/fotboll/osk/forum/4077.aspx/fotboll/osk/forum/4077.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2011-03-22 15:02
rirobban //

Gissningsvis på landslagsuppdrag.
Örebro rirobban
2011-03-22 14:57
ÖSK KRILLE//

Vart har du Astvald?
Örebro ÖSK KRILLE (Go for gold)
2011-03-22 14:53
Jag kan inte öppna mina PM och inte ändra mina inlägg heller.
2011-03-22 14:52
Kan man hoppas på den här start 11:an i morgon?

----------------------Alvbåge---------------------

Anttonen---Haginge----Wikström----Wowoah

---------------------Kihlberg----------------------
-------------Bedoya---------Gerzic-------------

Rama-------------Haddad------------Lushtaku

Bänk:
Nurme
P.Johansson
Nordback
Berger
E.Nilsson
Yasin
Atashkadeh

Jag hoppas på att de som var skadade mot Elfsborg ska vara tillbaka nu.
Örebro TommyS
2011-03-22 14:34
Någon som har koll på sjukstugan inför morgondagen? Samuel, Hagge och PerJ är säkert sugna på att spela mot Djurgården. Kan de?
IFK Göteborg IFK No1
2011-03-22 14:06
Har ni samma problem också? att det ej går redigera inläggen och öppna sin inkorg.
Örebro TommyS
2011-03-22 14:02
Rirobban, bra tips. Mycket likt mitt, även om jag sitter på det i några dagar till. Jag skiftar dock din position 1 och 2, inte bara med hjärtat.
Örebro rirobban
2011-03-22 12:57
De två mest underhållande lagen fick inte plats i det inlägget tydligen. Så här kommer dem :)

2. Örebro SK
Kommentar: Har tagit steg för steg sedan Sixten Boström tog över tränaransvaret inför säsongen 2008. När det då pratades om att ÖSK skulle spela 4-3-3 och med snabbt passningsspel efter marken så höll en del på att tappa öronen. Idag anser många att Örebro spelar en av allsvenskans mest underhållande fotboll, och det håller jag absolut med om. Inför denna säsong har man haft stor spelaromsättning, men inte så viktiga spelare har försvunnit. Desto intressantare är de nya spelarna som redan visat den kvalitén som gör att jag vågar sätta ÖSK på en rekordplacering (för mig) och att det ändå känns realistiskt. Valdet Rama och Andreas Haddad är två spelare som är den avgörande faktorn till att jag tippar ”mitt” ÖSK så pass högt upp. En annan faktor är att klubben blivit bättre för varje år med Sixten som tränare, varför bryta det nu?

1. Malmö FF
Kommentar: Min tanke var först att Malmö och Örebro skulle ha omvända placeringar mot vad det blir nu. Kanske är det för att jag inte vågar tippa ÖSK allra högst upp, eller så är det för att Malmö har fått behållit i stort sätt hela sitt guldlag. Men saker som talar emot Skåneklubben är många. Att man går ut i CL-Kval, att en klubb (numera) sällan försvarar en allsvensk titel och att tränare Roland Nilsson kan vara på väg till FCK. Men Djurgården klarade av att försvara en allsvensk titel (som enda lag på 2000-talet) 02 och 03. Kan det bero på att man fick behålla stora delar av laget? Kan det vara Malmös lycka denna säsong? När Malmö spelar som bäst så finns det inget lag i Sverige som tar dem. Jag tror Malmö försvarar den allsvenska titeln, men lätt blir det inte!
Örebro rirobban
2011-03-22 12:55
Jag ändrade mig lite trots allt. Här följer mitt allsvenska tips som jag satt hela natten med och gnuggade. Ska sägas att det brukar vara tajt mellan placeringarna 11 till och med 5, så det är jättesvårt att sätta ett exakt tips. Men här följer mitt tips med start bakifrån och med en kommentar till varje placering.

16. GAIS
Kommentar: Hamnade i botten förra säsongen, strax före kvalande Gefle. I år beror mycket på om Wanderson kommer åter eller ej. Tycker anfallet ser mycket svagt ut på pappret, där en något överviktig Santos sticker ut mest. Målvakt och försvar är helt okej, men det räcker inte enligt mig.

15. Gefle IF
Kommentar: Ytterst nära att falla ur redan i fjol, och har tappat betydligt mer än man fått in. Som ÖSK:are vet jag att Urban Hammars taktiska geni betyder mycket i en klubb som Gefle. Tror Norrlandsfönstret stängs efter kommande säsong, vilket är synd då Gefle är en klubb som står upp för att de spelar taktiskt och försvarsinriktat, plus att det är en klubb som klarat sig med små medel.

14. IFK Norrköping
Kommentar: Att kryssa sig igenom allsvenskan ger för lite poäng. Att då anställa ”Kryss-Janne” som tränare kanske inte är logiskt. Jag kan annars tycka att klubben gjort en intressant satsning med några ”tunga” spelarförvärv. Bättre rustade än senast? Det är frågan, för om jag minns rätt så sades det redan förra gången (inför säsongen) att laget skulle utmana i toppen och hade mycket kvalité. Återstår att se om denna trupp räcker till, men tror de vinner ett eventuellt kval.

13. Halmstad BK
Kommentar: Efter att ha varit ett stabilt mittenlag har laget nu under två säsonger svajat rejält. Intressant och svårbedömd satsning med spanjorerna. HBK var ett av två lag som jag lyckades pricka in exakt i mitt tips förra året. Tror laget kommer hålla ungefär samma nivå som då. Ska Pep motbevisa?

12. Syrianska FC
Kommentar: Kul med nytt lag i allsvenskan. Man skulle kunna säga något i stil med att laget saknar allsvenska säsonger och därmed rutin för spel i allsvenskan. Om man byter ut ordet ”laget” till ”klubben” så stämmer det. Laget och spelarna (bland annat de man värvat inför säsongen) saknar verkligen inte rutin. Mängder av allsvenska matcher och poängspelare som Touma har man i truppen. Även om man ser något svaga ut bakåt så bör spelarna klara av en sådan här placering, men frågan är om organisationen är för liten för den allsvenska kostymen? Jag väljer att tro att man klarar detta!

11. Trelleborgs FF
Kommentar: Usla under våren i fjol, men en otrolig upphämtning och ett topplag (poänginnehav-mässigt) under hösten. Tappar poängspelaren Andreas Drugge (7+5) till IFK Göteborg. Mycket tungt tapp. Prahl är alltid en intelligent och smart tränare och hittar alltid nya sätt att ersätta en tongivande spelare. Har förutsättningarna att placera sig högre än elva, men samtidigt så kommer det att bli ett getingbo från plats 11 till och med plats 5 eller 6. Tajt med små poängavstånd mellan varandra.

10. AIK
Kommentar: Bangurabröderna blir farliga och kan uträtta mycket på egen hand. Men AIK har inte gjort några jättestora förstärkningar mot i fjol och då var de ganska långt ifrån toppen. Kanske får man lite mer lugn och ro på tränarsidan nu när Andreas Alm är huvudtränare. Bill säger att AIK å andra sidan ofta placerar sig högt i allsvenskan (topp-5 väldigt ofta) på 2000-talet, och att fjolåret bara var en tillfällighet. Bull kontrar med att truppen ser likvärdig ut mot i fjol, och att man har en väldigt tuff öppning med bland annat ett derby.

9. Mjällby AIF
Kommentar: Mycket fin säsong i fjol som överraskade mig. Har fått behålla stora delar av truppen och dessutom kryddat med ett par intressanta nyförvärv. Men man har tappat succébacken Robledo, och dessutom är ”överraskningsmomentet” borta till denna säsong. En avgörande faktor är hur länge El Kabir stannar.

8. BK Häcken
Kommentar: Tappat Friberg och Paulinho. Men relativt kända namn som Anklev och Williams är goda nyförvärv. Har tydlig spelidé och spelar riktigt bra i perioder när det stämmer. Kan slå i princip vilket lag som helst, men också åka på stryk av vilka som helst. Har skicklig tränare. Tror i dagsläget att laget tangerar fjolårets resultat.

7. Djurgårdens IF
Kommentar: Tappade sin genomgående bästa spelare från i fjol. Touma kunde avgöra matcher med fasta situationer och vara den spelförande långa sekvenser i en match. Gäller att Sjölund får vara hel, och att Riddez är lika bra som han var i Örebrotröjan! Känns som klubben börjat leta sig uppåt (sakta med säkert) sedan kvalet för ett par år sedan. Känns inte direkt starkare än i fjol, men lugnet börjar ta sig och klubben verkar veta vad de satsar på numera (med rimliga topp-6-målsättningar bland annat).

6. Kalmar FF
Kommentar: Fick en dålig start i fjol. Har på pappret ett starkt lag som mycket väl kan vara med och kriga i toppen med en bra start. Är alltid tuffa att möta, och när de anfaller som bäst så är de ”tunga”. Kan få en otrolig press på motståndarna, och med magi från någon av brassarna så kan matcher avgöras vilken sekund som helst. Fått in riktigt bra frisparkskytt också. Nanne kommer att få laget i fin form på den nya arenan, och effekten av ny arena och mera publik kommer att synas i tabellen.

5. IFK Göteborg
Kommentar: Brukar efter ett såkallat ”mellanår” vara tillbaka i toppen några säsonger. Nu ser jag ett IFK med bra styrka i startelvan. Men när/om Hysén går sönder så kommer poäng att tappas (som vanligt). Kanske kan Drugges intåg i laget minska effekten av Hyséns eventuella frånvaro? Påtal om Drugge så blir han, tillsammans med Hysén, ett grymt farligt par i årets allsvenska. Frågan är vilken press Jonas Olsson får ifall resultaten går emot Göteborg i inledningen?

4. Helsingborgs IF
Kommentar: Tappar Ekstrand och Lantz. Visserligen tunga avbräck, men Ekstrand har man ersatt vettigt med Peter Larsson, visserligen bara lån, men ändå ett bra sådant. I mina ögon så var inte Helsingborg laget som spelade ut motståndarna förra säsongen, utan laget som plockade uddamålssegrar och vände underlägen i slutet av matcherna. Stark lagmoral må jag säga, men frågan är om man kan finna samma moral (flyt) ytterligare en säsong? Man ledde (återigen) serien i sommaruppehållet, trots det envisades jag då med att Malmö tar det. Helsingborg har inte förmågan att knyta ihop säcken. Tror de slåss däruppe i år med, men ej något guld.

3. IF Elfsborg
Kommentar: David Elm och Lasse Nilsson i all ära, men det bästa nyförvärvet heter Andreas Augustsson. Försvararen med de vassa armbågarna är tillbaka för att göra allsvenskan osäker. Men med honom i laget blir Boråsarna bättre defensivt. Jag tycker att Elfsborgs trupp ser likvärdig/sämre ut än förra året. Kanske inte inför fjolårets säsong, men definitivt med facit i hand. Tror inte någon av anfallarna i dagens Elfsborg lever upp till Avdic. Att Boråslaget ändå tillför toppen är det ingen tvekan om!

2. Örebro SK
Kommentar: Har tagit steg för ste
Örebro ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-03-22 10:51
Det funkar inte att öppna pm för mig längre, är det fler som har problem med det eller vet vad man kan göra åt det?
2011-03-22 09:48
Släpptes inte biljetterna till hemmapremiären igår? Någon som vet hur försäljningen går på dessa biljetter?
2011-03-22 09:28
"Malmö FF våndas. Men konkurrenterna gnuggar händerna. Örebros Sixten Boström var en av dem som inte direkt såg ut att lida av Malmö FF:s tränarturbulens."
Örebro Salt&Peppar
2011-03-22 09:11
Jag tror faktiskt att Djurgårn som bli den outsidern till att skrälla till i övre skiktet. Dem presterade riktigt bra mot ett starkt Ösk förra året och de verkar ha styrt upp spelet allt bättre. Djurgårn blir farliga!

(men inte mot oss såklart)
2011-03-22 08:37
MMS//

Det kanske blir Boris Lumbana. Annars tror Jag att det blir Nordback som blir vikarierande mittback. Om inte Haginge är tillbaka alltså.
Örebro Lascaux
2011-03-22 08:35
Njuter när jag på t-banan på väg till jobbet ser en stor reklamposter för Aftonbladets allsvenska fotbollsbilaga kan läsa en stor rubrik - Örebro SK - rustar för SM-guld! Här i Sthlm. :-)
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-03-22 08:29
Vad sägs om Hagge?
2011-03-22 08:29
Uddling om allsvenska upptaktsträffen och om att Gerzic slipper åtal.
Örebro MMS
2011-03-22 07:11
Ser ut att bli fint fotbollsväder under morgondagens match mot djurgården, tyvärr är jag upptagen så man får hoppas att matchen streamas så att den går att se i efterhand.

Vem tror ni kommmer att ersätta Almebäcki starelvan förresten?
Örebro rirobban
2011-03-22 01:00
go_osk//
Ekstrand är självklart ett tungt tapp. Men Larsson kan nog fylla den luckan under lånetiden. Lantz kanske man har bra ersättare till inom truppen redan. Men såklart är det svårt att ersätta en sådan spelare fullt ut.
Örebro Krontorps
2011-03-22 00:41
Vet inte vad det är med Nanne men tippade han inte ÖSK som etta förra året också? Är han seriös eller försöker han bara vara ball?
Läste nånstans att han satt på läktarn under elfsborgsmatchen i söndags, han kanske blev impad.

Håller med föregående talare om Elfsborg annars , tror inte dom klarar att gå hela vägen i år heller.
Örebro go_osk
2011-03-22 00:34
rirobban//

Jag håller med dig om mycket. Undantaget är väl att jag inte ser Helsingborg som det största hotet. Saknaden av Marcus Lantz och Joel Ekstrand blir för stor.
Örebro rirobban
2011-03-21 23:38
Måste säga att det verkligen är kul att Sveriges bästa tränare (Nanne) tippar ÖSK 1:a! Han känns som en man man kan ta på allvar och lita på faktiskt. Samtidigt känns det som att han ser samma klubb/lag-uppbyggnad i ÖSK som han har skapat i Kalmar. Långsiktigt tänk med små (förbättrade) mål varje säsong. Håller fortfarande på och tänker hur jag ska tippa, men just nu är faktiskt ÖSK min favorit till guldet. Vill inte sätta onödig press på laget, men jag tänker såhär för tillfället:

Malmö - Vinner inte två år i rad, har ett CL-Kval och snart inga tränare(?).

Elfsborg - Tippas ofta i toppen (ja som den stora favoriten), kanske taktiskt av de andra att sätta press på en klubb som inte klarar av den. Ej imponerad av värvningarna Elm och Nilsson.

Helsingborg - Kanske egentligen det största hotet, men kändes som de hade flyt många matcher förra säsongen. Vann med uddamålet och gjorde mål sent i matcherna. Starkt att vända underlägen, men hamnar HeIF i samma flyt även denna säsong.

IFK Göteborg - Lär komma högre än förra säsongen, men något guld har de inte att göra med. För dålig bredd på truppen skulle jag vilja säga. Klasser sämre när Hysén inte kan medverka. Har dock inget Europaspel som stör i år, kanske kan smyga med trots allt?

Häcken - Liksom ÖSK ingen vinnarmentalitet. Tappade skicklige Paulinho. Brukar gå bra i inledningen av säsongen för att sedan tappa. För dåligt publikstöd!

OBS OBS OBS ----- Absolut ingen rangordning av lagen, mitt tips dröjer :)
Örebro MMS
2011-03-21 23:20
Mindre än 2 veckor kvar nu...
2011-03-21 22:46
Skulle vara kul om kubanerna kunde få med sig resten av publiken i rarmsorna/sångerna. I alla fall på västra stå. Så det blir mer tryck på Behrn Arena.

Det är ingen kritik mot kubanerna, de gör ett bra jobb. Men man kanske kan försök på något sätt att få med sig lite av resterande publiken.
Örebro widemarsh
2011-03-21 22:32
Saywee// Ja, man önskar ju att fler i publiken vill göra en insats för laget genom sitt verbala stöd. Tyvärr är det alldeles för många som går på matchen som konsumenter istället för som deltagare. Titta inte bara på matchen - var en del av den. En del av den 12:e spelaren :)
Örebro go_osk
2011-03-21 22:30
Saywee//

Jag håller med Wikström. Laget har börjat leverera på planen, dags att publiken gör detsamma på läktaren.

Inte långt kvar nu!
AIK Saywee
2011-03-21 22:13
Intressant länk Krille, 21;53

Nedanstående citerat, är något som jag hoppas att alla som vill stödja ÖSK, skulle kunna ta till sig ....

"- Det är klart att vi hellre vill ha en publik som fungerar som en extra spelare som kan vända ett underläge. Det skulle kunna vara nästa steg för Örebropubliken att sträva efter, tycker Wikström."

Support är lika med stöd, alltid och oavsett ....!
AIK Saywee
2011-03-21 22:04
Apropå de två inledande svartvita matcherna ...

´den oumbärlige, ja faktiskt, den känns bra att möta blåvitt i en bortapremiär i "nuläget", formmässigt :)

Dessutom, nykomlingar i all ära, och som du skriver, att de brukar sprattla i början, men när de möter ÖSK´s nykomlingskedja, kreativa mittfält, stabila backlinje och målvaktsvägg, så är det bara ett tecken på tipset som gäller :)
2011-03-21 21:53
"Bra att vi nämns däruppe"
Örebro 'den oumbärlige
2011-03-21 21:52
Saywee// ÖSK har med andra ord två riktigt svåra bortamatcher och två lite "enklare" hemma. Känns inte alltid lika bra att möta nykomlingar så här tidigt, de brukar ju ofta sprattla till i början för att sedan tappa.

IFK är däremot en svår bortamatch med tanke på historia och deras spelartrupp men dagsformen hos blåvitt är väldigt svag så det är nog bäst att möta dem nu än senare.
Annons: