/fotboll/osk/forum/3519.aspx/fotboll/osk/forum/3519.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-08-23 16:00
Berger var helt fantastisk tycker jag. Underbar tackling på Grahn som fick denne utbytt pga smärtor. Hoppas man kör vidare nu med Berger. Vilka passningar!
AIK Saywee
2011-08-23 16:00
Jag tror att ÖSK måste ha flera olika spelidéer, beroende på vilka lag man möter och i vilken form dessa är, samt att kunna förändra i god tid, innan det blir för sent. Hur detta skall göras är inte något jag kan avgöra nu, men det verkar vara en brist i dagens svartvita gäng och jag trodde att detta var Sixtens ansvar, men vågar inte gnälla på han ... han är ju så bra, alltid ;)

I går var det enbart spelarnas fel ...

Tröttsamt
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2011-08-23 15:58
Bulten/ Känns som att det enda som fattades igår var nån inne i straffområdet som hotade. ÖSK spelade bra. Kom runt på kanter och satte in bollen till.....ingen. Finns ingen som hotar i boxen vare sig i luften eller efter backen. Lag som backar hem behöver inte oroa sig om de täcker inne i straffområdet. Jag saknar en stor stark, teknisk spelare, med bra nickförmåga(läs: Haddad)...

Visst är Staaf godkänd, men han är ingen exemplarisk centertank tyvärr. Märkte stora brister när han fick ett bra läge i andra halvlek där han kunde ha drämt till med högerfoten efter en fin pass från kanten. Han tar emot, lägger över med 2 touch på vänster, petar i sidan och skjuter på en täckande back. Signifikativt!
AIK Saywee
2011-08-23 15:54
En grej som jag funderat mycket över ända sedan avslutningen av årets silly season, är det med att Nordin ville avvakta med förlängning innan han såg hur klubben tänkte satsa.

Strax efter det att Sixten förlängt, förlängde Nordin, har det ett samband och i så fall undrar jag ärligt vad det kan betyda, vi kan bara spekulera, men endast Nordin vet svaret ...

... var det den enda satsningen han önskade?

Jag trodde mer att det handlade om mål och om nyförvärv, men förstår att jag har anat fel, men det är faktiskt ganska förvånande ändå ....
Örebro Bulten i Boo
2011-08-23 15:38
Trodde att någon/några skulle haka på diskussionen: Hur bör ÖSK göra för att lirka upp lag som väldigt effektivt backar hemåt och bevakar en ledning som man tagit på en av sina enstaka kontringar, som Mjällby igår? Alltså, på vilket sätt bör man "ändra på spelidén"? Konkret alltså! Edit: Fang skrev medan jag skrev
Örebro Fang
2011-08-23 15:34
Bulten i Boo och Saywee: Klart det finns saker som kan göras annorlunda, Sixten är ingen komplett tränare ännu och han har precis som alla andra sina brister. Jag menar bara att jag tycker att man till en början körde med helt rätt taktik emot ett lag som Mjällby, sen får de ett riktigt skitmål och då kanske man kan tycka att något ska göras och det tror jag också att Sixten försöker med. Men att de har så otroligt svårt att vända matcher beror knappast bara på hans bristande kunskaper utan minst lika mycket på avsaknaden utan vinnarmentalitet och kanske även matchvinnartyper.

Visst finns det många potentiella matchvinnare i laget men då Valdet sällan orkar delta i spelet när klockan passerat 70 så försvinner väl den bästa utav dem. Känns ju rätt typiskt årets Ösk att Wowoah av alla ska få en riktigt bra chans på slutet. Inget om honom men någon större målskytt är han inte längre.

AIK Saywee
2011-08-23 15:32
pemo, det är väl inte så konstigt att vi alltid önskar förbättringar (=gnäll)

När jag firar guldet med ÖSK, senast 2015, då blir jag nog nöjd, i alla fall för en kväll, sedan längtar jag efter dubbeln, eller trippeln, men HALLÅ, det kan ju komma samma år, eller tidigare :)

Heja SPORT!
Örebro pemo
2011-08-23 15:22
Orlok// Ja, och då är det konstigt att Svart/vitt gav Nordin en " 1 " i betyg.
Har de som sätter betyget blandat ihop mittfältarna?

En annan liten reflektion efter matchen igår. Förr satt jag och längtade efter en liten snabb spelare, typ han i HeIF , och nu när vi har Waldet, Kushtrim och Paulinho, längtar jag efter Kim Olsen. Efter gårdagsmatchen alltså.
Attans att man aldrig är nöjd.
Örebro pemo
2011-08-23 15:18
Förlåt mig. Det var inte Marcus i studion utan Martin Åslund.
Marcus är väl i Viasat. Nåja, åsikterna var i alla fall de samma.
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-08-23 15:16
Saywee//

I IFK Göteborg 1982 fanns inte mindre än fyra Glenn: Glenn Hysén, Glenn Strömberg, Glenn Schiller och Glenn Holm.

Sedan hade vi ju en Glenn för några år sedan, Glenn Holgersson, men han var skåning.
Örebro Orlok
2011-08-23 15:15
Markus Johanesson jobbar på SVT, den expert som lyfte fram ÖSKs spel å framförallt Nordin var ex-AIK:aren Martin Åslund och ingen annan.

En besserwisser-kommentar jag vet men... ;-)
AIK Saywee
2011-08-23 15:11
Alla hette Glenn i Göteborg (en gång i tiden)

Glenn Strömberg är kung, som verkar kunna mycket om fotboll ...
Glenn Hysén är en toker, som inte verkar kunna detsamma ...

... men unge herr Hysén (Tobias), han som läxade upp farsan ordentligt i media i somras, han kan fotboll!

Tänk om vi hade en lika pålitlig måltjyv, typ Tobias, eller om vi drömmer tillbaka till det gamla 1900-talet, KUBA :)

Nu till något annat ..

I år verkar det vara för sent, men inför kommande tre år är det viktigt att hitta rätt spelare i vårt kära ÖSK, några kommer att lämna och några kommer att ansluta, det är oerhört viktigt att "klubben" har en mycket klar och tydlig plan över hur spelet skall se ut (och kunna förändras om så är önskvärt) och vilka spelare som skall åstadkomma dessa spel.

Jag önskar dessutom INTE, att vi har en jättstor (eller dyr) trupp, för alla möjliga och omöjliga eventualiteter, utan att vi snarare kan försöka reparera oönskade händelser på ett bra och smart sätt, när de väl inträffar, för vi har ju ingen aning om de överhuvudtaget inträffar, eller var de inträffar, eller när de inträffar?

För jag anser att årets röra, med en stor trupp, många som inte får chanserna, spelare hit och dit, och flera viktiga aktörer som inte verkar kommunicera fortfarande, skador och onödiga avstängningar, etc etc är en orsak till att vi är ett mittengäng idag.

Gnäll eller förbättringsmöjlighet, det är nästan samma sak!

Jag strävar alltid framåt, uppåt, mot toppen och önskar så ini h*e ett guld för ÖSK :)

Heja SPORT!
2011-08-23 14:32
Saywee//

Det största misstaget SVT gjort var det gäller fotbollskväll, var ju när Per Zetterberg satt och mumla i studion. Annars har det varit klass på SVT:s produktion av fotbollskväll.
2011-08-23 14:30
100år//

Ja Kalle Holmberg är en stor talang som borde få lite inhopp redan den här säsongen. Han behöver lägga på sig lite muskler dock. Han är 181cm lång och väger 64kg. Om man jämför med Atashkadeh som är lika lång men väger 80 kg. Men det är ju klart, Rasmus Jönsson i Helsingborg är ju inget muskelpaket direkt och det har ju gått bra för honom ändå.
AIK Saywee
2011-08-23 14:28
Krille 14:17, EXAKT!!!
AIK Saywee
2011-08-23 14:25
pemo,

Ekwall och Lundh är några av de tramsigaste så kallade fotbollsexperter jag lyssnat på, byter kanal eller tar textteve, när dessa tomtar dyker upp ...

... det tråkiga var dock att ÖSK´s berömliga spel, enligt Johannesson, tyvärr inte gav oss några poäng, något måste ha gått fel ... jag vet inte bara vad, men hoppas att det går att rätta till liknande i framtiden.

Heja SPORT!
Örebro 100år
2011-08-23 14:21
@ÖSK KRILLE(Go For Gold)
Atashkadeh är en intressant spelare helt klart. Men tycker även man ska ge Kalle Holmberg chansen. Han borde i alla fall få en del inhopp
2011-08-23 14:17
Jag tycker fotbollskväll ska vara på SVT. Glenn Strömberg och Chris Härenstam eller Mats Nyström i studion. När det går på TV4 så blir det som något slags barnpogram av det hela. Allsvenska är seriösa grejer :).
AIK Saywee
2011-08-23 14:16
Publiksiffran 6032, var den bra, var den OK, kan man gnälla över den, eller för att använda ett mer positivt ord än "gnäll", kan man "förbättra" publiksiffrorna i höst, eller är det bra som det är? Spelar tabellplaceringen in, eller är det något annat?

Fast i jämförelse med rikets andra stad, som tidigare kallade sig för fotbollens huvudstad så sågs IFK-Gefle av 7152, det är faktiskt ganska klent i det fantastiska vädret som var igårkväll vid deras fina centralt belägna fotbollsarena, faktiskt riktigt uselt!
2011-08-23 14:08
Olof Lundh har jag aldrig gillat och även den där Ekwall kan bli lite för mycket ibland också.
Örebro pemo
2011-08-23 14:04
Visst kan man se olika på en match, men jag tror att experterna i Fotbollskväll tar priset. När ÖSK-Mjällby skulle avhandlas tog Ekwall och Lundh direkt upp Mjällbys succé och att de dominerade spelet. Då funderade jag på om de sett matchen? Som tur är fanns Marcus Johannesson i studion och bröt in och kom med en klockren analys. Han berömde ÖSK och ansåg att vi borde ha vunnit matchen.
Skåningarna muttrade lite tyst, men kunde inte säga emot.
Det är vid sådana tillfällen som man undrar om det finns någon objektivitet från programledarna nuförtiden.
Till råga på allt så är ju Mjällby från Blekinge.
2011-08-23 14:02
Saywee//

Håller me. Yasin är riktigt vass. Även Ibra kan bli riktigt bra om han lär sig att värdera situvationerna. Han är som när Nordin kom hit, Lite för mycket bollkär ibland. Där kan Nordin lära Ibra mycket tror jag.
AIK Saywee
2011-08-23 13:59
Krille, jag hoppas att Yasin får mycket mer speltid i höst, så att vi inte riskerar att tappa honom ... han är för "lovande" för att nöta bänk, eller?
2011-08-23 13:44
Jag tycker att det skulle vara intressant och se både Ibra och Yasin från start på var sin kant med Atashkadeh i mitten någon match.

Alltså ett anfall som ser ut på detta sätt.

Yasin---Atashkadeh---Ibrahim

Djärvt, jag vet :).
AIK Saywee
2011-08-23 13:36
@ 100år

Håller verkligen med dig!

Inga panikgrejer nu, det är ganska rörigt som det är, rör inte till det nu, tat lungt, ta en toy :)

Krismötet är genomfört och oro´n finns nog hos flera i den stora truppen, liksom kommande skador, sjukdomar och avstängningar.

Vi vet inte var vi behöver förstärka de gyllene kommande åren.

Var i mitten på tabellen vi kommer att hamna spelar inte så stor roll, för europaplatsen får vi nog ta via cupen. Satsa på cupen, klubben behöver som Sixten tidigare uttryckte sig, lite lugn och ro (apropå tätt matchande).

Låt oss bygga ett väl genomtänkt lag för framtida segrar 2012-2015!

.... men du, teoretiskt kan vi nå guldet i år, men torsk på Olympia, då är det kört, om jag räknat rätt ?

Heja SPORT!
AIK Saywee
2011-08-23 13:27
BiB, japp, det är därför jag är en galen optimist :)
Örebro Bulten i Boo
2011-08-23 13:25
Saywee// "Det ska va' fint å leva, annars kan dä kvetta"!! Man lever längre om man ä gla' än om man är arg!
Örebro 100år
2011-08-23 13:19
Jag tycker personligen att ÖSK inte ska värva några fler spelare den här säsongen. Om styrelsen skulle gå med på Sixtens krav om nyförvärv så lär det bli en klassisk panikvärvning. Jag förstår att Sixten vill ha in nytt och visa resultat. Men jag bryr mig inte om vi kommer 9.a respektive 5.a i tabellen. Vill man hitta stora försäljningar?Gör som AIK, satsa en del av försäljningsstålarna på bra scoutnig. Även utanför Finlands gränser. Vi har också många lovande talanger som bör få chansen nu när det givna guldet försvann.
Örebro Bulten i Boo
2011-08-23 13:16
Fang// Vad kan ska göra? Hur gör man mot ett effektivt defensivspelande lag som hamnar i överläge? Jag är inte tränare eller fotbollsstrateg eller så, men det kan väl inte vara så att "ja, i det fallet finns inga motmedel, det är bara att räkna hem förlusten"?!
Att luckra upp och dra isär både i sidled och djupled är väl vad det handlar om. Att få dem att springa (sig trötta) och få dem ur position, "att åka skridskor helt enkelt" som Rolle Stoltz skulle ha sagt..

Igår kändes det som under flera matcher tidigare att ÖSK snarare gick ner i tempo när de hamnat i underläge. Mjällby kunde ganska så enkelt och utan att behöva springa speciellt mycket hålla vääldigt mycket folk mellan boll och egen mållinje...
AIK Saywee
2011-08-23 13:16
Fang, menar du att taktiken/spelidén alltid är densamma oavsett motstånd, eller? Fanns det inget som kunde ha gjorts annorlunda? Kan man ändra spelidé under en match?

Ja, inte vet jag, men jag är inte speciellt nöjd idag?

MEN, vi tar Helsingborg och bryter deras långa svit :)

Heja SPORT!
Annons: