/fotboll/osk/forum/399.aspx/fotboll/osk/forum/399.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-22 11:08
pemo, det är fotboll hela tiden, även när bollarna inte rullar.

Rulla in en boll och låt den rulla ...
Örebro pemo
2016-12-22 10:49
Jag skulle ju hålla mig borta från forumet till det var dags för fotboll igen, men läser ju i alla fall och reagerar lite på kontrakten.

Kan det vara så enkelt att ÖSK vill ha truppen tidigt och när spelare som inte sticker ut speciellt mycket vill avvakta kontrakt, tycker jag att ÖSK agerar helt rätt. Har svårt att tro att Dajje och Moberg har så många erbjudanden att ta ställning till. Gäller nog Broberg också.

Jag skulle inte ha något emot att ha dem kvar, men spelar de tufft i förhandlingarna, så måste de väl räkna med att behandlas lika.
Att ÖSK skall sitta med mössan i hand och snällt vänta på att spelarna ska ångra sig funkar inte.

RÅP har kanske en annan sits, men tror nog att han kritar på till slut. Har inga belägg för det utan bara en magkänsla.

Så, då får jag väl åter tillönska en god jul igen då.
Örebro Benny Böckling
2016-12-22 10:41
Spännande om vi får någon hint av Sköldmark ikväll

Ifjol var det ju om Rinne det hintades lite om.
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-22 10:21
Håller med I can resist ... i hans avslutning av dagens nattinlägg, att det ibland kan bli ett stänk av sifferleken.

Enda gången det är något så när tydligt (tycker jag), är innan de två halvlekarnas avspark och i viss mån även vid avspark efter mål.

Vad jag försöker förklara är, att om en back, eller t.o.m. i ovanliga fall, en målvakt får en målchans, så ...

... skit i sifferleken eller direktiven över en eventuell inramad arbetsplats.

Sätt bollen i mål, det är ju det som "räknas".

Våga ta egna beslut, helt enkelt, lås inte fast hjärnan och begränsa möjligheterna, men försvinn inte heller allt för långt bort från arbetsplatsen.
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-22 10:19
Kul att några "gamla" forumister vågar titta in och dessutom skriva, trots den petimetriska ordningsvaktens synpunkter på grammatik och i vissa fall även felstavningar.

Jag upprepar, även om upprepningar och tjat inte är välkomna ...

... (men de flesta upprepar sig, de blir därför så himla lättlästa, trots en massa roliga nicknamesbyten)

Skriv det ni tycker, låt inte debatterna gömmas eller glömmas.

Vi hjälps alla åt för att få en bättre klubb, det negativa kan kanske förbättras och det positiva skall vi bara glädjas åt och jobba vidare med.

Vi gillar ju ÖSK !
Örebro Vinter
2016-12-22 10:17
@ÖSK-Saywee:

Jag är en lugn person
med takt och ton
måttfull och balanserad
Jag är tyst och still
och det ska mycket till
innan jag blir exalterad
Men jag har en last
som håller mig fast
i ett järngrepp varje vinter
När året är slut
och snön ligger djup
och slädarnas medar slinter

Jag vill ha mer jul
Ge mig mer jul.
Örebro David Juhlin
2016-12-22 10:17
angående Toni Lukic:
Återigen lite mycket fokus på position och mindre på egenskaper. Kanske besitter Toni helt andra önskvärda egenskaper än Hilmer och behöver därför inte ställas rakt av mot Hilmer.

Sen är han väl knappast på väg till Alksvenska. Dvs ingå i en allsvensktruop men möjligen påväg till en allsvenskklubb. Ju fler talanger man kan knyta till sig ju bättre blir utvecklingsmöjligheterna för dem och ju större sannolikhet är det att någon av dem orkar/kommer ända fram till allsvenskan. Det är långt! Kollar vi på de talangfulla 94or som gjorde u-17 landskamper Kevin Larsson, David Rohlen och Andreas Ståhl har mig veterligen ingen gjort någon allsvenska match och det var ändå u-17 och inte u-15.
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-22 10:04
Ja, och Snö !!!

En drogfri vit Jul, utan sprit och kanske inte för mycket "snö"?
Örebro Vinter
2016-12-22 09:37
@ÖSK-Saywee:

Jag vill ha mer Jul!
Örebro pemo
2016-12-22 09:03
Vill bara lägga in detta:

Om man vill använda det epitetet ligger nog ÖSKs Helmer Andersson betydligt bättre till. Helmer har också han (givetvis) varit uttagen till de här två breddelitlägren, samt dessutom fått matchtid i samtliga fyra landskamper för P15/01 som Sverige spelat i år.

Alltså.
1. Det rör sig inte om en supertalang.
2. Det har ingenting med Allsvenskan att göra.
3. ÖSK har redan betydligt bättre spelare i sin U-trupp i motsvarande ålder.

Hur kunde NA missa så grovt i sin jakt på webklick? Jo, skribenten sitter någonstans i Norrland, vilket förmodligen är ett resultat av Mittmedias rationaliseringsprogram. Hon vet nog inte så värst mycket om vare sig hur det ser ut i landslagstruppen för P15/01 eller vilka talanger ÖSK har i den åldersgruppen.

Så kan det gå om man inte riktigt behärskar det man skriver om eller bryr sig om att kolla fakta med NA:s lokalredaktion.

Tyvärr så har "Eyravallen" helt rätt. Den nya koncernen MittMedia kommer att förstöra många bra lokala sportsidor , då nedskärning av personal är ett mantra samt att deras tilltro till centralisering är absurd.
Har själv upplevt detta i artiklar om Köping och Arbogas hockeylag.
PINSAMT.
Östersund I v e y
2016-12-22 05:59
@Jonas r:

Fast varken han själv, ÖFK eller någon annan förutom du som ens nämner att de skulle haft det minsta intresse att värva tillbaka honom. Så det är nog önsketänk från din sida. Antingen har du drömt eller så brister din läsförståelse betänkligt.
Örebro Jonte R
2016-12-22 04:35
Toni Lukic 15 åt, är en lovande mittback från Motala. Även om ÖSK är en av klubbarna som är intresserad så ligger IFK Norrköping och Jönköping bättre till just nu. Nyckeln är att locka med ett bra helhetserbjudande kring fotbollsgymnasium mm.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro I can resist everything/anything except temptation
2016-12-22 03:35
ÖSK rycker i en mittfältstalang
Örebro Nicknamn i ribban
2016-12-22 01:23
Måndag 3 april 19:00
Örebro SK - Jönköpings Södra IF

Lördag 8 april 16:00
AFC Eskilstuna - Örebro SK

Låter som en grym bortapremiär. Eskilstuna på en lördag. 1 timme med bil bara.
Örebro Jonas r
2016-12-22 00:19
[QUOTE=I v e y]Har du drömt det där eller har du någon som helst substans bakom det du påstår? Att ÖFK skulle vara speciellt angelägna att knyta till sig en spelare som tvingades bort från klubben för mindre än 2 säsonger sedan känns allt annat än troligt. [/QUOTE] Fråga Rogic själv. Utgår bara vad tidningarna skriver. Din argumentation haltar betänkligt. Örebro värvade själva tillbaka Björnqvist efter att ratat honom några år innan. Tänk efter lite kanske du som drömt....
2016-12-22 00:15
@Minatankar:
Jag håller med dig. "En lek med siffror" tycker jag absolut inte att det är. Har fått höra det där uttrycket alltför ofta. Det definierar utgångspositioner och i mångt och mycket grundtankarna. Och precis som du skriver sker ju omgrupperingar under spelet beroende på situationer. Sedan sker kompensationer i andra spelsystem - I ett 4-4-2 lag kanske en ytter dras in mer centralt osv för att jämna ut mittfältet- Men det sker då till ett visst pris i andra situationer En känd internationell tränare (har tyvärr glömt vem) sa i en artikel att om man tar ett kort högt uppe på läktaren ned på plan under en match kan han säga vilket system respektive lag spelar efter genom bara att titta på kortet. Det här gjorde intryck på mig och jag brukar ofta, när jag sitter högt, försöka genom bara titta på hur motståndaren positionerar sig, främst i spelet utan boll, och det blir rätt så tydligt om man spelar tex 4-4-2 eller 4-3-3. Man ser verkligen det. Sätter man Astrit som forward i den presenterade uppställningen i ett 4-4-2 men att han aldrig är där så blir det naturligtvis ett stänk av lek med siffror dock
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-22 00:11
Nu när det är Vinter, vill jag ha mera Snö ...
2016-12-21 23:54
@Hertig_Karl:
Jag håller nog med dig. Vi hade nog också reagerat negativt. Samtidigt visar kanske deras reaktion att vi talar om en bra och viktig spelare som vi knytit till oss. Jag hoppas inte att han ska behöva konkurrera med RÅP utan hoppas RÅP blir kvar fast som mittback.
Örebro Vinter
2016-12-21 23:46
David Juhlin// Absolut läsvärt! Men kanske du skulle fundera lite på styckesindelning i det du skriver för läsbarhetens skull?
Östersund I v e y
2016-12-21 23:39
@Jonas r:

Har du drömt det där eller har du någon som helst substans bakom det du påstår?

Att ÖFK skulle vara speciellt angelägna att knyta till sig en spelare som tvingades bort från klubben för mindre än 2 säsonger sedan känns allt annat än troligt.
Örebro David Juhlin
2016-12-21 23:23
Man skulle nog kunna argumentera för att vi spelat såväl 4-4-1-1 som 4-33: förra säsongen. Som sagt mycket en lek med siffror. Däremot kan jag tycka att man prata spelidé där man pratat mkt om lågt försvarsspel och snabba omställningar vilket man också blivit erkänt duktiga på. Tyckte dock man tappade lite av det spelet iom DGs flytt då han var fruktansvärt bra på det. Oavsett när i matchen så orkade han ta de långa maxlöpningarna som krävdes och hotade nästan alltid. Ayes har den potentialen fartmäsdigt precis som Omoh så man hoppas nog att de ska utveckla sitt försvarsspel och uthålligheten att göra det gång efter gång med hög kvalitet i matcherna. Kolla på Real, det är snuskigt att se. När det gäller omställningsspel. De defensiva omställningarna har allt som oftast funkat bra. Är framförallt imponerad av Nordins utveckling i sin roll. Jag tycker Nordin är på helt rätt plats han ska inte befinna sig högre upp. Det jag vill se av honom dock är flackare/hårdare krossar ut på kanten då hans ballonger ger motståndarna tid att flytta över. (För er som minns Carricks tid i Spurs om ni önskar en förklaring på resonemanget). När det kommer till det etablerade spelet är det dock mer svår analyserat för min del vore intressant att höra vad ni andra sett och uppfattat. Vad söker man för vägar vilka egenskaper vill man nyttja hos respektive spelare samt vilka ytor och moment vill man få till. En tydlig idé var ju att hitta RÅP på huvudet i offensiv yta till vänster någon form av överbelastning. Detta fungerade stundtals bra men ibland så klart mindre bra.
Örebro Benny Böckling
2016-12-21 23:13
Att så många räknar med Ring gör mig också lite fundersam..

Visst verkar man vara i diskussioner med honom men om han varit ett prioriterat namn då borde han förlängt för längesen. Det lär knappast vimla om erbjudanden för honom och om ÖSK hade erbjudit honom ett kontrakt känns det som om han borde ha huggit direkt.
Det är ju också klart att ÖSK ganska så nyligen försökt att signa Batan.

Skulle vi ha kvar Ring nästa år kanske jag blir den enda som tycker att Logi borde gå före i startelvan.
Örebro Hahne
2016-12-21 23:04
Jansson/ Fagerström
Högerbackar:Lorentzon/ Haginge
Mittbackar: Almebäck/ BHI/(RÅP)/CEH
Vänsterackar: Valgardsson/Ring
Yttrar: Ayaz/Sema, Omoh/Alfred
Mittfältare: Nordin/Rogic/RÅP
Släpande anfallare: Besara
Anfallare: Sköld

Vill se en Anfallare av högsta klass in som många andra, samt lite beroende hur de går med RÅP, lämnar han bör minst 1 mittback in och även en innermitt. De som kan behövas är en backup till besara eller kanske ytterligare en anfallare.
Annars ser jag gärna att man inte har så mycket större trupp utan släpper upp ungdomar istället. Tex han Trinh om en högerback går sönder det är juh här möjligheterna finns om de kan slå igenom som tex Isak. Vem vet vilken guldklimp man sitter på :P
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-21 22:33
Tackar Vinnartradition, mycket intressant.
Örebro Minatankar
2016-12-21 22:30
Självklart behöver man ta hänsyn till vilken ekonomi man har och vilka spelare man har under kontrakt. Men om man har en femårig plan för att bli ett etablerat topplag, behöver man också ha en långsiktig strategi för att få ett framgångsrikt och flexibelt spelsystem.

Självklart är det en rad faktorer som är viktiga oavsett vilket spelsystem man använder sig av, t ex rörelse med och utan boll, tempo, positionsbyten, omställningar, fasta situationer mm.

Inte desto mindre anser jag att man bara inte kan avfärda de spelsystem som är vedertagna med att de bara är siffror på ett papper. För mig är de ändå grunden och utgångspunkten för spelet, även om det anpassas till vilket lag som har bollen och på vilken position på planen bollen och spelarna befinner sig mm.

Som andra lyft fram är kantspelarna nyckelpersoner för att kunna få en stark centrallinje med tre spelare i egna "boxen", tre spelare på innermittfältet och minst två anfallare inom offensiv box.

På 2-3 år bör man kunna avveckla och rekrytera de spelare som passar in i sådana spelsystem, om det nu är något man satsar på.
Örebro Vinnartradition
2016-12-21 22:15
Saywee och ni andra som efterfrågat supportrar från olika grupperingar i ÖSK TV//

I morgondagens uppesittarkväll deltar bland annat Kubanernas ordförande, representanter från UNÖ och en medlem i Svartvita i Stockholm. Sändningen startar kl. 20.
Örebro Benny Böckling
2016-12-21 22:01
Även om jag också hade varit sugen på att se Brendan på högerbacken så kommer det ju inte ske.. Vi har ju inte två övriga högerbackar i truppen för intet.
Örebro Misterister
2016-12-21 21:52
@ Hitta Avslut Ok. 4-3-3 tycker även jag vore vettigt. Det viktiga är att se till att utnyttja våra tekniska mittfältare/yttrar bättre än vi gjort i år. Men det kräver ju faktiskt att Axén byter system. Kommer han göra det? Eller byter han ut RÅP mot Filip och Astrit/Besara och hoppas att det ska funka lika bra som hösten förra året? Alltså, jag gillar ju Axén som typ. Skön och ärlig. Men kan verkligen en kille som fortfarande tycker att "lustans Lakejer" är det bästa band som funnits och vars högsta önskan vore att bli manager för ett league One-lag i England ha förmågan att ta in något nytänk? Till det är jag skeptisk tyvärr.
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-21 21:51
3-4-3 ?
Örebro Hitta avslut!!
2016-12-21 21:37
Någon trebackslinje får vi nog inte se i första taget. Det materialet ser jag inte i dagens ÖSK. Som "I can resist.." skrev så är vingarna väldigt viktiga här. Däremot så tror jag helt klart på 4-3-3/4-5-1, och det "BK Fåfängan" skrev. Känns nästan givet. O. Jansson BHI, Alme, RÅP, Ring Sema, Rogic, Besara, Gerzic, Ayaz NY (All in här)
Annons: