/fotboll/osk/forum/3639.aspx/fotboll/osk/forum/3639.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:25
Bulten i Boo //
"Såväl 2008 och 2009 var vi faktiskt bättre borta än snittet av alla allsvenska lag sett till procent poäng tagna borta i relation till poäng tagna hemma"

Dvs om vi förlorade alla hemmamatcher men vann en bortamatch var vi dubbelt så bra borta och bättre än snittet i AS ;)

Du får gärna visa statistiken men relationen hemma/borta tror jag inte är så intressant egentligen utan snarare de absoluta talen i bortastatistiken ;)
Örebro MrCrowly
2011-07-23 23:21
FF Jaro 16 4 4 8 24 - 29 16
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:21
Grixx // Nej inte direkt. Jag vet inga placeringar för Jaro. Jag bara kommer ihåg att Jaro stabiliserades under den nya tränaren och jag tror han blev kvar vilket fall en säsong till.

Efter det hamnade Sixten (ja, kanske inte direkt) på Finska fotbollsförbundet och var bla motståndarscout för Stuart Baxter och Finska landslaget. Sixten är dessutom, men det vet väl alla, Finlands högst utbildade tränare. Eller iaf var han det när han kom till ÖSK
Örebro MrCrowly
2011-07-23 23:20
Jaro skrällde mot HJK
Lördagens enda match i fotbollsligan slutade mycket överraskande med hemmaseger i Jakobstad, då Jaro besegrade HJK med 1-0.
Örebro Fatcit
2011-07-23 23:19
PRP// Jag ska räkna om det där imorgon! Det var ett tag sedan jag räknade, men det har väl inte ökat den här säsongen?
gnipek
Ni behöver ej vara oroliga, tror ni vinner med 5,6-0, blir proppen ur för er som alltid för våra motståndare när vi fjantar inbillar oss att vi skall hänga kvar.
Dessutom skall jag till Örebro och när jag varit med har vi aldrig vunnit......bitter???....inte jag inte.
Örebro KCMarten
Grixx//

Vilken värld lever du i?

Sixten har varit kritiserad för många matchcoachningar i princip hela tiden han har varit här. Självklart är det många som blir lyckliga när det går bra som förra året, men kritiken både mot Sixten som tränare och som matchcoach har funnits hela tiden.

Du får tycka vad du vill men faktum kvarstår att Sixten gör märkliga saker hela tiden. Det är långt ifrån bara jag som tycker det även om du verkar ha en tendens att hänga upp dig just på mina inlägg.

Sen kan jag upprepa vad jag sagt i tidigare inlägg. Erfarenheten visar att det oftast blir en förändring av en djup svacka om man byter tränare än om man inte gör det.

Det är självklast ingen garanti att det blir bättre men oftast så får man igång en förändring. Den som satt laget i kris är väldigt sällan den som får laget ur krisen. För det krävs nya idéer. Så oavsett om man tycker att Sixten är bra eller inte, så kommer han inte att reda ut situationen.

Det finns ju en anledning till att klubbar byter tränare. Toppklubbar gör det dessutom oftare än bottenklubbar

Vilka tillhör vi?

Ingen är större än klubben.
Örebro Fatcit
2011-07-23 23:15
Tilläggas bör att det inte var något hånskratt! Bara ett skratt över din snabbhet att få fram komplicerad statistik.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:11
Fatcit // Aj fan, Ja det är ingen vidare statistik på det området :0(. Så illa trodde jag inte det var
Örebro Grixx
2011-07-23 23:09
Kalle// Jag har inte missat detta om nedlagda pengar. Hur skulle jag kunna gjort det.

...men visst håller du med mig om att när vi någon gång byter tränare och sportchef så blir fortsatt gnäll ändå.

Pille-Riin// Hur gick det med Jaro innan Sixten och efter Sixten. Vore kul att veta..om du kommer ihåg.
Örebro Fatcit
2011-07-23 23:09
Den statistiken får du gärna lämna källa till hahaha
Örebro Bulten i Boo
2011-07-23 23:06
Fatcit// Såväl 2008 och 2009 var vi faktiskt bättre borta än snittet av alla allsvenska lag sett till procent poäng tagna borta i relation till poäng tagna hemma... 2010 var vi otroligt bra hemma, men "normala" borta..
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:04
ÖSK-Kalle// Det är bara du som kallat honom "Demontränare" Hehe
Örebro Fatcit
2011-07-23 23:03
Bult// om vi går ifrån kvantitet och ser mer kvalitativt på matcherna så har det varit jätte skillnad på borta respektive hemmamatcherna!

Detta är ju en subjektiv bedömning, men det är iaf så jag ser det!
Örebro "ÖSK-Karl (Axén kom hem)
sihlberg//

Ställ din fråga till Sixten Boström, tidigare av många kallad som demontränare här :)
Örebro Pille-Riin Pöllu
Saywee // Scrollar ned och ser din undran om Sixten och Jaro.

Jag googlade under Sixtens första säsong i ÖSK rätt mycket för att hitta info om honom. Det fanns egentligen inte så där jättemycket. Men historien om Jaro hittade jag. Dels Sixtens korta uttalande men också lite annat. Jag försöker sammanfatta ur minnet ungefärligen:

Sixten kom till Jaro och införde samma glada fotboll som Sixten infört i ÖSK. Han var naturligtvis lite mer grön än vad han är i dag. Det gick ganska bra och Jaro spelade en trevlig fotboll (Kommer dock inte ihåg vilka placeringar de fick).

Efter en tid (minns ej hur lång tid. Om det var ett par säsonger eller snabbare) så började det komma in grus i maskineriet och spelet flöt inte på som tidigare utan motgångarna börja hopa sig. Varför laget dalade egentligen vet jag inte.

Sett från Jaros perspektiv klarade inte Sixten att reda ut den prekära situation som Jaro hamnat i utan han avskedades och ersattes av en mer ortodox tränare som varit i Jaro tidigare (glömt namnet) men som inte var särskilt populär bland vissa. Det var tydligen en tränare med hårdare nypor.

Sixten var bitter och uttalade att han blivit lovad långsiktighet vilket han nu ansåg Jaro svikit och frångått. Enligt Sixten skulle långsiktigheten göra Jaro allt starkare. Jaros styrelse fick dock kalla fötter när laget tappade. Hur och om Jaro var allvarligt indragen i bottenstriden minns jag inte men vilket fall den nya tränaren stabiliserade Jaro och lyckades rädda kvar klubben trots sin impopularitet bland en del i klubben. Tydligen hade han tränat Jaro tidigare och också fått silkesnöret (om jag minns rätt. Lite djupt vatten här)

Ovan är som sagt ur minnet som jag läste för typ 2-3 år sedan. Reserverar mig för felskrivning ;)

Någon som ser en otäck parallell med ÖSK?
Örebro Fatcit
2011-07-23 23:00
Bult// nej inte i år! Men tidigare år... Speciellt om man jämför med HIF och MFF
Örebro Grixx
2011-07-23 22:57
KcMarten// Snälla försök hålla dig till det du skrev till mig om.
Hur du får mitt svar på dina påståenden att liknas vid "som fan läser Bibeln" är totalt obegripligt. Säg vad jag har fel i och bemöt det. Du hoppar ju bara från det ena till det andra. Vad var fel i min argumenation?

När det gäller Nordback och vilka som spelar så ändras det med tiden som det gjort tidigare. Inget kommer att ske lika snabbt som de kritiserande vill...eller hur.

Hur man valt att lägga upp coachningens under match. Är det något som spelare och tränare valt eller? Ta reda på lite innan du kritiserar. Tidigare så var det inget spec gnäll om just detta utan folk brukade istället kommentera att de hörde Sixten coacha över hela plan.

Om du vill veta vad jag tycker om de förlorade matcherna så är det givetvis skitjobbigt men läget i tabellen är bättre än det varit många många gånger tidigare innan Sixten. Hur ska man då tolka det?

Pelle har överpresterat... tillåt mig småle. Han har i år överpresterat....men om du sagt det till supportrarna i Gefle tidigare när han lekt jojo med nedflyttningplats och kvalplats så är jag 100% säker på att du fått ett flatgarv!!!
2011-07-23 22:56
Shit, nu blev det lätt att missförså, men av de/oss som jag känner o lagt allt till ÖSK så tänker de/vi nästa år lägga 30% av pengarna på ÖHC, förutom mig som tar 15 av de trettio o lägger med enligt mig med rätta till Indianerna.

Så nu på ÖSk:s kansli, särskilt du Jan som följer detta forum så noga som du sagt. Kanske dax att agera?
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 22:51
Flyttar upp inlägget - hahaha
Örebro Bulten i Boo
2011-07-23 22:45
Fatcit// ÖSK har väl faktiskt inte sämre bortafacit i relation (% poäng) till hemmadito än något annat lag i allsvenskan under dessa senaste tre år? Och definitivt inte i år.
Hammarby sihlberg
2011-07-23 22:45
Jag fattar inte varför ni inte satsar mer på Erik Nilsson och Emil Berger. Kihlberg och Nordback är ju så trötta... Som jag har förstått (och sett) så var Erik riktigt bra på försäsongen, och sen när serien startar då hamnar han i frysboxen. Förresten varför finns det ingen reservlagsserie? Det är förödande för unga spelare att inte få någon matchning knappt på en hel säsong!
2011-07-23 22:43
Grixx//

Nu lovar jag att det är sista gången jag skriver detta till dig, bara du svarar och det handlar lite om manna från himlen. Vilka tror du är beredda att nästa gång slänga iväg 15 miljoner på typ Spelarinvest som i slutändan inte gav klubben mer än en tredjeplats, har du namn så gärna, jag har inga, de jag talar med kommer att lägga mindre på ÖSK och mer på ÖHC, skjut nu inte budbäraren. Själv kommer jag att göra samma sak, men kommer inte att glömma Indianerna.
Örebro Fatcit
2011-07-23 22:41
Pille-Riin Pollö// Japp! När ÖSK släpper in första målet tänker jag alltid att jag alltid att jag kan gå hem. Men jag stannar alltid och hoppas... Suck...
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 22:36
Fatcit// 4 ggr? Är det på alla säsonger Sixten varit i ÖSK?
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 22:34
KCMarten // Jag håller med om Nanne. En utomordentlig tränare som jobbar efter principer jag gillar. Att hans lag dippat ned lite (dock utan att vara indragen i någon bottenstrid och utan att haft samma kaotiska kontraktssituationer som ÖSK. Tvärt om. De får alltid betalt) beror helt enkelt på omsättning i spelartruppen och att han inte haft lika bra spelarmaterial varje säsong.
Örebro Fatcit
2011-07-23 22:32
Kritiken mot Sixten har faktiskt funnits i ett par år här på forumet!
Min och mångas kritik har alltid varit att han inte kan coacha.... Främst bristen på att "tagga" spelarna inför matcher. På hemmaplan har Sixten alltid fått hjälp av kubanerna som satt färg på BA. Men på bortamatcherna har ÖSK nästan alltid sett lojt ut. Vilket också visas i ÖSK:s dåliga bortastatistik under Sixtens tid.
Den andra kritiken mot Sixten har varit att han inte kan förändra spelbild i matcherna. Det går att se i statistiken där ÖSK endast mäktat med att vända en match till vinst 4 ggr, när laget släppt in första målet. 4 ggr!!!!! Helt galet lite
2011-07-23 22:31
BBB//

Skitsamma, men 5-0 hade väl varit rättvist, en offside var ju solklar t.ex. Men varför inte redan då eller tidigare börjat omförhandla kontrakten. Ja, det hade gått och i flera fall lysande. Men nu älskar vi en klubb som är i fritt fall, inte minst ekonomiskt sett. Vilka skall starta nästa Spelarinvest?
Örebro ÖSK-Boldt
2011-07-23 22:31
Det som ligger herr Boström i fatet många gånger är ju han alltid måste spela 4-3-3 oavsett skador, avstängningar och motstånd.
Med den mängd mittfältare vi förfogar över borde det då inte vara bättre att kunna gå över till 4-4-2 när det behövs?

Alla är visserligen inspelade på detta system men det verkar ju inte ha fungerat speciellt bra på hela året. Allt eftersom förutsättningarna ändrats.

Visst, det kan ju även vara Sixtens envishet som räddar oss i slutändan, men vi blir jäkligt lättlästa om vi oavsett förutsättningar alltid måste spela 4-3-3.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 22:30
Mattias69 // Det som kan tala FÖR Peking imorgon är;

* Peking har fått ett lite lyft sista två matcherna och tog poäng bla mot MFF
* ÖSK:s anfallsspel är f.n obefintligt och inga avslut skapas utom i fasta (om Pålle får skjuta och inte Sammy snor frisparken som sker ibland)
* Skadeläget i ÖSK
* Uselt självförtroende i ÖSK
* Medgångssupportrarna sviker = lägre stämning

Det som kan tala EMOT Peking är:

* Förr eller senare måste ÖSK få en seger. De har inte vunnit sin sista AS match denna säsong. Jag är säker. Bra läge imorgon!
* Bedoya förmodligen tillbaka
* Wikström tillbaka
* Astrit kan ev inte vara med (stort avbräck för Peking)
Annons: