/fotboll/osk/forum/3749.aspx/fotboll/osk/forum/3749.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
2011-06-30 22:59
GT//

Ja, kag tror att Powell från början kom ifrån Örnsköldsvik, men att han värvades ifrån Gävle?
Örebro GT
2011-06-30 22:50
10 sek på Google genererade detta svar på frågan Magnus Powell:

- " Powell är från Örnsköldsvik och det är troligen en klart bidragande anledning till att han "nästan" flyttar hem. Intressant kuriosa är att Powell deltog i TV-pucken tillsammans med Peter Forsberg och Markus Näslund som målvakt 1988 (!) "
2011-06-30 22:24
pemo//

Tror Magnus Powells far tränade Brynäs eller om det var Gefle, men tills någon överbevisat mig så hävdar jag att han värvades från Gävle.

Att Åhman kom från Sandviken verkar vi "gamlingar" vara överens om, har för mig att även Tore Lennartsson värvades därifrån? Med tanke på Gefles framgångar borde nog ÖSK skaffa sig en bra scout i Gästrilkand och norrut, har för mig att Orvar Bergmark m.fl kom norrifrrån, bl.a Ola Ljungberg , Westman o Anders Karlsson?

Verkar bra o billigt att värva "Lappar". För mig tillhör även Borlänge Lappland, det gick ju ett lämmeltåg av bilar därifrån för de ville se Yngve Hindrikes. Har föresten Dala spelat för Brage?
Örebro jocke.
2011-06-30 21:58
pemo// Se länktips. En back, en mittfältare och en målvakt var här förra sommaren, oklart hur dessa lyckades :)
Örebro pemo
2011-06-30 21:47
BBB// Du har nästan rätt. Läste att Magnus spelade för Ångermanland i TV-pucken ihop med en viss Näslund och en annan som heter Forsberg.
Men det stod inget om hans start på fotbollen. Kan han ha flyttat till ( eller värvats ) Gävle. Eller var det hans far som spelade i Brynäs. Har för mig att han var förste utläning i allsvenskan. Men då måste Brynäs ha spelat i allsvenskan?
Nä, jag är nog lite full i alla fall.
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-30 21:43
Ang Powell, se länk. Ronald Åhman kom från Sandviken, ja. Jag hade en klasskompis på gymnasiet som var ihop med Glenn Holm och jag minns när hon berättade om när Ronald Åhman kom till stan. "En bonnig typ" eller nåt sånt kallade hon honom ;-)
2011-06-30 21:33
BBB//

Är rätt säker på att Powell kom ifrån Gävle. Tror att Åhman kom ifrån Sandviken. Minns att jag spelade en skolmatch i gymnasiumet mot den skola han skulle gå i. Vi ledde med 2-0 lätt i halvtid. Sedan kom Ronald Åhman i ilfart med någon bil och startade andra halvlek. Han vände matchen helt och vi fick stryk med 2-3 o blev utslagna ur riksturneringen för gymnasium. Det är absolut den bästa spelare jag själv mött. Då har jag ändå spelat med o mot Morgan Hedlund, Giggi m.fl.

Men Ronald Åhman kommer jag aldrig att glömma, minns att vi undrade vem är det där? F-n vad bra han var!

På tal om Morgan Hedlund hörde jag Thomas Nordahl på radion i söndags, då hade han precis gått en golfrunda med Morgan i Nora o Thomas sa att Morgan slog lika hårt i golf som på fotbollsplanen. Finns garanterat ingen som genom åren kunnat skjuta lika hårt som Morgan Hedlund i ÖSK. Motståndarna i muren duckade med all rätt på frisparkarna, annars hade det blivit ambulans!
2011-06-30 21:30
BBB//

Är rätt säker på att Powell kom ifrån Gävle. Tror att Åhman kom ifrån Sandviken. Minns att jag spelade en skolmatch i gymnasiumet mot den skola han skulle gå i. Vi ledde med 2-0 lätt i halvtid. Sedan kom Ronald Åhman i ilfart med någon bil och startade andra halvlek. Han vände matchen helt och vi fick stryk med 2-3 o blev utslagna ur riksturneringen för gymnasium. Det är absolut den bästa spelare jag själv mött. Då har jag ändå spelat med o mot Morgan Hedlund, Giggi m.fl.

Men Ronald Åhman kommer jag aldrig att glömma, minns att vi undrade vem är det där? F-n vad bra han var!

På tal om Morgan Hedlund hörde jag Thomas Nordahl på radion i söndags, då hade han precis gått en golfrunda med Morgan i Nora o Thomas sa att Morgan slog lika hårt i golf som på fotbollsplanen. Finns garanterat ingen som genom åren kunnat skjuta lika hårt som Morgan Hedlund i ÖSK. Motståndarna i muren duckade med all rätt på frisparkarna, annars hade det blivit ambulans!
2011-06-30 21:27
kubas_mustasch// Sandvikens IF är fotbollslaget och Sandvikens AIK bandylaget. Två olika föreningar.
Örebro kubas_mustasch
2011-06-30 21:05
ÖSK-Karl och Bertil "Bulten" i Boo // Tackar! Och nej Sport får vara hur tråkiga dom vill bara dom vinner.

Och inte trodde man väl Sandviken var roligast i Sverige! Visste att dom gjorde många mål i bandy men...
2011-06-30 20:22
ÖSK-Karl// Nädå, Sandviken är ju ett eget samhälle för sig utanför Gävle. De spelar i div II nuförtiden. Men, Allsvenskans roligaste lag någonsin är de, det vet vi nu genom kubas mustasch. Arsenaldräkter har de, Sandviken, brukar kallas "rödvästarna"

Är du full, pemo? Du schluddrar; Gefle, Gevle.. Gävle heter staden! Magnus Powell kom väl längre norrifrån? Höga Kusten typ? Edit: Örnsköldsvik är han ifrån, Powell
Örebro pemo
2011-06-30 20:14
Angående provspelande american. Visst var det väl en trio från staterna här förra sommaren och provspelade. Jag vet att jag såg en match under VM-uppehållet. A-laget ? mot ÖSK-U. Där bl.a.en viss Astrit "gick" omkring på planen i hettan. Men samtidigt tror jag att det var tre amerikaner med.
En av dem spelade mittback och var hyfsat bra.
Någon som vet något om detta?
Örebro pemo
2011-06-30 20:10
ÖSK-Karl// Nä, Sandviken finns kvar. Det är väl ett eget samhälle utanför Gefle.
Däremot så hade ( har ) Brynäs även ett fotbollslag. (Brynäs=stadsdel i Gevle )
Kom inte Magnus Powel från Brynäs?
Örebro One¨touch
2011-06-30 20:07
Pemo// Ok... :-)
2011-06-30 20:06
BBB//

Sandviken bytte väl sedan namn till Brynäs? Har för mig att jag hade två kusiner som spelade för Brynäs det enda år de var i AS? Det är inte så lätt att hålla reda på mina kusiner, jag har 36 stycken ;) Nää, det är nog den föreningen som idag är Gefle?
Örebro dansken-i-tunnan
2011-06-30 16:33
Se länk för lite sköna mål från en underbar lirare...

Maaaaaaaaaaaruuuuuuuuuuutiiiiiiiiiiiiiiiiiii
2011-06-30 16:29
kubas_mustasch// Bra jobbat, ja! Vi måste se till att gå upp i toppen på den listan!!! Tänk att Sandviken (FF? IF ska det väl va') är roligast i Sverige!! Det borde de ju få veta? Har de något forum?
2011-06-30 15:24
kubas_mustasch//

Intressant, bra jobbat!

Har för mig att Kubenerna sjöng tråkigast i Sverige ett tag?

För mig får ÖSK vara hur tråkiga som helst, bara vi vinner det där f-bannade guldet någon gång.
Örebro kubas_mustasch
2011-06-30 15:12
Gällande tråk-debatten har jag det tvivelaktiga nöjet att presentera "Den allsvenska historiens Tråk-liga".

Den baserar sig på vad jag väljer att kalla "tråk-koefficienten". Den visar hur få mål ett lag genom hitorien behövt göra för att gneta till sig 1 poäng. Ju lägre "tråk-koefficient" desto tråkigare lag. Tabellen nedan rymmer de lag som huserar top-20 i den Allsvenska maratontabellen. Tråkigast först.

1. Kalmar FF: 0,9659
2. IK Brage: 1,0123
3. Trelleborgs FF: 1,0124
4. Örebro SK: 1,0249
5. Östers IF: 1,0468
5. Malmö FF: 1,0468
7. Halmstad BK: 1,0742
8. Djurgårdens IF: 1,0915
9. Åtvidabergs FF: 1,0973
10. AIK: 1,1035
11. IFK Göteborg: 1,1267
12. Hammarby IF: 1,1599
13. IFK Norrköping: 1,1689
14. IF Elfsborg: 1,1689
15. GAIS: 1,1694
16. Degerfors IF: 1,1911
17. Örgryte IS: 1,2082
18. Helsingborgs IF: 1,2193
19. Landskrona BOIS: 1,2354
20. Sandviken FF: 1,3455

Vi kan alltså konstatera att av de nuvarande allsvenska lagen som är top-20 så är Sportklubben tredje tråkigast. Värt att notera utanför listan är att tråk-bespottade Gefle IF (1,1264), alltså är betydligt roligare än ÖSK. Mjällby med sitt skrala statisktiska urval (få allsvenska säsonger) är dock tråkigare (1,0109). Inte tittat på Syrianska då de ej har någon allsvensk historik.

Men tråkigast av alla måste dock kanske jag ha haft, som spenderat min kafferast till detta...
Örebro pemo
2011-06-30 14:08
One¨touch // Det jag menar med Danne är att man faktiskt kan vara riktigt bra som mittback trots att man inte är 195 och väger 100kg. med smartness och rutin fixar man mycket. Sedan att han spelade som han gjorde i landslaget, tja han gjorde väl som Lagerbäck ville. Dessutom var det en känd sportjournalist som myntade smeknamnet "sidleds" mest för att utmärka sig själv som skribent.

Lustigt det där med Antonnen. För flera år sedan ( när han var en skadad yttermittfältare ) hade jag en liten mailväxling med Pelle bolm. Där jag funderade på att göra om PA till back. Med tanke på snabbhet och bollkänsla.
Blom svarade ungfär som du med hans fysiska och psykiska status.
Trots det blev han uttagen i landslaget som back några år senare.

Jag vill inte påstå att jag alltid har rätt, men en liten blick för fotboll har jag nog.
;)
Örebro One¨touch
2011-06-30 13:42
Pemo// Angående spelande mittbackar..

Känner du till Daniel Anderssons smeknamn? I ett av dem finns just "sidledes".. Det beror på att... Ja just det..

Däremot kan jag inte uttala mig om honom som mittback eftersom jag inte sett honom spela där..

Patrick Anttonen vill jag inte se som mittback.. Alldeles för lite jävlar anamma för att spela inne i skiten..
Örebro affeman
2011-06-30 13:40
Intervju med Sierra Leones förbundskapten om Simbo.
Örebro Fatcit
2011-06-30 13:22
JåckeC // Jag vet att Malmö länge varit väldigt intresserade av Nordin! Ösk har dock erbjudit Nordin ett kanon kontrakt, så jag är inte orolig. Nu försöker bara agenten att höja sign on summan lite mer.

Men tack för att ni trissar upp priset! Idioter =)
Malmö FF JåckeC
2011-06-30 13:10
Fatcit

Du glömde en viss central mittfältare under "lämnar" ; )
2011-06-30 12:43
Pille-Riin Pöllu//

Jag är helt enig med dig båda vad gäller varför och vem som skall ersätta Bedoya.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-30 12:30
Och jag hoppas ff på att ÖSK ersätter Bedoya internt. Förr eller senare måste man börja plocka av kapitalet nedifrån (eller inse att det var bortkastat). Ge Per J ett halvår där. Utvärdera sedan.
2011-06-30 12:03
Himla tjatande om denna Tipscup 1968, men jag kunde inte låta bli. Grupp B2. ÖSK blev inte bättre än trea i denna fyralagsgrupp trots +10 (14-4) i målskillnad på de sex matcherna.
Örebro pemo
2011-06-30 12:03
Finns det några "spelande" mittbackar i AS nu? Daniel Andersson är den enda jag kommer på, men han är ju inte direkt snabb. I alla fall hittar jag ingen i ÖSK.
Jag tror att vi måste få in någon som inte bara spelar i sidleds när vi inte är pressade och bara skickar upp bollen vid stress. Därför tror jag att PA skulle kunna funka, men som sagt, han behöver lite tid på sig och dessutom bli hel.
Örebro Farside
2011-06-30 11:48
Följer med Fatcit i silly snacket en sväng..
Jag tror själv att Bedoya lämnar , och troligt är väl kanske som fatcit är inne på , Tyskland och 8 mille är väl okej.

In , vänsterbacken håller jag med om , Albornoz , vore mumma.
Mittback tycker jag att vi ska nypa wiktorsson ifrån degerfors , han är ruggigt bra de matcher jag sett med degerfors denna och förra säsongen.

mittfältare är svårare , men det borde finnas många spelare vars kontrakt går ut 1:a juli (finns någon lista över spelare som blir "fria" då?
Dock så önskar jag en spelare med samma kämpa glöd som Bedoya. Ingen ny Kihlberg eller Nordback , för då spyr jag :)
2011-06-30 10:58
Konstigt nog finns ingenting att hitta på nätet om den där matchen mot FC La Chaux-De-Fonds trots att det väl borde vara siffermässigt den största (?) segern för SK i en tävlingsmatch mot kvalificerat motstånd. Det enda jag hittar är länken där min gamla simskolelärare berättar att bortamötet mot detta lag var en av anledningarna till att han sedan hamnade i just Schweiz.
Annons: