/fotboll/osk/forum/3803.aspx/fotboll/osk/forum/3803.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro 'den oumbärlige
2011-06-18 01:59
@Pille-Riin Pöllu

Håller fullständigt med dig i det sista stycket. Dock är det som någon annan påpekade, ÖSK är inte i närheten av Elfsborgs ekonomiska muskler. De har råd att förnya kontrakt baserat på spelarprestationer långt före de är på väg ut . Varför skulle en spelare vilja förlänga om det går bra för han? Varför binda sig ytterligare? Jo, om han får väldigt bra betalt. Sedan kan man heller inte vänta allt för länge till att spelaren etablerat sig som ett riktigt alternativ för bra utländska klubbar.

Det där med strategiska felbeslut är dock helt rätt. Både Almebäck och Bedoya hade skrivit på längre än 3 år när de kom om man erbjudit det. Men ledningen ville inte chansa och visst är det bra att vara försiktig, men då ökar också risken för att man hamnar i denna sits. Det gäller att kunna se och värdera potentialen hos spelaren och utifrån detta ta ett beslut.

ÖSK lär sig av sina misstag. Efter kritiken när Malmö snappade upp duktiga talanger från Forward har man nu sett till att vara först. Men det känns ändå som att vissa misstag hade gått att undvika.
Örebro Kraków
2011-06-18 01:22
Jag tycker man ska sälja Bedoya om chansen ges, inte minst för den inkomst en vidareförsäljning kan ge.
Örebro Fatcit
2011-06-18 01:14
Om ÖSK för ett år sedan gett Bedoya, Astrit, Alvbåge, Nordin och/eller almebäck ett kontrakt på 70 000kr /mån mot att signa 1 år till på kontraktet hade man tjänat igen det på försäljningen. (tog bara en siffra)
Örebro Fatcit
2011-06-18 01:08
Kronarps// må så vara att ekonomin inte finns i ÖSK. Men elfsborgs idé med kontrakt är att spelare får betalt vad de förtjänar.
Örebro Fatcit
2011-06-18 01:05
PRP // instämmer.

Tillägger gärna att Elfsborg har iaf lyckats med sm-guld och att stanna i toppen. ÖSK har en lång resa kvar om man ska förbli ett topplag!
Örebro Freddan ÖSK
2011-06-18 00:56
Angående Bedoya: Är han själv motiverad att stanna säsongen ut så tycker jag absolut att han ska göra det om inte tycker jag han ska säljas i sommar. En omotiverad Bedoya kan vi klara oss utan..
Örebro Krontorps
2011-06-18 00:42
//Pille
Det idiotiska i att göra som Elfsborg är att ÖSk då skulle gå X antal miljoner back varje år. Vi har helt enkelt inte dom ekonomiska musklerna ännu att göra på det viset.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-18 00:31
Om jag får hoppa in lite i Bedoya snacket.

Visst har han varit oerhört tydlig med att han sett Allsvenskan och ÖSK som en vidareutbildning inför att sen kunna ta ett större steg till en annan liga. Step-by-step modellen. Den unge allsvenske spelaren som inte har det målet eller drömmen kan ju kasta den första stenen. Tycker ändå han skiljer sig markant från Astrit som valde en konkurrent till ÖSK. Det tror jag det skulle oerhört mycket till för att Bedoya skulle göra.

Någon skribent på expressen blev idiotförklarad av både några här och av Eyravallen.se för att han kritiserade ÖSK:s ledning för att ha så korta kontrakt med nyckelspelare och att ÖSK skulle lära av Elsfborg. Personligen har jag svårt att förstå vari det idiotiska att göra som Elfsborg ligger. Vilket fall försvarade sig Sjögren med att det "Krävs två för en tango". Men Bedoya satt faktiskt i Ekwall vs. Lundh och sa att med betydelsen att "ÖSK kunde ha tecknat ett längre kontrakt med mig om man hade velat haft mer betalt. Det är inte mitt fel utan ÖSK:s" så lite ord mot ord står där. Så jag har svårt att förstå kritiken mot sensmoralen i artikeln.

Det är naturligtvis illa att ÖSK:s hela ryggrad riskeras att tappas till relativt låga summor och under en och samma säsong. Däri ligger ju utan tvivel strategiska misstag och felbedömningar av spelarpotentialer. Värre blir det ju när ÖSK värvat ett koppel unga arvtagare som när det kommer till kritan så finns det inget förtroende för dem alternativt är glappet för stort för att de skall kunna slussas in som ersättare. Köper ÖSK in två "medelålders" spelare (dvs runt 25 kanske) som ersättare för Bedoya och kanske Nordin så så vet ju spelare som Berger, Denis, Erik och Per att de är rökta och dömda till bänken för evigt.

AIK Saywee
2011-06-18 00:16
ÖSK SM-GULD 2011
Jag har samma känsla, men den kommer ifrån hjärtat <3

Heja SPORT!
ÖSK SM-GULD 2011
2011-06-18 00:11
Har en magkänsla att det kommer bli en stor vinst till ÖSK idag, hoppas jag har rätt!

Heja Sport!!
AIK Saywee
2011-06-18 00:07
Hertig_Karl,
tack för ett bra och tydligt svar, men varför satsar ÖSK långsiktigt på unga spelare, som redan från början, tycker att klubben inte är någon framtid? Det är detta och den kontinuitet som kanske skulle behövas, som jag tycker blir så svår, när jag bara längtar efter ett guld.

MrCrowly, din enkla fråga om varför man byter lag överhuvudtaget är skitenkel att besvara ...

....PENGAR, ingenting annat, jo kanske i vissa fall, men mycket ovanligt!
Örebro astby
2011-06-18 00:00
den oumbärlige// Jo, men Anders Svensson har i både landslag och klubblag ytterligare en defensiv mittfältare och en offensiv i fri roll framför. Det skulle kunna funka bra med Nordin som defensiv men jag tror att vi då bör vrida triangeln och spela 4-2-3-1 som landslaget och Elfsborg, för att nämna två lag som gör det. Visst, det är en lek med siffror men det är ändå en ganska stor förändring att vrida mittfältet gällande utgångspositioner, ansvarstagande i olika spelytor, löpningar etc. Det påverkar också ytterspelet både off som def då det två defensiva mittfältarna kommer närmare ytterbackarna OM man nu skulle vrida på triangeln så skulle då docknPaulinho passa perfekt i den fria rollen som offensiv mittfältare/släpande anfallare.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Hertig_Karl
2011-06-17 23:54
Saywee

Kanske lite otydligt från mig, men det jag ville ha fram var att jag tycker Bedoya varit rak och ärlig från dag ett med att hans mål och slutdestination i karriären inte stannar vid ÖSK. Alltså när han fått frågan vid intervjuer etc. Jag menar inte att han på eget initiativ, från dag ett, gått ut och sagt att han vill vidare från klubben omedelbart=)
Örebro MrCrowly
2011-06-17 23:54
Bedoya har ju från första början sagt att han vill gå vidare, han gick ju från (college?)-"soccer" i usa till en bättre/annan liga,(Allsvenskan) fundera på varför han gjorde det saywee,eller han kanske skulle ha stannat där? Varför byta lag överhuvudtaget?
AIK Saywee
2011-06-17 23:48
Eyra, 23:42, instämmer återigen, "money talks, Bedoya walks" ...

... det är väl ingen skillnad på spelare och spelare ;)
AIK Saywee
2011-06-17 23:45
ÖSK-Karl, om jag tänker på det "jordiska", så vore det trevligt med ett ÖSK-guld :)

Huliganmatchen 1970 och guldvittringen 1994 har jag upplevt live, med stor sorg, jag vill bara vara med om fest och glädje med de svartvita eleganterna !!!!!!!
Örebro Eyra
2011-06-17 23:42
Personligen är jag mer ute efter frågan hur låg summa ÖSK kan acceptera i en ev. försäljning.

Bjuder Swansea 2 miljoner svenska kronor, skulle jag hellre se att Bedoya spelar klart i ÖSK (och gör reklam för sig själv under hösten).

Jag menar man jämför ju alltid med att Malmö fick 90 milj för Zlatan.
AIK Saywee
2011-06-17 23:39
Bona FIdes, intressant inlägg :)

Jag vet dock inte hur många "bättre lag" som står på kö för att värva Bedoya idag? Det är svåra grejer det där. Sälja vid efterfrågan, men om ingen efterfrågar så får la klubben (ÖSK) annonsera .... om klubben och Bedoya är överens om att han inte vill stanna kvar hos giganterna.
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-06-17 23:37
Saywee//

Tyvärr tror jag inte det har med charnen o göra att vi älskar ÖSK. Har nog mer med uppfostran o uppväxt att göra. Hur kul var det när gamla trä ibland lät golvet låta? Vi har upplevt det gamla, du hade glömt att vi variit i Cupfinal, vi var ytterst nära guld -94. Skall vi få fira i detta jordeliv eller skall vi behöva se allt ifrån himlen?

Sist men inte minst, vi var på plats under sveriges första hulliganattack -70. Du är något äldre än mig så jag blev aldrig rädd, men minns allt mycket väl.

Så snälla ÖSK, ge oss åldringar en titel att minnas ;)
AIK Saywee
2011-06-17 23:34
Hertig_Karl, aha, hela tiden alltså, ända sedan sin först match, konstig inställning och klent agerat av våra två sportchefer att inte hjälpa honom bort från klubben :)

Vi har ingen aning om vilka klubbar som är större eller mindre i Europa nästa år, det sportsliga får allt mindre betydelse, en banderoll, en huligan eller lite skattefusk, så är det kört.

YNK!
Örebro Bona fides
2011-06-17 23:29
Även om inte Bedoya eller klubben tydligt har uttryckt att man vill sälja Bedoya i sommar så är jag rätt så säker på de båda utgår från att Bedoya försvinner i sommar, förutsatt att det dyker upp något bud.

Vad grundar jag på det?
Vi har dels den återstående kontraktslängden. Bedoya har 6 månader kvar på sitt kontrakt och den enkla frågan man kan ställa sig. Vad är det som tyder på att Bedoya ska förlänga nu i sommar? Bedoya kan utan större problem gå till en bättre klubb och liga om han är kontraktslös. Finns det något som tyder på att Bedoya bör ha någon särskild lojalitetskänsla till klubben? Egentligen kan jag inte se någon större klubbkänsla från Bedoyas sida, kanske med all rätt. Klubben visste vad man värvade. Det är en ung spelare från USA som drömmer om att spela i de stora ligorna i Europa. ÖSK var bara ett steg på vägen. Förutsättningar som ÖSK varit medvetna om sen första dagen. Bedoya har varit i ÖSK för kort tid för att ha byggt upp en lojalitet mot klubb som är i ett främmande land.
AIK Saywee
2011-06-17 23:27
Eyra, tack för att du tänker på ÖSK och har förmågan till optimism :)
Örebro Hertig_Karl
2011-06-17 23:27
Bedoya har väl hela tiden varit tydlig med att han vill vidare till en större klubb i Europa?

De flesta fotbollspelare vill väl få ut så mycket som möjligt av karriären. Pengar, utmaningar o.s.v.

Inga konstigheter att en Finne, Amerikan och en kille från BP inte stannar i ÖSK om de kan få bättre betalt och större utmaningar någon annanstans? Om vi vänder på frågan, varför skulle de stanna om de får chansen från en större klubb i Europa?
Örebro Eyra
2011-06-17 23:25
Att Bedoya vill stanna efter 2011 är inget att hoppas eller tro på.

Den ultimata lösningen för alla parter vore om han gjorde en väldigt bra höst i ÖSK, får allt fler klubbar intresserade. Vid säsongens slut skriver han ett 'symboliskt' 1 års-kontrakt med ÖSK och börjar sen förhandla med andra klubbar. I det läget får vi både pengar i fickan och Ale-kvalitéer på planen.

Har något sådant inträffat tidigare i fotbolls-sverige? Skulle vår käre amerikan gå med på något sådant?
AIK Saywee
2011-06-17 23:19
Krontorps, jaa du, det finns en hel del svartiva frågor i nuläget.

Varför ville en landlagsmässig finne lämna ÖSK?
Det tål också att klura på.

Min nästa fundering på varför Bedoya inte vill spela kvar i ÖSK är ...
När fick han den idén själv, förra året, förrförra året, eller i år och framförallt varför?

Varför lämnade en landslagsmässig back ÖSK och helt plötsligt blev skadad, vilket inte hänt förut, dvs att han varit skadad, förutom när han sparkade sönder en bergskedja?

Så många kluriga frågor ....
Örebro Krontorps
2011-06-17 23:05
//Saywee
Varför vill en landslagsmässig amerikan till en bättre liga än allsvenskan?
Ja du, det tål att klura lite på.
Örebro Eyra
2011-06-17 22:53
Saywee/ Tror inte Bedoya stannar efter säsongens slut, förutsatt att vi inte vinner SM och fortfarande är kvar i Europa League.

Men jag tycker det är värt risken att få 0:- för honom, å andra sidan är jag ingen ekonom. Men jämförelsevis fick vi inga pengar för Astrit heller.
AIK Saywee
2011-06-17 22:52
Eyra, tackar för ditt inlägg, det är precis min känsla just nu och tidigare, NA och ÖSK funkar tillsammans ibland, men oftast icke, Varför?

Jag tar min fråga en tredje gång och hoppas på ett ärligt svar ...

"Varför måste vi sälja Alejandro Bedoya?"
Örebro Eyra
2011-06-17 22:43
Jag grundar mina teser från intervjuer/artklar med Bedoya i NA:

Mitt intryck är i i vilket fall att han inte har något emot att spela året ut och att "ÖSK får skylla sig själva, då de skriver för korta kontrakt med sina spelare".
Han fullföljer åtminstone kontraktet alltså?

Tror snarare att det är NA som hetsar med att Bedoya ska lämna redan i sommar.
AIK Saywee
2011-06-17 22:41
Eyra, tackar, då är vi kanske två, fullföljning och förlängning av Bedoya-kontrakt är min önskan :)

Att spela in ett nytt svartvitt lag i höst är inte min grej, med så många spelare, skador och frågetecken (kontraktsgrejer), och gula elller röda kort, brukar också sabba mina förväntningar, trots den obotliga opimismen ...

... vi får inte halka efter Elfsborg och Helsingborg, för då kan vi glömma guldet detta år.

Fast det kanske kommer fler år?
Annons: