/fotboll/osk/forum/3938.aspx/fotboll/osk/forum/3938.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-04-22 12:22
Jonas Olsson vägrar avgå.
Örebro Salt&Peppar
2011-04-22 12:21
Tack Thompy, uppskattat!!

:-)
Örebro Grixx
2011-04-22 12:20
BoP// Tack för tipset.

Har du en lösning på sökfunktionen också. En fördel dock med att den fattas är att Kribba inte är inne så ofta och försvarar AIK;-)
Örebro kubajonte
2011-04-22 12:19
Thompy

Tack för trevlig läsning = )
Örebro Steiger
2011-04-22 12:12
Thompy//

Tusen tack!!
Örebro RostA^Mange(SM GULD 2Lax11)
2011-04-22 12:00
ösk vinner med 3-0 mot helsingborg! alvbåge for president
Örebro RostA^Mange(Låt Berra Stanna)
2011-04-22 11:57
oj måste byta namn
Örebro RostA^Mange(Låt Berra Stanna)
2011-04-22 11:56
Jag tror alltid på ÖSK, och det gjorde mig rikare denna gången
Örebro Kom hem Kuba
2011-04-22 11:55
Thompy//

Tack för det!
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Täpp till hörnen på BEHRN ARENA)
2011-04-22 11:38
Innan matchen så lät det ungefär så här:

SM-guldet är kört

Häcken kommer krossa oss

Flopp i år osv.

Jag var den enda som tänkte positivt. Det lönade sig. Sluta gnäll och stå upp för ÖREBRO
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2011-04-22 11:35
Tippning inför månda'n!
Örebro Thompy
2011-04-22 11:35
ÖSK - EN RESA FRÅN SVART TILL VITT FORTS.

Lagrell blev fienden nummer 1
Idrotten har spelat en nyckelroll. På gamla Eyrafältet trängs de nybyggda anläggningarna, och sedan ÖSK gick upp i allsvenskan igen 2006 har de blivit bättre för varje år; tolva, sjua, sexa, trea.
– De har ett riktigt bra projekt där nu sen ett par år tillbaka, de har blivit bättre på att köpa spelare, har en bra scouting och är bättre på att ta hand om unga talanger.
Det är Jimmy Durmaz som säger det. För tre år sen lämnade han stan och flyttade till Malmö FF. ÖSK var knappt ett alternativ för en supertalang från Forward, klubbarna hade dåliga relationer, MFF kändes bättre.
Jag frågar honom om han hade fattat samma val om han varit arton år och supertalang idag. Eller hade han hamnat i ÖSK istället?
– Ja. Det tror jag att jag hade gjort.
ÖSK har öppnat allsvenskan med sex poäng på tre matcher. I kväll åker de till Hisingen för att ta revansch för förlusten mot Gefle senast.
På andra sätt har de redan revanscherat sig. ÖSK har gjort 43 säsonger i allsvenskan utan att vinna en enda titel, men nu pratar man öppet om SM-guld. I länet minskar arbetslösheten snabbast i landet, och när regionsförbundet undersökte självbilden i regionen nyligen upptäckte de en markant förbättring på bara ett par år.
De har varit nere på botten och vänt.
– På något sätt blev degraderingen ett viktigt steg i vändningen, säger Staffan Werme. Man ska inte underskatta betydelsen av externa fiender, och förbundet och Lagrell blev de fienderna. De är fortfarande inte särskilt populära i Örebro.
Örebro Thompy
2011-04-22 11:34
ÖSK – EN RESA FRÅN SVART TILL VITT

En förlorad stad håller på att lära sig hur man vinner: ”Vi vill verkligen visa alla”
ÖREBRO. De hatade verkligen Lars-Åke Lagrell och hans förbund, men när Örebro kände efter förstod stan varför:
De älskade ju verkligen Örebro SK.
I kväll tar allsvenskans nya topplag sats igen. En förlorad stad håller på att lära sig hur man vinner.?
Du kan börja i Brunnsparken och gå ett par hundra meter norrut, ett halvt kvarter in i villaförorten Adolfsberg. I en av villorna ska du ge dig upp på vinden, leta upp en stor låda en bit in, öppna den ordentligt och plocka upp det som ligger i.
Det du håller i handen är en väl bevarad hemlighet, ett tjugotal vita tröjor som packades ner för sjutton år sedan och aldrig har packats upp sedan dess.
På var och en av dem står det textat i självsäker guldskrift:
ÖSK SVENSKA MÄSTARE 1994.
De har aldrig använts, de där tröjorna.

Tidigt måndag morgon. Ljustavlan vid NA:s fasad visar att det är tjugo grader varmt, och jag är på väg till slottet. Vattnet står lågt i Svartån, man kan se ett halvdussin cyklar som ligger nere på den gulbruna botten.
Det första jag såg när jag klev av tåget i Örebro var flaggorna på treans buss. En blågul, en svartvit ÖSK-flagga, som alltid när Örebro spelar hemma.
– Det är nytt för i år, säger Rose-Marie Frebran.
Hon är landshövding sedan tre år, ordförande i ÖSK sedan 2004. Hon har vant sig vid att stå på botten och arbeta sig uppåt.
– Jag blev landshövding den 1 september 2008. Den 14 september gick Lehmann Brothers i konkurs...
Den globala lågkonjunkturen slog hårt mot länet, Atlas Copco varslade nästan 370 och de var långt ifrån ensamma. För en landshövding som ser som sin uppgift att ”göra örebrolänningarna stoltare” var det motvind från start.
Rose-Marie Frebran var förberedd. Hon hade haft ett par år på sig att träna på det med Örebro SK.
Ni känner förstås till historien. 2004 blev Örebro SK den första klubb som licensnämnden sparkade ut ur allsvenskan för en misskött ekonomi. År av inkompetent styre hade satt klubben i en situation när de inte längre bestämde över sitt öde.
Två revisionsbyråer godkände klubbens kontrollräkning, lokala företagare slöt upp och bildade Örebro Spelarinvest för att pumpa in fem miljoner kronor. Till slut räckte det ändå inte.
– Många här upplevde att det skulle statueras exempel, och att vi var en bra klubb att använda, säger Rose-Marie Frebran.
Såren finns kvar. Förbundet i allmänhet och Lars-Åke Lagrell i synnerhet kommer aldrig att vinna några popularitetstävlingar i Närke. Stolta ÖSK, med 43 allsvenska säsonger, sparkades ner i Superettan.

”Aldrig mer 2004”
Sju år senare kan man konstatera två saker om det som hände.
Dels att det gjorde ont. Dels att det var då ett nytt ÖSK föddes.
– Vi behövde arbeta med organisationen, det var för mycket som bara hade skötts med hjärtat, säger Frebran. På sätt och vis var det enkelt, det var lätt för oss att säga ”Aldrig mer 2004”.
Förbundet spelade rollen som yttre fiende, örebrorarna slöt sig samman, nävar knöts och plånböcker öppnades.
Fotbollsmannen Lennart Sjögren kom in som klubbchef, nästa steg blev att anställa den mer marknadsinriktade Janne Karlsson som vd. Byggherrarna Björn Åqvist (ordförande) och Hans Melin (Spelarinvest) anslöt. Styrelsen gjorde studiebesök hos Djurgården, som var sverigeledande, och vid ett extrainsatt årsmöte beslutades att ÖSK skulle bolagiseras. En ny sorts trovärdighet började växa fram ur spillrorna.
– Tonvikten låg på ordning och reda, att visa samhället vad vi ville göra med klubben.
Rose-Marie Frebran knyter näven och pumpar ett par gånger i luften.
– Vi ville verkligen visa alla.
På sju år har ÖSK gått från att vara svensk fotbolls avskräckande exempel till att vara klassens bästa elev. I går släppte SvFF sin årliga rapport om de allsvenska klubbarnas ekonomi: ÖSK gjorde det bästa driftsresultatet (4 miljoner plus) av alla. De var tvingade att bli försiktiga, och de blev bäst av alla på att vara det. Inga megakontrakt, inga spräckta lönestrukturer.
När Astrit Ajdarevic fiskade efter en högre lön släppte de honom till Norrköping. När Paulinho värvades i förra veckan betonade Björn Åqvist att det var en värvning utan ekonomiska risker. Samtidigt har marknadssidan vuxit. När klubben ordnade en Milano-resa ör sina sponsorer i vintras följde 180 samarbetspartners med på planet.
– Det finns en föreställning om närkingar som gnälliga, man skojar om det här också – men vi borde sluta med det. Det bekräftar bara en negativ självbild, säger landshövdingen.
Hur är närkingarna då?
– Vi är flexibla, förändringsbenägna, kreativa.
1994 förlorade ÖSK SM-guldet i sista omgången, trots att de vräkt in mål hela säsongen. IFK Göteborg slog Malmö i sista omgången efter ett sent mål och gick om. De där guldtröjorna fick följa med i bussen hem och har inte packats upp sedan dess.
Nu har ÖSK gått ut med ett tydligt mål: SM-guld 2015.
– Ja, säger Rose-Marie Frebran, innan hon korrigerar mig:
– Senast 2015.

”Varit en otrolig anonym stad”
På folkpartiets huvudkontor i Örebro äter de skaldjurssoppa och dricker kaffe, mitt i en röra av valsedlar och belamrade skrivbord. Den 15 maj hålls omval i en av valkretsarna, allt gick inte rätt till i höstas.
Staffan Werme är inte bara fanatisk ÖSK:are (”jag sitter på rad tre bakom bortabänken”), han är dessutom ordförande i kommunfullmäktige. Och trött. Han är månskensbonde, har varit uppe halva natten och matat nyfödda lamm hemma på gården.
– Sossarna har större resurser, de tog in expertis från amerikanska presidentvalet, ­säger han.
Hur säger man ”Yes We Can!” på närkingska?
– ”Dä går alldri…”
Werme skrattar. Han har inga problem att relatera till ÖSK:s moderna historia. Dels eftersom han följt den från läktaren, dels eftersom den också är Örebro stads.
– När vi beviljade stödet till ÖSK, det som inte hjälpte, så skrev jag en protokollsanteckning om att jag helst inte tyckte att vi skulle stödja klubbar på det sättet. Det tycker jag fortfarande. Det var ju misskött. Men de har lärt sig sin läxa.
När ÖSK kraschade gjorde kommunen det också. 2003 var finanserna så svaga att kommunen hotades av statlig tvångsförvaltning. Den offentliga sektorn är av tradition oerhört stark i länet, liberalen Werme menar att det påverkat självbilden.
– Örebro har varit en otroligt anonym stad. Örebro är inte känt för nånting. Det finns Örebro slott, sen finns ingenting, ingenting och ingenting.
– Nu vågar vi sticka ut, vågar vara någon. Det får vi skit för, men jag tror att det är nödvändigt.
Universitetet (högskolans status förändrades 1999) har lockat ny kompetens till stan, de senaste fyra åren har stans invånartal ökat med mellan 1500 och 1900 per år.
– Jo, stan har genomgått samma resa som fotbollen. Under förra mandatperioden gjorde kommunen ett överskott på nästan en miljard, utan att dra ner på skola eller omsorg, säger Staffan Werme.

Lagrell blev fienden nummer 1
Idrotten har spelat en nyckelroll. På
Benny Böckling
2011-04-22 10:50
Heerenveen intresserade av Almebäck...
Örebro Bastard on Parade
2011-04-22 10:40
Grixx//

Du kan ändra siffran i URL:en till den sida du vill läsa. Länktipset går till sidan 4 t ex.
Örebro astby
2011-04-22 10:21
Igår dansade dock ÖSK bäst (boogie) ;) Bra att du kommer och styr upp så att ingen misstolkar när det blir felskrivningar...
Örebro Robert sektion E
2011-04-22 09:48
Avståndet mellan topp och bottenlag börjer verkligen bli stor. På senare år har det varit ganska jämt men i år verkar avståndet bli rekordstort!
Örebro astby
2011-04-22 09:48
Känslan är att vi bör vara nöjda med 9 poäng på de första 4 matcherna. Plumpen mot Gefle är givetvis trist, men samtidigt kanske den bidrog till att vi höjde oss till gårdagens match. Det är ju sånt man aldrig vet, och därför kan jag tycka att 3 vinster och 1 förlust på de 4 första matcherna mot motståndare som IFK (även om de går jäkligt knackigt för tillfället) och vårt boogie-team Häcken på bortaplan ger ett totalt högt betyg.
Örebro Grixx
2011-04-22 09:30
Vadan detta!!???

Kan man inte längre läsa i kapp i forumet om man jobbat några timmar eller varit bortrest?

Det är ju bara 2 sidor bakåt man kan gå. Det går utför med SvFan sedan det såldes....och ingen sökfunktion som ju skulle komma åter....uschligt värre!!!!
Örebro Grixx
2011-04-22 09:27
Att 6-10 alternerar med olika spelare och byter tidigare är kanske som han sagt tidigare. Vi behöver större trupp och det finns inga alternativ. Nu finns det och det är en ändring förmodligen mot det bättre.

...synd att Kushtrim inte insåg i slutet hur fri han var och la bollen tillrätta. Istället blev det prickskytte mot sateliterna...

Minst 2 bollar som strök stolparna som kunde gått in vilket inneburit klar seger. ...men friläge och väldigt nära friläge några gånger för Häcken kunde tippat resultatet åt andra hållet...och deras kanon som Alven räddade raklång med mållinjen.

Örebro Grixx
2011-04-22 09:14
Det fanns en hel del folk på läktaren. För Almebäcks del tros klubbarna söka bosmankontrakt medan Almebäck sedan tidigare säger att han vill att ÖSK ska få slantar.
Örebro S E
2011-04-22 07:53
Bedoya har i varje match tagit den där löpningen mellan mittback och ytterback. Nu fick han bollen där för första gången den här säsongen och det blev farligt direkt och mål.

ÖSK har spelat en passning runt försvaret för mycket i de andra matcherna, vi är inget Barcelona som kan hålla bollen i 90 minuter för att sen göra en avgörande passning som leder till mål.

Jag hoppas att det här är vändpunkten för vårt spel. Att ibland lägga en snabb direkt passning upp till anfallet/löpande mittfält, kan göra skillnad mot kompakta lag.

Nu tar vi Helsingborg. ÖSK!
Örebro Svartvitt forever
2011-04-22 06:27
ÖSK-Karl 00:08//

Visst var det en tavla av Alvbåge, och med Hamrén på läktaren så sved det nog lite extra för den gode kung Alve. Samtidigt så minns jag Wilands bjudning mot oss 2009 då han tappade bollen så att Staaf petade in den, samt Pär Hanssons dito ifjol så att Wikström kunde smälla in den. Och båda dessa är landslagsaktuella likväl. Men skönt, skönt för Alvens självförtroende att han fick revanschera sig med kanonräddningen på slutet.

En målvakts lott är otacksam. En center som slarvar och missar öppet mål men sen gör ett mål -- då hyllar man honom och minns målet. En målvakt som slarvar och släpper in ett enkelt mål men i övrigt gör kanonräddningar -- då minns man mest missen. Tror dock att detta var Alvens enda tavla för året.
Örebro deportivista
2011-04-22 05:37
Bra coachat av Sixten. Att låta Bedoya dammsuga utrymmet framför backlinjen samtidigt som både Nordin och Nilsson kunde ligga längre fram i banan var vettigt.

Bytena kom också direkt när spelarna började tappa orken. Lite otur att inte Wille och den trötte trötte Lushki hade lite mer tålamod på något kontringsläge på slutet...
soran
2011-04-22 01:54
grattis en engång,vad ska man säga om Haddad,pga såna mål han gjorde idag så fick han namnet södertäljes ZLATAN.

Haddad show
Assyriska AssyrAluni
2011-04-22 01:34
Hahaha då vet man vart Haddad och bedoyas målgest kom ifrån

Bra jobbat Örebro!

Move it like berney!!!
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-22 01:10
@Walter blir det 0-0 ska jag komma ihåg det här :)
Örebro Walter Gigena ☆☆☆
2011-04-22 01:09
Suck klickade på "tippa" istället för "skicka"
Jag tror på repris 3-0 på måndag och inget annat =)
Örebro Walter Gigena ☆☆☆
2011-04-22 01:06
Gefle matchen var ruskigt tråkig. Det knorrades ordentligt på Västra. Och folk utifrån (mainstream?) frågade om ÖSK verkligen brukade spela så här. Första halvlek var öken och åter öken. Andra gav mål men spelet var uselt. Det ifrågasattes hur man kunde ta 140:- för få se nått dylikt.

Vi behöver en kanonmatch likt Helsingborg hemma förra året som får igång snacket och surret på arbetsplatser, stan, media, bekanta etc.
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-22 00:41
@riorobban

Det viktigaste var att Geflematchen inte var "tråkig" i alla fall. Jag tror det är stor faktor för mainstrem-publiken. Alla hardcores kommer alltid, och de där extra som ändå utgör flera tusen kommer 1. om det går bra 2. om de blir underhållna

De fick se 5 mål på 45 minuter så jag tror de återvänder. Hoppas det i alla fall.
Annons: