/fotboll/osk/forum/3674.aspx/fotboll/osk/forum/3674.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Fang
2011-07-17 15:48
Staaf var väl ändå helt okej mot Sarajevo. Så en chans till kan han väl få. William är iaf tillbaks på bänken så förhoppningsvis får han spela en stund.
STEFANO!
2011-07-17 15:45
Varför spelar Staaf? Kan någon säga vad han gör på planen? Vad som hellst är bättre! Sixten måste se något helt fantastiskt lovande som ingen annan ser! Slutklagat! Nu slår vi GAIS!
Örebro Fang
2011-07-17 15:43
Intressant med Paulinho där igen! Ska bli kul att se hur Per sköter sig också.
Örebro Salt&Peppar
2011-07-17 15:33
Bastard//

Då är jag med. Sixten har nog ett och annat och lära sig han med. Han är ju ingen erfaren tränare. Men laget måste ju få ha motgångar också. Vi får hoppas på seger idag!
Örebro Salt&Peppar
2011-07-17 15:29
Maark//

Vadå underverk kan väl betyda många saker i olika nivåer? Du behöver ju inte göra mina ord till nått annat än det jag menar.
Örebro Bastard on Parade
2011-07-17 15:23
Salt&Peppar//

Jag lade till lite mer till mitt inlägg.

Tränaren spelar givetvis stor roll. Har vi rätt spelarmaterial (läs Haddad är frisk eller en ny target värvas) så fungerar Sixtens modell. Jag är övertygad om att man kan utnyttja spelarmaterialet på ett bättre sätt än vad Sixten har gjort när vi saknat en centerforward. Han måste bli bättre på att göra taktiska justeringar.
Örebro Salt&Peppar
2011-07-17 15:19
Bastard//

Ja men då spelar det ju ingen roll vilken tränare vi har?
Örebro Bastard on Parade
2011-07-17 15:17
Salt&Peppar//

Underverk och underverk. Vi var inblandade i bottenstriden tills Alvbåge, Olsen och Staaf värvades och Bassombeng blev tillgänglig för spel efter skada. Till nästkommande säsong fick vi Almebäck från ingenstans och Bedoya var en startspelare. Där har vi underverken. Med de nyförvärven tycker jag man kan förvänta sig högre tabellplaceringar än 8-10 plats som vi i princip prenumererat på.

Sixten spelade Gerzic som centerforward första halvåret. Med det vill jag betona hur envis han är. Det fungerar om han har materialet till det, men när det saknas har han inga alternativ. Han kör på sitt spår fullt ut. Det fungerade ett år i Jaro, sedan fick han sparken för att han inte kunde utnyttja spelarmaterialet som inte passade in i spelmodellen.
Örebro Salt&Peppar
2011-07-17 15:12
Telle//

Rätt ironiskt att den som gjort underverk med Ösk de 3 senaste åren nu plötsligt är "värdelös". Tror det är bortskämdhet. Man ska nog kolla sig själv i spegeln med vad man begär och se hur fan illa det sett ut i Ösk i evigheter. Ska inte laget få gå lite illa ibland också?

Lite ödmjukhet och tacksamhet skulle nog allt passa. Det är ju inte som vi fått oxfilé med bearnaise genom åren direkt.
Örebro Telle
2011-07-17 14:52
Aspen / "Inte går man från vara ordinarie i ledarna i S1, vara 19 år och sitta på läktaren i ett år."

Nej , det har du alldeles rätt i faktiskt, om man ser det så. Däremot har jag svårt att tro att SIxten, eller någon annan i ledningen som vet hur envis Sixten verkar vara, hade för avsikt innan säsongen att peta Nordin, Kihlen, Bedoya eller Nobbe som startalternativ. Jag hoppas också att de var ärliga nog att upplysa Berger om det också, när diskussionerna med honom fördes. Jag förmodar däremot att de räknade med att sälja Bedoya och/eller Nordin under året, och antagligen också med att Kihlen skulle vara skadad en del, så att Berger antagligen skulle få chansen att visa vad han går för under hösten.

Som sagt, det är bara spekulation, men jag tror ändå att det är enligt plan att Berger inte har fått spela så mycket än. Sen tycker jag det är synd, eftersom Berger verkar väldigt bra, men det är en annan sak...
Örebro Telle
2011-07-17 14:42
Maark / Håller med helt om Sixtens brister i matchsituation, och även till viss del om kritiken att många av talangerna får för lite speltid. Dessutom har han uppenbara brister i att variera lagets spelupplägg och taktik, med följden att många av motståndarna verkar ha läst sönder oss i år.

Men det går ändå inte att blunda för att ÖSK har tagit enorma kliv framåt under Sixtens tid här. Vi spelar en attraktivare fotboll än vad vi har gjort under många, många år, kom trea så sent som i fjol, har omnämnts positivt och med respekt i media under en längre tid och har nästan delvis jobbat bort tråkstämpeln vi haft sen urminnes tider, förbättrat ekonomin avsevärt etc. Just ekonomin är väl inte Sixtens förtjänst i sig förstås, men faktorerna jag nämnde innan har garanterat bidragit till att sponsorintäkterna har ökat, vilket är en del i det hela. Det faktum att vi alla gnäller så mycket på laget i år är ju en direkt följd av att Sixten fick dem att spela så bra och rolig fotboll i fjol. I varje fall har jag har helt andra krav nu än vad jag hade på Stefan Lundins tid...

Jag är själv lite kluven i Sixten-frågan - han har uppenbarligen många brister som behöver förbättras och förändras, vilket kanske inte låter sig göras utan vidare eftersom just anpassningsförmåga inte verkar vara han starkaste sida,, så vissa dagar kan jag hålla med om att tanken att byta ut honom verkar lockande. Men han borde nog få chansen att vända på skutan först innan man totalsågar honom.
Örebro Hahne
2011-07-17 14:41
Är det bara jag som vill att pualinho bör ta alla fasta situiationer ? alla utom högerhörna som Wowoah bör ta för inåt skruv`?

Märkes mot sarajevo vilken kvalite han har på sin fot och precisionen har nog ingen annan i laget tyväär...

Så Paulinho ta alla fasta så kanske vi slänger in några baljor på de med !
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-07-17 14:31
Telle // Inte går man från vara ordinarie i ledarna i S1, vara 19 år och sitta på läktaren i ett år. Var realistisk det är ingen utvecklig om man är i den åldern. Då devalveras förmågan. Vi är inte Barca. Upplärningen sker på planen, man behöver dock inte vara i start11:an i 30 matcher. Jag påstår också att ungdomarna är minst lika bra som Nordback och Kihlberg
2011-07-17 14:27
Salt&Peppar// Den första prövningen kom redan första våren med Sixten och Alex vid rodret. Den vände när Alven m fl värvades under sommaren och Basse fick drag under galoserna. Tur vi hade spelarinvest??

Roland fick ordning i MFF när han fich spanjoren som ass tränare (eller som en del sa, blev av med förre ass tränare)
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-07-17 14:16
Kom igen nu ÖSK! Tre poäng idag och vi får lite andrum från bottenskiktet.

Heja SportKlubben!
Örebro Salt&Peppar
2011-07-17 14:05
Verkar som det är lätt att bli bortskämd när Ösk har gått som tåget under 3 års tid?

Roland Nilsson hade det ganska svårt i Malmö en lång tid innan han fick till det. Tror inte man ska gapa allt för högt om en ny tränare när alla har sina brister. Skulle vi få hit en ny tränare så kommer han ha brister också. Nu gäller det för Sixten och laget att reda ut detta och det ser ut som en vändning är på gång.

Jag har större tålamod med Sixten med tanke på dessa 3 år han förvandlat Ösk på ett lysande sätt. Nu kommer för första gången en riktig prövning, då får vi f-n ta och stötta lite också inte bara gnälla.
Örebro Telle
2011-07-17 13:58
Å andra sidan var det väl ingen i klubben som räknade med att det skulle gå så tungt som det har gjort för de etablerade spelarna i år, så oavsett hur diskussionerna gick i vintras har ju onekligen förutsättningarna ändrats en hel del under våren.
Örebro Telle
2011-07-17 13:52
Bison / Vet man vilken tidsplan Berger och klubben/Sixten har diskuterat när de skrev kontrakt? Kan ju ju mycket väl vara så att att alla, inklusive Berger själv, var fullt överrens från början om att första året skulle bli ett läroår för att komma in i laget och det allsvenska tempot. Det samma gäller ju Yasin och Ibrahim, som dessutom kommer från ettan, och hade ännu större steg att ta till allsvensk nivå från början. Men det är så klart bara ren spekulation från min sida, jag har ingen aning om hur diskussionerna har gått internt när de värvades.
Örebro bison
2011-07-17 13:36
Aspen// Håller med dig om att vi måste inse vår plats i näringskedjan. Med facit i hand skulle ju Berger aldrig ha gått till ÖSK. Sixten måste tänka om ang ungdomarnas speltid alt ny tränare. Gillar det du skriver ang att en ny tränare måste ställa upp på klubbens filosofi.
STEFANO!
2011-07-17 13:32
Drömde inatt att ÖSK vann med 3-1 och tog 7 raka segrar i allsvenskan! Så lugn, vi är snart med i toppen igen!
Örebro Ståplats är bäst
2011-07-17 13:15
detta är knappast något specifikt för oss ÖSK-fans,det är ju alltid så att när resultaten går emot och spelet hackar så fokuseras det oftast på tränaren och röster på att han ska avgå,så är det ju i alla lag...personligen vill jag också ha in Axén men är ju först i år han börjat få resultaten med sig i Gais,under hans första år i Gais var laget på vippen att trilla ur...räddningen blev att man tog in Benny L som blev till stor hjälp för Axén.Allt löser sig inte alltid med ett tränarbyte.Se på Halmstad,är väl ingen som på allvar tror att de kommer börja rada upp segrar bara för att de skaffat ny tränare?
När det gäller talangutvecklingen så kan man förvisso önska att det åtminstone funnits ett B-lag för talangerna att spela i då det blir dåligt med speltid i A-laget,Berger är en sådan spelare som borde få mer speltid än det han fått hittills.Var tog Yasin vägen förresten?Länge sedan han blev uttagen i A-truppen!
2011-07-17 13:11
Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!) // Tror du missat att vi som vill ha en utveckling av unga talanger inte vill ha kvar dessa till dödagar.
Tvärtom vi inser vår plats i näringskedjan. En klubb som ÖSK kommer aldrig få råd att köpa färdiga spelare, vi måste stå för stommen själva.
Sälja spelare som lyckas hos oss. Vi vill ju stå för talangutveckling, har man nått en viss nivå måste man vidare för att utvecklas. För intäkterna köpa till spetskompetenser som lockar publik och är förebilder för våra talanger.
Inte som nu för talangavveckling (mittfältsungdomarna) och kör med gamla spelare som håller på att bli fotbollslik (ingen nämnd ingen glömd).
Det är därför jag hoppas ledningen satsar på en ny tränare till nästa säsong som ställer upp på klubbens filosofi. Samverkar med ÖSK U, ger unga förtroende, inte bara använder gamla etablerade spelare som INTE är bättre än ungdomarna.
Vem har föresten sågat allt Sixten gjort? Vad många vill är en modifierad inriktning. Sixten har gjort en del gott men nu måste ÖSK gå vidare. Eller ska Sixten vara kvar till 2030?
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-07-17 12:44
Hur kan man såga allt Sixten gör och har gjort? Är man äldre än 5 år, borde det stå givet att mycket positivt hänt med ÖSK under Sixten. Med det inte sagt att han bör vara kvar. Tror laget behöver en nytändning och få in lite nya idéer i laget mm.

Hur kan man, som många resonerar här, i ena andetaget tycka att man ska satsa på unga utvecklingsbara spelare och i nästa bli arg på att de försvinner och vill vidare. (Givetvis ska vi bli bättre på att skriva kontrakt, men så lätt som många gör gällande att detta är, är det inte). Vill man ha stabilitet och satsa på de som vill va kvar, får vi väl satsa på Nobbe, Kihlen, wowwen, wirre m.fl. Vill vi förädla talanger bör andra ta plats. Själv tror jag på en blandning. Men vi kommer aldrig lyckas med konststycket att förädla talanger som sedan blir klubben trogen för alltid samtidigt som vi fortsätter fostra stjärnspelare. Man måste vara lite nyanserad när man kritiserar annars blir diskussionen bara löjeväckande.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-07-17 12:44
Ska bli intressant och se dagens startuppställning när den kommer. Jag hoppas innerligt att Paulinho tar platsen bredvid Gerzic idag.
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
2011-07-17 12:36
Någon som vet statusen på Anttonen? Tycker han saknas oerhört, speciellt i offensiva spelet.
Örebro Marta (hane) (PM:a mig allt du vet, om allt!!!)
2011-07-17 12:35
Telle/ Håller delvis med dih om att man ofta tidigare haft en slutenhet i det tidsperspektivet du nu talar om. Senaste silly var man dock rätt tydliga med sina mål, utan att lova ngt. De gjorde det galant enligt mig. Jag tycker de har blivit bättre på att använda media för egen vinning.
Örebro Telle
2011-07-17 12:29
Grixx / Jag förstår att det självklart ligger i klubbens intresse att hålla en låg profil många gånger. (Så många gånger som AIK har "snott" spelare som vi har varit intresserade av har det blivit väldigt tydligt ibland hur viktigt det är...)
Jag menade inte att allt ska läggas ut, eller att allt ska kommenteras.
Och visst ska styrelse och ledning fatta beslut och handla för klubbens bästa, inte för att pleasa oss supportrar.

Men ett företag som ÖSK är ändå lite speciellt, i och med att en så stor del av dess intäkter kommer ifrån sponsorer och supportar. Hur man än vrider och vänder på det är de ändå väldigt beroende av sin goodwill gentemot oss och tvärtom, så jag tycker man kan ställa högre krav på dem än på "vanliga" företag att de behöver vara tydliga i sin kommunikation utåt.

För att ta ett annat exempel: När tränarfrågan var som hetast innan Sixten kontrakterades var det till exempel många namn som diskuterades. I något fall fortsatte Sjögren vägra kommentera även efter att en tillfrågad tränare själv glatt erkände i NA att ÖSK hade gett honom ett anbud men att han hade tackat nej, med följd att NA dels spekulerade ännu vildare om saken, och dels kritiserade klubben för sin slutenhet, vilket så klart ökade mängden rykten ytterligare. Lennart hade säkert många goda skäl att ständigt säga "Inga kommentarer" på alla frågor han fick den vintern - han ville förmodligen inte starta spekulationer i media, inte tappa ansiktet utåt för att tränare tackade nej, inte få tränarkandidater längre ner på listan att känna sig som reservalternativ, inte avsöja tänkbara namn till andra klubbar, inte påverka eventuella löneförhandlingar etc, etc. Men när alla övriga parter gick ut och gav sin version blev det i slutändan bara värre när man inte ville kommentera någonting alls.

Jaja, det är hur som helst lättare att klaga än veta hur jag själv hade hanterat situationen i Lennarts sits är jag rädd... :)
Örebro Hertig_Karl
2011-07-17 12:21
Iofs lades omröstningen ut några timmar efter en 3-0 förlust vilket säkert ledde till att många röstade "bort med Sixten" av ren ilska pga resultatet.
Örebro Hertig_Karl
2011-07-17 12:17
Hur vart resultatet i omröstningen angånde Sixtens vara eller icke vara? Jag kollade någon dag efter och då var ``sixtensanhängarna´´ i ledning med ca 5%.

Hoppas det vänder mot Gais idag.
Örebro Ståplats är bäst
2011-07-17 11:53
kribba//är nog ganska uppenbart att något måste ske,ja...
Annons: