/fotboll/osk/forum/4056.aspx/fotboll/osk/forum/4056.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Tvetov Nato
2011-03-24 10:21
Underbart inlägg Svartvitt forever!
Örebro ÖSK KRILLE (Go for gold)
2011-03-24 10:10
Ja tycker det är skön att både vissa lag i allsvenskan och så kallade "experter" inte verkar ha koll på våra nya spelare. Undrar om vi kan bli underskattade av IFK Göteborg, trots att vi kom trea förra säsongen?
Örebro Svartvitt forever
2011-03-24 10:08
Beträffande ÖSK:s guldchanser de närmaste åren så stämmer det säkert, vilket även VD Karlsson pekat på, att vi måste fördubbla vår omsättning för att etablera oss som topplag i Allsvenskan – det går inte i längden att konkurrera med lag med dubbla omsättningen.

Ändå tror jag på fullt allvar att detta kan bli ÖSK:s år, ett "window of opportunity" som kanske inte kommer igen på många år. Visst, MFF är favoriter och det får de gärna vara, men kanske kan MFF-spöket jagas bort i år?

Att ta tredjeplatsen med ett lag där bäste målskytt gör 5 mål är i sig imponerande på sätt och vis och kanske ett rekord. Men om Valdet Rama och Andreas Haddad får vara friska tror jag att minst en av dem gör 12-15 mål i år. Och detta kan vara skillnaden. Hos dem sitter det inte heller i huvudet att vi inte ”kan” vinna mot vissa lag.

Vad menar jag med "window of opportunity"? Jo, dels att ÖSK äntligen har blivit just ett fönster mot Europa. Man berättade vid årsstämman om hur många fler agenter och besökare från större ligor som besöker Behrn Arena nu än tidigare. Visst kunde man se ÖSK:s spelare även tidigare i bortamatcher i Malmö, Göteborg, Stockholm, men skillnaden är ju att vi helt enkelt visar upp vårt bästa spel på hemmaplan. Tänker bara på Elfsborg och Helsingborg hemma ifjol. Men anledningen till det ökade intresset är ju inte enbart placeringen utan att ÖSK de senaste åren fått namn om sig att spela fin och teknisk fotboll.

Tack vare det har ÖSK plötsligt blivit attraktivt för klasspelare på kontinenten som hamnat i skuggan eller frysboxen och behöver en omstart. Inget tvivel om att Ramat och Kushtrim ser Örebro som en mellanlandning för spel på kontinenten igen, men genom att lyckas i Örebro hjälper de både sig själva och klubben. Kanske har Sjögren också av den anledningen lyckats förhandla fram ekonomiskt fördelaktiga kontrakt? Dessa spelare hade säkerligen aldrig gått till ett ”tjonggäng”.

Jag har haft mina tvivel på den plan som presenterades för flera år sedan om att först etablera sig som stabilt mittenlag, sen topp tre 2012 och Allsvenskt guld 2015. Tvivel på så sätt att saker kan gå fort – vi ligger två år före planen – men också att om vi inte lyckas resultatmässigt och med spelarförsäljningar kan det bli oerhört svårt att hålla sig kvar på övre halvan i den täta Allsvenskan, och man kan lätt rasa.

Därför välkomnade jag Nordins "ultimatum" i vintras om att han ville se en guldsatsning för att tänka sig att förlänga. Jag tror att den blåslampan var precis vad klubben behövde. Av allt att döma insåg också Sjögren et al att en förlängning med Nordin är mer värd än något nyförvärv. Sedan dess har Haddad, Rama och Kushtrim förstärkt anfallsdelen, Haginge och "nyförvärvet" Antonnen förstäker försvarsdelen och mittfältet dryper redan av talang, liksom i målet.

Nordin verkar också nöjd med den satsningen, och massor av tummar hålls för att han också ska förlänga. Krasst räknat kanske Almebäck och Bedoya bara finns kvar i klubben till sommaren, men låt dem ge sitt bästa och önska dem sen lycka till, då klubben förhoppningsvis har fått göra sina första utlandsförsäljningar för rejäla pengar. Bara detta vore som att bryta en ljudvall och ytterligare lyfta fram Örebro som utlandsfönster.

Många säger att storlagen underpresterade ifjol. Jag kan hålla med om att Elfsborg underpresterade grovt i förhållande till sin trupp, men när det gäller lag som AIK och IFK Göteborg undrar jag om de egentligen är bättre än så här längre.

Mycket handlar om självbild. AIK och Göteborg är på något sätt i sin självbild fortfarande bäst i Sverige, oavsett hur det går. Men jag menar att ÖSK:s självbild har förändrats drastiskt bara på ett år. Tidigare år har man alltid fallit tillbaka när man närmat sig absoluta toppskiktet. Självbilden som mittengäng satt i huvudet. I slutet av vårsäsongen ifjol var första gången på många år som TV-experterna talade om ÖSK som ett topplag i Allsvenskan. Jag tror att första veckan på höstsäsongen med dubbelmötena mot Elfsborg på något sätt var avgörande för fortsättningen. När ÖSK tog upp underläge två gånger på bortaplan och sen krossade Elfsborg hemma passerade man en tröskel. Att sen förnedra serieledarna Helsingborg vara bara ett kvitto på det. Bara det att som spelare känna att man spelar i ett topplag måste göra att växer flera nummer.

Den stora frågan blir väl hur bra det går att ersätta Bedoya och Almebäck om de försvinner i sommar. Där kanske skillnaden mellan stora silver och det efterlängtade guldet ligger?

Det blev långt det här. Kontentan är att trots oerhört många osäkra faktorer beträffande de andra lagen tror jag att ÖSK kan utmana om guldet i år. Bara laget tror på sig själva och jagar bort den gamle närkingen som sitter på axeln och säger: ”Det går aldriii.”
Örebro MMS
2011-03-24 10:02
Clifford//

Det är sant som du skriver, journalister har inte någon superkoll på de, i deras tycke, mindre intressanta lagen i, vi som håller på Ösk borde veta hur det kan vara, för det var inte så otroligt länge sen vårat lag nämndes i samma mening som lag som Tff, åtvid, Bp mfl...

Edit: många kommatecken blev det...
Örebro #7
2011-03-24 09:59
Clifford/

Spelaromsättning brukar vara en nackdel för de flesta klubbarna. Men att få ihop ett väl fungerande lag på kort tid verkar vara Sixtens signum...Sedan tar det längre tid för vissa att anpassa sig i ett nytt spelsystem, självfallet. Men detta år har ÖSK värvat klokt då de tagit hit spelare som är som gjutna för en 4-3-3 uppställning. Att våra nya kosovoalbaner dessutom kommer från Tyskland där taktiskt kunnande är måste gör inte saken sämre..
Örebro #7
2011-03-24 09:56
Maski//

Efter att ha läst artikeln ett par gånger till så håller jag med dig. Som närking är det lätt att tolka allt negativt trots att undermeningen kan vara positiv ;).
Vi får helt enkelt hoppas på att våra oprövade kort visar sig vara lagom bra , att vi behåller åtminstone Nordin (helst Almebäck också) och att vi spelar minst lika bra som förra året =)
IFK Göteborg Clifford
2011-03-24 09:51
#7: Porokara har varit en profilstark spelare i ett lag som många journalister inte har superkoll på. Att hans förra säsong inte var något vidare glöms lätt bort. Så ser svensk fotbollsjournalistik ofta ut. Var glada att ni inte är Trelleborg eller Mjällby, som de flesta journalister inte vet ett dugg om.

Det man kan sätta frågetecken för är väl istället den totalt sett höga spelaromsättningen, samt det faktum att det inte finns särskilt mycket allsvensk rutin i anfallet.
Örebro Maski Hallonen
2011-03-24 09:48
#7 // Han sänker inte Örebro bara för att Porokara saknas även om han övervärderar den förlusten. Han sänker överhuvudtaget inte Örebro om man läser hela artikeln. Men han minskar lagets chans att vinna guld. Detta baserar han också dels på att det är stor risk att Almebäck och Bedoya försvinner men också att Nordin kan försvinna i sommar. Han baserar det också på att Haddad historiskt inte har lyckast i allsvenskan. Detta tillsammans med att han anser våra nya Tyska vänner vara oprövade kort från Tysklands lägre divisioner gör att han inte tror på ÖSK som sm vinnare 2011.

Han har förmodligen inte sett Kuchi spela (som har imponerat klart mer än Rama). Kuchi på vänsterkanten täcker mer än väl upp Rooni även om de är olika som spelare. Där har ÖSK gjort ett "Almebäck-klipp" anser jag. Där gjorde Kalmar en lika stor miss som BP gjorde med Almebäck.

Malmö FF Chicko (Sikki Sakka)
2011-03-24 09:46
Inget ont om Youssef, men han tycker inte att resultatet speglar matchbilden, det tycker iofs. inte jag heller, det kunde blivit 8-0 också. Visst, dom spelade med ett b-betonat lag, men ÖSK lirade på halvfart innan 3 snabba mål kommer. Djurgården verkar dock ha "hittat" en bra tränare i Banda, verkar mycket sympatisk och vänlig.

#7 //
Vem? Porokara? Historia. (:D) Bottengäng i Belgien, så bra var han. Lundh verkar förövrigt inte ha mycket koll på Örebro och transförfönstret. Men visst är det irriterande att det tjatas om Porokara, som kanske var den SÄMSTA spelaren under hösten 2010. Vissa matcher såg det ut som att han inte ens försökte lira.. Lundh lever kvar i 08 då Porokara var otroligt bra, men det är historia.
Örebro #7
2011-03-24 09:45
Såg att frågan diskuterats flitigt redan...så går det när man är förbannat ivrig =)
Örebro #7
2011-03-24 09:43
Kan någon vänlig själ hjälpa mig och svara på denna enkla fråga;
Varför envisas alla experter med att sänka Örebro pga förlusten av en spelare (Porokara)?
Olof Lundh: " Relativt stor omsättning i truppen och där framför allt Roni Porokara kommer att vara saknad."
Är det bara jag som inte saknar Porokara (baserat på prestationer förra säsongen).
Örebro TommyS
2011-03-24 09:41
Lundh är den typen av journalist som inte bryr sig alls om fakta utan håller sig till känsla. Och en virrpanna. Orlok ställer en väldigt intressant fråga om hur ÖSK agerar i den höga defensiva pressen med Haddad istället för Pålle, någon som känner sig manad att kommentera? Jag är lika nyfiken som Orlok.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-03-24 09:37
Gött att Dif var tvugna att lägga in vissa av sina chanser (i alla fall en) två ggr i klippet för att jämna ut det lite :)

Kul även att Kihlen följde med upp när Nordin stannar. Den typ av rörelsen kommer bli viktig när mycket av fokus går på Ale och Nordin från motståndare.
Örebro Gummianka
2011-03-24 09:34
Skönt att se lite bra matchbilder, första gången jag ser Haddad i aktion. Är spelarna nöjda med det nya underlaget förresten, någon som vet?
Assyriska AluniAssyr
2011-03-24 09:33
Åhfyfan vad man saknar Haddad :(( Ta väl hand om honom nu!!!

Ska bli kul o få följa era matcher :)
Örebro Tvetov Nato
2011-03-24 09:31
Jag antar att de sista 15 platserna fylls i bussarna, vilket betyder att det åker nästan 150 i buss. Tror det blir 250-300 på plats. Vi har rätt många Örebroare i göteborg, men tror också att många åker snett. 300 känns helt klart uppnåeligt.

11 dagar
10 timmar
25 minuter
40 sekunder.
2011-03-24 09:31
Boka in!

14:e Juli. UEFA Europa league kvalomgång 2. Första matchen.

21:a Juli. UEFA Europa league kvalomgång 2. Andra matchen.
2011-03-24 09:30
Kan inte editera mitt inlägg tyvärr, det buggar sig...
Vi hade många riktigt fina anfall som förtjänade i mål, men ta en titt på anfallet som leder till 2-0, så ska fotboll spelas! Sånt vill vi se i allsvenskan. Passningsspelet var otroligt bra, inte matchen igenom, men i sin helhet. Tyvärr slarvades det en del... Ta även en titt på hur många spelare som ofta var inne i boxen, det var ofta 2-3-4, jämfört med 1-1½ som det ofta har sett ut tidigare.

Lushtaku, vilken spelare! Vilken bra trupp vi har, galet bra startelva likaså.. Det känns oväntat bra inför i år, kanske blir det i år trots allt, guldet...
2011-03-24 09:25
Undrar om det kan bli runt 200 Örebroare på plats på Gamla Ullevi?
Örebro baskern
2011-03-24 09:24
Intresset är skyhögt för att åka med till Göteborg i premiären. I skrivande stund är 129 anmälda. Det finns endast 5 platser kvar i familjebussen och 10 platser kvar i pub-bussen.

Vi som åker med pub-bussen laddar upp på Gamle Port i Göteborg. Varmt välkomna alla svartvita supportrar!
2011-03-24 09:15
Woho, DIF tv har massor av bilder från matchen!
2011-03-24 09:14
Ja, vissa anfall var överjävligt bra, och som förtjänade att bli mål på!
AIK Saywee
2011-03-24 09:14
Detta med att polisen tänker ta betalt är väl lite lurigt.

Vem bestämmer hur många poliser som skall bevaka matchen
och skall de bevaka matchen eller publiken?

Alltför många poliser har ibland en tendens att trigga igång bråk?

Vem bestämmer vilka matcher som behöver bevakas?

Var går gränsen för att polisen skall kunna ta betalt för sitt jobb, innanför vändkorsen kanske, för utanför arenan vidtar väl det "icke fotbollsrelaterade samhället"?

Många frågor blir det.
Örebro Tvetov Nato
2011-03-24 09:05
Shit vilket fint förspel till haddads andra mål. Klack, one touch, inlägg, mål. Ahh! Sekvensen efter målet som nästan renderar i ett haddad-hattrick var underbart också. Nu längtar man lagom mycket till allsvenska starten.
2011-03-24 09:03
"Nu har polisen i Örebro bestämt sig. De kommer att ta betalt av ÖSK fotboll vid bevakning av vissa matcher. Men vilka matcher det blir är inte klart än, enligt polisens informationschef Torbjörn Carlson."

2011-03-24 08:43
Djurgården har mer matchbilder än NA. För oss som inte var på matchen igår.
2011-03-24 08:41
Djurgårdens tränare analyserar gårdagens match.
AIK Saywee
2011-03-24 08:21
Tänk om Degerfors kunde gå upp till Allsvenskan nästa år, sedan bantar vi bort 15 lag, dvs ettan ÖSK och nykomlingen Degerfors spelar en massa derby´n under säsongen 2012 och Degerfors tar stora silvret ;)

Många glada länsbor blir det då ...
AIK Saywee
2011-03-24 08:17
ÖSK-Karl och MrCrowly, tackar för speltipsen, Haddad och Rama !
Örebro Orlok
2011-03-24 08:13
Har inte kunnat se de två senaste matcherna när vi spelat med något som liknar en allsvensk startelva så jag har en fråga till er som sett dessa. Det verkar absolut vara så att vi i Haddad har fått en bättre målgörare än vi hade i Paulinho. Min fundering gäller hur skillnaden mellan dessa två herrar påverkar vår press när motståndaren har bollen under kontroll. En av Pålles främsta styrkor var ju löpningen på Henke-maner i det defensiva spelet, hur jobbar Haddad där? Har ÖSK justerat något i denna spelform för att anpassa efter materialet eller jobbar vi på samma sätt som förra året. En tanke är ju Haddad mer styr uppspelen åt ett håll och att Bedoya blir förste man att sätta pressen centralt. Alltså något senare än förra året men å andra sidan kanske mer effektivt då vi kan få med mer folk i omställningarna när vi vinner boll. Skulle vara intressant å höra om någon sett någon skillnad här med Haddad som nia istället för Pålle.
Annons: