/fotboll/osk/forum/357.aspx/fotboll/osk/forum/357.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Asbjörn#10 - Admin
2017-01-20 14:20
Tröjnummerfetischisten analyserar dagens utfall:

Mårtensson får alltså nummer 17, Rogic 20 och Mbombo 22. Samtidigt som Sköld byter till 9 och Besara tar över den så ärofyllda nr 10.

Överlag nöjd men Mårtensson hade gärna fått ta nr 8 istället eller att han tar över nr 6 om RÅP nu inte blir kvar.

Om inte Calle EH blir utlånad så måste han för guds skull gå ifrån nr 45 i år! Det ilar i hela kroppen av att se en mittback med ett sådant tröjnummer.
AIK Saywee
2017-01-20 13:55
Hitta avslut, att jag ofta skriver här om medaljer, är ett hopp, med min eviga fotbollsönskan i livet, inget annat! Det är bara så, att jag önskat det bästa för vårt ÖSK i så många år, och åren verkar gå allt fortare ... I Landskrona hösten 1994, var jag, mina söner, och många andra nedresta så otroligt nära, men sista kvarten :( Förstår inte vad du själv egentligen har för önskan och vill? Pm'a, så slipper andra drabbas ! FÖRLÅT att jag orkar fortsätta ...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Empes
2017-01-20 13:32
Ja, det hoppas vi på.
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-20 13:00
Saywee, Jo tack jag vet, det har nog inte undgått någon. Inte heller det där med spam...
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-20 12:55
@Empes:

Aa fullt rimligt. Vi lämnar det. En vacker dag kanske det är ösk som pröjsar mest!
AIK Saywee
2017-01-20 12:54
Hitta avslut, Jag har skrivit då och då om medaljer, det är min eviga önskan och ÖSK's mycket långsiktiga mål, sedan 1908? Hakar du upp dig på upprepningar eller spam, så kan du finna massor i dagliga inlägg, bara du läser lite noggrant och inte hakar upp dig på vem som skrivit.
Örebro Empes
2017-01-20 12:46
Hitta avslut,

Så är det. Det är svårt att dra säkra slutsatser. Men lite tycker jag det säger. Och som jag skrev i mitt förra inlägg, det är inte orealistiskt att DG tredubblade sin årsinkomst om man räknar in pensionsavsättningar eller andra förmåner. Skulle säkert ha fått ett rejält lyft även om han stannat i ÖSK, men har svårt att se att det ens skulle kunna ha varit aktuellt med en dubblering.
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-20 12:23
Saywee, Varför pratar du om medaljer? Är det rimligt tycker du när förra årets målsättning var topp 6 med ett vassare lag?
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-20 12:20
Listor med taxerade inkomster är inte mycket att ha. Faktiskt. Vi vet inte om Claesson (eller någon annan för den delen) sätter av en större summa i pensionsfonder? Claesson kanske även fick en rejäl sign on eller fördelaktiga klausuler vid försäljning...Jag vet inte. Ungefär på samma nivå som DG.
Örebro Restalundsv
2017-01-20 12:13
@Rasberg:

Spännande med lite rykten. Personligen ogillar jag inte Sköld men just nu är han inte den forwarden vi behöver. Dock tror jag inte Axén kommer
Släppa honom och värva 2 forwards till.
AIK Saywee
2017-01-20 12:12
Får vi till en utmärkt vårsäsong och en mycket bra höstsäsong, då blir jag nöjd, efter så många år av förhoppningar. Då kan alla våra konkurrenter deppa. Låt 2017, bli historiskt !
AIK Saywee
2017-01-20 12:02
Teknikstrul, här kommer inlägget ... Om Sköld lämnar, är det väl 4 (?) som skall in, innan truppen spikas! Dessutom börjar det bli lite ont om tid att spela ihop ett gäng som kan ta medalj? Återupprepar vi höstens inskolning, av många nya, eller får vi lyckligtvis flyt i den allsvenska inledningen? Drygt två månader kvar av fysjobb och samspel och samhörighet. Jag tycker det är lite segt, lite random, men hoppet finns alltid där. Jobba ÖSK, jobba!!!
AIK Saywee
2017-01-20 12:01
Örebro Empes
2017-01-20 11:57
@Hitta avslut!!:

En tredubbling - dvs. en löpande årsinkomst på omkring 1.4 miljoner - är nog fullt möjlig, men endast om man räknar in avsättningar till pension.

Däremot är det ju möjligt - när jag tänker lite mer på saken - att DG även fick en klumpsumma i sign-on-bonus, något som skulle kunna innebära att han får motsvarande en tredubbling under sitt första år. Men att han sedan skulle ligga kvar på en tredubblad lön kommande år av kontraktstiden vidhåller jag är helt orealistiskt.

Varför orealistiskt? Som jag skrev: lönenivåerna i Elfsborg under 2015 var som regel betydligt lägre för spelare av DG-klass. Viktor Claesson - som är minst en klass över DG - tjänade till exempel endast 812 000 kr... Att då betala DG 1.4 miljoner - nej, det gör man inte.

Men jag har inga problem att ändra mig vid ny information. Det ska förresten bli intressant att se lönelistorna för 2016 när taxeringen är klar.

PM:a mig gärna vem spelaren är.

(Är det en spelare som är på en högre nivå än DG så tänker jag att det förstås är fullt möjligt att Elfsborg skulle betala en lön på 1,4 miljoner.)
Örebro Empes
2017-01-20 11:38
Gillar Sköld som person. Tycker också att han har flera goda egenskaper som fotbollspelare, gillar bland annat hans kämparanda, laganda och rörlighet. Upplevde att han tog väldigt många intelligenta löpningar som faktiskt fick mig att tänka på Henrik Larsson när denne var som bäst (HAN kunde röra sig på en fotbollsplan). Och han är säkert en jobbig jäkel att möta, precis som du skriver Grohl. Och Sköld kan säkert ta ytterligare steg med mer förtroende, speltid och träning. När man bedömer hans ÖSK-tid bör man nog väga in att han kom mitt i säsongen till ett nytt lag och detta utan att ha haft någon som helst allsvensk speltid i sin förra klubb = inget bra utgångsläge för att göra braksuccé.

Men med det sagt så håller jag med Brandao – jag kan inte se Sköld som en bärande spelare i ett allsvenskt topplag. (På samma sätt som jag har svårt att se Kalle Holmberg som en sådan. En skadefri och välmående Crespo har däremot den potentialen.) Ser Sköld mer som ett komplement bredvid en stark nia i ett spelsystem med två forwards. I övriga spelsystem ska han inte ta en startplats i ett allsvenskt topplag efter vad han visat. Men han får gärna visa under kommande säsong att jag tänker fel. Jag är beredd att ge honom chansen ett år till i ÖSK, Men skulle samtidigt inte gråta blod om han skulle lämna redan nu för exempelvis Gefle.
Örebro Hitta avslut!!
2017-01-20 11:15
Empes,

Jag känner till en allsvensk spelare som faktiskt erbjudits kontrakt av Elfsborg. Den lönen var svindlande. Inte riktigt en tredubbling men nära på. Även en fin sign on på över 1 miljon kr.

Jag räknar nästan med att DG ökade sin lön tre gånger om (eller ngt liknande).
Örebro Grohl
2017-01-20 10:52
Brandao//

Jag har svårt att bedöma Skölds potential bara baserat på hösten. Visst, han är ingen blixtrande tekniker men man ska inte underskatta att ha en jobbig jävel som hugger på allt (vilket även var Janne Anderssons motivering för att ta med Per Frick till januariturnén). Jag tyckte nog inte att Kalle Holmberg eller Crespo gjorde det bättre på våren än vad Viktor gjorde på hösten.
Örebro T8
2017-01-20 10:37
Ska vi behöva diskutera hösten igen? Alldeles för kort tid och fel förutsättning för att betygsätta fullt ut. Det Broberg gjorde när han kom är nog rätt sällsynt. Sen gick det sämre. Förhoppningsvis har vi ett ihopspelat lag tidigt i år. Fotboll är bra mycket mer än, den är bra och den är dålig.
Örebro Brandao
2017-01-20 10:28
Jag tycker Sköld är jävligt begränsad som fotbollsspelare.. man vinner inga guld med sådana spelare i start11an..

Som truppspelare, visst!
Loppan i Axens skägg
2017-01-20 10:20
Grohl// Jag tror också på Sköld tycker man ska kolla vad han gjorde under matcherna inte bara på mål, han skapade chanser och var riktigt jobbig att möta, han kan blomma ut om han får självförtroende o pytsa in några.
Örebro öörebrooo
2017-01-20 10:07
Om vi skall värva in en anfallare, så har vi fyra stycken totalt. Om Jonis går på lån så är det tre stycken kvar. Och då är det alltså 3 st spelare som skall konkurrera om platsen som "nia". Antar då att vi vill ha en till forward så vi också kan spela 4-2-2, med två renodlade forwards, om matchbilden skulle kräva det.
Örebro Grohl
2017-01-20 10:04
Jag har en vän som är en ganska känd elitidrottare, det har dessutom surrats en hel del om honom ang. klubb-byten senaste åren. När jag har frågat honom om det så har han sagt rakt ut vad som är på g, helt enkelt för att vi är vänner och att han inte har någon anledning att ljuga för mig. Någon gång har han sagt typ ”det här får du hålla tyst om”.

Det jag vill ha sagt är att Sköld inte har någon anledning att ljuga för sin polare, å skulle han vara på g till Gefle och det var känslig information så hade ju knappast hans kompis gått in här och skrivit i forumet att ”Viktor trivs bra och stannar”. Hans kompis hade inte skrivit något alls.

Jag är en av dem som tror på Viktor inför årets säsong och hoppas verkligen inte att han lämnar. Han kämpar som en galning och skapade en hel del chanser på egen hand, tyvärr brände han ju oftast dessa, men att han faktiskt skapar målchanser gör att det finns en väldig uppsida med honom. Får vi in en bra anfallare till (så han slipper vara själv) så tror jag Sköld kommer växa ytterligare.
AIK Saywee
2017-01-20 09:44
Exakt Empes, det är ett rävspel, från alla inblandade och hemligt, men ibland läcker det lite grann ... Gillar sillatider numera:) Men det är roligare med säsong och matcher!
Örebro T8
2017-01-20 09:42
Empes Eller att det ens skickades sms. Men det är lite charmen med forumen.
Örebro Empes
2017-01-20 09:37
Frågan är vad det säger att Sköld svarade så på sms. Om han är på gång till Gefle men ingenting är klart - vad skulle han skriva?
AIK Saywee
2017-01-20 09:34
När det gäller löner, förmåner och liknande inkomstbringande grejer, som är en viktig sak, så har väl även trivseln i staden, boendet, fruns/sambons möjligheter till jobb och klubbens rykte och agerande stor betydelse. Liksom möjlighet att få spela och utvecklas. Liksom närheten till familj, släktingar och vänner. Det är så många parametrar som är inblandade. Innan x bestämmer sig!
Örebro T8
2017-01-20 09:27
Loppan Tur. :) Ändå mysko. Nu får ju folk följa vilka de vill men klubben måste ju förstå att det sänder signaler. Sen kan ju Gefle såklart vara intresserade. Smart sätt att visa det utan att behöva prata med Ösk.
Örebro Alltid Örebro
2017-01-20 09:22
@Empes:
Relativt säker på att det skattteplaneras ganska friskt och att sign on fee är en av de saker det fifflas mest med. Kan inte svara exakt för hur det fungerar hos allsvenska klubbar men ett gott exempel är att ta en titt på exempelvis vad Örebro hockey betalar ut för löner. Där finns det spelare som knappt plockat ut 100000 i lön på ett år trotts att de besitter kapacitet och värde för spelare som bör tjäna det dubbla i månaden, alltså 2-3 miljoner om året. Har svårt att tro att inte fotbollen är lika snevriden. Sen ska som sagt inte pensionen underskattas. För vissa spelare som börjar komma uppåt i åldern utgör den i bland mer än 50% av det klubben betalar ut... och det redovisas som sagt inte.
Loppan i Axens skägg
2017-01-20 09:11
@T8:

Bekant givetvis.
Örebro T8
2017-01-20 09:07
Loppan Förlåt, men nyfiken. Som främling eller är du bekanting?
Annons: