/fotboll/osk/forum/3732.aspx/fotboll/osk/forum/3732.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-07-04 08:10
Det såg otroligt lojt och nonchalant efter Elfsborgs mål. Nästan så att många av spelarna gav upp istället för att gå för en kvittering.

Kubanrena gör som oftast ett mycket bra jobb på läktarna men igår verkade även de ha givit upp. Det var länge sedan det var så tyst på Behrn Arena, nästan som på den gammla goda tiden. Det var tyst i klacken i 30 minuter i andra tills Alvbåge kom och agerade klackledare.

Sedan undrar jag om inte är dags att bänka Nordin? Han är inte alls i den form han var i förra säsongen. Jag tycker inte Nordin ska känna sig säker på en plats i start 11:an, hur stor "stjärna" han än må vara.

En intressant uppställning på mittfälltet skulle ju vara om Per Johansson tog den defensiva rollen istället för Nordback och att Berger tog Gerzic position.

----P.Johansson----
Bedoya------Berger

För att citera ÖSK:s gamla tränare Rolf Zetterlund:
-Grabbar, ni jobbar för dåligt och är alldeles för loja. Får jag se den minsta lojalitet i den andra halvleken byter jag ut er direkt :).
AIK Saywee
2011-07-04 08:04
Det är lite tråkigt att det skall behövas en skada, för att få in matchens bäste utespelare, eller?
AIK Saywee
2011-07-04 07:56
Telle, jag vill också berömma dig, för ett mycket välskrivet och tänkvärt inlägg!
AIK Saywee
2011-07-04 07:49
Telle, jag tror faktiskt att "Sixten kan hjälpa" en hel del, bl.a. genom att bänka några av de du "nämnde", in med lite fräsha, pigga, unga och hungriga spelare från vår breda trupp :)

Heja SPORT!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-04 01:56
Telle// Jag gillar dina inlägg Telle och jag har heller inga svar utan kan bara spekulera.

Men som jag ser det (undantag mot DIF där jag tyckte att Sixten faktiskt skulle ha gått ned till 4-4-2) så gör inte laget sitt jobb. Och då spelar det liksom ingen roll vilket spelsystem de spelar. Det blir lika illa att inte göra sitt jobb i ett 4-4-2 som i 4-3-3

Idag satt jag och funderade under matchen vilka spelare jag skulle ha bytt in i Sixtens kavaj. Och kunde inte komma på en enda! Ok, Pålle. Men Ibra kom överraskande in och gjorde det väldigt bra med mycket energi. Pålle istället för William? Vart snarare bara sämre när han kom in. Per istället för Nordback? Kanske. Men Per är ingen måltung spelare. Men kanske, ok.

Med facit i hand. Detta handlar inte om spelsystemet. Det handlar om taktik, presslinje och göra sitt jobb,falla upp/ned rätt samt lita på varandra och moral. Och det är det ÖSK saknar just nu. NA gnäller på den svaga backlinjen. Men för faan det spelade en landslagsback där för en match sedan. Samma darr ändå!
Örebro Telle
2011-07-04 01:37
"Mängder av offensiv kraft" var väl att ta i av NA, åtminstone efter dagens usla insats... :)

Angående Sixten Boström:
Kan Sixten hjälpa att Nordin konsekvent vägrar passa när det går tungt för laget, utan istället försöker göra allt själv?

Kan Sixten hjälpa att Valdet, hur tekniskt skicklig han än är, fortfarande inte har lärt sig att bedöma när det är läge att bryta inåt i planen och gå själv mot mål, eller när det är dags att släppa bollen för att en medspelare har ett bättre läge?

Kan Sixten hjälpa att Haginge väljer att slå en passning, snudd på i eget målområde, när Ishizaki mer eller mindre står rakt i bollbanan?

Kan Sixten hjälpa att Wirtanen, som faktiskt var oväntat bra i första halvlek, inte gör ett enda (och jag menar verkligen ett enda...) rätt i den andra?

Kan Sixten hjälpa att Sammy, som visserligen var något av en säkerhetsrisk bakåt vissa matcher redan förra säsongen men ändå alltid vass offensivt, i år verkar ha tappat både tillslag, löpsteg och vilja?

Kan Sixten hjälpa att Nordback springer och springer en hel match utan att knappt röra bollen, och när han väl gör det önskar man ändå att han lät bli?

Kan Sixten hjälpa att Alvbåge i vissa matcher, även om han sällan kan lastas för enskilda mål, har en räddningsprocent som börjar bli oroväckande låg, och att han faktiskt inte har varit lika lysande i år som han normalt brukar vara? Eller att han tar med handen utanför straffområdet (så solklart att till och med den stackars måsungen som försökte lära sig flyga på andra planhalvan såg det och skämdes...) men ändå väljer att fokusera på domarens insats efteråt?

Kan Sixten hjälpa att tio allsvenska utespelare, som i de allra flesta fall har spelat fotboll i större delen av sina liv, samtidigt plötsligt inte kan slå en passning rätt, vare sig den är 4 eller 40 meter, eller att knappt någon i laget kan träffa mål på en rullande boll?

Troligtvis inte.

Men...

Att så många spelare samtidigt verkar vara ur form, ha så dåligt självförtroende, så liten tilltro till sina lagkamrater och lagets spelidé, och inte minst det faktum att nästan samtliga av de spelare som var med i fjol (Bedoya undantagen, och kanske några till) antingen har stannat i sin utveckling eller rentav har utvecklats negativt i år, allt detta är faktorer som tränare och ledning måste ha en del i på ett eller annat sätt.

Om inte annat kan man fundera på följande:

* Styrelse, sportchef och tränare verkar (åtminstone utåt) ha varit överens om att det var en bra ide att värva minst åtta nya anfallare. (Haddad, Rama, Kushtrim, Paulinho, Ibrahim, Yasin, Kalle Holmberg och Atashkadeh. Har jag missat någon som inte fått speltid än?) De fyra tyngsta namnen kommer dessutom match-otränade och/eller så sent att de inte hinner ta del av försäsongsträningen ordentligt. Skälen till det varierar, men i samtliga fall visste man om det och bedömde det som en acceptabel risk. Kvar från förra året är i princip bara Astvald, och han har bedömts vara i för dålig form för att vara ordinarie.

* Lägg sen till följande fundering om Sixtens version av 4-3-3-systemet:

4-3-3 är svårt att lära sig, och de allra flesta, experter såväl som aktiva spelare, är rörande överrens om att det tar lång tid att komma in i det eftersom det skiljer sig så pass mycket från det traditionella 4-4-2-tänket som svenska spelare normalt stöps i sen barnsben. Har man bara ett tillräckligt bra spelarmaterial som klarar av det är det ett lysande system, det är alla också överrens om, betänk bara Djurgårdens glansperiod för några år sedan med Källström och Elmander i spetsen, eller ÖSK:s match mot HIF i fjol (som jag fortfarande blir glad av bara jag tänker på den...). Men som sagt, 4-3-3 är svårt, tar lång tid att behärska och kräver dessutom väldigt utpräglade spelartyper.

* Och med det i bakhuvudet så backar vi tillbaka ett steg i resonemaget till våra anfallare igen:

Ingen av de åtta nytillskotten har mig veterligen spelat 4-3-3. Av nio anfallare har alltså en erfarenhet av systemet, och han platsar ändå inte.

Med den kunskapen i bagaget, är det då en rimlig ursäkt att efter 15 omgångar, halva serien alltså, fortfarande skylla på att våra anfallare inte har hunnit kommit in i vårt 4-3-3-system ännu? Är det ok att match efter match, med en dåres envishet, fortsätta att prova varje anfallare på i princip varje position i varje tänkbar kombination för att se om det, kanske, kanske ändå inte möjligen skulle kunna fungera trots allt? Även om det enda resultatet blir att ingen av anfallarna verkar veta varken sin rätta plats eller uppgift, och att flera av dem helt uppenbart överarbetar varenda situation i sin iver att inte bli petade igen?

Ska man inte ens tänka tanken att ha en plan B? Om man, just nu för tillfället åtminstone, inte har spelare som behärskar systemet, kan man inte ha ett enda alternativ ens tillfälligt under läroperioden?

Kan en tränare vara så begränsad att han bara behärskar ett system, oavsett vilka spelare han har, att han stångar sig blodig i försöket att anpassa laget till systemet istället för att en enda gång prova att göra tvärtom? Kan man inte ens gå ner till 4-4-2 (eller någon annan "det är bara en lek med siffror, det spelar ingen roll vad man kallar det"-klyschig kombination) i slutminuterna för att stänga en match man leder? Eller för den delen vara lite wild and crazy och kanske prova något nytt mot... hm, ja, till exempel MFF, när vi redan har provat vår enda taktik mot dem så där en åtta gånger eller så och fått tokstryk med 3-0 förnedrande många gånger av dem?

Missförstå mig inte, all respekt för Sixten, hans kunnande, och de framgångar han gav oss i fjol, men det skulle inte skada om han för en gångs skull vågar tänka i andra banor. Just nu lyckas vi med konststycket att vara nästan pinsamt lättlästa och förutsägbara för motståndarna, samtidigt som vi själva inte alls verkar förstå vår egen spelidé, eftersom vi inte verkar ha någon röd tråd i anfallspelet alls.

Nya tag i returen, tack!

Och det här inlägget blev aaalldeles för långt. Sorry...!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-04 01:05
Fast å andra sidan gick det ju lika illa med en landslagsback som en av mittbackarna.....
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-04 01:03
NA:

"I nuläget känns ÖSK felbalanserat, med mängder av offensiv kraft men bara en handfull backar, som dessutom inte håller för en allsvensk toppstrid.
Fyra ytterligare matcher ska spelas innan transferfönstret öppnar den 1 augusti. Då måste ÖSK få in minst två försvarare av god klass om inte en topplacering ska vara en utopi."
Örebro Miroslav kuba
2011-07-04 00:47
Håller med Alvbåge!!! Det är nu vårat stöd behövs!! Cooolt av han att ställa sig i klacken även om man hellre vill se han på planen men det som hände händer ju alla målvakter (Utom Hugosson i Gefle då som stått alla gefles matcher sen dom gick upp imponerande) Nu måste vi tro på skräll i returen dom flesta tippar väl 20-0 till elfsborg nu. Jag tror på ÖSK i alla lägen. Nurme spikar igen och vi vinner med 1-0!!! Kämpa Svartvitt !!!
Örebro MR-Svartvitt
2011-07-04 00:06
I dessa tuffa tider som Sportklubben befinner sig i just nu behöver de oss supportrar som mest. Ni såg ju inte minst idag hur mycket vi betyder, när Alvbåge direkt efter sin utvisning går upp till oss och säger att laget behöver våran sång och själv sjunger med resten av matchen!

Ni som varit på bortamatch mot Elfsborg dom senaste åren vet hur speciella och roliga dessa resor brukar vara, en av landets absolut bästa arena/bortasekion som brukar fyllas med 200-300 ÖSKare!

Åk till Borås i returmötet (som vi fasen ska ta poäng i) för endast 150 kronor om du är medlem i Kubanerna, 200 kronor för icke medlem.

Ytterligare information http://kubanerna.se/2.0/2011/06/28/hett-dubbelmote-nu-aker-vi-till-boras/
Anmäler dig gör du här http://kubanerna.se/2.0/resor/reseanmalan/
AIK kribba
2011-07-04 00:05
Måste hålla med smacken.....

Men det var synd att ni inte kunde ta en pinne mot Elfsborg i alla fall. Nu luktar det väldigt mycket nollpoäng i dubbelmötet för er del. Hade gärna sett att ni kunnat knipa en poäng eller två mot dom.....istället 3 raka förluster som nog blir åtminstone 4a...men men....ni får gärna överaska och kryssa...
Örebro GT
2011-07-03 23:47
Precis. Det saknas just nu en centrallinje laget rakt igenom... Inte bara i anfall, mittfält och försvar, utan även i självförtroende...
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 23:33
När ÖSK slog Häcken hade man Haddad och fortfarande en tro på sig själv...Mot Mjällby var den borta. (sicken chock att ÖSK agerade trendbrytare för Mjällby) Man vinner på övertid mot Trelle som alla andra gör 3-5 mål på. Kom igen? ÖSK spelar som ett bottenlag just nu. Det inser vi ju alla- Frågan är om ÖSK inser det och kan starta om därifrån? I den ödmjukheten?
Örebro GT
2011-07-03 23:25
Pille-Riin Pöllu // Jepp, och ÖSK vann över Häcken.
Bevisar bara hur jävla usel serien är.
ÖSK saknar i år en "Fältherre" på mitten, en pådrivare och VINNARSKALLE som Per Gawelin.

Ang dagens match ? Jag är lika mållös som.... dagens match.
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-07-03 23:21
Det är nog dax att VD Janne Karlsson tar ett snack med Sjögren och Sixten hur man ska hantera dagsläget.
Örebro widemarsh
2011-07-03 23:19
...och ÖSK slog Häcken.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 23:15
Häcken utklassade Mjällby med 6-0. Mjällby slår ÖSK...
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 22:58
ÖSK Fans // Nej inte alls. Men just i denna match var väl Nordin och Rama dem som ständigt försökte dribbla bort 7 st framförs. Med 100% misslyckade försök.
Då KANSKE man borde börja fundera på andra beslut?
Örebro ÖSK Fans
2011-07-03 22:56
dömer man ut en spelare efter en match? Valdet är den enda som skapat något dom senaste matcherna....
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 22:55
Ibra: "Det känns som om vi tappar för mycket boll i mitten"
Klockrent.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 22:53
ÖSK Fans // Inte idag iaf...
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 22:53
Na Intervjun efter matchen. "Haginge tar på sig allt". Lite väl martyraktigt om du frågar mig.
Örebro ÖSK Fans
2011-07-03 22:50
hahahah hur gammal är du om jag får fråga....Rama är väll grym en mot en är det någon här på forumet som inte håller med mig om det???

Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 22:47
pemo //Tycker inte alls du ska hålla dig borta från forumet
Örebro pemo
2011-07-03 22:45
Försökte hålla mig borta från forumet, men måste ändå få framföra att vi inte har allsvenskans sämsta backlinje.
Däremot är den inte stabil. Men jmfr med TFF , HBK , MAIF och Norrköping och försök se lite nyktert på det hela.

Dagen smatch försvann när Nordin drälde med bollen, samtidigt som Sammy inte tar enlöpning. Sen får Hagge bära hela hundhuvudet, men det är ju faktiskt ett lagspel.

Betygen från svartvit känns lite väl magstarkt. Vi blev ju inte totalt utspelade av ellos. Som någon skrev, vi hade ett gyllene läge till kvittering. Men kom som vanligt inte till skott.

Wirtanen försöker i alla fall och har en bra speed, men vad gör man med väsnterkanten? Nordin? Är han redan i MFF?

Nä, läs Pelle Bloms krönika i dagens pappers-NA. Den innehåller nog en hel del besvärande sanningar om ÖSK just nu.

Så, god natt alla fans. Jag kommer inte att svika laget på matcherna, men lägger ner forumskrivandet ett tag.
Örebro Salt&Peppar
2011-07-03 22:43
Fast nej inte fasen var det bra laguttagning heller. Nordback igen, funkar ju inte alls. Och Yasin som nån sa? Och vart är Per då...varje gång Per hoppar in är han ju fan alltid bra.

Örebro go_osk
2011-07-03 22:41
Söderåt, -Avgå Sixten!//

Jag utgår från att spelare som Nordback, Wowoah och Wikström höjer rösten om det behövs.

En spelare, vars karaktär, jag tror ÖSK saknar är Peter Westman.
Örebro Salt&Peppar
2011-07-03 22:36
Ösk Fans//

Hade åtminstonde väntat mig nått fotbollsmässigt vettigt från dig, men det bekräftar bara ännu mer att du inte vet vad du talar om. Rama spelar för sig själv, det är det absolut sämsta du kan göra för ditt lag. Fråga vem du vill, vilken tränare som helst.

Rama är ju inte ens bra en mot en längre.

Royboytoy//

Precis min tanke också, Rama spelar bara för att göra reklam för sig själv för att komma vidare fortare än fortast.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-03 22:30
'den oumbärlige// Nej jag håller med dig. Jag tror aldrig jag sett så många individuella misstag i backlinjen någonsin som idag. Det var rena tombolan när en back fick bollen.

Men det studsar ändå tillbaka till den osäkerhet många spelare känner nu. Vissa slår ifrån sig bollen - Helt galet - Andra känner att inget händer och just jag måste avgöra. Den tredje delen springer omkring i ingenmansland. Det är LAGET som har problem. Samspelet och förtroendet mellan varandra och lagdelarna, Rörelsen och ambitionen. Tron. Det hjälper inte så mycket vad än Sixten byter in. Sixten har sin svåraste prövning nu sedan han kom och det är nu hans ledarskap prövas. Det är inte alltid massa kunskap om fotboll i sig självt som behövs. Nu behövs ledarskap (sånt som många härinne fnyst åt)! Nu kan inte Sixten sitta på en kammare och grubbla. Nu måste han kliva fram!

Det var därför härligt att se Ibras energi och oskuldfullhet när han kom in och han gjorde det bra!. Jag trodde Sixten fått ett hjärnsläpp när han satte prio på Ibra istället för Pålle vid första bytet. Men det var rätt!

Sixten måste få igång kollektivet! ÖSK måste bli ett LAG igen

Söderåt, -Avgå Sixten!
2011-07-03 22:25
Jag undrar lite vem det är som snackar och försöker få igång grabbarna vid halvtid? Sixten verkar inte vara den sortens tränare.

Inte fan är det Alvåge, tror inte folk tar honom på allvar efter allt hans bloggande.
Borde inte heller vara Gerzic då man sett honom i intervjuer är väldigt fåordig och säger mest samma sak hela tiden.

ÖSK behöver en ledare som kan prata vett i och tagga grabbarna.
Edit: Och kanske våga ta fram piskan ibland.
Annons: