/fotboll/osk/forum/3737.aspx/fotboll/osk/forum/3737.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 20:29
Bultas// Jag har ju mina teorier om "tråkiga ÖSK" som jag mer tror beror på defensiv inställning, bristfälligt passningsspel, avsaknad av tekniska offensiva profiler, lågt sjunkande lag som spelar långt. Ett lag med köttmur och som retsamt nog lyckade toffla in en boll på det enda anfallet laget hade alternativt klarade en pinne.

Beskrivning ovan är kanske lite tillspetsad men det såg ungefärligen ut så i många säsonger med någon undantagssäsong ibland, ingen rök utan eld. Då talar vi mest bortamatch och det är ju då utomstående fått tillfälle att se ÖSK. En sämre version av Gefle. Tom under Sixtens första 2 säsonger kunde det se ut så i många bortamatcher.

Det är ju detta Sixten ändrat på och det måste man nog erkänna hur Sixten-fientlig man än är. Men Man får inte heller glömma föreningens bidrag (styrelse och anställda, sponsorer etc) som stöttat och dragit åt samma håll och skapat förutsättningarna för att kunna bedriva en sådan fotboll.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 20:21
Ja vad säger ni?
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-06-29 20:19
Kom hem Kuba/ Skön läsning... men ett års avstängning är ju bara larvigt... Inför livstid nu!

Hertig/ Japp, men Gawwe måste vart upptagen hos dig :)
Örebro Hertig_Karl
2011-06-29 20:11
Marta/
Magnum Classic stämmer bra=) Fick du också en?
Örebro Kom hem Kuba
2011-06-29 20:00
Tack för det.
Örebro Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)
2011-06-29 19:59
ÖSK-Karl// Undrar om ÖSK var bättre förr på att "stänga matcher". Handlar nog mer om myt än verklighet. Och att "borta gällde ju 0-0". En myt och ett förtal vilket vi fått brottas med i år efter år. Det finns många närkingar som deltar i att sprida den myten (om oss som ett 0-0-lag alltså). Så här skriver t ex Håkan Nesser i "PiccadillyCircus ligger inte i Kumla" (sid 98): "Jag lyssnade på Sportextra mellan två och fyra förstås; ÖSK spelade 0-0, det gjorde man i två matcher av tre på den här tiden...".

Saken är den att handlingen i boken utspelar sig år 1967, ett år då ÖSK inte spelade EN ENDA 0-0-match i allsvenskan!! Håkan, hur kan du delta i detta förtal!?!?

Myten om "0-0-Örebro" kan möjligtvis ha sitt ursprung i 1965 års allsvenska då ÖSK spelade 13 oavgjorda matcher av 22 (vann fem och förlorade fyra). "Oavgjorda Örebro" kallades vi då. Dock var bara tre av dessa 0-0-matcher.

Det var bättre förr?
Örebro Godzilla Hårddisksson
2011-06-29 19:55
ÖSK-Karl: ÖSK under Stefan Lundin där man var tvungen att be om ursäkt för varenda tagen poäng vill jag inte tillbaka till. Därför: fortsätt på den inslagna vägen med en offensiv fotboll.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-06-29 19:52
Hertig Karl/ Var det möjligtvis Magnus Classic?
2011-06-29 19:48
Aspen// ok, tack för svar. Kände att jag inte riktigt orkade läsa utan mest bara ögna. Vet ju hur det brukar va'. Men givetvis dumt av mig att ha förutfattade meningar. "Ett bättre jobb" vill vi väl alla lite till mans göra. Det är få förunnat att lyckas tillfullo.
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-06-29 19:38
Bertil "Bulten" i Boo (violer till mor)// Det har inte varit särskilt många rop på att Sixten ska avgå utan mer att han ska göra ett bättre jobb. Läs mer istället för att gissa
2011-06-29 18:31
Håller med om Gawelin, men han var ju alldeles för mycket och för ofta skadad för att liksom ta det där sista steget. En annan som kunde ha blivit riktigt, riktigt stor är Lennart Sjögren (skämtar inte). Läser på Wikipedia att han gjorde exakt 100 matcher för ÖSK i div 1 och allsvenskan mellan -88 och -94. Snitt tretton matcher per år och det håller inte riktigt.
Har fö inte varit inne här i princip sedan innan Mjällby-matchen, men har bara kunnat gissa mig till hur svadorna osat här kring "finndjäveln" (som Pemo bekräftande skrev om här i nåt av de få inlägg jag läst från de senaste dagarna), etc. Det har väl varit "avgå" hit och "avgå" dit kan jag tänka!? Rätta mig om jag har fel. Orkar inte scrolla mig bakåt. Är det nån som kan tänka sig en större världskatastrof än den att ÖSK förlorar två allsvenska matcher på raken? Skulle då väl vara om det blir två raka nollor till mot Elfsborg då förstås? Rimligtvis är det något som är mänskligheten mer illa än de båda världskrigen tillsammans?
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
2011-06-29 18:28
När vi ändå talar om gamla tider, tänk vad ÖSK då stängde hemmamatcherna (borta gällde ju 0-0). Om vanligtsvis Nordahl eller Mossberg gjorde 1-0, kanske på en straff vi fått av Tore Lennarstsson, då var i princip segern bärjad. Totten stod på mittplan och rullade hem bollen till S-G Larsson som då fick ta upp den med händerna.

Säkert skulle många idag tycka det var trist, men vad nöjd man var på vägen hem, istället för att förlora med 2-3 mot Gefle eller 1-2 mot Djurgården.

Det jag alltid saknade var en rejäl klack, men nu har vi det med Kubanerna, att andra ute i Sverige tyckte vi var fotbollsmördare, vad gör det? Det är poängen som räknas!
Örebro Hertig_Karl
2011-06-29 17:56
Lustigt att Gawelin kom på tal i forumet just idag. Har inte sett han sedan han lade av, men idag dök han upp och bjöd på glass på min arbetsplats=) Trevlig kille det där!
Örebro Grixx
2011-06-29 17:29
Har ju tänkt att sålla mina inlägg men några kan ju slinka igenom.
Har någon kommenterat de här inlägget på Eriks sida?
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
2011-06-29 17:27
Pille-Riin Pöllu//

Du har bra minne, ja Per Gawelin är jag övertygad om skulle blivit ÖSK:s största proffsförsäljning någonsin, om han fått vara hel. Dessutom hade han väl redan någon A-landskamp? Minns hur han dominerade mittfältet trots att han hade för ont för att träna, tragiskt.

Men de absolut bästa spelarna jag sett i ÖSK genom åren med egna ögon är S-G Larsson o Thomas Nordahl. Även Leif Ericsson var oerhört bra.

Sedan har ju Arnor, Judas Jonsson, Hasse Holmqvist, Kuba m.fl imponerat. Men som sagt de tre första håller jag högst av de jag kunnat bedömma.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 17:18
0REBR0 //Kan så vara. Jag menar inte att han tycker något annat. Utan att det bara är känsligt att uttala sig negativt. Och att han så klart var glad. Men att det i slutändan för det mesta är svårt att dra slutsatser baserat på vad spelare säger i TV-intervjuer. Vissa säger att Sixten är bäst. Spelare som lämnat antyder något annat.
Örebro 0REBR0
2011-06-29 17:13
Pille-Riin Pöllu//

Han har ju inte heller blivit intervjuad innan han fick chansen, så han har väl inte haft nån jättemöjlighet att, hylla träningarna innan han fått chansen...
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-06-29 17:07
Någon som minns dessa spelare?
Nikola Budalic
Anton Dedaj
Léonardo Guerra
Georgi Kyosev
Eduardo Pincelli

Gjorde väl inga större avtryck i ÖSK direkt.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 16:45
pemo // Å andra sidan säger de ju så just för att de fått chansen. Inte direkt läge att säga "Det var fan på tiden". Han är ju i det läget så oerhört tacksam. Ingen har ju hört honom kliva fram och hyllat träningen före det. Samtidigt gnäller spelare som inte fick chansen alls på tränaren och tycker han är kass. Vad som är objektivt och sant är ju så oerhört svårt att veta. Dessutom kan ju en tränare ändra sig beroende omständigheterna och skador.
Örebro Salt&Peppar
2011-06-29 16:36
Marta//

Gawwe tyckte jag var rätt skapligt överskattad. Då tycker jag vi hade alldeles för höga tankar kring vissa av våra egna stjärnor, en del som vi ville och hoppades vara större stjärnor och talanger än vad de var.
Örebro pemo
2011-06-29 16:28
Angående talangernas chans. I en intervju med Josef så hylalr han ÖSK och att han går framåt med den hårda träningen. Samma visa hördes från Berger och William. Det är kanske något man skall ha med sig när vi klagar på att de aldrig får chansen.
Steget till allsvensk startspelare är kanske betydligt större än man tror.
Vem vet, i höst kanske vi har sänkt medelåldern med flera ar.
2011-06-29 16:13
Godzilla// Vaddå ironi!? Walter Gigena då!? Tänk vilka mål vi missat genom åren!
2011-06-29 16:04
Oinas hette han! Och jag var mycket tydligt ironisk...åtminstone trodde jag det.;)
Örebro Steiger
2011-06-29 15:59
Är inte Janne Ojanen en finsk föredetta hockespelare som sänkte Tre Kronor
i första VM-matchen 1987 när vi sedan vann VM-guld?
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 15:58
Godzilla// Fast det där med byten när man ligger under kan vara knepigt. Ibland hjälper det inte att kasta in fler anfallare om motståndarna dominerar mittfältet stort utan som mot DIF kanske man tom skulle ha tagit bort en forward och istället tryckt in en kille i mitten istället. 4-4-2 i diamant med indragna yttrar. Slänger man in många anfallare måste man börja spela långt och det gav vi ju ÖSK kritik för att de gjorde ;)

Många anfallare ger per automatik inte fler chanser. Sixten körde med 4 anfallare på slutet mot DIF ändå fick de inga bollar i princip. Gamle tränaren och storheten Johan Cruyff hävdar ju tom att man skall förstärka defensiven(!) (Artikeln fanns här SF någonstans ifjol) när man vill forcera framåt.

Sen har jag undrat på sistone hur mycket turbulens alla försäljningsrykten och snack om kontrakt för både spelare och tränare och sticka från ÖSK påverkat truppen. Det förstärker väl inte direkt koncentrationen på fotbollen.

Det bästa för ÖSK vore nog att Bedoya såldes så fort som möjligt och Nordin skrev på. Då skulle laget få lite arbetsro.

2011-06-29 15:57
Måste väl vara Janne Oinas han menar. Gjorde fyra matcher i ÖSK 1995 och på dessa 1 mål. En av de största i ÖSK:s historia?? hmmm... jojo, ironi ;)
"Janne Ojanen" är en finländsk fotbollsspelare..
2011-06-29 15:40
Pille: hehe,jag tror han endast lirade ett par-tre matcher. Gjorde inget större avtryck förutom en rätt fin matchavgörande rökare i sista minuten i en match runt 1996-1997 tror jag.

Rätt dåligt tecken att man börjar snacka nostalgi mitt under brinnande säsong dock. Även om jag själv som högaktat Sixten sedan dag 1 börjat bli rätt irriterad på vissa laguttagningar tror jag ändå inte att den här säsongen är fullständigt körd. En vinst mot Ellos skulle kunna bli startskottet för vändningen med stort v. Ska inte vara en hopplös uppgift. Jag vill minnas att vi låg tvärsist 1997 eller om det var 1998 efter halva säsongen för att sedan knappt förlora en match med en fjärdeplats som följd. Och detta med Dala som ofta bytte in en back mot en anfallare när vi låg under. Så Sixten-belackarna kanske ska ta med i beräkningarna att tränarnas ibland obegripliga tankegångar har någon form av poäng...typ.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 15:38
Bulten// Din länk gav om Nordin mig lite andrum ;)
Örebro affeman
2011-06-29 15:36
Jonas Pelgander?
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-06-29 15:27
Godzilla// Janne Oianen har jag helt förträngt? När spelade han i ÖSK och som vad?
Annons: