/fotboll/osk/forum/3724.aspx/fotboll/osk/forum/3724.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-07-04 11:31
Telle//

Sånt beteende gynnar ingen. Tränare, spelare, styrelse lämnar sina poster och vem vill spela under hot? Framförallt vem har lätt att prestera under hot?

Nä, det skulle vara desto roligare om Kubanerna kunde organisera en peppdag där man går ner på träning i samlad trupp till Behrn Arena och sjunger pepsånger/ramsor till laget. Om jag var spelare så skulle jag uppskatta det otroligt mycket.
AIK Saywee
2011-07-04 11:30
Hota och i vissa fall misshandla sina egna "medsupportrar" till medvetslöshet är också ganska lågt .....
Örebro Telle
2011-07-04 11:22
ÖSK-Krille /

Nej, jag har heller aldrig förstått det. Att Aik, Djurgården och Hammarby fortfarande kan locka folk som vill vara aktiva i styrelser och klubbar övergår mitt förstånd. Att riskera att få familjen hotad vid minsta motgång kan inte vara värt någon lön i världen.
2011-07-04 11:14
Telle//

Hota sina egna spelare är ju så lågt man kan sjunka som människa! Då är det väl bättre att gå ner till Behrn Arena och peppa, sjunga lite ramsor/sånger som får dem att tända till även på träningen. Visa att vi INTE är som storstads-suppotrarna som hota och beter sig riktigt illa.

På vilket sätt skulle ett sånt idiotiskt beteende vara bra för sitt lag?
AIK Saywee
2011-07-04 11:10
Vår egna lynchmobb är väl bara på ett tiotal personer, men undrar om de minskat i antal, eller hur är det egentligen, tre avstängda har jag för mig att jag läst någonstans (efter Syranskamatchens tråkigheter).

Men dessa dårar är väl svåra att porta vid träningar?
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-07-04 11:07
W/ Håller med. Men fundera lite på när du såg senaste överlappningen mellan e båda eller när Wowwen senast slog ett inlägg (inte hörna). Kanske förekommer det vid enstaka tillfällen, men är långt ifrån en del av våra framgångsfaktorer. Defensvit är inte Wowwn en ultimat back. Offensivt är han dock bättre än de flesta i Allsvenskan. Trist därför att vi förlorat den delen av vårt spel.
Örebro Telle
2011-07-04 11:04
Måsungen var offside, annars hade den nog fått en boll eller två att jobba på. Den hade varit bättre i luftrummet än våra anfallare i varje fall...

Peppa lite bredvid planen på en träning är ingen dum idé. Vore kul att se som motvikt mot stockholmslagens fans möten med spelarna, som mer verkar vara lynchmobbar. Skulle man prestera bättre om 30 pers man inte känner hotar en med stryk om man inte spelar bättre nästa match...?
AIK Saywee
2011-07-04 11:04
När Djurgår´n och Helsingborg spelat klart, kommer kanske jag, som är en gammal tabellbitare, att försöka summera tabellen, även om det inte är någon höjdare i nuläget.

Enklast är ju, att, som jag tidigare skrivit, multiplicera samtliga siffror i tabellen med 2, men det är ju som tur är, inte speciellt troligt, men kanske ändå lite i närheten av realism?

Kom igen nu SPORT, 15 fantastiska omgångar väntar, nu börjar vi klättra i tabellen! Tre pinnar i Borås, till att börja med :)
2011-07-04 10:58
Hoppas att ledningen, spelare och ledare har ett peptalk-möte. Kanske skulle vi suppotrar gå ner på någon träning och visa att vi står bakom dem i detta läge? Peppa laget lite.
Örebro Kom hem Kuba
2011-07-04 10:57
Symboliskt igår var när en måsunge kunde sitta ostört i närheten av Elfsborgs straffområde i en kvart.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-07-04 10:48
Någon mer som tänkt på att Wowwens totala formsvacka kan ha att göra med att han inte får samma understöd som tidigare. Överlappningar där han kommer runt på kanten är ett minne blott. Lyckas han få fram bollen till Rama så kan han springa hur mycket han vill. Bollen kommer ändå aldrig tillbaka. Var inte det lite av vår framgång tidigare. Lite som Wirtanen kom runt i alla fall några gånger igår. Har aldrig sett Wowwen så defensiv som igår, (har visserligen missat några av de senaste matcherna,) men något har hänt. Visst är Rama duktig, men han måste utnyttja sin omgivning betydligt bättre. Annars stannar laget upp. Tänk Er om han kör samma standard-löpning-snett-inåt-mot-mål som han brukar, men med möjlighet att spela ut till en löpande Wowwe som då lär va rätt fri. Med en stillastående Wowwe blir vi oerhört lättlästa. Ibrahim/Mackan/wirre lyckades iaf några ggr igår och det blev farligt varje gång.

En annan sak som jag tror Rama måste bli bättre på är att passa och sedan ta ny position. När han väl passat bollen hamnar han odfta i passningsskugga som det är idag.
2011-07-04 10:27
kubas_mustasch//

Ja, du kan inte ha det lätt. De är nog tillbaka i Premier League säsongen 2012/2013 ;).
2011-07-04 10:19
Imorgon åker Haddad till Göteborg igen. Hans skada vägrar läka tyvärr, som jag skrev igår. Hoppas nu att landslagsläkaren Leif Swärd kan hitta någon kuckelimuck medicin, så att han kan komma tillbaka så snart som möjligt.

Lycka till Haddad!
Örebro kubas_mustasch
2011-07-04 10:15
oroT & ÖSK KRILLE//

Prova West Ham, och kom tillbaka sen... :(
2011-07-04 09:55
oroT//

Då sitter vi samma båt. Även jag är Tottenham-suppoter :).
2011-07-04 09:53
Saywee//
Tack :). Då blir vi i alla fall två.

Vi måste mobilisera våra krafter och ta på oss blåstället. Ett hårt arbete har vi suppotrar och spelare framför oss. Tillsammans ska vi ta oss samman och ge oss fan på att vi ska vända denna negativa tränd! En vinst kan betyda mycket i detta läget.

Med våran hjälp så ska laget lyfta!

Alla till Borås!
AIK Saywee
2011-07-04 09:49
Nu hamnar jag åter i "grubblerier", vad är egentligen en publiksiffra?

Vid vilken tidpunkt bestäms denna?

Är det antalet insläppta, inscannade?

Vad är ickepublik, bänkspelare, tränare, media?

Hur räknar, man de som kommer in offside?

Gratistittare, balkongtittare, hundar, måsar etc?

Frågetecken ?????
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-07-04 09:44
Fy f*n vad det är otacksamt att vara ÖSK supporter ibland, lägg därtill att man håller på Tottenham och livet är som upplagt för besvikelser! :)

Men är man sant Svart Vit i hjärtat så står man där i vått och torrt, skriker sig hes och gråter sig torr!

Vändningen kommer, men gud jag önskar jag hade kunnat få se mer Hjärta i dagens ÖSK! :(
AIK Saywee
2011-07-04 08:57
Krille, håller verkligen med dig, även om det för många kan verka svårt, det är nu det behövs support.

Du blir inte själv på Behrn Arena, jag kan stå bredvid dig, men nästa helg är det dags för Borås Arena och spöket måste vakna till liv :)

JAG GER HELLER ALDRIG UPP, MEN FÖRSTÅR ATT GULDCHANSEN ÄR MINIMAL.

En tydlig "ickesupport",
fast jag har absolut full förståelse för detta,
är när åskådare lämnar en match i förtid,
en mycket tydlig signal till spelarna och tränarna, med flera.

Undrar vad "publiksiffran" var när domaren blåste av eländet?

Heja SPORT, KÄMPA!!!
2011-07-04 08:29
Sedan håller jag med om att det är nu vi suppotrar ställs på prov. Nu måste vi visa att vi stöttar vårat lag även när det går knackigt. Är vi medgångsuppotrar eller är vi suppotrar som ställer upp för vårat lag i alla lägen? Det är nu laget behöver oss som mest.

Som jag skrivit förut så kommer jag stötta ÖSK-spelarna i alla lägen, om jag så ska stå själv på Behrn Arena.

Jag ger inte upp! Gör ni?

Man skall hjälpa, inte stjälpa!

Forza svartvitt!
AIK Saywee
2011-07-04 08:11
Funderar på att ta ut månadens (juni´s) svartvita Kämpe, men det är inte lätt med tanke på just ordet "Kämpe".
2011-07-04 08:10
Det såg otroligt lojt och nonchalant efter Elfsborgs mål. Nästan så att många av spelarna gav upp istället för att gå för en kvittering.

Kubanrena gör som oftast ett mycket bra jobb på läktarna men igår verkade även de ha givit upp. Det var länge sedan det var så tyst på Behrn Arena, nästan som på den gammla goda tiden. Det var tyst i klacken i 30 minuter i andra tills Alvbåge kom och agerade klackledare.

Sedan undrar jag om inte är dags att bänka Nordin? Han är inte alls i den form han var i förra säsongen. Jag tycker inte Nordin ska känna sig säker på en plats i start 11:an, hur stor "stjärna" han än må vara.

En intressant uppställning på mittfälltet skulle ju vara om Per Johansson tog den defensiva rollen istället för Nordback och att Berger tog Gerzic position.

----P.Johansson----
Bedoya------Berger

För att citera ÖSK:s gamla tränare Rolf Zetterlund:
-Grabbar, ni jobbar för dåligt och är alldeles för loja. Får jag se den minsta lojalitet i den andra halvleken byter jag ut er direkt :).
AIK Saywee
2011-07-04 08:04
Det är lite tråkigt att det skall behövas en skada, för att få in matchens bäste utespelare, eller?
AIK Saywee
2011-07-04 07:56
Telle, jag vill också berömma dig, för ett mycket välskrivet och tänkvärt inlägg!
AIK Saywee
2011-07-04 07:49
Telle, jag tror faktiskt att "Sixten kan hjälpa" en hel del, bl.a. genom att bänka några av de du "nämnde", in med lite fräsha, pigga, unga och hungriga spelare från vår breda trupp :)

Heja SPORT!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-04 01:56
Telle// Jag gillar dina inlägg Telle och jag har heller inga svar utan kan bara spekulera.

Men som jag ser det (undantag mot DIF där jag tyckte att Sixten faktiskt skulle ha gått ned till 4-4-2) så gör inte laget sitt jobb. Och då spelar det liksom ingen roll vilket spelsystem de spelar. Det blir lika illa att inte göra sitt jobb i ett 4-4-2 som i 4-3-3

Idag satt jag och funderade under matchen vilka spelare jag skulle ha bytt in i Sixtens kavaj. Och kunde inte komma på en enda! Ok, Pålle. Men Ibra kom överraskande in och gjorde det väldigt bra med mycket energi. Pålle istället för William? Vart snarare bara sämre när han kom in. Per istället för Nordback? Kanske. Men Per är ingen måltung spelare. Men kanske, ok.

Med facit i hand. Detta handlar inte om spelsystemet. Det handlar om taktik, presslinje och göra sitt jobb,falla upp/ned rätt samt lita på varandra och moral. Och det är det ÖSK saknar just nu. NA gnäller på den svaga backlinjen. Men för faan det spelade en landslagsback där för en match sedan. Samma darr ändå!
Örebro Telle
2011-07-04 01:37
"Mängder av offensiv kraft" var väl att ta i av NA, åtminstone efter dagens usla insats... :)

Angående Sixten Boström:
Kan Sixten hjälpa att Nordin konsekvent vägrar passa när det går tungt för laget, utan istället försöker göra allt själv?

Kan Sixten hjälpa att Valdet, hur tekniskt skicklig han än är, fortfarande inte har lärt sig att bedöma när det är läge att bryta inåt i planen och gå själv mot mål, eller när det är dags att släppa bollen för att en medspelare har ett bättre läge?

Kan Sixten hjälpa att Haginge väljer att slå en passning, snudd på i eget målområde, när Ishizaki mer eller mindre står rakt i bollbanan?

Kan Sixten hjälpa att Wirtanen, som faktiskt var oväntat bra i första halvlek, inte gör ett enda (och jag menar verkligen ett enda...) rätt i den andra?

Kan Sixten hjälpa att Sammy, som visserligen var något av en säkerhetsrisk bakåt vissa matcher redan förra säsongen men ändå alltid vass offensivt, i år verkar ha tappat både tillslag, löpsteg och vilja?

Kan Sixten hjälpa att Nordback springer och springer en hel match utan att knappt röra bollen, och när han väl gör det önskar man ändå att han lät bli?

Kan Sixten hjälpa att Alvbåge i vissa matcher, även om han sällan kan lastas för enskilda mål, har en räddningsprocent som börjar bli oroväckande låg, och att han faktiskt inte har varit lika lysande i år som han normalt brukar vara? Eller att han tar med handen utanför straffområdet (så solklart att till och med den stackars måsungen som försökte lära sig flyga på andra planhalvan såg det och skämdes...) men ändå väljer att fokusera på domarens insats efteråt?

Kan Sixten hjälpa att tio allsvenska utespelare, som i de allra flesta fall har spelat fotboll i större delen av sina liv, samtidigt plötsligt inte kan slå en passning rätt, vare sig den är 4 eller 40 meter, eller att knappt någon i laget kan träffa mål på en rullande boll?

Troligtvis inte.

Men...

Att så många spelare samtidigt verkar vara ur form, ha så dåligt självförtroende, så liten tilltro till sina lagkamrater och lagets spelidé, och inte minst det faktum att nästan samtliga av de spelare som var med i fjol (Bedoya undantagen, och kanske några till) antingen har stannat i sin utveckling eller rentav har utvecklats negativt i år, allt detta är faktorer som tränare och ledning måste ha en del i på ett eller annat sätt.

Om inte annat kan man fundera på följande:

* Styrelse, sportchef och tränare verkar (åtminstone utåt) ha varit överens om att det var en bra ide att värva minst åtta nya anfallare. (Haddad, Rama, Kushtrim, Paulinho, Ibrahim, Yasin, Kalle Holmberg och Atashkadeh. Har jag missat någon som inte fått speltid än?) De fyra tyngsta namnen kommer dessutom match-otränade och/eller så sent att de inte hinner ta del av försäsongsträningen ordentligt. Skälen till det varierar, men i samtliga fall visste man om det och bedömde det som en acceptabel risk. Kvar från förra året är i princip bara Astvald, och han har bedömts vara i för dålig form för att vara ordinarie.

* Lägg sen till följande fundering om Sixtens version av 4-3-3-systemet:

4-3-3 är svårt att lära sig, och de allra flesta, experter såväl som aktiva spelare, är rörande överrens om att det tar lång tid att komma in i det eftersom det skiljer sig så pass mycket från det traditionella 4-4-2-tänket som svenska spelare normalt stöps i sen barnsben. Har man bara ett tillräckligt bra spelarmaterial som klarar av det är det ett lysande system, det är alla också överrens om, betänk bara Djurgårdens glansperiod för några år sedan med Källström och Elmander i spetsen, eller ÖSK:s match mot HIF i fjol (som jag fortfarande blir glad av bara jag tänker på den...). Men som sagt, 4-3-3 är svårt, tar lång tid att behärska och kräver dessutom väldigt utpräglade spelartyper.

* Och med det i bakhuvudet så backar vi tillbaka ett steg i resonemaget till våra anfallare igen:

Ingen av de åtta nytillskotten har mig veterligen spelat 4-3-3. Av nio anfallare har alltså en erfarenhet av systemet, och han platsar ändå inte.

Med den kunskapen i bagaget, är det då en rimlig ursäkt att efter 15 omgångar, halva serien alltså, fortfarande skylla på att våra anfallare inte har hunnit kommit in i vårt 4-3-3-system ännu? Är det ok att match efter match, med en dåres envishet, fortsätta att prova varje anfallare på i princip varje position i varje tänkbar kombination för att se om det, kanske, kanske ändå inte möjligen skulle kunna fungera trots allt? Även om det enda resultatet blir att ingen av anfallarna verkar veta varken sin rätta plats eller uppgift, och att flera av dem helt uppenbart överarbetar varenda situation i sin iver att inte bli petade igen?

Ska man inte ens tänka tanken att ha en plan B? Om man, just nu för tillfället åtminstone, inte har spelare som behärskar systemet, kan man inte ha ett enda alternativ ens tillfälligt under läroperioden?

Kan en tränare vara så begränsad att han bara behärskar ett system, oavsett vilka spelare han har, att han stångar sig blodig i försöket att anpassa laget till systemet istället för att en enda gång prova att göra tvärtom? Kan man inte ens gå ner till 4-4-2 (eller någon annan "det är bara en lek med siffror, det spelar ingen roll vad man kallar det"-klyschig kombination) i slutminuterna för att stänga en match man leder? Eller för den delen vara lite wild and crazy och kanske prova något nytt mot... hm, ja, till exempel MFF, när vi redan har provat vår enda taktik mot dem så där en åtta gånger eller så och fått tokstryk med 3-0 förnedrande många gånger av dem?

Missförstå mig inte, all respekt för Sixten, hans kunnande, och de framgångar han gav oss i fjol, men det skulle inte skada om han för en gångs skull vågar tänka i andra banor. Just nu lyckas vi med konststycket att vara nästan pinsamt lättlästa och förutsägbara för motståndarna, samtidigt som vi själva inte alls verkar förstå vår egen spelidé, eftersom vi inte verkar ha någon röd tråd i anfallspelet alls.

Nya tag i returen, tack!

Och det här inlägget blev aaalldeles för långt. Sorry...!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-04 01:05
Fast å andra sidan gick det ju lika illa med en landslagsback som en av mittbackarna.....
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-04 01:03
NA:

"I nuläget känns ÖSK felbalanserat, med mängder av offensiv kraft men bara en handfull backar, som dessutom inte håller för en allsvensk toppstrid.
Fyra ytterligare matcher ska spelas innan transferfönstret öppnar den 1 augusti. Då måste ÖSK få in minst två försvarare av god klass om inte en topplacering ska vara en utopi."
Örebro Miroslav kuba
2011-07-04 00:47
Håller med Alvbåge!!! Det är nu vårat stöd behövs!! Cooolt av han att ställa sig i klacken även om man hellre vill se han på planen men det som hände händer ju alla målvakter (Utom Hugosson i Gefle då som stått alla gefles matcher sen dom gick upp imponerande) Nu måste vi tro på skräll i returen dom flesta tippar väl 20-0 till elfsborg nu. Jag tror på ÖSK i alla lägen. Nurme spikar igen och vi vinner med 1-0!!! Kämpa Svartvitt !!!
Annons: