/fotboll/osk/forum/3631.aspx/fotboll/osk/forum/3631.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro K.Carlos
2011-07-24 10:47
En krigarvinst idag och vi kan trots en usel inledning vara sex poäng från en fjärdeplats. Kom igen Sport!
Örebro Aspen - välkommen Anttonen
2011-07-24 10:43
Anledningen till att vi var så starka hemma 2010 kan beror på plastmattan som var hårt kritiserad av alla inkl ÖSK spelarna.
Örebro Bulten i Boo
2011-07-24 10:31
PRP//
2008:
Antal borta-/hemmapoäng, ÖSK: 25/17. poäng borta/poäng hemma: 68,0%
Antal borta-/hemmapoäng, snitt övr lag: 24,4/16,5. poäng b/poäng h: 67,8%
2009:
Antal borta-/hemmapoäng, ÖSK: 26/19. poäng borta/poäng hemma: 73,1%
Antal borta-/hemmapoäng, snitt övr lag: 24,5/16,4. poäng b/poäng h: 66,8%
2010:
Antal borta-/hemmapoäng, ÖSK: 34/18. poäng borta/poäng hemma: 52,9%
Antal borta-/hemmapoäng, snitt övr lag: 25,1/15,6. poäng b/poäng h: 62,1%
2008-2010:
Antal borta-/hemmapoäng, snitt ÖSK: 28,3/18,0. poäng b/poäng h: 63,5%
Antal borta-/hemmapoäng, snitt övr lag: 25,8/16,9. poäng b/poäng h: 65,5%

Alltså, såväl 2008 som 2009 hade vi högre poängsnitt och poängkvot (bortapoäng/hemmapoäng) än snittet för övriga lag. 2010 var ett undantag, framförallt beroende på att vi var så oerhört starka hemma. Vi hade ju dock faktiskt högre bortapoäng i absoluta tal än snittet för övriga lag!

När man påstår något, som t ex att ÖSK under Sixtens tränarskap skulle vara så dåliga borta så är det ju bra om man har underbyggnad för påståendet. Genom dessa siffror slås det påståendet sönder och samman.

I år har vi så här långt tagit lika många poäng borta som hemma, tråkigt nog dock främst beroende på att vi har dippat hemma. Borta har vi varit ungefär lika bra/dåliga (välj det som önskas) som de senaste åren..
Örebro ÖSK-Boldt
2011-07-24 10:30
Telle //

Det är både roligt och läskigt. Trender och hemmaplan verkar ju brytas hela tiden denna förhäxade säsong. Men det finns inga genvägar. Hårt jobb för varann tills domaren blåser av.
Varje match nu är en cupmatch och snart är det cupmatch. Kan vi inte få ha lite flyt nu. :-)
Örebro Telle
2011-07-24 10:24
ÖSK-Boldt //

Sant, de som vill mest vinner i kväll. Blåställen på!

Apropå blåställ såg jag att Norrköpingsfansen hade skrivit ett rätt roligt "Inför matchen"-reportage...

Kan rekommendera att hoppa över allt utom sista stycket - det om att Norrköping inte vunnit här sen 90-talet... :)
2011-07-24 10:24
NA har tydligen bara sex man på bänken. Kan ha flera orsaker:
1) Haddad är på g utan man vill skriva så
2) Man kan inte räkna till sju
3) någon annan
Örebro Telle
2011-07-24 10:19
Hlynur //

Håller med, Yasin och Ibrahim hade nog inte alls gjort bort sig på kanterna, tvärtom (även om det kanske inte skulle vara idealiskt att ha så pass oerfarna spelare på båda kanterna samtidigt. Skulle det låsa sig för dem kan det nog vara klokt att kunna växla kant med någon med lite mer rutin, förmodar jag.)

Vad gäller Astvald centralt tror jag dock att han, i varje fall än så länge, är lite för svag i närkampsspelet för att kunna stångas i mitten. Det verkar nästan som att han själv inte märkt att han faktiskt är ganska storväxt numera. Det händer ofta att han ser aningen rädd ut fortfarande när han går in i duell. Synd, för han skulle kunna bli riktigt bra om han tuffade till sig en aning och lärde sig att utnyttja sin fysik lite bättre.

Örebro ÖSK-Boldt
2011-07-24 10:10
Telle//

Ja jäklar. Omkastning på alla positioner överallt.
Nu får Kihlen fan säkra bakåt och passa bollen(helst framåt) inom 2 sekunder annars blir det gata för peking.
Hur tusan kunde säsongen bli så här. Måste ju vara Lagrell som ligger bakom på något sätt. ;-)

Om vi skall vinna idag så är det bara total blodig kämpaglöd som gäller.
Finliret kan vi skicka åt h-vete.
Dax att vända uppåt igen !!!!
Örebro Hlynur
2011-07-24 10:09
Telle// Dessutom är Nordin tveksam till start.

Hade vart kul att se Yasin och Ibrahim på varsin kant, och kanske testa Astvald i mitten (Det kan ju inte bli sämre iaf).
Örebro Telle
2011-07-24 10:03
Matta //

Den förväntade startelvan enligt NA:s papperstidning nu på morgonen innehåller varken Bedoya, Wikström eller Haddad, och ingen av dem finns heller med på bänken, tyvärr. Men det är ju bara preliminärt, så vi kan väl fortsätta hoppas tills de släpper den officiella laguppställningen i eftermiddag.

NA:s preliminära:

Alvbåge
Wirtanen - Haginge - Nobbe - Sammy
Paulinho - Nordin - Kihlen
Astvald - Staaf - Kushtrim

Förutom Nurme finns också Johansson, Nilsson, Ibrahim, Yasin och Berger på bänken.

En hel del talang på sidan av planen alltså, i varje fall... ;)

Efter att ha sett både Nordback och Haginge, i princip ståendes jämsides, samtidigt stöta upp mot bollhållaren och gå bort sig totalt vid Sarajevos 2-0-mål senast har jag inga som helst förhoppningar om vårt mittförsvar idag, men trots det ska vi tveklöst kunna slå Norrköping på hemmaplan. Det blir åtminstone ett kryss - i kväll vänder det...!

Örebro Hlynur
2011-07-24 09:55
Den preliminära startelvan som NA anger måste vara den sämsta vi startat med i år....hoppas verkligen att några av de skadade/sjuka spelarna mirakulöst kan vara med annars är vi riktigt illa ute.
Örebro Farside
2011-07-24 09:22
Usch , det känns väldigt oroligt det här...
Lagen bakom oss börjar ju röra på sig nu , 3 fjuttiga poäng för att hamna näst sist i tabellen.
Dagens match är otroligt viktig , förlorar vi idag så vette tusan om vi kommer att klara kontraktet , för hur vi ska lyckas vända på denna stek är för mig en gåta.
Känns som att alla väntar på Haddad som en frälsare , men det är mer saker än så som inte fungerar i anfallsspelet (dvs han kommer inte komma in och vips så gör vi massor med mål)

Känns som att stämningen i truppen är katastrofalt dålig , Almebäck har lämnat , Bedoya lämnar snart , Gerzic verkar inte vilja signa nytt kontrakt och inte heller Alvbåge.
Skulle både Gerzic och Alvbåge lämna så har våran själ i laget lämnat oss och då kan jag nästan lova att vi kommer ramla ur AS.

Och sen den här svenska cupen , visst jag håller med det vore kul att vinna den , men prio 1 måste ändå vara att hänga kvar i AS.
Lägg allt krut på AS nu och skulle det mot förmodan gå bra i cupen så är väl det bara ett plus.

Väldigt bittert inlägg , men jag hoppas verkligen att vi vinner idag, VI MÅSTE!
Kämpa nu ÖSK! Själv lyssnar jag på matchen på radion , på väg till Åland.

Örebro Matta
2011-07-24 09:17
Kan ngn ge en fingervisning om startelvan? Är Bedoya, Wikström och möjligen Haddad med i truppen?
2011-07-24 09:15
Grixx //Trist syn Du har på personer med andra åsikter än du själv.
Dom framför bara floskler och har hjärnspöken. Du inger ingen respekt.
Örebro Grixx
2011-07-24 08:29
KCMartin// ...en liten kortis nu på morgonkvisten.
Om det att ställa upp upprepar jag det jag sagt tidigare. Jag ställer inte upp på någons sida. Jag säger inte ett dyft om att tex Sixten är superbra eller superdålig. Däremot tar jag gärna upp rykten, floskler, hjärnspöken som utger som någon slags fakta för att "beslut" om avskeda XX eller NN.

Näste man till rakning kommer också att utsättas för samma sak som Sixten dock kanske inte att denne någon för skäll för att vara finländare och mumintroll. I prövningar sätts vi alla på prov inte bara ansvariga tränare mfl utan även vi supportrar.

Nu lägger jag ner det här för stunden;-)...och inte helt osökt börjar jag förberedelserna för dagens match mot Norrköping.

Örebro KCMarten
2011-07-24 01:58
Grixx//

Jag har förmodligen sett samma undersökningar och det var precis det jag menade. Man kan få en förbättring men det är ingen garanti.

Däremot jämförde jag med om man INTE gjorde någon förändring och då blir facit annorlunda. Oftast när man hamnar i djupa svackor och inte gör något så blir också resultatet sämre och sämre..

Det är tråkigt att du alltid tycks leta fel i alla resonemang och alltid blint ställer upp för personerna som leder klubben oavsett resultat. I min värld är som sagt ingen större än klubben och blir inte resultatet det förväntade så vill jag se en förändring. Kan inte den befintliga tränaren åstadkomma en förändring eller åtminstone en positiv trend inom en rimligt tid så bör han bytas ut. Detta oavsett om tränaren heter Sixten Boström, Pep Guardiola, José Mourinho eller Gud fader.

"Rimlig tid" är inte den längsta förlusttrenden sedan flera decennier. Jag hoppas innerligt att ÖSK vinner imorgon och att laget vänder trenden omgående, Men efter 4 decenniers fotbollstittande och erfarenhet på olika nivåer så är jag rätt desillusionerad gällande förutsättningarna imorgon.

Om ÖSK förlorar så förväntar jag mig krafttag av klubbledningen.
Örebro Fatcit
2011-07-24 00:32
Innan jag går och lägger mig så vill jag bara klargöra.... Jag vill fortfarande ha en förklaring från Sjögren och Sköldmark!!!!

Imorgon vänder vi trenden. Go'natt!
Örebro Conjuration
2011-07-24 00:12
Skönt att Gerndt lämnar Sverige. Större pajas har jag sällan skådat, totalt respektlös mot sin familj, sina fans och hela Helsingborg. Tycker synd om Utrecht, de tror att de värvar en "superstjärna" för a-laget. Nästa säsong är han utlånad till något norskt eller danskt mittenlag.

Halmstad är rökta nu, det enda som kan rädda dom är ifall de värvar de bättre spanska spelarna t.ex. Pique, Villa, Xavi, Pedro, Xabi, Ramos, Casillas osv. För även om det är matematiskt möjligt att hänga kvar så måste de ändå vinna matcher och det är inte alltid så lätt i praktiken även om tanken är fin i teorin.

Hur är läget med Haddad? Har inte alls en bra känsla för morgondagen
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-24 00:04
Harry Cripps // Jag blir förbannad när jag t ex ser Sammy gå fram och snacka med Pålle om att han vill ta frisparken utanför staffområdet.

Pålles frisparkar var i princip de enda farliga avsluten ÖSK skapade. Pålles frispark 1 var värd ett bättre öde. Men Sarajevo hade en riktigt bra målis måste jag tillstå. Han räddade laget på BA också
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:48
Eldar // Måste ändå, som Alvbåge skrev, vara mäktigt att spela sådana matcher även om det är borta publik. Trist att ÖSK inte får uppleva det igen. Iaf inte i år. Nu är enda hoppet Svenska cupen och jag hoppas ÖSK går All in där!!!
Örebro Harry Cripps
2011-07-23 23:47
Egentligen är det inte konstigt att vi har ett bättre bortafacit i år om det nu är så. Om vi alla som följer ÖSK skulle ta och gå ner till Vallen i morgon och leka att vi är Horde Zla så är jag helt säker på att grabbarna går in med 100% i närkamperna. Vi har så mkt att lära av t.e.x Bosnierna när det gäller hjärta och passion och hur man stöttar sitt lag. Vi tappade inte avancemanget i Sarajevo, vi tappade det i 0-0 matchen hemma eftersom vi i publiken är ljusår efter exempelvis Horde Zla då, när det gäller att sätta press på motståndarspelare och framförallt domartrion. Sarajevo var inte bättre enligt mig men bars fram av publiken. Det når inte ut genom tv eller stream.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:46
Fatcit // Ja nu kanske ;))
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:42
Grixx // Nja - Här måste jag nog hålla med KCMarten. Är det något Sixten haft återkommande kritik för genom åren så är det nog oförmågan att förändra ett statiskt spel under pågående match. Jag kan bara komma på ett fåtal gånger han gjort taktiska förändringar under pågående match. Och då räknar jag inte att skicka upp Berra eller Wiken på topp sista 5.
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:39
MrCrowly //Går inte så bra för Jaro? De kanske kan anställa Sixten om ett par veckor ;))))
Örebro Grixx
2011-07-23 23:39
KCMarten// Kritik för coachningen hela tiden? Nej du har helt fel där. Det är på snare tid.

Byte av tränare har det skett ett antal större undersökningar om. Tidigare så visade de flesta att ingen förbättring skedde alls. Däremot förlorade klubbarna pengar. För två år sedan så kom en lite mindre undersökning som kunde visa att det kunde skönjas en förbättring vid byte av tränare....fakta och inte floskler.

Vilken värld lever du i själv när bara behöver ta till tyckanden och floskler och kalla det för fakta???

Cheers och god natt

Pille-Riin// Tack
Örebro Fatcit
2011-07-23 23:37
PRP// det är väl ganska jämnt i poäng borta/hemma i år? :)
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:26
Fatcit //Inledningsvis vet jag att ÖSK tom var bättre borta än hemma i år?
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:25
Bulten i Boo //
"Såväl 2008 och 2009 var vi faktiskt bättre borta än snittet av alla allsvenska lag sett till procent poäng tagna borta i relation till poäng tagna hemma"

Dvs om vi förlorade alla hemmamatcher men vann en bortamatch var vi dubbelt så bra borta och bättre än snittet i AS ;)

Du får gärna visa statistiken men relationen hemma/borta tror jag inte är så intressant egentligen utan snarare de absoluta talen i bortastatistiken ;)
Örebro MrCrowly
2011-07-23 23:21
FF Jaro 16 4 4 8 24 - 29 16
Örebro Pille-Riin Pöllu
2011-07-23 23:21
Grixx // Nej inte direkt. Jag vet inga placeringar för Jaro. Jag bara kommer ihåg att Jaro stabiliserades under den nya tränaren och jag tror han blev kvar vilket fall en säsong till.

Efter det hamnade Sixten (ja, kanske inte direkt) på Finska fotbollsförbundet och var bla motståndarscout för Stuart Baxter och Finska landslaget. Sixten är dessutom, men det vet väl alla, Finlands högst utbildade tränare. Eller iaf var han det när han kom till ÖSK
Annons: