/fotboll/osk/forum/3711.aspx/fotboll/osk/forum/3711.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kuba for president (Förläg Sixtens kontrakt nu!)
2011-07-10 23:31
Mycket bra skrivet deportavista!
Att tänka långsiktigt är svårt (mycket svårt för vissa) allra helst när vi är inne i en så dålig trend som vi är i just nu.
Jag tycker INTE att klubbledningen ska göra ett ogenomtänkt och drastiskt beslut att förändra tränarkonstellationen och jag tycker faktiskt INTE att Sixten och Lasse ska göra drastiska ändringar i uppställning. Däremot bör något göras vid sidan av planen som får truppen att tänka framåt, ett bra avbrott tror jag EL-kvalet kommande vecka är.

Märkligt att en tränare har så lite med lagets framgångar att göra ena året men får bära allt ansvar när laget dippar året efter.....
Örebro deportivista
2011-07-10 23:21
Några synpunkter:

Jag är inte insatt i varför ÖSK valde att satsa på just Sixten (eller anställa Lennart Sjögren) eller vilka alternativ som diskuterades när klubben valde att göra en långsiktig satsning, däremot så tycker jag att deras arbete ska utvärderas under hela den perioden (och inte 90 minuter mot Helsingborg ifjol eller Elfsborg i år).

Har ÖSK blivit friskare ekonomiskt? Ja, utan tvekan.

Har ÖSK blivit framgångsrika? ja, vi nådde ifjol vår bästa placering på ett årtionde, vi är i år i semifinal i cupen, vilket är bra gjort för en klubb som så sent som för fem år sedan var konkusrsmässig och i Superettan. Dessutom - enligt den osynliga handen - så har ÖSK i genomsnitt överpresterat resultatsmässigt jämfört med sina ekonomiska resurser. I år (som anses "misslyckat") har ÖSK på de första 15 matcherna tagit så många poäng som man "borde" enligt sina kostnader... (se gärna länk)

Har ÖSK spelat underhållande fotboll? Ja.

Har ÖSK gjort bra värvningar? Ja, ett flertal satsningar på lovande spelare med tveksam skadehistorik har visat sig varit framgångsrika (Almebäck, Astrit) samtidigt som andra inte haft samma effekt (Haddad, Ashkandade). Dessutom så har ÖSK en stor mängd unga talanger i truppen som kan ge framtida resultat genom att förbättras (= större chans till guld), och/eller ge framtida inkomster (utbildningsbidrag/försäljningar). Läs gärna "Moneyball" eller "Why England Lose" för att få koll på hur man kan "vinna" på transfermarknaden.

Har ÖSK mer publik? Ja.

Har ÖSK uppnått sina uppsatta mål. Ja, och t om överträffat dem i flera tillfällen.

Har ÖSK gett något tillbaka tillbaka till spelarinvest. Ja, trots att det inte varit många försäljningar så har klubben genom sina goda resultat kunna göra "utdelningar" till spelarinvest.

Har ÖSK en lokal profil på laget? Alvbåge (räknar jag), Anttonen, Wikström, Haginge, Wowoah, Kihlberg, Nordback (räknar jag), Gerzic, Astvald, Per J, Erik Nilsson, Yasin, Ibrahim, Nurme är alla de facto från Örebro eller närområdet... så ja.

Slutsats? Jag tycker att ÖSK har gjort det bra de senaste åren, men hoppas naturligtvis fortfarande att det kommer att bli bättre. Utifrån våra resurser så presterar vi i år ungefär som vi "borde" i år, men det vore naturligtvis trevligt att vara ett Gefle, eller GAIS, eller Kalmar - som vi var FÖRRA ÅRET.

Ett sätt att överbrygga begränsade resurser är att satsa på långsiktighet, vilket innebär att man håller fast vid samma ledning även i motgång. Paniklösningar - även om man skulle få in José Mourinho - tar bort den fördelen. Så, ni som vill "börja om" - var hittar vi någon som också är villig att slänga in 40 miljoner om året i ökade personalkostnader så att vi får samma förusättningar som Elfsborg?
Elfsborg Röd Guling
2011-07-10 23:04
Skriver samma sak här: Kan man inte spärra den där dåren från Åtvidaberg som lägger upp bilder som andra har tagit, från matcher som han inte är inte är intresserad av, för att sedan spamma runt sin länk och få 2 öre klicket? Snacka om ett ekonomiskt system som främjar meningslöshet och idioti.

Lägger dessutom till min länk, eftersom den innehåller kvalitetsmaterial som jag producerar alldeles gratis. Tack för en otroligt bra match - ni var bra och vi var bättre.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2011-07-10 23:02
ÖSK-Karl: fjolårets tredjeplats hängde knappast på håret. Och det vet du också.
Dessutom vet du säkert med att jag refererade till åren närmast innan Sixten tillträdde. Jag förstår bara inte hur du resonerar. Och kommer knappast aldrig förstå det heller.

KÄMPA ÖSK!
Örebro Fatcit
2011-07-10 23:01
I affekt så är det klart att det blir många hårda ord när det går dåligt, likväl som man talar om guld när det går bra!

Sixten - Har byggt upp ÖSKs spel och organisation strategiskt. Har visat att han har en linje och kan följa den. Brister i individuell kommunikation, utveckling och match-coachning.

Sjögren - Har värvat bra spelare på de positioner som ledningen (Sjögren + Sixten?) ansett viktigast. Brister i kontraktsskrivande och utvärderande av trupp.

Sköldmark - Anställd på vaga grunder som ansvarig för den "viktigaste" inkomstkällan p.g.a. sin vänskap med Sjögren.

Min uppfattning ska tilläggas!
Örebro Kuba for president
2011-07-10 22:55
Lider mycket över ÖSK:s nuvarande situation, men har varit med så pass länge att inse att det kan vända snabbt. Dagens match var ett steg i rätt riktning även om andra härinne vill få det till ointressant. Med dagens spel är jag övertygad om att klubben inte kommer falla längre ner i tabellen.

Vad som är än värre är många inlägg härinne, där man hånar spelare, tränare och sportchef. Vad är ni för supporters egentligen, pinsamt är ordet.
Konstruktiv kritik är mycket nyttigt men det vissa härinne är på så låg nivå att man faktiskt skäms att vara ÖSK-supporter tillsammans med.
Örebro Grixx
2011-07-10 22:53
Kalle// Gefle kan man inte kalla ett stabilt topplag eller hur. För Elfsborgs del så går det mestadels upp och det är väl så som ÖSK skulle vilja vara.

Förra årets placering berodde på mycket som stämde in medan i år har inte bitarna fallit på plats....och nya planen spelar in kraftigt i poängskörden hemma.

Inköp av spelare som kan bli något är ett chansspel och ju dyrare inköp desto större smällar. Ju billigare spelare desto svårare att härbergera alla och slussa in.

Bredden nu är stor utom på back som alla vet. Att det blev som det blev med truppen var nog en liten hybrisnysning från ÖSK. Allt gick ju så bra och allt såg lovande ut. Att gå ut och lova en topp 3 placering är lätt och att nå dit är sjuhelvetes så mycket svårare.

Hockeyn i Sverige verkar ha ett bra ekonomiskt kluster omkring sig och lever väl mycket på extremt korta kontrakt och nästan rena främlingslegionerna. Det kan mycket väl bli så att hockeyn tar över en del sponsorpengar i Örebro. Blir det elitserien och långlivat så blir det säkert så. Annars är det lätt det blir en ekonomisk smäll. Västerås trodde man skulle vara evig i hockyn men blev ett dekislag...som i fotboll.

Hoppas det vänder snrt i vart fall med resultaten för ÖSK och att spelaren med ben i magen får allt att fungera igen. Självförtroendet behövs i laget just nu.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-10 22:51
Det jag blir mest förbannad och störd på är att Mjällby förlorar 118 matcher i rad. Sen kommer ÖSK ned och då vinner Mjällby. Därefter fortsätter Mjällby förlora igen

Det säger ganska mycket om årets ÖSK
IFK Göteborg Royboytoy
2011-07-10 22:45

"Men nu står väl ÖSK i ett vägsjäl. Om inte Bedoya och Nordin vill skriva på, så ställ över dem. Bättre att spela in ungdomarna till nästa år och visa att vi menar allvar med satsningen. "

Dagens sanning!
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
2011-07-10 22:43
Godzilla....//

Så ÖSK har varit en ständig bottenkandidat före Sixten? Mina första rejäla minnen sedan jag började följa klubben är ifrån slutet av 60:talet och guldlag har det funnits, men inte nått ända fram. Sedan plockar du fram några år nu på slutet när ÖSK haft de bästa ekonomiska förutsättningar någonsin och ändå går det i år käpprätt år skogen. Förra årets tredjeplats hängde på det så kallade håret. Det vet du också.

Fortfarande för jag vet inte: På vilka meriter anställdes Sixten och även Sjögren?
GAIS Helig
2011-07-10 22:42
ÖSK Karl, Nah. Du har noll koll. Våran ekonomi är helt okej nu. Sålde till och med en lirare igår för ~15 mille. Har sålt spelare för 36 mille under tiden då Axén har varit tränare.

Sen så har inte GAIS velat förlänga med Axén, men nu har båda parter börjat att förhandla. Axén vill stanna.
Örebro pemo
2011-07-10 22:40
Såg visserligen bara matchen på TV, men nog var det ett fall framåt mot hemmamatchen. Sedan kanske man måste var lite nyanserad när man hackar på Hagge. Första målet måste Sammy och Wiken kunna ta på sig. Andra målet var "tjock-Nordin" nere och lite tafatt förökte bryta. Sen stängde jag av.
Men visst, nu måste det till lite brunkartakter för att få poäng, och hoppas att Haddad och Anttonen är på G.

Jag ställde några frågor innan matchen om de "räddande änglar" som vissa vill ha som tränare, men fick inget konkret svar på vad dessa herrar åstadkommit.

Men nu står väl ÖSK i ett vägsjäl. Om inte Bedoya och Nordin vill skriva på, så ställ över dem. Bättre att spela in ungdomarna till nästa år och visa att vi menar allvar med satsningen.

Pahulino? Kan vi inte bara sälja honom nu? Tillför lika mycket som Staaf.
Kan faktiskt förstå nu varaför Waldet inte platsade i Bundesligan. Så enkelspårig så att Roni verkar mer flexibel i sitt dribblande.

Men vi ser ju olika på matcherna, och det är väl tjusningen.
Åtvidaberg Almer
2011-07-10 22:39
30-tal bilder från dagens match finns på länken för er som är intresserade.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-07-10 22:33
ÖSK förlamas av Sixtens ovissa framtid.
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-10 22:33
Grixx//

Förstår dig men grejen är att det inte är en enkät. Utan en enkel internetomröstning. Liknande publiceras överallt på nätet.
2011-07-10 22:29
Grixx//

Förutom att jag struntar i Hur det går för Ellos o Gefle så bör man väl ändå reflekterara lite över vilka trupper dessa tränare har att jobba med.

ÖSK förstärkte med en hyggligt god ekonomi i ryggen och med nyförvärv som Sixten ville ha, detta för att nå en bättre placering än förra året. Vi sponsorer var med på noterna och betalade snällt in det som fakturerades. Istället är vi på väg ner i träsket. Något har gått ruggigt fel, eller?.....

Samtidigt knackar ÖHC kraftigt på sponsordörrarna, det är ju med rätta inte rätt att Fhalander skall dra hela lasset självt. Spelarinvest kan man kalla för dött, klart man blir orolig och allt går inte att skylla på att en enda spelare är långtidsskadad (Hadad).
Örebro Grixx
2011-07-10 22:28
Böckling// Det går säkert att hitta något tvärtom exempel.Du nämnde nu ett exempel där tränarbyte gått bra men det var inte det jag beskrev. Jag talade om att så kallade usla tränare helt plötsligt är bra.

...men annars så brukar det finnas intressanta undersökningar som säger att tränarbyte under säsong inte ger någon förbättring för ett lag. Givetvis finns det undantag men går man igenom alla tillsamman så är de en försvinnande del.
...det finns mindre undersökningar som säger tvärtom också;-)
Örebro Grixx
2011-07-10 22:15
`den oumbärlige"" Jag har jobbat en del med enkäter och där kan man styra väldigt mycket. Ju fler kloka alternativ som man kan dra slutsatser av ger bäst resultat. Allt går att utveckla mer men det blir MYCKET text.
Benny Böckling Avgå Sixten!!!
2011-07-10 22:11
Men Grixx, hur har det gått för Djurgården sen dem tog in en ny coach?
Örebro 'den oumbärlige
2011-07-10 22:09
Grixx//

Håller inte med. Det är enkel fråga med tre omfattande alternativ. Antingen vill man att Sixten sparkas eller inte. De som vet varken eller svarar så klart "vet ej".

Den nya enkäten frågar inte vad orsaken till problemet är. Det kan mycket väl handla om att spelarna är klappruttna, att bollarna är dåliga eller att Rama är för egoistisk som någon skrev för ett tag sedan. Frågan nu är däremot rak och tydlig.
Örebro TIC-TAC
2011-07-10 22:06
Eländet fortsätter, och denne tränare som inte gör en förändring börjar jag tröttna på rejält. Måste det som ifjol bli skador för att viss förändring skall ske.
Vi hade aldrig kommit 3:a ifjol om Nordback inte gått sönder för då hade antagligen Bedoya suttit på bänken fortfarande. In med unga hungriga spelare nu för sämre kan det inte bli. Värst är väl att vänsterback finns ingen att ta in utan bara konan.
Vi är i alla fall ett roligt lag med mycket mål inblandat.
Örebro Grixx
Förra året skulle Elfsborgs tränare avgå. Så blev det inte.
Varför var han så usel då och varför går det bra nu?

Varför har GAIS varit så usla i 2 år och bra nu.

Varför har Gefle varit så usla..alltid och bra nu.

...vi kan fortsätta med många tränarnamn!

Hur fan lyckas de usla tränarna;-)

PS Jag säger varken bu eller bä men som vanligt är det så ynka lite vettigt fotbollstänk efter förluster och spec när det börjar osa lite hett.

Det kan finnas en massa anledningar till varför Sixten ska vara kvar och en massa varför han inte ska....men den bottennivån av anledningar för beslut som ältas i forumet hoppas jag verkligen INTE styr i Örebro SK.
Örebro Grixx
Svartvitt forever// Nog tusan kommer en sådan enkät att samla ett antal fler Sixtengnällare då själva andemeningen i den är negativ.

Den tidigare var mer inriktad på vad det stora eller största problemen är. Skulle det funnits fler alternativ så hade problmatiken visat på att det finns flera saker som är anledning till de senaste förlusterna.
2011-07-10 22:05
Helig//

Förhoppningsvis för att han och familjen har hemlängtan, det brukar Örebroare få om de är i er stad för länge. Sedan har vi ju betydligt bättre ekonomi än er. Men framförallt tror jag han är på väg hem, annars hade han redan kritat på nytt kontrakt med er. Det han gjort med Gais är en bragd.

Sedan är ju Axén idrottsintresserad av det mesta, så att han vill flytta hem till Sveriges i särklass bästa idrottsstad är ju högst naturligt.
Örebro Grixx
2011-07-10 22:01
Kall// Du tål ju lite i vart fall;-)
Att fuska med sådant hoppas jag inte ligger inom din sfär. Kläm in några du, men inte 100st,-)

Ps Jag säger som jag sagt tidigare jag hyllar inte Sixten just nu men en låg sandlådenivå håller jag mig i princip alltid i från. Just nu är det ju liten verkstad för samlade gamnackar;-)

Faller jag in i sandlådan så talar jag om det då;-)
Örebro Svartvitt forever
2011-07-10 22:00
Grixx//
Be admin lägga ut en enkät med den enkla frågan: Bör ÖSK byta tränare?
Ja eller nej utan att blanda in nyförvärv eller annat. Låt oss sen se vad resultatet blir. Tror du då att majoriteten vill ha tränaren kvar?
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-07-10 22:00
Karl/ Jag tycker bara det är lite väl tidigt att dra i nödbromsen. Nån/några matcher till ska nog Sixten ha. Men jag håller absolut med om att det ser annat än bra ut just nu. Men det kan vända jäkligt fort i fotboll
Örebro Godzilla Hårddisksson
2011-07-10 21:59
Jag blir fan helt vansinnig när jag läser vissa kommentarer här. En undrar på vilka meriter Boström anställdes och undrar vad Sjögren höll på med. Vi kom trea förra året! Dessförinnan sexa och sjua. Och detta från att ha varit en ständig bottenkandidat. Samma skribent har sågat Sixten från dag 1 och förutspådde att ÖSK under Sixten skulle åka ur redan förra året. När det så började gå rätt bra var det märkligt tyst från denna skribent. Men när det går dåligt vaknas det till liv ordentligt. Nej, själv skulle jag vilja sluta leden istället för att gapa och skrika så fort det kommer en motgång.
Och ja,den här säsongen är ett stort misslyckande. Misslyckats har också Magnus Haglund och Nanne Bergstrand gjort men tack vare fortsatt förtroende och tålamod gick det rätt så ok för dessa herrar och deras klubbar. Jag tror också Sixten kommer att göra det och att ÖSK kommer tillbaka.
Jag hoppas innerligen inte att pöbeln går segrande ur det här. Länge sedan jag blev så förbannad efter att ha skummat igenom inlägg på det forumet som har blivit fullständigt sprängfyllt av hat och smädelser. Det är ta mig fan sorgligt!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-07-10 21:58
Angående Haddad så visade han ju att han var bättre än de andra alternativen trots att han inte kunde spela på 100% Så fort han är tillbaka kommer det nog bli aningen bättre framåt.

Vet inte vad som är sämst just nu. Försvaret som är katastrofdåligt och gör allt fel, eller anfallet som inte gör ett rätt?
Örebro Grixx
2011-07-10 21:56
KCMarten// "jäklas med oss fans" betyder det jag sa och för övrigt har jag enkäten bakom mig.

Finns det någon vederhäftigare källa så är du välkommen att plocka fram den.

Ska det sedan till att du underkänner enkäten för att du tycker annorlunda så går det ju aldig att ha en enkät. Bara att överklaga när ordalydelsen inte passar eller frågeställningen är lite lite lite fel för att passa ditt syfte.
Annons: