/fotboll/osk/forum/3783.aspx/fotboll/osk/forum/3783.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-06-19 16:01
BoP,
ja det är ett konstigt konstaterande, utan att agera, när man har ansvaret för att agera ...

jaja, det kanske blir bättre i framtiden, vem vet, inte jag iallafall, men jag hoppas alltid på förbättring efer en sådan skitmatch :)
Benny Böckling
2011-06-19 16:00
Kommer bli intressant att följa Euro Leauge lottningen i morn. (kan tydligen följas via NA)
Örebro Bastard on Parade
2011-06-19 15:36
"– I andra halvlek ser man att vi börjar bli trötta, säger Boström."

Förstår inte riktigt poängen med att inte utnyttja byten när spelarna helt uppenbart är riktigt trötta. 3 pigga spelare sista 15 kan nog göra rätt stor skillnad.
AIK Saywee
2011-06-19 15:35
Grixx, 15:25, tackar för ärligt svar, vi är nästan överens ...

... men jag ger ett svagt underkänt :(

För med ett aktivt coachande av vår stora, men slitna trupp, hade vi nog tagit tre poäng mot jumbon, trots underlag och klimat?

Annars kanske vi skall vänta på de ädla metallerna ett tag till :)
AIK Saywee
2011-06-19 15:28
The seer,
men glöm inte bort de extrapoäng vi fått genom felaktiga domslut.

De är nog lycklingtvis fler än de vi tappat ...
AIK Saywee
2011-06-19 15:26
'den oumbärlige

Bra idé, denna man (Mosander) får tyvärr oftast, vara helt i skuggan av den helige Sixten, jag tror attt Mosander betyder mer för killarna och lagkänslan än man kan tro?

Men jag vet inte, det är bara en tro.

FORZA MOSANDER!
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-19 15:26
Har inte hunnit/orkat läsa "bakåt" här, alla kommentarer efter matchen, men en sak jag spontant undrar över är huruvida han som sätter betyg här på svartvitt och jag såg samma match? Jag tycker att Valdet Rama var en av de få som höjde sig över mängden igår. Laget verkade slitet och underlaget gjorde också sitt därtill, men Rama var ju en av få som försökte ta tag i det. När det gäller skotten så tycker jag att det verkar rätt uppenbart att Sixten hade sagt åt honom typ " - skjut, skjut, skjut! Det gör inget om nio skott hamnar på läktaren bara det tionde går in!". Därav frustrationen vid bytet tror jag. Han hade det tionde skottet på gång, och hade han bara fått vara kvar så tror jag faktiskt att han hade satt den! (och svartvitt-betyget hade väl också skjutit i höjden?!)..
Örebro Grixx
2011-06-19 15:25
Saywee// Möjligen svagt godkänt. Dvs en -2 i NA-betyg. Det hade säkerligen kunnat gjorts mycket bättre.
Örebro The seer
2011-06-19 15:23
Först vill jag säga grattis till ÖSK som tagit 20 poäng trots att spelet inte fungerat tillfredställande. Främst tänker jag på offensiven, vilken enligt min mening, millt sagt, varit ineffektivt. Nu har Hadad (om det nu stavas rätt) varit långtidsskadad, vilket är en men inte den enda förklaringen. Vad Örebro är i behov av är en måltjuv som går direkt in i startelevan. Dessutóm behövs en förstärkning på backsidan om drömmen om guld ska leva kvar inför slutspurten i höst. Därför bör ÖSK snarast agera med guld i sikte. Förövrigt kan jag bara stämma in i kritiken mot Sixten. Han har gjort mycket bra i och för ÖSK men coachningen av laget ges 1-2 på en femgradig skala. Kom igen Sixten och ÖSK!
AIK Saywee
2011-06-19 15:19
Karlssson, ja Sixten kan bli en bättre förstetränare genom, att förbättra sin coachning och sin kommunikation, för där finns det en hel del att önska.

Grixx, men vad tycker du egentligen om Sixtens coachande igår, var det perfekt, utmärkt, eller bara godkänt?
Örebro 'den oumbärlige
2011-06-19 15:18
Salt&Peppar

Vi ska ner på DIF-matchen. Kanske blir aktuellt att fråga då. Ska också försöka få till intervju med Mosander.
Örebro Salt&Peppar
2011-06-19 15:14
Kanske Svenskafans kan fråga sixten varför inte attack-wille kom in tidigare?
Örebro Karlssson
2011-06-19 15:13
bison//

Håller med dig. Sixten har gjort det väldigt bra hos oss. Under hans tid här har vi gått från ett tjongbollslag till ett lag som står för en positiv och underhållande fotboll. Det har vi till stor del honom att tacka för. Utan hans spelfilosofi hade vi inte spelat så som vi gör och vi hade inte heller kunnat locka till oss duktiga spelare.

Folk som inte gillar Sixten är väldigt snabba på att påpeka att Sixten inte haft så stor del i den utveckling i gått igenom. Uppriktigt sagt blir jag nästan förbannad när jag hör sådant skitsnack. Jag tycker det är otacksamt. Vi borde vara otroligt tacksamma för det han gjort för vår klubb.

Men jag håller helt och hållet med om att han måste bli bättre på en del saker. Till exempel matchcoachning. Alla som såg matchen igår kan bekräfta att matchcoachningen var under all kritik. Otroligt frustrerande att se.

Man har väl även hört lite rykten om att han kan bli bättre på att kommunicera med spelarna. Men det är svårt för mig, som egentligen inte har någon aning om hur det fungerar inom gruppen, att uttala mig om.
Örebro Grixx
2011-06-19 15:08
Saywee// Inte skylla på utan mer att se det som en faktabaserad förklaring. Att som du tro tex är däremot tveksamt att bygga konstruktiva lösningar på.

Att tränare och spelare vill ha bättre lön och större utmaningar gäller i princip alla...om man inte pga ålder och social situation tar ett annat beslut.

Några fina undantag finns det med klubblojalitet också men både de och de tidigare undantagen för ålder/social situation har sina begränsningar när pengen och utamaningen blir för stor och lockande. I andra sporter finns ju både Knutson här i Örebro och Lidas i Västerås som trots vilja och löften gett upp den fina ambitionen.

Om Sixtens coachning till spelarna ser du säkert att jag inte skrivit något. Han ser oftare mer lugn ut än tex Pep...som Alven tyckte var lite för livlig;-)
Sixten ser mer anlyserande ut och inte coachande varje ögonblick. Möjligen är det ett koncept som man tagit för att man tycker det är bra eller också så är Sixten mer bekväm i en sådan roll?

Han brukar kunna ge skrika kommentarer och förmedla ändringar vid byte. Inget spec coachande syntes på TV-skärmen i går men det var ju mest spelet på plan som man visade. Mosander brukar få inf av Sixten vid byten som ges till spelaren. Helt klart går det att göra annorlunda. Som läget är både i Elfsborg och Djurgården så förs det en tydlig coachning som ser vettig ut med både röst och armviftningar. Jag vet inte hur man ser det från spelarhåll i ÖSK, om man tycker det är ok eller om de vill ha ändring.

Bison// Jag har förklarat varför! Du får gärna förklara varför inte hemmaplan med dess underlag som man tränar eller matchar 5-6 dagar i veckan på har någon fördel...och varför du tycker att när ett blixtsnabbt underlag som förra året byts till ett helt annorlunda inte alls spelar roll. Märk väl att jag skriver att det tar tid att anpassa sig och att det går bättre ju mer tid man får på nya plasten.....men lika snabbt som förra året kan vi glömma.
AIK Saywee
2011-06-19 15:07
Harry Cripps, exakt, utan Bedoya verkar guldchansen försvinna.

Himla skit, att han måste spela i denna fjantcup, han behövs ju i ÖSK, men vill och kommer att lämna klubben, liksom troligtvis många andra, stjärnor, bänknötare och "åskådare".

Deprimerande, detta år som jag trodde att guldet skulle vara möjligt.

Optimisten deppar :(

BEDOYA, KOM HEM!
Örebro "ÖSK-Karl (Tack Anttonen)
2011-06-19 15:07
kenya//

Ingen bättre tränare på 25 år skriver du. Hur mäter man sådant? Det kan inte bero på resultatet, för vi har haft bättre placeringar. Dessutom måste man också se till spelartrupp och då kan jag säga att jag inte upplevt att ÖSK startat en säsong på oerhört många år med en så bra trupp som i år.

Sedan är det ju som alla verkar ense om, vi har haft mycket tur, problemet är att tur o otur tar ut varandra normalt sett under en säsong.
AIK Saywee
2011-06-19 15:03
bison, håller verkligen med dig, Sixten har infört en positiv fotboll, och det brukar jag berömma honom för, kan till och med ibland vara lite stolt, när jag hör beröm från olika fotbollssupportrar i Västsverige angående ÖSK, vilket jag tidigare har förmedlat via detta forum.

Men om jag kritiserar honom för en dålig insats igår, i Halmstad, då blir det annat av. Att jag sedan dessutom kanske tycker att det är lite klent med 20 poäng av 36 möjliga hittills, är en annan sak :(

Men, optimisten ger aldrig upp, heja ÖSK, jag förväntar mig alltid ett guld :)

Jag förväntar mig mer, av en så stor trupp och en demontränare samt ypperlig coach ;)

Heja SPORT!
Örebro Harry Cripps
2011-06-19 15:01
Vi kan var och en analysera matchen hur länge och ingående som helst. Vi kan diskutera coachningen och laguttagningen i oändlighet. För mig är det glasklart: Utan Bedoyas uppoffrande spel på mitten kommer vi antagligen att sjunka som en sten genom tabellen. Kilen och även i viss mån Nobbe hinner inte med att täcka upp för Nordin på mitten. Visst är han bra Nordin, men han går eller joggar i varje hemjobb. Det håller inte om inte Bedoya städar. Vi får nog låta honom gå som Bossman om vi ska vara med och utmana om Guldet. Det måste vara mer värt än att hoppas på några hundra tusen pund från Birmingham.
AIK Saywee
2011-06-19 14:53
Skall bli spännande att summera tabellen, efter det att alla lag spelat 12 hela omgångar, frånsett MFF, Helsingborg, AIK och Syrianska, för där var det ju huliganer och SvFF, som bestämde hur poängfördelningen skulle bli :(

Fy attan, att kunna vila spelare på detta sätt :(

Fy för huliganer!
Örebro bison
2011-06-19 14:46
Jag tycker att Sixten har gjort det riktigt bra i ÖSK. När han kom till klubben hade vi inte trupp för att utmana om guldet. Han introducerade en positiv anfallsfotboll och det ska han ha all cred för.
I år har vi en riktigt bra trupp som dessutom är riktigt bred, den borde man kunna utnyttja bättre. Som matchcoach imponerar Sixten inte.
AIK Saywee
2011-06-19 14:43
kenya,
har du redan glömt Dala, som gav oss ett allsvenskt stort silver, bara en kvart från ett guld?

Jag tror dock på mirakel, men vet inte hur det skall gå till ;)
Örebro bison
2011-06-19 14:41
Kenya// Att tro på mirakel verkar ju å andra sidan vara vad Sixten gör då han kör med sin startuppställning i ur och skur.

Dessutom kan jag garantera att någon annan coach skulle kunna göra det bättre, inte vem som helst dock.
AIK Saywee
2011-06-19 14:41
Varför vattnas BA´s konstgräs?

Till bollens fördel?
Till spelets fördel?
Till hemmalagets fördel?
Till publikens nöje?

Hå två O ;)
Örebro kenya
2011-06-19 14:39
Vad än Sixten gör så kan ingen argumentera mot att han är den bästa tränare vi haft senaste 25 åren. Om man sen tror att en annan tränare skulle kunna göra det bättre så visst, jag tror dock inte på mirakel...
Örebro bison
2011-06-19 14:37
Grixx// Fantastisk logik. Vi är mer ovana att spela på naturgräs så därför kan vi skylla på det när vi inte vinner borta, sen håller du fram det nya konstgräset som den viktigaste orsaken till att vi inte övertygat där heller. Så trots att de tränar där flera dagar i veckan och spelar matcherna där så är bortalagen bättre.

Det finns många coacher som är bra mycket bättre än Sixten på att genomföra byten för att förändra en matchbild. Man vill inte förlora en poäng borta, fine. Men vill man vinna allsvenskan måste man nog sätta ribban högre än att en pinne mot tabelljumbon är ett bra resultat.

Ang bänknötarna, är det konstigt att man som supporter reagerar när som du skriver 2-3 bänknötare får chansen i en kvarts/semifinal i cupen, när det normala är att bänknötarna inte ens får spela då 1-2 ordinarie spelare på den positionen är borta. Exmepelvis mittbacksfiaskot för ett par säsonger sedan.
Varför ha kvar Nilsson och Per i truppen? Var inte Ljungskile intresserade av att förlänga?

Edit// Ta Prahl som ett exempel på en som jag ser det mer aktiv coach. Ok att TFF verkar ha flest skador i allsvenskan vilket tvingar fram nya uppställningar ofta, Prahl genomför ofta fler och tidigare byten än 6-10 som kör gammal ÖSK-tradition "vi ger de chansen sista 4 minuterna".
AIK Saywee
2011-06-19 14:20
Grixx, 13:46, en liten grej till, eftersom du är så skrivnödig, tycker du att alla som haft synpunkter på Sixten´s coachande igår, har felaktig kritik?
Örebro Grixx
2011-06-19 14:13
Steiger// Det är hur lätt som helst att byta. Har man en poäng borta så är det svårar än när man ligger under de facto. Det gäller alla tränare. Det går alltid att hitta ett tillfälligt undentag hos någon AS-tränare men det är då undantag.

Tidigare matcher i tex cupen kommer kritiken för att man inte satsar med de bästa spelarna. Kritiken är oftast stenhård när 2-3 talanger/bänknötare vädras men under seriespelet så sägs de vara kanon och rent av startspelare. Hårfin logik;-)

En halvskadad spelare är inte klockren att spela med. En sliten spelare presterar inte 100% av sin kapacitet men kan fortfarande vara klart bättre än bänken. Många slitna spelare och 2 landslagsmän borta påverkar spelet.

Pille-Riin// En vana att spela på blött naturgräs är en fördel gentemot ett lag som inte gör det. Likväl som andra lags ovana att spela på förra årets hypersnabba plast gav oss en enorm fördel.

För övrigt så kan jag tycka att man i bortaspelet kör på lite för likt de 2 tidigare åren. Med nya planen så borde man kunna passa runt lite som man klarar av hemma.

ps Ursäkta om jag är lite skrivnödig idag;-) Pga arbetet så är det inte längre lika mycket dötid till att hänga i forumet..men i dag så är det fullt ös medvetslös;-)
AIK Saywee
2011-06-19 14:09
Grixx, jag tror inte Sixten bryr sig ett skit om kritik, han bara tuggar vidare, välbetald, ÖSK är nog bara en parantes i hans karriär, vill han förlänga, njaej, väntar bara på ett bud från någonstans :(

Själv har jag önskat ett ÖSK-guld i så många decennier, och kan inte ge upp i nuläget, utan önskar bara vidare att detta kan ske :)

Jag vill dock inte styra in diskussionen på personliga, grejer, du vet ju ändå lite om bakgrunden till "obefogad" kritik, eller?
AIK Saywee
2011-06-19 14:04
Vi kan inte skylla på regn, naturgräs, eller att vi spelar med slitna spelare, eller har ett tätt spelprogram, för då är vi nog borta i fortsättningen ....

För det kommer att regna i sommar,
vi kommer att spela på naturgräs,
vi kommer att ha slitna spelare
eruropaspelet ingår i det täta programmet.

Vi bör inte heller gnälla på denna senaste match, för det har ju gått bra i andra matcher.

Härlig insats, en poäng fick vi, trots att vi inte var värda detta, tackar domaren för detta ;)

Heja SPORT!
Örebro Ståplats är bäst
2011-06-19 14:03
1-1 blev det när det gäller avslut på mål.ÖSKs enda avslut(på mål) var Paulinhos skott i första halvlek!
Annons: