/fotboll/osk/forum/3430.aspx/fotboll/osk/forum/3430.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro KCMarten
2011-09-20 16:18
Saywee //

Det var nog igår..

I förra årets CL final mellan Barca och Inter så spelade Barca runt bollen på mittfältet och hade ca 70% av bollinnehavet. Inter vann matchen.

Glenn Strömberg kommenterade läget så här. "Barca spelar bara runt runt och kommer inte åt Inters försvar. Så gör man inga mål och kan de inte låsa upp försvarslinjen så kommer de förlora" Den kommentaren skulle kunna gälla som en kommentar runt ÖSK:s samtliga förlustmatcher i år.

Problemet är inte att vi saknar en målgörare. Barca har målgörare i överflöd men kom ändå inte åt Inters straffområde. Det är taktiken. Med spelare som Maicon i spetsen så var Mourinho smartare taktiskt än Pep som inte hade något att sätta emot när maskineriet gnisslade. Det enda han gjorde var att skicka upp Pique, en mittback, i anfallet för att ev nicka in en höjdboll, vilket var dömt att misslyckas.

Hela matchen stod Pep med armarna i kors. Känns det igen?

Så vacker fotboll, javisst. Men taktiken måste lyckas också..
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-09-20 16:18
Vad det gäller "Crespo" så tycker jag också att man ska värva. Men jag tror ÖSK måste vara rätt snabba och bestämma sig fort. Det är en hel del klubbar som rycker i honom.
AIK Saywee
2011-09-20 16:11
Andy King, ja det var kanske ytterligare ett problem, för siktade vi mot topp tre och i nuläget harvar på tiondeplatsen under slutspurten så gäller det att först hitta felen och sedan rätta till dem, men i år är det redan kört ....

Forza Kronblom :)
Örebro Sekt. E
2011-09-20 16:09
KCMarten// Måste jobba lite också... så detta får bli mitt sista på en stund. Jag håller med om okontrollerad ryktesspridning och att det är skadligt. Jag har iofs inte upplevt någon sådan nyligen i klubben. Visst har det diskuterats bristande kommunikativ förmåga, att alla i laget inte älskar varandra och varför vi helt plötsligt har tappat vinnarskallarna. Men om ex styrelsen skulle göra ett uttalande när sådant händer tror jag också att man ger saken en legitimitet som den inte ska ha och som missgynnar klubben. Svårt som sagt men just nu känner inte jag att jag behöver ha några "svar" från styrelsen. Däremot gärna från tränare och spelare om var skåpet ska stå.

Väl mött.
AIK Saywee
2011-09-20 16:07
Sådärja, nu har jag relativt snabbt skummat igenom dagens diskussioner och tycker nog att KCMartens 14:36 är ett mycket bra och tydligt inlägg!

Däremot har jag svårare att hålla med i Brinkewall´s ...

" Idag kallas vi "topplag", "spelande" och "svåra att möta" trots att tabellplaceringen kanske inte riktigt håller med."

... det var nog möjligtvis igår, eller kanske i förrgår ???

Dessutom vet jag, att ÖSK-Karl, vet en hel del, om vad som händer bakom kulisserna ... det är inte bara hans egna tankar och idéer som finns i inläggen, han delar med sig en hel del av information, som i vart fall jag är tacksam för.
Örebro zxcv
2011-09-20 16:04
Sekvenserna på NA.se är nog för mig. Värva "Crespo".

Att killen snackar helt ok engelska är ju ett plus givetvis
Örebro KCMarten
2011-09-20 16:01
Sekt E //

Visst är det svårt med en fotbollklubbs varumärke. Det är mycket känslor inblandade och många är engagerade. Det är ju inte lika många som skriker "avgå" och t.ex Volvo bara är 12:e största företaget i Sverige. Idrotten är mer i blickfånget, så visst är det grymt svårt.

Jag vill dessutom inte strypa spekulationerna. Jag gillar själv att spekulera och tycker att det är rykten och spekulationer som är behållningen i Silly Season när vi inte kan titta på fotbollen. Många spekulationer är dock komntrollerade och viss information släpps ju med syfte att medvetet ge dimridåer och dessa kontrollerade spekulationer är det inga problem med. Det är när det sker okontrollerad ryktesspridning som är skadlig, för då bör man ut och dementera och ta bort detta, men det görs sällan av ÖSK, vilket leder till att de snurrar på några varv ytterligare i onödan och gör skada.

Men rykten kan som sagt vara av godo också om det sker på rätt sätt.
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2011-09-20 15:48
Otroligt spännande testspelare. Med Staaf påväg bort, Haddad osäker och Attack skadad/ej mogen för AS hade den här killen varit riktigt trevlig. Han ser fruktansvärt stark ut i kroppen ser man på NAs bilder.

Borde inte vara nåt snack om saken!
Örebro Sekt. E
2011-09-20 15:47
KCMarten // Att jobba med en fotbollsklubbs varumärke måste vara riktigt svårt tänker jag. Att ha en mediastrategi är absolut viktigt och en viss transparens måste finnas för att målgruppen ska bli nöjd. Men samtidigt sker ju väldigt mycket av klubbens jobb bakom stängda dörrar där för mycket information kan vara till skada. Till detta kommer marknadsgruppens insatser för att locka sponsorer och publik. Som supporter är spekulationer en del av min försäsong och min bild av Sportklubben grundar sig främst på min egen närvaro på plats under de senaste 25 åren. I det fall jag tyckte att klubben missköttes skulle jag nog inte bli arg på ÖSK utan på de personer som befinner sig i klubben fn.

ÖSK-Karl// ÖSK har sjunde bäst intäkter spelarförsäljningar borträknat. Före ex Djurgården, GAIS, Kalmar och Halmstad. Elfsborg är grymma på det området och bra att ha som ledstjärna för det fortsatta arbetet.
Örebro Andy King
2011-09-20 15:46
Kan problemet vara att dom flyttade på Kronblomstatyn..? :)

Inget vakande öga bakom ryggen på träningar och matcher finns kvar.

Ta tillbaka statyn innan det blir katastrof.
AIK Saywee
2011-09-20 15:32
Innan jag läser igenom och kollar dagens inlägg vill jag bara skicka iväg ett förmiddagsinlägg, som jag lyckligtvis kunde spara innan min internetleverantör brakade ihop i Örebro-Kumlaområdet. Det kanske inte alls passar i i eftermiddagens diskussioner, men här kommer det ...

"Självklart skall en tränare vara med och ge sina synpunkter, på eventuella nytillskott, och ge sin bedömning av hur en spelare fungerar (åtminstone) på en träning och kanske skulle kunna tänkas fungera i den spelide som tränaren har, vilket (idén alltså) troligtvis är förankrat hos "klubbledningen".

Scouterna, om det nu finns flera, i ett bra scoutnät, kanske har haft möjlighet, att fått se, det tilltänkta nytillskottet, live i matchspel. De har ju kanske en ännu bättre möjlighet att bedöma framtida möjligheter för spelaren i tränarens tilltänkta spelsystem.

Jag vet inte vad som betyder mest i bedömningen av ett tilltänkt nyförvärv ...

- hur han fungerar på träning(ar)
- hur han fungerar i youtubeklipp
- hur han fungerar i en match eller flera, inspelad(e) på video
- hur han fungerar live, under en eller flera matcher
- annat

Jag vet inte heller vem eller vilka som slutligen bestämmer och beslutar om sådant här?

Men en ärlig och öppen kommunikation i dessa "frågor" är mycket viktig!

Heja SPORT :)

2011-09-20 15:31
Alhassan "Crespo" Kamara.
Örebro KCMarten
2011-09-20 15:07
Sekt E //

Nja, en märklig mediastrategi i så fall, men visst. Att konstant vägra mediakontakt kan ju vara en strategi det också..

Spekulationer kan nog vara kul för den som spekulerar, men det är skadligt för ett varumärke om man inte har koll på vad som sägs som varumärkesägare.
Örebro KCMarten
2011-09-20 15:02
Brinkewall //

Sen Nanne tog över och började bygga Kalmar så har de sakta men säker jobbat till sig placering för placering upp till toppen, där de sedan har stannat.

Ösk:s utveckling sedan Sixten tog över skiljer sig inte mot andra tränare som ÖSK haft. 6:a, 7:a 3:a och nu ligger vi på en10:e plats. Det är inte att jobba långsiktigt mot en gradvis förbättring. Det är status quo gentemot där vi varit de senaste 10 åren.

Sen håller jag med om att det är bra att ekonomi är på rätt sida +/- strecket.
Jag är dock inte lika säker på att ekonomin är lika bra efter den här säsongen..
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-09-20 15:01
Sekt.E o Brinkewall//

Aha, precis det jag antytt, visst är det suveränt att gå runt på driften. Men det gjorde ÖSK tack vare att Mats Sjöström lämnade politiken och att komunägda Örebroporten tog över, enligt mig äe jag glad för det, men Janne Josefsson skulle garanterat vara av annan uppfattning. Men så är säkert läget i många kommuner.

Frågan är fortfarande varför ÖSK drar in så lite pengar i sponsring trots att man är så stor aktör i en stor stad?
2011-09-20 14:56
1993 kom vi 11:a i allsvenskan och 1994 kom vi 2:a. Så nästa säsong kan ju vara en succé säsong? Fast då gäller det att hitta en målskytt som gör mellan 15-20 mål på en säsong. 1994, då vi kom 2:a gjorde Miroslaw Kubisztal 19 mål och Mattias Jonson 14 mål.

En målskytt av rang behövs om vi ska komma tillbaka till toppen.

Det märkliga är ju att 1993 så vann Kuba skytteligan på 14 mål och trots det så kom vi bara 11:a.
Örebro Brinkewall
2011-09-20 14:50

Jodå, jag var allt med på 90-talet. Jag har varit med i allt för många "-tal"...

Det jag menar är att det finns nog ingen (utanför Örebro) som kommer ihåg att vi gjorde flest mål av alla och mål i varje match 1994 när vi tog silver. Vi var fortfarande tjonglaget. Idag kallas vi "topplag", "spelande" och "svåra att möta" trots att tabellplaceringen kanske inte riktigt håller med. Vi har en ekonomi som går runt på driften vilket är få klubbar förunnat.

Precis som att ingen tog Kalmar på allvar när de klev upp i allsvenskan, har de genom kontinuitet och klokhet byggt en organisation som i förlängningen ger medaljer och Europaspel.

Bajen van SM guld för ett antal år sedan. Var är de idag? Jagar man inte de snabba vinsterna, hamnar vi inte heller i de djupa dalarna utan blir stadigt bättre och bättre. Kanske till och med bäst.
Örebro Sekt. E
2011-09-20 14:48
ÖSK-Karl// Jag anser inte att Sixten har någon mediacharm alls. Tvärtom även om det säkert finns de som tycker att hans stil är tilltalande. Jag menar heller inte att Sixten är ett geni eller den allra bästa. Däremot är det så att för den senaste uppmätta perioden redovisade ÖSK det bästa driftresultatet av alla föreningar i Allsvenskan. Och vi är väl inte direkt själva om att få direkt eller indirekt stöd av kommunen.

Om Frebran bär vipkort eller inte må vara hänt. Det jag menade är att jag inte tror att vipkorten är hennes anledning till att vara med och jobba för klubben och hon stod verkligen på barrikaden när det blåste. Tvångsnedflyttningen var ju en effekt av pissigt styre innan och ett statuerande av exempel, det antar jag att du inte vill lasta henne för?

Jag har inget bra svar på varför vi inte vunnit sm tyvärr.

KCMarten// Visst behövs en mediastrategi. Jag tror att de har en sådan och att den i stora drag handlar om att inte gå ut i media utan både hängslen och livrem. Rykten tror jag inte vi kommer undan och personligen tycker jag att det kan vara kul att spekulera ibland.
Örebro Conjuration
2011-09-20 14:40
Äntligen någon som är fysiskt tränad jämfört med våra nuvarande spelare!

Signa Crepo, kicka den där nya snubben som inte ens kan peta Staaf.
2011-09-20 14:40
Brinkevall//

Ok, så du tycker inte det var bättre när vi var tror jag innan tvångsnedflyttningen 16 år i rad i AS? Dala, hur länge var han tränare, fem år? Var det brist på kontunitet? Minde än en halvlek ifrån guldet, eller några år innan med Zäta i Cupfinal.

Men nu tycker ni vi är på gång med SSS, varför? Är det beroende på att Mats Sjöström är borta ifrån (S) och att nuvarande toppolitiker trivs på 4:e våningen. Vad menar ni annars har blivit bättre?
Örebro KCMarten
2011-09-20 14:39
Brinkewall //

Var du med på 90-talet? Om du var det förstår varför vissa börjar ana oråd.
Vi hade ett bra läge med en silverplats 94 och en bra trupp. Vad hände sen?

Vi som såg ÖSK då vill inte att vi skall tappa detta igen efter femtielfte gången.
Vi vill se ÖSK vinna guld för en gång skull, och ser inte att ÖSK är på rätt väg för detta just nu.
Örebro KCMarten
2011-09-20 14:36
Jag skall försöka förtydliga mig lite..

ÖSK:s viktigaste tillgång är varumärket. Det är viktigare än truppen, arenan och allt eftersom varumärket är det folk relaterar till, ser upp till och spelarna väljer när de skriver på för ÖSK.

Ju oftare ÖSK:s varumärke syns i positiva sammanhang desto mer ökar det i värde. Det innebär att så fort något händer som kan anses positvit så bör ÖSK:s marknadsavdelning se till att ledare och chefer yttrar sig positivt om detta i media. Det bör vara kontrollerat och styrt och ofta.

När något negativt händer som skadar det varumärket, då gäller det att snabbt vara ute och ta kontroll över det som sägs i media och bland folk och ge sin egen bild av läget. Här ligger ÖSK ljusår efter Stockholmsklubbarna som mycket väl vet vad som händer om man tappar kontrollen över informationen.

ÖSK:s hemliga attityd kommer till sist att skada klubben. Vi människor fungerar så att när vi inte får info om något som engagerar oss, så fyller vi på detta infotomrum med egenproducerad kunskap d.v.s rykten, spekulationer och allmännt babbel. ingen vill vara okunnig. Om klubben är hemlig och ett felaktigt rykte får fotfäste så är det lögn i h-e att ändra detta alla "vet" ju hur det ligger till..

Därför så efterfrågar jag mycket mera dialog mellan klubben och media, klubben och Supportrarna, klubben och allmänheten och framförallt i Örebro men också i närområdet utanför. ÖSK måste bli bättre på att utnyttja sociala medier och skaffa ambassadörer i städer där vi har bortamatcher. Uppmuntra nätverk och se till att sponsorena syns i positiva sammanhang, Inte bara på en skylt på BA eller i matchprogrammet. en middag på 4E våningen kan ju vara trevligt men avgör inte om jag skall lägga mina sponsorpengar på ÖSK. Här spelar helt andra saker in.

ÖSK måste helt enkelt släppa sargen och inse att vi idag befinner oss på 2000-talet och att det ställs helt andra krav nu. Att få till detta är avgörande för att få sponsorer att stanna, spelare att trivas och nya spelare att välja ÖSK för sin fortsatta karriär.
Örebro Brinkewall
2011-09-20 14:23

Sekt. E:

Bra skrivet. Det känns som många glömmer bort den resan som gjorts senaste åren i klubben. Att tro att det går konstant uppåt utan några stopp på vägen är bara naiva. Vi har tagit oss minst en nivå högre än förut, oavsett var i tabellen vi hamnar (såvida vi inte åker ur..)

Arbetet med framtiden slutar inte för att vi inte upprepar förra årets tabellplacering. Det är så många andra plan som spelar in, som byggs (läs: organisation och varumärke) och i längden ger medaljer.

Det är lätt att peka på rätt eller fel här och där (läs: ÖSK-Karl), alla kommer ha olika åsikter men jag tror vi alla kan vara överens om att ÖSK är en annan klubb idag än för 5 år sedan. Och vem trodde det?

Förbättring är en ständig förändring, men inte alltid i den riktning man tror. (Nu lät jag som Nanne Bergstrand...) Jag är övertygad om att den kontinuitet som klubben bygger med kontrakt såsom SIxtens och Nordins ger stabilitet som också ger segrar och medaljer. I en relativt dålig liga som Allsvenskan är kontinuitet det absolut viktigaste sättet för framgångar. Hur få spelare gick vi runt på förra året exempelvis?

Säsongen 2011 lär inte bli den bästa sportsligt sätt för klubben. Men vem vet, kanske det blir den viktigaste när vi om några år blickar tillbaka?
2011-09-20 14:21
Sekt.E//

Tyvär är fallet sådant att Sixten skrämmer bort sponsorer istället för att locka nya. Du kanke har fallit för hans mediacharm, men då är du nog rätt ensam. Sedan tycker du det är bra att sponsringen ökar, ja det är det, men från vilken nivå och nog måste lönekostnaden ha ökat mer på kansliet för att få in dessa sponsorkronor? Sedan skall vi vara väldigt tacksamma för att Örebroporten hyr ut BA så billigt till ÖSK. Annars hade inte balansräkningen varit i nuvarande skick.

Sedan skrev du Rose-Marie Freibran med VIP-kort, ja, hon bär VIP-kort trots att alla vet vem hon är. Men inte lyckades hon undvika att vi tvångsnedgraderades, vet inte en sponsor som fallit för hennes charm, har du gjort det? Sitter hon i styrelsen för att uppfylla den kvinliga kvoten. Inte vet jag. Men det måste in nytt folk i styrelsen, ny sportchef/er och ett antal nya spelare. Att sedan möjligen Jan Karlsson är duktig räcker inte, i våras lovade han guld o gröna skogar, i värsta fall slutar det med kval.

Jag kan bara inte begripa hur en stad med Örebros storlek och utan särskild konkurans misslyckats med att vinna AS-guld och svenska cupen i mer än 100 år, kan du fatta det?

Personligen skulle jag inte bli förvånad om Ishockeyn hinner före fotbollen med den bedriften.
Örebro KCMarten
2011-09-20 14:21
Sekt E //

Jag håller med om att vissa saker inte bör diskuteras offentligt men i det mediabrus vi har idag så gäller att synas och här har ÖSK inte varit särskilt bra.

Man behöver absolut inte ventilera allt inför öppen ridå, men man vinner heller inga poäng med att knipa igen som en ungmö gällande information.

Man slipper mycket spekulation om man är friare med informationen. Ta Paulinho t.ex. Vad vann ÖSK:s ledning på att inte släppa att han var klar från början? Istället skapade man en grogrund för obefogade rykten utan att dementera. Detta kan vara minst lika skadligt som att säga för mycket.

Som sagt en mediastrategi behövs.
Örebro Sekt. E
2011-09-20 14:11
KCMarten// Tack för svar. Liksom du tycker jag att ledarskap är en viktig del för en styrelse. Däremot så kanske vi tolkar styrelsens uttryck olika. Jag uppskattar ofta att styrelsen håller saker i rummet när det kommer till värvningar av spelare, tränare och stora kontrakt och tolkar inte det som att stoppa huvudet i sanden. Du verkar uppskatta mer av en officiell dialog med supportrar. Det beror kanske på hur stor kris man upplever att vi har fn. I min fotbollsvärld har vi just nu dåligt med soppa i en fin bil och jag ser fram emot cupen och nästa säsong.
Örebro KCMarten
2011-09-20 13:59
Franz Flääsklepp (Auri sacra fames) //

Jag håller med om att det påminner ruggigt mycket om 2007. Då fick vi in Barsom som ledare på plan och Hammar på bänken.

Vem tar ledarfanan nu?
Örebro KCMarten
2011-09-20 13:57
Sekt E //

Det jag kräver i motgång är att någon står upp när det blåser och visar ledarskap. Styrelsen är ytterst ansvarig för verksamheten och har därför ansvaret för det som sker. När jag upplever att allt står stilla eller att något går fel så är det logiskt att peka på just styrelsen.

Sen hur de visar ledarskap är ju de själva som måste bestämma. Det kan vara infomöten, utspel i pressen , bänkade spelare, byte av sportschef eller tränare eller något annat. Huvudsaken är att de inte stoppar huvudet i sanden, vilket är precis det jag anser att de gör just nu.

Det är inte fruktbart att skrika på avgång i alla lägen, men kan i alla fall kräva att den styrelse vi valt agerar.

Sen har tyvärr ÖSK-Karl rätt. Det är för sent att göra något den här säsongen.
Men man bör ha en kommunicerad plan inför nästa säsong som vi supportrar får ta del i innan den genomförs. Detta med "hemliga klubben" inställningen som ÖSK:s ledning har är tragiskt utdaterad och gammalmodig, så mediaträning borde också stå på programmet.

Jag älskar ÖSK! Jag vill inte se gamnackar på Berhn Arenas plan.
Jag vill se knytna nävar i triumf efter seger på seger.

När får vi se detta igen?
Örebro Rasberg
2011-09-20 13:26
Några tankar från dagens träning:

Asvald är sååå dålig just nu. De körde inläggsövningar på slutet. Av ca 15-20 inlägg så höll ett(!) klass. Resten gick långt bort, direkt till back eller över alla. Han har inget självförtroende alls just nu. Kushtrim går absolut före nu. Tycker han var pigg andra halvlek senast. Men svårt att sia om hur Sixten vill ha det.

Rosendahl har det inte lätt. Kihlen chippade in en boll från straffområdesgränsen och spelarna skojade med honom många gånger, vilket resulterade i vuxna ord från målisen.

"Crespo" ser intressant ut även om det är svårt att säga iom dagens träning. Att han är bättre än Panama lär dock inte vara någon tvekan om.

Berger är het. Även på träningarna. Det enda som är synd att ha honom som defensiv mittfältare är att han förmodligen har truppens bästa skott.
Örebro Sekt. E
2011-09-20 13:25
ÖSK-Karl// Jag har inte tillräckligt stor insikt i vad som sägs på mötena för att kunna bli imponerad av specifika personer i styrelsen. Däremot så är mig veterligen långt fler än en person kompetenta inom sina områden och har också ÖSK-hjärtan. Jag har ex svårt att tro RMF sitter med för att få ett vipkort.

Högt betald och överbetald är två olika saker och jag har koll på vad du tycker om Sixten. Men om man ser det som en varumärkesresa så anser jag att Sixten gjort skäl för sin lön och säkert betalt den åter genom ökade sponsorintäkter, renommé, attraktionskraft etc. Vi ligger jäkligt trist till nu, men vi gör det med våra nya ambitioner och förutsättningar ett par trappsteg högre upp än för några år sedan.
Annons: