/fotboll/osk/forum/3937.aspx/fotboll/osk/forum/3937.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grohl
2011-04-26 15:37
massor massor med plus till svartvitt TV! underbart jobb ni gör gubbar
Örebro jacobson
2011-04-26 15:19
Nu har vi större möjlighet att vinna på måndag.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-04-26 15:11
Marta//

Det kommer slå hårt mot ett redan sargat Syrianska, men säkerheten är inte värst bra på Södertälje Arena. De måste bli bättre på den biten tycker jag. Samtidigt så rättfärdigar inte det suppotrarnas betende.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-04-26 14:59
Tänk om stackars Syrianska skulel hamna på minuspoäng.... Skapligt bittert..
2011-04-26 14:58
En möjlig start 11:a i cupen.

-------------------------Nurme---------------------------

Anttonen----Almebäck----Wikström----Wowoah

------------------------Nordback---------------------
------------------E.Nilsson----Berger----------------

Yasin----------------Atashkadeh------------Paulinho

Bänk:
Alvbåge
Haginge
Wirtanen
Kihlberg
Gerzic
Rama
Ibrahim

Jag tror Sixten kommer lufta lite spelare i svenska cupen och låta en del få vila och koncentrera sig på allsvenskan istället. Jag tycker det skulle vara rätt. Hur ska annars vårat "b-lagsspelare/bänknötare"(förlåt men jag hittade inga bättre ord) få speltid?
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-26 14:35
Nurme/Alvbåge

Anttonen - Almebäck - Wikström - Per Johansson / Wirtanen / Wowoah

Erik Nilsson - Nordback - Berger

Wirtanen / Lushtaku / Yasin - Atashkadeh - Paulinho

Bänk:
Josef Ibrahim

Känns som att Lushtaku blir bänkad nästkommande matcher, nu när Astvald varit bra på högerkanten, Valdet är given på sin.
Örebro TommyS
2011-04-26 14:29
Benny B / Jag tror att Sixten kommer att se på cupen ungefär som tidigare år, men med den bredd vi har i år så kan vi ju mönstra ett betydligt starkare lag.
2011-04-26 14:24
Maski Hallonen//
Tack så mycket!

Benny Böckling//
Astvald summerar matchen bra tycker jag.
2011-04-26 14:21
Tack Maski!
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-04-26 14:21
"Svensk fotboll..." hehe@6-10

Förövrigt en bra intervju med Astvald.
Örebro Maski Hallonen
2011-04-26 14:14
" Helsingborg åkte till Behrn arena för att bryta en trend och gå upp i allsvensk serieledning.

Och jodå, det bjöd Örebro på.

Problemet med HIF:s anfallsspel?

Det fick tränaren Conny Karlsson lösa själv.

Vitsippor, motorcyklar och fullsatta uteserveringar är tre klassiska vårtecken. Två tecken på att sommaren är här kom på presskonferensen efter Örebro–Helsingborg i går: båda tränarna skyllde nämligen på värmen.

– Det var varmt och slitsamt för spelarna, inledde Conny Karlsson efter att han själv bett att få andas en minut, ÖSK:s pressrum ligger tre tuffa trappor upp.

– Värmen, upprepade Sixten Boström när han skulle förklara varför Örebro tappade matchen efter 1–0-målet i 52:a minuten.

Det var varmt, men var det SÅ varmt att det påverkade matchbild och utgång? Nja, det handlade nog mer om att båda lagen haft tre fajter på en vecka och det blev en sådan där match som ingen riktigt orkade ta ansvar för.

Gerzics stämpling vändningen
I första halvlek bytte lagen mest anfall med varandra även om Örebro hade lite lättare att spela sig förbi HIF:s mittfält än tvärtom. Det var tydligt att Ardian Gashi och May Mahlangu var i numerärt underläge mot Nordin Gerzic, Alejandro Bedoya och Magnus Kihlberg.

Till vänster hotade Valdet Rama men vände tyvärr alltid inåt i planen där han för eller senare fångades upp. Till höger hade Marcus Astvald inga problem att gasa förbi Christoffer Andersson på utsidan. Känslan efter första halvlek var att Örebro förr eller senare skulle hitta igenom.

Det dröjde till sju minuter in i andra: Astvald ryckte förbi Andersson, spelade snett inåt bakåt till Kushtrim Lushtaku (ersatte magmuskelskadade Andreas Haddad) som blev stående med bollen felvänd i straffområdet men släppte den vidare till en rättvänd Valdet Rama som satte bredsidan till och Pär Hansson var chanslös. Bollen på ett snöre mellan ÖSK:s tre anfallare.

Vad som sedan hände – att Örebro föll tillbaka och gav bort matchen – finns det många teorier kring.

Värmen och slitna spelare har vi redan nämnt.

– Det känns som att vi gav dom en poäng, men vi får skylla oss själva. Under vissa perioder slutade vi jobba som ett lag och ger dom möjlighet att komma in i matchen, sa ÖSK-målvakten Alvbåge.

Själv noterade jag Nordin Gerzics stämpling av Ardian Gashi med följden att Gashi blev fly förbannad och precis som mot IFK Göteborg drog han med sig lagkamraterna upp på tå med sitt utbrott.

Favorit i repris
Allra viktigast var nog ändå Conny Karlssons byte, han gjorde samma mot Syrianska och fick utdelning då också: ut med Erik Sundin, upp med Rasmus Jönsson och in med Rachid Bouaouzan till vänster.

– Då fick vi lite längre anfall och ett bättre passningsspel, sa Karlsson.

Kvitteringen kom efter ett samspel mellan just Bouaouzan och Jönsson och sedan avslutade May Mahlangu snyggt. Bouaouzan spelade därefter fram Jönsson till ett friläge och Mahlangu var nära att göra 2–1 på returen. Men 1–1 var de flesta HIF:are hyfsat tillfreds med, de bröt en sju matcher lång förlusttrend borta mot Örebro och gick samtidigt upp i allsvensk serieledning.

Jag förstår om Conny Karlsson var extra nöjd med sista halvtimmen och tror nog att Rasmus Jönsson startar på topp mot Häcken nästa söndag. Dels för att få längre anfall nu när mittfältet försvagas (Mahlangu avstängd efter onödig tredje varning, unge Johan Eiswohld kliver in), dels för att testa ett nytt sätt att få fart på Alexander Gerndt som var blek på nytt.

Å andra sidan: mot både Syrianska och Örebro har Gerndt avslutat matcherna med ett skott i kryssribban. Någon decimeter längre ner och vi hade knappast haft den här diskussionen.

”Svensk fotboll...”
Örebro har också saker att diskutera, till exempel hur man ska hantera värmen bättre om det nu verkligen var den som var problemet.

Säkerligen kommer båda lagen att diskutera AIK-Syrianska. Innan presskonferensen skulle börja frågade Sixten Boström hur det gått i övriga matcher. När vi berättade om smällarna i Södertälje skakade han på huvudet och muttrade med sin finska brytning:

– Svensk fotboll...

Robert Laul
"

2011-04-26 14:10
9884 i snitt på årets tre första hemmamatcher. Fantastiskt om det håller i sig!
Benny Böckling
2011-04-26 14:05
Astvald om matchen.
Örebro Krontorps
2011-04-26 14:02
Aftonbladet verkar lägga mer och mer material inne i PLUS, synd.
Laul skriver i rubriken att "ÖSK gav bort matchen".
Jag håller helt med , vi hade kontroll.
Nu har vi "gett bort matchen" båda gångerna som vi tappat poäng.
Gävlematchen var tydligen inte nån väckarklocka. Det kommer hända igen och är fan inte OK.
Om vi tröttnar, byt in nya ben omedelbart och om folk börjar bli nonchalanta se till att nån tar dom i kragen och styr upp.
Ska det vara så här så kommer man ju inte som åskådare kunna vara avspänd under nån match, det kan närsomhelst komma en dipp och motståndarna gör mål :(
2011-04-26 13:53
'den oumbärlige//

Jäkligt sniket av Aftonblaskan att ta betalt för att få läsa en krönika!
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-26 13:44
Någon som har Aftonbladet Plus och kan kopiera Lauls krönika om matchen här?
Benny Böckling
2011-04-26 13:42
Tror ni att det blir någon satsning på cupen i år? (den svenska alltså)
2011-04-26 13:23
Bra beslut. Det var väl väntat kanske, men nu slipper ju vi honom. Bra för oss i alla fall.
Örebro Ståplats är bäst
2011-04-26 13:20
Banguras avstängning står fast trots allt...
2011-04-26 13:01
Blir det många SvartVita hjältar som tar sig till Stockholm för AIK matchen? Kommer det laddas upp någonstans?
2011-04-26 12:59
Kl 16.00 i eftermiddag spelar ÖSK B - ÖSK U en träningsmatch på Behrn Arena. De som inte fått så mycket speltid i A-laget ska få spela i ÖSK B.
2011-04-26 12:40
Jag hoppas innerligt på en vinst mot AIK på måndag. Sedan får vi väl hoppas på en trevlig match och en trevlig och bra stämning på läktarna.
Örebro 'den oumbärlige
2011-04-26 12:33
Alltså, jag som kände att Allsvenskan som liga startade så bra, bra väder, bra planer (ja inte alla), ny arena i Kalmar, ett publiklag upp i Norrköping etc.,

Att AIK verkade gå bra var också en ljuspunkt för alla som inte vill se skandaler, seriöst hur ofta ser vi matcher avbrutna pga. publiken där andra fans än stockholmslagen är inblandade?

Nu kommer debatten ta fart igen i diverse morgonsoffor och debattprogram.
2011-04-26 12:29
kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn-Liljeroth och Lagrell i pajkastning om vem som har ansvaret för skandalen igår.

Alla måste ta sitt ansvar enligt min mening!
Örebro Andy King
2011-04-26 12:13
Nu tar vi gnaget i nästa match. Tror dom överpresterat hittills. Dom får tre smällare av oss i form av mål från Nordin, Valdet och Kushtrim.
2011-04-26 11:57
Löjligt av Mahlangu att påstå att Bedoya filma. Är det nån som filmar så är det den där Sundin. Han ligger ju mer på marken än står upp under en match. Om han stog upp mer så kanske han skulle göra fler mål också.
AIK Saywee
2011-04-26 11:52
Om jag vill påverka en match, resultatmässigt, så tar jag med mig en raket och en bengal in, det är inte så svårt.

- Vill jag av någon anledning, ha ett spelaravbrott, så tänder jag en bengal.

- Vill jag av någon anledning, ha omspel eller poängavdrag så drar jag iväg en raket.

SKITENKELT!

PS, självklart har jag gömt mig bakom en äcklig motståndrardress i fall jag skulle upptäckas av kameror ellar andra spejare.

AIK Saywee
2011-04-26 11:48
Ettt annat problem är att problemen verkar växa i Örebro.

Jag vill gå på fotboll med mina barnbarn utan att våld skall förekomma, men det är bara en önskan.

Jag vill inte att ÖSK skall spela för tomma läktare pga läktarvåld och grov misshandel, vi får inte blunda för vad som händer på hemmaplan.
Örebro Fang
2011-04-26 11:39
Fick mig ett gott skratt av länken. Bedoya filma? Mahlangu ska vara glad att han inte fick rött för det där.

(ursäkta om den varit uppe tidigare, såg den inte iaf)
2011-04-26 11:34
Ja att utesluta möjligheten att en match fortsätter från den tidpunkt den bröts är ju idioti. Har t.o.m. för mig att det var någon match för ett tag sedan som kunde upptas några dagar senare (p.g.a. regn har jag för mig). Men kan ha fel?

Undrar om den höga publiksiffran igår berodde just på att Heif (som jag alltid kommer kalla dem fr.o.m. nu :) betraktas som en lågriskmatch och att det är då föräldrar vågar ta med sina barn. Vidare att det är slut med höga publiksiffror på Stockholmsmatcher m.fl.

Satt själv och funderade på vilken match jag skulle välja att ta med mina knattar på.

Annons: