03-19 10:36
Vet inte om den här länkats tidigare. Osynliga handen skriver om ÖSK.

"Örebro har gjort en imponerande resa under de senaste åren och tänk om fler klubbar kunde nå en liknande tillväxt. Den allsvenska produkten skulle relativt snabbt blomma ut vilket skulle skapa större resurser att behålla talang kvar i ligan under en längre period. "
Örebro Brus-Nilsson (signa Wanderson)
2011-03-19 10:16
Den här passar väl Henrik Rydström? :-D
Örebro DaSa
2011-03-19 09:31
Intressant diskussion om spelarnas fysik. Jag håller med Karlsson om att toppspelare oftare har bättre fysik. Är ju bara kolla deras överkroppar när de byter tröjor efter en CL-match. Tror inte att det är en slump att Ronaldo (Chrstiano) och Zlatan är två världsspelare med deras kroppar, självklart har de talang också men att ta det sista steget krävs nog en grym fysik. Kanske därför Ronaldo2 och Ronaldinho är en skugga av sitt forna jag för tillfället, de har tjockat till sig och blir ngr hundradelar långsammare.

Men fysik är ju ngt som man kan träna upp, svenska heltidsanställda spelare har ju lika många timmar i veckan som stjärnorna i Barcelona att lägga på styrketräning. Men problemet är ju att det tar ett tag att träna upp sig.

Var ju ett inslag om Yasin på na.se för att tag sedan, han verkar ju förstått vikten av att vara vältränad.
Örebro Svartvitt forever
2011-03-19 07:47
Maski Hallonen 02:07:
"...semifinalen mellan Brasilien och Sverige 1994 där trots Brassarnas tekniska överlägsenhet ändå höll i slutändan på att springa in i väggen. Och det var inte Sveriges ork som vacklade i mitten på andra trots att svenskarna fick springa betydligt mera...Hade inte vi drabbats av en utvisning i den matchen tror jag än i dag Sverige hade spelat final 1994."

Jag är med dig där. Hade inte Sverige drabbats av den felaktiga men förutsägbara utvisningen hade nog matchen gått till straffar, och då hade Sverige förmodligen vunnit. Sen tror jag man hade slagit Italien i finalen också av bara farten, de imponerade knappast.

Det var nog så nära Sverige någonsin kommer ett guld i VM.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 04:03
Kalmar!!!
2011-03-19 03:01
All heder till kalmar. Arenan är riktigt fin :).
Örebro MrCrowly
2011-03-19 02:55
Men måste fråga, Millencolin 'ÖSK-låt e la den officiella?
Örebro MrCrowly
2011-03-19 02:53
HAHAHA Krille... :p
Örebro Maski Hallonen
2011-03-19 02:49
Ja, Kalmar
2011-03-19 02:42
Glömde länken :).
2011-03-19 02:41
MrCrowly//

Fan om inte den här vore den bästa inmarschlåt för Kalmar? Förlåt men jag kunde inte låta bli :).
Örebro MrCrowly
2011-03-19 02:33
Ja Krille :D

Men tycker fotbollen ska ta efter hockeyn och sela lite nidvisor mot motståndarlaget...
eller har UEFA stoppat det...?
Annons: