/fotboll/osk/forum/3845.aspx/fotboll/osk/forum/3845.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2011-06-01 18:54
Steiger// Det står inte heller på näsan att om du kastar smällare på matchrepresentanter så är bestraffningen hårdare än om du kastar den på spelare osv osv.....
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:51
Steiger: +1.
Örebro Grixx
2011-06-01 18:50
Ziggy S// Man talar ju alltid om den lilla "klicken" som bär sig illa åt mot klubbemblemet och drar klubbnamnet i smutsen. De som kastar dartpilar, golfbollar, glasflaskor, knallskott i skallen på folk och som stormar in på plan och bär sig....hmm.....illa åt.

Får man inte tala om den klicken i forumet....eller för den delen tala illa om dom?

ÖSK KRILLE// Brott mot reglerna som ÖSK har accepterat och röstat fram. ÖSK betalar böterna och kan ev kräva förövarna på skadestånd.

En del av reglerna brukar stå i början av matchprogrammet.
Örebro Steiger
2011-06-01 18:48
Grixx//

Skillanden är rätt stor. En spelare har skrivit på ett kontrakt och en spelarlicens där han måste anses införstådd med vilka regler som gäller på en fotbollsplan.

Mig veterligen har jag aldrig fått skriva på något papper eller blivit föredragen några speciella förhållningsregler som åskådare på läktaren. Där är det god sed, sunt förnuft och Svensk lag som gäller, inget annat.

Att säga "Domarjävel" är dessutom inget personangrepp. Rent juridiskt är det ett angrepp på den roll som den aktuella personen som är domaren vid det tillfället har, alltså inget personligt och kan då heller aldrig anses vara ärekränkning eller personangrepp. Det finns tonvis med nedlagda förtalsanmälningar i Svenska domstolar som slagit fast detta.

För tydlighetens skull vill jag dessutom fastslå att jag tycker att H*ra banderollen var ett klart övertramp. Inte mot lagen, utan mot den goda sed och det sunda förnuft som borde råda på läktaren.

Men är inte tilltaget olagligt skall inte heller SvFF bötfälla föreningen. Det är rena dumheter. Jämför gärna med knallskotten som är direkt olagliga.
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:46
Du har inte svarat på frågan.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-06-01 18:44
SvFF är ingen myndighet. Om de anser att ett brott har begåtts så kan de polisanmäla det i så fall. På så sätt straffas inte klubben, utan den enskilda individen.
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:37
Eftersom du skriver här på svenskafans forum och antydde att vissa ur vad du definerar som "klicken" skulle bemöta dig, insinuerar du då att några av oss tillhör den grupp av människor som du pratar om?
AIK Saywee
2011-06-01 18:34
Jag hoppas att det bara blir detta inlägg från mig, om den förbaskade fjantiga och totalt meningslösa horbanderollen.
Vad har den med fotboll att göra?
Vad har den med support för ÖSK att göra?

När jag senast hade synpunkter på den, var det några som likt Stasi, försökte "tysta" mig på detta forum.

.... och det har tyvärr hänt förut.

Om det blir böter för ÖSK, hoppas jag att banderolltillverkarna kliver fram i dagsljuset, tar sitt ansvar och betalar!

Men det var väl ingen som hade tillverkat den.
Det var väl inga som höll upp den.
Det var väl inga som stod bakom den.

Den fanns väl inte ..... som vanligt?
Örebro Grixx
2011-06-01 18:31
DisasterP// På något sätt så behövs det alltid regler och gränsdragningar i sådana här sammanhang. Du säger själv att det borde vara total yttrandefrihet på matcherna...men sedan lägger du till att det inte är ok med rasism. Sitter du ner och tänker igenom det hela så hittar man fler saker som inte är rumsrena och kränkande mot religioner, handikappade...eller som tidigare bötfällning när politiska åsikter förts fram med banderoller.

Någonstans dras alltid en gräns men var ska den ligga? Sjukt många åsikter finns det säkerligen och de flesta vet ca vad som är ok men alltid ska någon testa gränserna.

Hade inte knallskottsrabaldret med AIK och Malmö senast skett så hade kanske inte horabanderollen tagits upp som anmälts för ev bestraffning. Alla är väl ganska eniga att det inte kan fortsätta som de matcherna gjort. Tidigare så har det inte petats så mycket i detta och hade säkert fortsatt så om inte....

Klubbarna sätter upp regler tillsammans med sammanhållande organisationer så ÖSK mfl står för regelverket som ska hålla ordning runt och omkring sporten. I bland blir de själva drabbade av regelverket. Ju tydligare regler och gränsdragningar det finns desto lättare är det att förhålla sig till dom.

Som nu är det lite knepigt när man plötsligt ska kunna bötfällas för saker fotbollspubliken sagt i alla år tex diverse domargnäll. Nu har det ju inte gått så långt att något fått böter men man har säkert från diverse håll sagt att vara extra vaksam och ta upp det mest som upplevs som kränkande....men som sagt inga böter har delats ut.
Örebro Disasterpiece
2011-06-01 18:26
Grixx// Men samtidigt så bryter SvFF mot yttrandefrihetsgrundlagen när dom beter sig som dom gör nu. Dom har ingen rätt att sätta sig över lagen och bestämma vad som får sägas och vad som inte får sägas.
Örebro Grixx
2011-06-01 18:18
Steiger och Ziggy// Det finns på samma sätt ett regelsystem i och med att du inträder på arenan.
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 18:17
Horribla liknelser vissa kommer med "En spelare kan ju inte säga vad som helst eller tjöta på en domare utan att riskera gult/rött kort trots yttrandefrihet." Nej, det är ett brott mot regelboken i fotboll, knappast mot någon av grundlagarna.. Vart vill du komma? Många liknelser med rasism också, vet ni inte att rasism är hets mot folkgrupp, vilket är olagligt!?
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-06-01 18:15
När storlagens suppotrar kommer till stan så skanderas "bonnjävlar" ganska ofta på motståndarläktaren. Det kan ju också ses som kränkande.
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-06-01 17:54
Wivallus//

Som jag tidigare skrivit så var det omöjligt att bakifrån se vad som stod på banderollerna som satt nere på staketet när vi anlände till Parken. Men stämningen var underbar på läktaren. Om klubben nu skall behöva betala böter för vad som står på banderoller så måste det med andra ord införas banderollvakter också? Känns som det börjar gå till överdrift.
Örebro Steiger
2011-06-01 17:51
SvFF kanske borde läsa den Franske filosofen Montesquieu:s definiton av
demokrati och yttrandefrihet:

"Jag hatar din åsikt men är redo att gå i graven för din rätt att försvara den".
Örebro Steiger
2011-06-01 17:46
Grixx//

Rasisttillmälen är olagligt enligt reglerna för hets mot folkgrupp.
Att skriva "hora" är inte olagligt även om det inte är särskilt trevligt.

Sen är det sant att man kan få gult eller rött kort om man säger saker till domaren som spelare. Det ingår i tävlingsreglerna man godkänt inann man som spelare gått ut på planen.

Att bötfälla en förening för saker som sagts på läktaren är något helt annat. Då gör sig nämligen SvFF till domstol och bestämmer vad som anses lämpligt att säga och tar sig rätten att dela ut straff därefter.

Man skulle aldrig kunna döma någon i domstol för att man säger "domarjävel". Att då skicka ut böter till klubbarna för detta är att sätta sig över lagen. Samma sak med banderollen även om den är osmaklig.
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2011-06-01 17:44
Marco // Larva dig inte jag är visst påläst, i den mån man kan vara det gällande HTFF. Ur artikeln "årets första seger för HTFF" här på svenskafans kan man till exempel utläsa att snittåldern på startelvan räknat i hela år med födelseår som grund är 21,36 och det är knappast en ovanligt hög ålder i just den matchen, det är ungefär sådär det brukar se ut om inte ännu värre. En enda startande i den matchen fyller inte 20 i år liksom. Kom inte och snacka om 19,8... det är ju hela truppen du menar då vilket blir missvisande då det bara är dom äldsta som får starta hos er hela tiden förutom Tranberg eftersom ni prioriterar resultat före utveckling (bedömt utifrån vad ni fått fram för "intressanta" maratonlöpare som typ Christer och Mauro på senare år). Försök inte lura mig gosse, ni inga talanger satsar på. Att nå framgång som lag istället för att utveckla bra spelare är HTFFs drömmars mål. Åh whopdidooo, ni vill ju fåt o se braaa ut. Kunna dunka er för bröstet med HTEFEEEEEF höhöhö
Örebro Disasterpiece
2011-06-01 17:39
Svartvitt forever// Jag försvarar inte banderollens budskap, det jag menar är att SvFF inte borde dela ut böter för den.
Örebro Svartvitt forever
2011-06-01 17:35
Disasterpiec, Ziggy S//

Visst, man kan säga nästan vad som helst som privatperson. Men om man ses som representant för något, ett politiskt parti, en förening, så får det man säger återverkningar på föreningen. Positivt eller negativt.

Tror ni våra spelare uppskattade banderollen med h**a? Vår ordförande? Tränaren? Någon i klubben?
Örebro Disasterpiece
2011-06-01 17:34
Grixx// Rasism är aldrig okej, men i ett fritt land så borde man ändå få uttrycka vad man vill utan att bli straffad för det.
Örebro Grixx
2011-06-01 17:32
Ziggy S// Vem skriver du till?

Disaster// Är det helt ok att ha rasistbanderoller osv?
Örebro omega
2011-06-01 17:32
Att det var medlemmar ur kubaner som gjorde banderollen kommer inte komma fram. Vilka tar ni och skyller på istället. Blomkrukepissar-huliganerna kanske? Pella karlsson 42år som drack1 öl innan matchen?
Örebro Disasterpiece
2011-06-01 17:26
Bastard on parade// Det ska inte dras någon gräns, vi borde ha total yttrandefrihet tycker jag. Att dela ut böter för vad folk säger eller skriver på en banderoll är rena kommunistfasoner.
Örebro Bastard on Parade
2011-06-01 17:22
Ziggy S. //

På vilket sätt ger yttrandefriheten folk rätt att kalla någon annan för hora? Det finns lagar som inskränker på yttrandefrihetsgrundlagen (ex kap 5, §3 i brottsbalken om förolämpning).

Korkad banderoll, men jag tycker ändå inte SvFF ska bötfälla klubbarna för vad deras supportrar sjunger på läktaren. Å andra sidan hade jag inte tyckt likadant om det rört sig om rasistiska tillmälen. Vart ska gränsen dras?
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 17:15
Och vilka är de du benämner som "klicken"?

Huliganer, kubaner? Eller är det samma sak?
Förespråkare av yttrandefrihet?
De som bidrar till stämning genom att åka på bortamatcher och stå i klacken på hemmamatcher?

Nå, vilka är dem - "klicken" - alltså?
Örebro Grixx
2011-06-01 17:14
Steiger// En spelare kan ju inte säga vad som helst eller tjöta på en domare utan att riskera gult/rött kort trots yttrandefrihet.

...och Rooney kan inte säga vad som helst till en mikrofon heller ;-)
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 17:07
SvFF gör allt för att bli av med publiken som är så många dimensioner bättre än sin liga. Även den mest trångsynte måste förstå att om en sådan regel går igenom finns det ingenting som SvFF inte kan göra. Att vända sig mot banderollen i detta läge, och inte mot regeln, är så korkat att det liknar komedi.
Hammarby Marco
2011-06-01 17:05
abdel seidou (signa ALLA!)

Om du i fortsättningen skall kommentera saker om andra lag så läs på innan så det blir riktigt, tack!

HTFF:s snittålder ligger på 19,8år senast jag kollade och inte 23 år som du nämner.
Örebro Ziggy S.
2011-06-01 17:04
Fick ni inte lära er i söndagsskolan att yttrandefrihet är en bra grej? Pratar dom aldrig om det ens på gudstjänsterna?
Örebro Steiger
2011-06-01 16:46
I övrigt kan jag inte låta bli att vara lite konspiratorisk..

Hur kommer det sig att SvFF börjar jaga alla klubar med böter för rena skitsaker just nu?

Blev Swedbank arena i Solna så in i h-e mycket dyrare än beräknat, så att de måste de hitta snabba pengar i panik, eller?
Annons: