/fotboll/osk/forum/3841.aspx/fotboll/osk/forum/3841.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2011-05-28 18:11
Börjar närma sig match, mindre än 3 h till CL-finalen. Nästan lika intressant som GAIS matchen imorgon....)

Är övertygad om att Sjögren börjat titta på ersättare för Bedoya och Almebäck men undrar hur de tänker när de värderar dom. Hur mycket kommer det påverka tabelläget om de flyttar i sommar jämfört med om de stannar hösten ut?! Om vi inte har absolut topphäng i juli så kanske det är bättre att rea bort dem och köpa ersättare som vi kan spela in till säsongen 2011 då vi förhoppningsvis även har spelat ihop vår dreamteam-kedja (Pålle - Haddad - Rama).

Realistiska ersättare för Bedoya skulle kunna vara Claesson (se länk) eller Philip Haglund som vill hem Sverige. För Almebäck kanske man kan få hem Rasmus Bengtsson.
Örebro Grixx
2011-05-28 17:38
När det gäller att ett lag kan få 3-0 vinst vid avbruten match så tror jag nog att det inte är aktuellt om ett lag leder med 4-0. Om klubbarna skulle vara negativa till regeln så har de sig själva att skylla då de röstat fram den...men det har jag inte läst någonstans utan mer från div supporterhåll....och AIK.

Lite besviken är jag på Saywee som verkar vara väldigt förlåtande till vissa lags smällarkastningar.

Ska det vara så jävla svårt att ge fan med sådana dumheter. Både smällare och golfbollar kan skada och ge livslånga handikapp. Nu kan det även ge missdådarna förstörda liv genom att både klubbar och tv-bolag vill stämma skiten ur ansvariga idioter. Kanske biter det som argument att tänka till en gång extra och ge fan i dumheterna.
Örebro Svartvitt forever
2011-05-28 15:43
Visionen med flera//

För det första, skönt att höra att ÖSK-supportrarna i det stora hela skötte sig bra i Norrköping!

Jag instämmer också i tvivlet om huruvida polisen ibland snarare provocerar fram problem än avstyr det. Praktexemplet är ju när polisen ledde Malmöklacken rakt förbi ÖSK:supportrarnas uppladdning istället för en annan väg, och där sen polismästaren hade mage att i princip lägga skulden på Kubanerna.

Det är också intressant ur legal synvinkel i vilken utsträckning polisen har rätt att fösa ihop folk -- oavsett hur skötsamma -- bara därför att de har en viss halsduk på sig.

Sen detta med betalning för bevakning verkar otroligt illa genomtänkt. Som om man tänkt att alla föreningar som aktiebolag är råkapitalister. Som nån i ledningen sa: "Ska vi då fakturera kommunen för all ungdomsverksamhet?"
Örebro Visionen
2011-05-28 15:07
Ang. Huligandebbatten - poliskostnader, påföljder osv.

Jag anser att;
Vare sig polis eller någon/något annat kan ta/kräva betalt för tjänster av någon/något som inte har beställt tjänsten själv. Förtydligande i aktuell kontext; OM sportklubben ringer örebropolisen och 'beställer' ex. 20 poliser så anser jag att en faktura från Polisen är godtagbar. Men jag ställer mig helt emot att i de fall då Polisen sätter sig själva i tjänst för att sedan ha RÄTT att ta/kräva betalt av ex. sportklubben. Jämförande scenario, en målarfirma kör förbi ditt hus och anser att ditt hus SKA målas om, ställer dit ställningar, färg ect. målar om hela huset och sedan skickar en faktura till husägaren och kräver denne på ekonomisk kompensation för deras arbete. Där husägaren inte har/har haft någonting att säga till om och inte kan vägra betala, vilket är fullständigt orimligt i ett civiliserat och utvecklat demokratiskt samhälle.
För även om ditt hus kan ha i andras ögon (3:dje, 4:de och t o m 5:e part) ett behov av ett 'ansiktsflyt' så måste du själv få ta ställning till detta och själv få avgöra vem som ska göra det, hur det ska gå till och vilken budget det ska rymmas inom.

Ett aktuellt exempel på polispådrag i samband med match;
Var själv i onsdags i Norrköping och på det abonnerade uppladdningshaket. Jag uppmärksammade ett STORT polispådrag med minst 15 poliser i direkt anslutning till puben, som tvingade oss samtliga att gå i ett gemensamt led, ledda (omringade av patrullerande poliser, pikébussar och radiobilar märkta som omärkta) på en av polisen förbestämd väg till Idrottsparken. I detta ofrivilliga led beblandades sk. sittplatspublik, klack och tillresta kategori supportrar av Polisen själva och ingen annan. Knappt halvvägs stoppas hela ledet på en bro drygt 100 meter från Norrköpings pub och samtliga tvångsvisiteras av anledningen att några få individer smällde av knallskott. Efter visitationen leder polisen oss alla rakt mot Norrköpingssupportrarna där polisen hade skärmat av dem/oss med ett x antal pikébussar och fler och fler poliser med tillhörande fordon anslöt sig till ledet.
Min fråga då, Vem var beställaren av allt detta? Varför fick inte jag avvika från detta led? Varför blev jag behandlad som en misstänkt förbrytare med övervakning och tvångsvisitering när jag varken hade gjort mig skyldig till något eller utpekades av någon som en eventuell lagförbrytare, 'ordningsstörare'? Varför blir jag 'hotad' av polisen med arrestering när jag frågar varför jag ska visiteras, som att tala till en vägg där väggen bemöter mig med ”Ställ dig där och håll käften annars tar vi in dig”, ”stanna hemma nästa gång om det inte passar dig”, ”Ni bara förstör”, man tänker vilka NI jag befinner mig i detta led av den ENKLA anledningen att NI TVINGADE in mig här. Varför ska en fotbollsklubb stå för dessa kostnader som garanterat hamnade på flera hundratusen? Allt detta skedde i mitt tycke på polisens godtyckliga bedömning och övermäktiga förfarande.

Jag anser att det som INTE sker inne på arenan eller i DIREKT anslutning till arenan (ex. biljettkön) ska bemötas och behandlas som vilken polisiär insats som helst. Där polisen inte BARA ska separera aktuella grupperingar från varandra och LÅTA dem stå och gapa till varandra och slänga diverse saker på varandra, för att sedan STRUKTURERA ett led av beblandade supportrar (ordningsamma och mindre ordningsamma) där de mindre ordningsamma kan i 'skydd' av de andra supportrarna ta sig obemärkta till arenan och fortsätta sin verksamhet även där. Polisen SKA redan där på plats på torget (ex. Syrianska/Malmö hemma) på en gång omhänderta dessa slagskämpar och eventuellt fakturera dessa för polisinsatsen, INTE KLUBBEN! Även om det kan ha varit 20 mot 20 och polisen 'enbart' lyckats omhänderta typ 2 och 3 så får de omhändertagna stå för hela notan, detta tror jag garanterat är en mer avskräckande effekt än något av de andra förslagen samtidigt som oskyldiga slipper bli drabbade av diverse integritetsinskränkningar och annan form av kollektivbestraffning pga enstaka individers handlingar. För av det som jag har uppmärksammat har jag bildat mig uppfattningen att polisen istället för att verkligen ta hand om problemet 'på stan' leder problemet till arenan och på så sätt stärker uppfattningen att det är ett fotbollsfenomen där det är klubbarna som brister och inte ordningsmakten. Vilket jag absolut inte håller med om!

Jag måste även tillägga att det var längesen som jag kände mig så otrygg som jag kände mig pga polisen i Norrköping och deras maffialiknande fasoner. Fy för det!
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-05-28 14:34
PELLE LKPG//

För något år sedan kunde man bli avstängd om kortet var rött mellan Cupen o AS. Hur det är idag vet jag inte, men varningar skall i detta sammanhang inte följa med i de olika "turneringarna".
Örebro PELLE LKPG
2011-05-28 14:29
Paulinho är ju avstängd nästa match.
Gäller det bara Allsvenskan eller är han avstängd mot Gais?
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-05-28 14:17
Saywee//

Jag var inte på puben, men han som berättade allt för mig idag var det. Han var direkt upprörd över det påståendet (tror vi båda känner honom). Om så varit fallet hade säkerligen inte pubägaren hälsat honom och de övriga välkomna tillbaks. Det kryllade visst av poliser både innanför och utanför puben. Den suporterpolis som var med från Örebro hade tackat honom och andra att gänget höll sig lugna trots att de blev "bombade" av golfbollar kastade innifrån en innergård.
AIK Saywee
2011-05-28 14:02
ÖSK-Karl, det låter bra att det inte pissades inomhus i några blomkrukor, som någon påstod tidigare ...?

Men hann du verkligen kolla var alla 100 pissade ;)
Örebro Conjuration
2011-05-28 12:48
5 spelare av 11 med förflutet i Örebro. Vi är fan bäst ;)
Örebro Svartvitt forever
2011-05-28 12:44
Wikström och Rama med i omgångens elva. Allt annat vore konstigt.

Även Basse är med.
Örebro Berlitz
2011-05-28 11:11
den oumbärlige//

Wirtanen är väl avstängd? Fick ju rött kort mot Ljungskile.
AIK Saywee
2011-05-28 10:35
Så bra att Haddad tog sitt förnuft tillfånga och opererade sig, han kommer att bli mycket värdefull när serien vänder i mitten av juli (?) och under sensommaren och hösten.

Hans hälsning till fansen verkar lovande!

Rehabilitera dig snabbt och välkommen hem till BA snart :)

HaddadHaddadHaddadHaddadHaddadHaddadHaddadHaddadHaddad
AIK Saywee
2011-05-28 09:20
Vad jag vill ha "sagt" med det jag skrev 00:48, kan ni alla fundera över.

Gödslingen med "" som "hartecken" använder jag för att jag känner, att det kan vara ett uttryck eller ett ord, som kanske inte är helt korrekt i sammanhanget, utan bör tolkas in lite grann. I några fall kan det också handla om citat, hämtade från vad någon annan skrivit.
Örebro MrCrowly
2011-05-28 02:02
Saywee 00:48// vad vill du ha sagt med det? och varför gödslar du med citat-tecken? "dessa" ?
IFK Norrköping Pekingz
2011-05-28 01:22
IFK Norrköping Pekingz
2011-05-28 01:18
Örebro Maski Hallonen
2011-05-28 00:59
Man kanske kan trivialisera svenska cupen men trivialisera inte vad seger i den innebär. Nämligen spel i Europa 2012.
AIK Saywee
2011-05-28 00:48
När jag "representerar" ÖSK som supporter, klubbmedlem eller som livstidskuban och "ikläder mig klubben´s dress" med dess vackra emblem, känner jag att jag vill uppträda på ett positivt och bra sätt för spelarna, klubben, sponsorerna och alla andra som tycker att fotboll är trevligt och vill att ÖSK skall förknippas med just, FOTBOLL:)

Heja SPORT!
Örebro 100år
2011-05-28 00:47
Att jämföra FA-cupen med Kalleanka-cupen är som att jämföra herr och damfotboll.
Men nu när det inte är några matcher på ett tag tycker jag man kan ställa upp bästa lag.
Örebro MrCrowly
2011-05-28 00:36
sen det här med svenska cupen, de e la så att den inte har så stor status? jämfört med FA-cupen t.ex så är den väl bara en "skoj-cup" ??
Örebro 100år
2011-05-28 00:24
Kvällens chock för mig! Vraken slog bajen på bortaplan. Inte dåligt gjort
Örebro Karlssson
2011-05-27 23:44
Maski//

Håller helt med dig i ditt 23:10 inlägg. Det viktiga är att behålla inställningen om att spela en underhållande fotboll där vi ska vara ett spelförande lag. Sedan om det är med 4-3-3 eller 4-4-2 gör detsamma.
Örebro 'den oumbärlige
2011-05-27 23:41
@Maski Hallonen

Absolut, så har jag också tänkt. Men man har lirat 10 matcher i sträck nu, fyra har lirat alla matcher. Gerzic kom precis tillbaka från en skada, där kanske man inte vill riskera. Sen är Lushtaku och Rama ganska känsliga med tanke på att de inte lirat på 1 år och nu kört 9-10 matcher på kort tid.

Samt att truppen är bred, man behöver gå runt lite för att se dem i spel mot bra motstånd. Om Bedoya drar i sommar behöver vi veta om ersättaren finns redan i truppen eller inte

Jag vill oxå se bästa möjliga lag, att gå vidare vore riktigt bra. Vi får se. Det kan mycket väl bli så att man spelar med bästa möjliga lag, även om Sixten aldrig gjort det tidigare. Nu utgick från det, att vissa vilar.
Örebro Maski Hallonen
2011-05-27 23:28
'den oumbärlige // Om det nu blir en "talangmatch". AS har ju uppehåll och schemat fn inte speciellt pressat. Det ger utrymme egentligen att spela med i stort sett bästa material. Och varför skulle man inte göra det? Vill man inte vinna matchen?
Örebro 'den oumbärlige
2011-05-27 23:25
Vill gärna se GAIS-matchen. Det är ju nästan, bara nästan, roligare att se, hur bra våra unga talanger/ersättare gör sig mot bra motstånd.

Man skulle kunna spela med ett någorlunda A-lag också med tanke på uppehållet. Vi får se vad Sixten gör, men jag förväntar mig dock Kihlberg.

Så här tror jag elvan ser ut (inte hoppas):

Nurme
Anttonen - Almebäck - Haginge - Per
Wirtanen/Bedoya - Kihlen - Erik
Astvald - Staaf - Yasin

Så här hoppas jag:

Nurme
Anttonen - Almebäck - Haginge - Per
Berger - Bedoya - Erik
Astvald - Atashkadeh - Yasin
Örebro Maski Hallonen
2011-05-27 23:20
Karlssson // Fast din fråga gällde ju vem man vill se. Oerhört svårt. Av det gamla gardet gillar jag ju Nanne. Han står för det jag nämnde men är dessutom taktiskt skicklig. Vet hur man skall positionera sig för att neutralisera motståndarnas kuggar. Han är dessutom väldigt flexibel. Inte alls så låst som Sixten. Han byter spelare direkt i paus om han inte anser att de har kontroll över situationen. Han söker alltid kontrollen. Att han inte lyckats så bra de senaste åren tror jag mer beror på att han inte haft tillräckligt bra material.

Men sen finns det så många man knappt känner till. Tror dock inte på Lasse utan ser honom främst som en individuell kraft. Axen?...Nja...Vad kan han tillföra? Vad kan han vidareutveckla?

Undrar hur Pelle Olsson skulle klara ett lag med BRA material genomgående?? Kanske är inte "defensiva tränare" så defensiva egentligen (se Conny. HIF spelar relativt offensivt.) utan det är helt enkelt materialet som tvingar dem.

Kanske har tränare som Prahl & Olsson varit mer framgångsrika sista åren än Sixten, sett till förutsättningarna. Hur skulle Sixten klara ett liknande material? Ja våren 2008 såg vi ju det.

Jag vet faktiskt inte vem
Örebro Maski Hallonen
2011-05-27 23:10
Karlssson //Många anser att man absolut måste hitta en tränare som spelar 4-3-3 osv. Det tycker jag är nonsen. Styrelsen ska aldrig lägga sig i vilket spelsystem de ansvariga väljer att spela med. De finns de som har försökt och de delar den gemensamma erfarenheten att det alltid gått åt helvete.

Det är det filosofiska arvet styrelsen skall försöka förvalta och föra vidare. Inte de tekniska detaljerna. MFF har visat att de går att spela minst lika offensiv fotboll med 4-4-2, ja tom ännu mer offensiv.

Så det viktiga är att hitta en tränare som vill bygga vidare på en passningssäker fotboll med stort bollinnehav och offensiv inställning, som jag ser det. Hur spelarna sedan ställer upp på plan är egalt även om det givetvis kan finnas vissa fördelar att fortsätta utveckla ett spelsystem spelarna kan identifiera sig med. Men det går alltid att lära om.
Örebro Karlssson
2011-05-27 22:47
Om vi föreställer oss att Sixten kommer lämna oss efter säsongen. Vem vill ni då ersätta honom med?

Alec är ju ett bra alternativ och hans kontrakt går ut efter säsongen. Men det kanske finns bättre alternativ?
Örebro 'den oumbärlige
2011-05-27 22:29
Tänkte på det oxå, skulle vara kul med Degerfors i AS även om de inte har så mycket där att hämta. Men kan Mjällby lyckas så bör väl de också kunna det.
Örebro Kraków
2011-05-27 21:59
Åtvid och Degerfors i topp i superettan. Vilket underbart år det kan bli i allsvenskan 2011-2012!
Annons: