/fotboll/osk/forum/3410.aspx/fotboll/osk/forum/3410.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Butterix
2011-09-27 10:21
jag hoppas ösk aldrig gör en bajen på det sättet att man sparkar den tränare som är den första som tar klubben till sm-guld för att det inte är tillräckligt vackert. är även förvånad att holmlund fick sparken från kif-örebro när han fört dem till deras första framgång någonsin
Örebro Butterix
2011-09-27 10:19
vinster är vackert resten är lull lull och kan avvaras så länge tabellen ser ut på rätt sätt
Örebro Bulten i Boo
2011-09-27 10:09
KCMarten// Att påstå att ÖSK spelade en fantastisk och mycket, mycket sevärd fotboll 1994 är för mig så långt från navelskåderi man öht kan komma!

Jag tycker inte att ÖSK har spelat speciellt vacker och sevärd fotboll senaste tiden. Jag tycker att ÖSK spelade mer vacker och sevärd fotboll förra säsongen. Konstigt nog finns det vissa samband mellan vackert spel och "vackra resultat"..! Eller, är det konstigt?
Örebro gatutsio
2011-09-27 10:05
pemo,
mycket bra inlägg
Örebro ÖSK KRILLE(Go For Gold)
2011-09-27 10:03
Jag är positiv till Patrick Osiako. Hellre Osiako än Grahn. Om jag få sig det själv.
Örebro pemo
2011-09-27 09:59
Visst har tränaren ett stort ansvar för resultatet. I alla fall utåt. men man spelar inte bättre än vad man har material till.

HBK sparkade sin "superspanjor" men lyckades trots det inte hålla sig kvar.
Djurgården tog in "helgon-Pehrsson" och dom har ju rusat i seriesystemet.
Men har är ju fläckfri. T.o.m. mer omhuldad än vår Sixten.
Gefle höll nollan i sju (?) matcher på raken och var guldaspiranter. Verkligheten kom ifatt Olsson, och sedan blev han en av de vanliga dödliga tränarna.
Sist men inte mins, Maestro Prahl! End of.....

Men jag blir ju inte lyckligare för att andra klubbar misslyckas. jag vill se ÖSK som segrare. I alla fall på hemmaplan. Men då krävs det ( i mina ögon ) att spelarna är bereda på att ta ett blåmärke då och då.

Silverlaget -94 spelade fantastisk fotboll och gjorde mål varje match, flest mål i allsvenskan det året. Men de hade ett tungt gammalt rykte att bära på som gnetlag. Motsatsen till AIK:s rykte när de vann allsvenskan på minst antal gjorda mål för en vinnare. Ingen kallade dem för gnetlag.

Så till sist, är det någon som vet om vi startat två matcher i rad med samma uppställning i år?
Örebro widemarsh
2011-09-27 09:56
"Jag såg delar av Åtvidaberg-Falkenberg igår kväll och tror att vi med dagens lag skulle få mycket svårt mot Åtvidaberg, det lag vi vann mot 2-0, 2-0 ifjol."

Vi slog Åtvidaberg med 3-0 i somras på kopparvallen med "dagens lag". Möjligt att Åtvidaberg är i bättre form nu än vi var då. Men vill tror att vi skulle spöa Åtvid i dagsläget också ;)
Örebro Butterix
2011-09-27 09:49
mycket bra balanserade inlägg flera stycken här på slutet
Örebro Svartvitt forever
2011-09-27 09:39
KC Marten 8:57// Mycket klokt inlägg!

Jag såg delar av Åtvidaberg-Falkenberg igår kväll och tror att vi med dagens lag skulle få mycket svårt mot Åtvidaberg, det lag vi vann mot 2-0, 2-0 ifjol.

En senkommen kommentar till detta med "Svensson på läktaren" och att sakkunskapen/tränaren givetvis vet bättre: I så fall skulle väl inget lag någonsin behöva byta tränare, men det sker ju ständigt. Ibland har en tränare kört fast och styrelsen agerar. Ibland är det svårt att sätta fingret på vad som är fel och varför ett tränarbyte kan förvandla en förlusttrend till en vinstdito. Säkert är det mycket psykologi, ibland behövs en förändring, helt enkelt.

En ledare, vare sig det är för ett företag eller ett fotbollslag, har ett mål - långsiktig framgång - och en idé och strategi för att nå dit. En skicklig ledare har också fingertoppskänsla, god kommunikation med sina medarbetare, är konsekvent men flexibel nog att förändra strategin inför en förändrad verklighet. Han har också förmåga att få fram det bästa hos sina medarbetare, även de som har det jobbigt.

En något mindre skicklig ledare saknar denna fingertoppskänsla och kommunikationsförmåga, och när förhållandena ändras med sämre resultat som följd kör han på likadant som förut, "det har ju gått förut, det SKA gå". Det är inte konsekvens utan envishet, och det företaget/laget har ingen framtid, såvida inte ledaren lär sig av erfarenheterna och blir klokare, alternativt byts ut.

Det kanske framgår vilken kategori jag ser vår tränare i. Jag har hyllat honom tidigare, men tyvärr tror jag han saknar fingertoppskänslan, flexibiliteten och förmågan att kommunicera med ALLA spelare, inte bara en del. Och så detta att köra på med 4-3-3 trots att den rätte nr 9 har saknats i 5 månader och att ingen av de 6-7 som prövats där har passat.

Men sen är jag ju bara en "Svensson på läktaren", så vad begriper jag, eller för den delen, någon av oss här?
Örebro Butterix
2011-09-27 09:38
när nöden är som störst är hjälpen som närmast hoppas jag gäller för ösk framöver
Örebro Butterix
2011-09-27 09:37
vinnande spel är alltid vackert oavsett hur det ser ut
Örebro KCMarten
2011-09-27 09:37
Bulten i Boo //

Nu är du inne på avdelningen för navelskåderi..

Jag menade självklart för den utomstående betraktaren. I våra ögon är en ÖSK-seger alltid vacker, men vi får nog anses som subjektiva i det fallet ;-)
Örebro Bulten i Boo
2011-09-27 09:33
KCMarten// "Inte så vackert att se på, men ack så effektiv" - får stå för dig. Tror inte att många av de som var med då håller med dig. Skönheten finns, som alltid i betraktarens ögon.
Örebro KCMarten
2011-09-27 09:29
Men jag undrar fortfarande var våra nya backar är? Osiako och Grahn är ju båda mittfältare och det känns ju kanske inte helt prioriterat idag.

Men man kanske har en plan för backlinjen också?

Inför säsongen hade man ju bevisligen inte det..
Örebro KCMarten
2011-09-27 09:27
Osiako vore helt ok, men jag är mycket tveksam till Grahn.
Örebro KCMarten
2011-09-27 09:25
Sekt. E //

Nej, men MrCrowly försökte förlöjliga Saywee:s befogade kritik och det var det jag kommenterade.

Örebro ÖSK Fans
2011-09-27 09:23
är detta en indikation på att khilberg, Nordback, Erik Nilsson och Dennis försvinner.

Värvar vi Grahn och Osiako blir vi ju två minus på mittfältet till nästa år...JA TACK!

tycker det är bra att Örebro tar kontakt med bosman spelare tidigt....

Örebro KCMarten
2011-09-27 09:22
Bulten i Boo //

Siffrorna visar ju inte hur målen kom till..

Men faktum är att ÖSK 1994 spelade traditionellt 4-4-2 med många långbollar från försvar till anfall, utan dagens kortpassningsspel. Inte så vackert att se på, men ack så effektiv, vilket du visar med siffrorna.

Och det är ju min poäng. Nu verkar det som om vacker fotboll är viktigare än resultatet.Personligen skiter jag i om Stockholmstränare kommer till Örebro och vrålar "fotbollsmördare" så länge ÖSK vinner. Sen är det naturligtvis kul om ÖSK kan spela attraktivt, men segern går alltid först.
Örebro Sekt. E
2011-09-27 09:21
Jag tror inte att någon supporter är speciellt nöjd med någon del av klubben som det ser ut idag. Så Sixten har inte gjort sitt jobb tillräckligt bra i min bok. Inte heller spelarna och sannolikt inte heller de som säljer spelare hos oss. Däremot kommer väl marknadsgruppen och ansvarig för spelarrekryteringar undan med godkänt tycker jag.

KCMarten // Jag har svårt att tro, utan att känna MrCrowly, att han skulle applådera en pissig ekonomi eller spelarflykt. Det applåderar nog ingen härinne. Men det är väl ändå dina egna spekulationer än så länge?
Örebro Aspen
2011-09-27 09:16
KCMarten// Och 2011 åkte vi (ÖSK U) ur div 2
Örebro Bulten i Boo
2011-09-27 09:12
KCMarten// "Ösk satsade på 90-talet och tog stora silvret med världens tråkigaste fotboll"?????????? 62 gjorda mål på 26 matcher.... "världens tråkigaste fotboll"?
Örebro Bulten i Boo
2011-09-27 09:10
ÖSK-Karl// Deklarationen är mig veterligen ingen offentlig handling. Taxeringen ja, men inte (alla delar i) deklarationen. Om inte en lagändring skett de senaste åren.
Örebro Butterix
2011-09-27 09:08
osiako intressant och bra men är det i rätt lagdel?
Örebro KCMarten
2011-09-27 08:57
Saywee har helt rätt i sin kritik.

ÖSK satsade på 70 talet och åkte ner i div 1.

Ösk satsade på 80-talet och höll på att åka ner i div 2. (jag säger bara: Andy King)

Ösk satsade på 90-talet och tog stora silvret med världens tråkigaste fotboll. Trots att det är silvret vi kommer ihåg så är plötsligt vacker Sixtenfotboll viktigare än resultatet..

ÖSK satsade på 00-talet och blev tvångsnedflyttade och fick knappt klart sin huvudläktare och höll på att gå i konkurs.

Nu satsar ÖSK igen och bäva månde vi som varit med, för det brukar betyda nedflyttning, konkurshot och annan skit.

Vid varje tillfälle har man sagt att satsningen varit långsiktig och man "satsar på framtiden". Visst, ÖSK satsar på framtiden. Vilket division i Svensk fotboll satsar ÖSK på?

När det gäller driften så "går vi plus på driften"

I förrgår tog Helsingborg SM-Guld. Det var frukten av ett långsiktigt mål och en målmedveten satsning. Hif hade 40 miljoner i skuld så sent som för 5 år sedan men kommunen ställde upp. Nu betalar föreningen tillbaka del för del. HIf fick närmar 50 miljoner sammanlagt för sina spelarförsäljningar i somras och hade en plan för att erätta de sålda spelarna. ÖSK sålde två landslagsmän för knappt 10 milj och vi fick en junior från Island och en div 6 spelare från Panama som ersättare.När vi behövde hjälp med en skuld på 550 000 SEK sa Örebro kommun "nej" och lät oss falla i seriesystemet. Bra reklam för Örebro kommun..

Inse fakta! Det finns inget som säger att ÖSK inte skulle kunna ta SM-Guld. Det finns inget som säger att ÖSK inte kan vara en toppklubb.

Men ÖSK stapplar ju fram som en blind höna utan till synes någon annan plan än "sitt still i båten och "vi satsar på framtiden". Det håller inte! Kompisligan måste bort och mer proffessionella ledare måste in. Fahlander i hockeyn må vara kritiserad men han har tagti upp Örebrohockeyn från ett dödläge till en toppklubb i Hockeyallsvenskan och det är den typen av initiativtagare ÖSK också behöver.

Som luttrad ÖSK supporter ger jag mig sjutton på att vi om ett par månader får läsa rubriker som "ÖSKs ekonomi in botten", "Spelarflykt från Örebro" men att ledningen inte kommenterar detta med ett knyst, som vanligt i ÖSK världen.

Detta sitter ni och applåderar. Det mr Crowly, är löjligt.
Örebro Rasberg
2011-09-27 08:45
Ingen som skrivit något om detta förut? Det vore ju drömmen!
Örebro Salt&Peppar
2011-09-27 08:31
Aspen//

Nu menar jag konkreta exempel på att det är just kommunikationen som är felet. Det är ju en omöjlighet att säga om det är brist på kommunikation eller om det bara kan tolkas så.
Örebro Bulten i Boo
2011-09-27 08:10
Saywee// Du frågade sent, mycket sent igårkväll (21.50) om jag tyckte att Sixten agerat som (en) "topptretränare".

Tycker att gatutsio sammanfattar det hela på ett bra sätt:
"tror nog att ingen öskare är nöjd med säsongen
däremot kan jag tycka att en del så kategoriskt läggen all skuld på sixten
självklart har han sin del i säsongen som tränare"

Jag tycker att "topptreambitionen" förvisso var frejdig och optimistisk, vore ju tråkigt om man hade satt som mål: "nytt kontrakt". Dock måste jag väl så här i efterhand erkänna att jag hade mina dubier. Åtminstone kan jag väl också tolka mitt eget handlande som ett tecken på att jag inte trodde på det. Inför 2010 spelade jag en slant på ÖSK-guld vilket jag inte gjorde inför innevarande år. Anfallet kändes för oprövat och rätt starka föraningar fanns om att Almebäck och/eller Bedoya (och/eller Nordin?) skulle försvinna under säsongen. Att sedan nyckelspelare som Anttonen och Haddad därtill skadades tidigt under säsongen gjorde ju inte saken bättre.

Sedan är det ju förstås alltid så att man går och hoppas på "ett nytt 1994" då en enda spelare har en sådan "impact" på laget som Arnor då hade. Fanns en förhoppning om att Valdet Rama skulle vara en sådan spelare och att Nordin skulle ta ett ytterligare kliv och träda fram som en ledare på planen..

Om det är Sixten som i första hand ligger bakom topp tre-målet så måste han ju kritiseras för det. Kritiseras för att han gjort en orimlig bedömning av det material han var satt att jobba med. Om topp tre målet var kollektivt satt så är det väl också kollektivet som bär ansvaret?

Jag tror inte att den taskiga säsongen kan förklaras på något enkelt sätt. Finns säkert många orsaker. Tränare, spelare och hela organisationen får nog rannsaka sig själva. Ledarna samt de äldre, rutinerade spelarna har dock i mina ögon ett större ansvar. I det avseendet tycker jag att det är rimligt att kritisera Sixten. Han borde nog tydligare uttrycka att han tar sin del av ansvaret (oavsett vad han personligen må tycka). Som en markering.

Så tycker jag väl ungefär...
Örebro Aspen
2011-09-27 08:06
Salt&Peppar//Följ det som händer runt klubben, jämför med omvärden och värdera själv hur du tycker kommunikationen är.
Så gör andra och det resulterar i kommentarer här på forumet.
Örebro Salt&Peppar
2011-09-27 07:13
Saywee//

Varför dras alltid brist på kommunikation upp? Vad vet vi om det? Lösa kommentarer på forumet?
Örebro Butterix
2011-09-27 04:38
det är klart vi ska göra det enkelt för oss. när vi vinner är det sixtens förtjänst när vi förlorar är det spelarnas eller skadornas fel. någon ansvarar för träningen och någon ansvarar för spelarförsörjningen. det innebär dels att bra spelare ska skaffas in men också att dessa bra spelare har rätt attityd. om spelarna inre presterar är det tydligt att ledningen skall rulla tummarna och inget göra?

nej det brister på många ställen i klubbens ledning som inte sköts så professionellt som man hade hoppats. nästa år blir rannsakningens år och om det ser pyton ut efter 10 matcher hoppas jag på massor med förändringar i organisationen. risken är stor att fjolåret kan komma att bli känt som "turåret 2010". det blir svårt att komma någon annastans än 10:a i år som högst. I så fall har Sixtens fyra första år slutat i en snittplacering på 6,5. Jag har för mig att t o m sopan Lundin nästan orkade upp till den (7:a 2004).

mittenlaget ösk bevisat återigen trots tränarrevolutionen från öster
Annons: