/fotboll/osk/forum/3906.aspx/fotboll/osk/forum/3906.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Karlssson
2011-05-07 15:17
Om någon har Sportbladet Plus kan han/hon väl kopiera texten och lägga ut här i gästboken. Skulle också väldigt gärna läsa den krönikan. Erik Niva är duktig tycker jag och har alltid intressanta teorier.
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-05-07 15:12
Det ska bli intressant vilket lag ÖSK ställer upp med mot Ljungskile i veckan. Blir det ett lag med lovande ungdommar eller ett rutinerart lag eller en blandning.
Jag vill se:
Nurme
Anttonen Micke Nordback Per J
Berger
Wirtanen Nilsson
Josef William Yasin
Motiv:
dax för Anttonen, vi måste träna på ersättning av mittbackarna, Bergers försäsong och insatser i fjolåretr S1 motvierar att han får större förtroende,
Yasin fina försäsong måste ge förtroende, William måste komma igång (enda naturliga ersättaren till Haddad, frisk nu)
Örebro mustard
2011-05-07 15:03
var det inte någon som lade ut en sida där man kunde läsa plus-låsta aftonbladetartiklar?? minns inte vad den hette dock...
Örebro 'den oumbärlige
2011-05-07 14:41
Vill gärna läsa Nivas krönika om ÖSK: "ÖSK lever i en fantasivärld"

Den är PLUS-låst.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-05-07 14:22
Almebäck är en av allsvenskans bästa mittbackar helt klart! Men igår gjorde han 2 fatala misstag. Svårare än så är det inte och alla såg det.
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 13:59
Visionen //Jätterbra inlägg och visst är det till stora delar så! Skulle dock vilja tillägga att man ändå inte kan blunda för ineffektiviteten framåt. 72-28 i innehav måste ändå resultera till mer än vinda skott 4 meter utanför och 3 meter över gång på gång eller inlägg på en kille som mäter 1.60..typ. Gör man mål förändras matchbilden och kanske kan ÖSK spela mer kompakt då.

Skillnaden är trots allt, vilket var tydligt mot både Gefle och Kalmar, att ÖSK gått från ett kompakt försvarande lag till ett offensivt rullande lag och det öppnar för kontringar. Misstag här & där upp i banan sker hela tiden och det är upp till laget att kompensera för det. Inte sällan lämnas hela fyrbacklinjen själv i motståndarnas omställningar nu för tiden och när motståndarna droppar boll bakåt till andravåg (Gefle mål X3) finns ett hav av yta eftersom mittfältet inte hunnit hem.

Det här är en konstart som t ex Barcelona hela tiden drabbas av. Men det gäller då att ha ett så alert försvar att man läser den (ofta) långa passningen, återerövrar och direkt återgår till att driva motståndarna i oändliga löpningar från sida till sida för att jaga boll tills dess att de blottar sig. Klara man det, då har vi guldet. Men i dagsläget gör vi inte det. Vi gör individuella misstag som straffar oss direkt på denna nivå. Det är en process som ÖSK är inne i och som jag hjärteligt hoppas Sixten får fortsätta driva minst en säsong till.
AIK Saywee
2011-05-07 13:46
linus16666, eru go i huvet eller?
Örebro Visionen
2011-05-07 13:45
Nu verkar det vara en del sura skribenter här, med all rätt efter gårdagens match. Länkar lite fotbollsgodis, det höjde mitt humör något och det kanske kan ge er ett gott skratt det med.

linus16666// Att micke är en grym försvarare finns det ingen här inne som skulle motargumentera. Men en sak du säkert vet men inte visar i dina inlägg är att man måste såga när det är läge för sågning precis som man hyllar när det är läge för det, för utvecklingens skull. Att Almebäck är en av våra främsta spelare finns det inga som helst tvivel om men med hans status i laget och bland supportrarna (likt ex. Nordin och Alvbåge) så har han även betydligt mer ansvar att prestera (likt ex. Nordin och Alvbåge). Dessa spelare är dem vi gillar att hylla och dessa spelare måste även få reda på att de har gjort en dålig match när de väl har gjort det och dessutom hantera kritiken.

Sedan behöver du inte vara orolig för mina fötter då dem redan är tillräckligt rena och fina för att du skulle kunna käka från dem!
Örebro 'den oumbärlige
2011-05-07 13:39
Jag förklarar när du rensar ditt språk och argumentation.
Örebro linus16666
2011-05-07 13:30
"den oumbärlige" eru sköööön eller ?? vad surrar du om, du är lika blåögd som nästan alla de andra. Kolla på matchen igen så kan vi surra då. Du måste ju själv se att micke inte är det stora offret i något utav målen, hallåååå?? Du verkar vara som många andra i detta av långa land, en journalist sätter en tydlig rubrik och med text nedan sen så har du köpt hans syn på matchen, tragiskt ! Ni e monster som bor i denna stad fan, så desperata och dystra människor, azzå shiiiit! Och om jag får nämna något om anfallet så skall örebro göra 3 mål minst men då dem inte gör det blir kalmars 2 väldigt tydliga på hur dåliga örebro vart på behrn. På vilket sett är han nonchalant??? Lätt att skriva ett enkelt ord som nonchalant,men dock svårare att verkligen förklara, försök !
Örebro 'den oumbärlige
2011-05-07 13:17
Fattar inte Almebäck beefen. Han kostade oss poäng igår, och mot Gefle skulle jag vilja säga.

Är han bra? Jo han är bäst i försvaret, men ibland är han för nonchalant.
Örebro linus16666
2011-05-07 13:13
Saywee ! ha lite värdighet, sluta tvätta visionens fötter! So long *******
Örebro linus16666
2011-05-07 13:11
Saywe! Kolla själv på matchen om och om igen så kanske du får en liten susning om vad jag skriver om. Visionen verkar faktiskt kunna se fotbollen ur ett stort perspektiv och inte stirrar sig blint på bara ett misstag, bra där!! saywee orkar inte ens kommentera dig, du är en mupp! Vilket lag spelar du i?? nej jusste ditt uppdrag är att såga egna spelare på svenskafans, cooolt!
Heter du verkligen Maski ?? sak samma, nonchalant hit o dit, micke var det inte iallafall, han tog ett felbeslut genom att vilja döda situationen tidigt med santos men borde legat en meter ifrån och bara avaktat. Avakta också för att få andra att hinna hem. Skulle resterande spelare löst situationen efter almebäcks felbeslut skulle denna disskussion inte ens pågå. Men sen finns det muppar som lätt hakar upp sig på någon eller något misstag som inte var så stort som vissa vill få det att va..........Avundsjuka! wooop wooop !!
AIK Saywee
2011-05-07 13:01
Visionen, verkligen bra skrivet, längden har ingen betydelse :)
2011-05-07 13:00
Visionen/ Håller också med delvis. Konstiga byten och märkliga försvarsmisstag.

Välkommen till muppgänget. :)
Örebro Visionen
2011-05-07 12:59
Saywee och andra//
Jag kommer alltid med långa inlägg men det är för att jag skriver så pass sällan så när jag väl skriver så "talar jag ut" ordentligt. Hoppas ni har överseende med det.
AIK Saywee
2011-05-07 12:52
Visionen, jag behöver inte skriva lika mycket som dig ...

... instämmer helt enkelt med det du skriver i ditt långa inlägg.
Örebro Visionen
2011-05-07 12:48
Jag tror att folk har missuppfattat fotbollen i sig om det menas att ÖSKs problem ligger i anfallsspelet. Vår ömma och sårbara häl är försvaret. Det brister i försvaret alltid i mer eller mindre avgörande situationer denna säsong vilket självklart påverkar anfallsspelet. Exempelvis Mendes 0-1 mål, vart är vårt mittlås? sätt er ner med penna och papper, kolla in den sekvensen och anteckna alla fel som uppstår vid just den kontringen. Jag kan nämna att det stora felet var wikens agerande då han istället för att sätta press på Santos i mittcirkeln väljer han att backa hem medan Almebäck sumpar offside fällan som Mendes annars hade hamnat i. "Junior misstag" av bägge. Dessutom borde wowwen, wiken och micke vara i linje på mitt linjen, alltså i högre press då hade Mendes varit 5meter offside om Santos skulle slå den passen eller tvingat Santos att spela sidled resp. bakåt. Detta är försvarspressens och offsidens A och O.

Vid Kalmars 1-2 mål är det inget snack om att Almebäck gör bort sig själv och därmed hela laget men det avgörande för målet i detta läge är ändå inte Almebäck utan Wiken som i situationen i straffområdet när väl bollen är inslagen agerar på samma "junior" sätt som mot Gefle hemma, gällande spelbedömning och helt enkelt positionsspelet han ska vara först på den bollen*. Men vid kalmars 1-2 mål är ändå det största frågetecknet Hagge som är helt försvunnen, återigen kolla in sekvensen och anteckna misstagen. Jag kan nämna följande, Kalmar får inkast, hagge nonchalant "joggande" sakta tillbaka och hinner inte inta position men när Santos får bollen så sätter både hagge och Kihlen fart och "markerar" samma Kalmar spelare som är bakom Santos och Almebäck. Det är Kihlens gubbe och hagge ska vara långt ner i banan och ge understöd åt Almebäck.

Mer exempel...
1.Senast mot AIK (hela spelet var totalt värdelöst men...) så är det Wovvens fatala miss som leder till deras mål. Återigen försvarsmisstag.
2.Helsingborg hemma 1-1 målet vad gör Wikström? Samma som ovannämnt, fel i position och stillastående när han ska vara först på bollen. Såklart är det fler missar i detta läge men mittbackar ska hjälpa varandra, Almebäck hjälper Wikström gång på gång när han gör bort sig men när Almebäck gör bort sig är wiken redan i Korvkiosken och säger att han vill ha en grillad utan ketchup!
3.Gefle hemma... behöver inte ens nämna situationerna men jag vill ändå poängtera att det är försvaret som är vår svaga sida.
4.Listan kan göras längre men det är inte poängen att lyfta fram enstaka situationer utan snarare att kunna påvisa ett mönster av försvarstabbar som är mer eller mindre direkt avgörande.

Och slutligen då hur påverkar detta anfallsspelet? Som alla vet så är det inte en rolig dag på jobbet för en anfallare när denne möter en köttmur. Inte nog med att många lag kommer till BA för att spela på resultat och chansa på kontringar (som ALLA vet men ändå verkar det inte ligga något fokus i att lära sig hur man ska agera i dessa situationer) är det lågt försvarsspel som gäller. Den kända Mourinho fällan. Men man utgår från att båda lagen ändå vill vinna matchen på något sätt och så länge som försvaret gång på gång gör bort sig så kommer anfallet och spelet framåt också att hämmas. Tydligaste exemplet är ändå förra säsongen och vårt fantastiskt stabila försvar och vårt fantastiskt stabila anfallsspel.

*Syftar speciellt på gefles 3:a.

Sedan är jag väldigt kritisk till Sixtens byten. Vet den karl´n vad han gör? Gårdagens byten skulle tillföra vad i den rådande matchbilden? Hjälp mig någon för jag förstår inte hur han kan byta ut Rama och Kush (vår kreativitet) mot Astvald (som gör ingen glad) och Anttonen på högeryttern? För att sedan vänta till den 80 minuten när 'långbollsfantasin' är i gång för att ge Yasin chansen, att visa vad? Själv hade jag föredragit att Anttonen in för Hagge i matchminut 55-60, och sedan Yasin in för Kush och Nilsson in för Kihlen i 70-75min för att behålla någon form av kreativitet som möjligtvis hade kunnat skivat upp köttmuren, och låta Nordback vara kvar då han gjorden en förvånansvärd bra insatts fast sin långa frånvaro och var delaktig i väldigt mycket, såg ni förresten hans förvåning när han blev utbytt? Du är inte ensam nobbe jag kände exakt likadant.

Ang. Försvaret:

Ta Alvbåges tavla mot Häcken sådant kan sänka hela laget, när det är svårt nog att göra mål för svartvitt (utan Haddad) så måste försvaret leverera. I Häcken matchen lyckades vi, men mot Heif, AIK, Kalmar och Gefle? I ärlighetensnamn så måste ÖSK ”fixa” försvaret det är där vi står och faller idag. Vi har inga givna ersättare i truppen idag och med det verkar vårt kära försvar göra en ”Porokara säsong”, spela uselt utan risk för byte/bänkning!

Ojojoj aldrig har man känt att guldet är så nära som i år men ändå så långt borta!
2011-05-07 12:44
Rydström är faktiskt lite rolig. Man hatar att titta på honom på planen men han ger sköna uttalanden efter matcherna.
AIK Saywee
2011-05-07 12:41
linus16666, är du fotbollsexpert?
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 12:41
linus16666 //Almebäck får iaf ytterst ta på sig målet igår, Vad han gjorde för tre matcher sket jag högaktningsfullt i just i det ögonblicket. Där var han nonchi.
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 12:37
Vidare:

" slutet av halvleken skrek hela arenan på straff. Tobinho bökade med Paulinho, jag stötte till och hade hela tiden varningsklockan ringande i huvudet, "easy, easy, Paulinho faller lätt" och jag försökte försiktigt nå bollen och Paulinho såg vad som höll på att hända och föll ihop som om han blev skjuten och ville ha straff. Men domare Strömbergsson slet direkt upp kortet och varnade Paulinho för filmning. Paulinho låg och tog sig i oerhörda smärtor, vilket bara var patetiskt."
Örebro linus16666
2011-05-07 12:35
Det jag skrev lite längre ner till "fotbollsexperten" krille kan även du FARSEN ta och äta upp en liten bit utav. Örebros största mupp ? Trevlig lördag, smack !!!!
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 12:34
Rydström:

"Vi hade ambitionen att kliva upp på ÖSK, att vara aggressiva och vinna bollen högt. Av det blev det intet.

Istället kunde ÖSK tämligen enkelt spela sig ur vår press och vi föll djupt med vår lag. Och fick då väldigt långt upp till ÖSK:s mål. Det hjälpte inte att vi tog ledningen med 1-0. ÖSK trummade på och styrde matchen och vi fick slita ont."
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-05-07 12:22
Thompy //Hållermed dig om Paulinho. ? överraskning. Däremot tror jagdet dröjer länge innan Rama levererar. Både Lushtaku och Yasin ger ett bättre ÖSK. Fruktar en ny Basse med Rama - spelare och tränare förstår inte varandra.
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 12:22
Eyra //Det är absolut den matchen! Tack för länken! Väcker en del och jag var på plats. Var väl kanske ett av Larsens första mål? Men jag minns kontringen som faktiskt en av de snabbaste snyggaste spelvändningar jag sett ÖSK göra!l
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 12:19
Rydströms blogg om matchen
Örebro Eyra
2011-05-07 12:18
Maski/ Det är nog från 2003 du tänker, matchsekvenser finns i länken.
Larsens skott i slutet av klippet är fortfarande sanslöst. Minnen... :)
Örebro Maski Hallonen
2011-05-07 12:02
Eyra //Hahaha - Ja fy faan. Var det inte något liknande när ÖSK slog DIF hemma med Källström & co med 1-0 och fick Kenyanen utvisad (vad han nu hette). Spel mot ett mål i 89 min.

En annan match. AIK borta när Gawelin stänkte in segermålet. Liknanden där.
Örebro Eyra
2011-05-07 11:49
Maski Hallonen// Minns Djurgården borta 1999 och Asbjörn Helgeland gör mål på ÖSKs enda skott, typ.
Djurgården däremot hade , likt ÖSK igår, anfall på anfall matchen i genom, ribb och stolpträffar. Thomas Wernersson på fotbollskväll beskrev efteråt som den "mest orättvisa segern i allsvenskan, någonsin".
Det var riktig glädje, som sagt.
Annons: