/fotboll/osk/forum/3301.aspx/fotboll/osk/forum/3301.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2011-10-30 10:37
Robben 82, 10:13,

om du gillar den ofelbare Sixten struntar jag i, men finns det någon eller några andra du själv skulle kunna tänka dig att gnälla på?

Utöver samtliga spelare förstås?

Eller är du så där nonschigt nöjd, med alla andra i organisationen?

PS jag har dessutom inte glömt alla kanonmatcher ÖSK gjorde 1994, med Dala vid rodret, men historien hjälper mig ju knappast idag, när jag allra helst optimistiskt vill blicka in i framtiden.

Heja SPORT!
Örebro Bulten i Boo
2011-10-30 10:35
Kalle// Du skulle ju lämna detta forum, hmm.. ja, jo det är ju upp till dig. Historien om Dala och bussresan tror jag dock inte riktigt på. Kan tänka mig att den är en skröna, men böjer mig givetvis om jag blir överbevisad på den punkten. Har för mig att det var HV71 (eller möjligtvis ngt annat elitserielag) som tog till det lite oortodoxa knepet att åka buss inför en hemmamatch för att bryta en trend...
Örebro deportivista
2011-10-30 10:29
Bulten & widemarsh/

Det var imponerande många matcher, eftersom jag tycker att det alltid har snackats om att Anttonen har varit tveksam/småskadad/på väg tillbaka från skada.

Om vi kan vara överens om att Attonen - när han är frisk - under den perioden varit förstahandsvalet som högerytter/högerback, så är det mer intressant att titta hur många matcher han har spelat 90 minuter (dvs startat och inte blivit utbytt...)

2011: 1
2010: 24
2009: 14
2008: 17
2007: 19
2006: 13
2005: 24
2004: 19
2003: 17
2002: 21
2001: 12

Då hamnar vi ganska nära 50%...
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-10-30 10:16
Personligen tror/vet jag att "onormala" saker kan vara viktiga, som detta saxat från NA: Ledargänget bjöd hela laget på grötfrukost inför matchen i går. Små saker som kan tyckas oviktiga, men som gör skillnad när man ska leva med, nästan på varandra under en lång säsong ("ÖIK").

Minns när Dala var tränare och ÖSK hade en dålig trend på hemmaplan, dock ej på bortaplan, då hyrde Dala en buss, åkte iväg med laget ett antal mil och laddade som inför en bortamatch o vips så var hemmaspöket bortblåst. Det behövs inte så stora saker alltid, men den tränarduon (kultur) vi har idag så har killarna tråkigt, fråga dem gärna om ni får chansen att träffa någon som vågar säga vad han tycker.

Nu har jag "turen" att känna en förälder till en startspelare som blir kvar något/nägra år till om han inte säljs (vilket han vill). Men garanterat skulle Sixten o Mosander bara tycka det är löjligt att ladda annorlunda. Men det är mer än bekymmersamt att spelarna vill på goda grunder bort ifrån dem och att vi har en styrelse som kanske, ja kanske har fattat det nu.

Jag förstår Alvbåge, han tillhör dem som lite vågar säga vad han tycker, något måste hända snabbt med SSSS, annars blir det att börja om igen. Till er som önskar er toppspelare, med tanke på ekonomin efter denna säsong, leta bland bosmanspelare. Fick ett telefonsamtal från en i Spelarinvest nyss. De är inte intresserade att kasta pärlor till svin längre. Vilka svinen är vågar jag p.g.a forumreglerna inte skriva ut, men det måste vara lätt att räkna ut.

Sedan det jag så många ggr varnat för, igår var "ÖIK" smarta, de hade bjudit flera av ÖSK:s sponsorer, på vissa stolar satt deras barn. Vem tror ni de lägger pengarna på? Eller srora delar av dem? Hoppas det händer något snart och då menar jag bland SSSS.
Örebro Bulten i Boo
2011-10-30 10:13
trannel// Tack för ett sakligt och sansat inlägg. Så borde tonen vara mellan supporters från olika lag! Se nu till att Djurgården inte blir enda allsvenska laget på Stockholmsarenan 2013 !
Örebro Robben 82
2011-10-30 10:13
Förstår inte allt Jävla gnällande över Sixten! Med detta skitlag vi har idag så hade det inte gått bättre med Mourinho vid rodret!,har ni glömt dom kanon matcher ösk gjorde föra året då vi hade ett betydligt bättre lag men samma tränare?!!
Örebro Bulten i Boo
2011-10-30 10:08
deportivista// Anttonen har inte "oftast varit borta minst halva säsongen varje år". Det visade jag i en sammanställning härom månaden. Fr o m 2001 och fram t o m 2010 har Anttonen spelat fler tävlingsmatcher för ÖSK än t ex Nordback, en spelare som aldrig fått epitetet "för ofta varit borta"... Rätt ska vara rätt.

edit: widemarsh hann ta fram statistiken medan jag skrev!
Örebro widemarsh
2011-10-30 09:56
deportivista// Dags att slå hål på myten om Anttonens skadehistorik va? Flera skribenter här inne som vill utmåla Patrik som extremt skadebenägen. Den här säsongen är väl den enda under hans karriär som han varit långtidsskadad. Innan den här säsongen har han spelat ca 90% av sportklubbens matcher, i år blev det dock bara 5 st vilket drar ner den siffran en del. Att han varit borta hälften av alla matcher varje säsong är lååååångt ifrån sanningen.

2001, 23 av 26 matcher
2002, 26 av 26 matcher
2003, 24 av 26 matcher
2004, 26 av 26 matcher
2005, 29 av 30 matcher
2006, 23 av 30 matcher
2007, 23 av 26 matcher
2008, 27 av 30 matcher
2009, 18 av 30 matcher
2010, 26 av 30 matcher

Bara 2009 han varit borta en längre tid, kommer inte ihåg hur mycket som var petningar/skador den säsongen.
Örebro Aspen
2011-10-30 09:56
Dagens cital från NA:
Och just nu känns ÖSK:s transfermarknad lite som när Janne Långben åker på husvagnssemester med Musse Pigg och Kalle Anka. Allt ser ut att gå vägen men plötsligt stannar man upp och tänker ”Vem är det som kör egentligen?”.

Örebro go_osk (Spela Per J från start)
2011-10-30 09:48
Mr. Milton//

Jag håller med. Det var tjänstefel av Sixten att låta Alvbåge stå igår.
Hammarby trannel
2011-10-30 09:17
Intressant att få "kika" lite på ert forum efter en seg förlust match mot SM vinnarna. Saklig och sansad kritik mot de tillkorta kommande som flera av era lirare gjorde igår och även under tidigare matcher. Jag tror att ert forum har mycket att lära andra när det gäller saklighet. Stort beröm för betygsättningen av spelarna som jag som utomstående ser som mycket konstruktiv.
Tyvärr så finns inte denna klarsynthet hos oss i Bajen, men den kanske kommer.
Hur som helst: GRATTIS till ett braforum och lycka till i nåsta års allsvenska.
AIK Saywee
2011-10-30 08:56
deportivista, 7:52,

jag kallar dock inte Alvbåge för någonting, men är samtidigt glad över att han lämnar klubben, för det kan ju bara bli bättre mellan stolparna, under ribban :)

OK, han har ibland gjort några jätteräddningar, men han har också gjort det omvända, dvs jättemissar. Ojämn helt enkelt, ingen trygghet alls.

Jag är samtidigt mycket trött på hans tramsiga mediala engagemang, hans ofta sega "igångsättningar" av spelet och sist men inte minst, nästan alltid hans uppgivna gester mot medspelarna vid i stort sett alla mål i baken.

Det kan bara bli en bättre målvakt för ÖSK, ser med spänning fram emot, vem det kan bli ....
Örebro Mr. Milton
2011-10-30 08:44
Kan bara tacka dem som buade ut Judas igår. Han förtjänar inget annat. Hur han kunde få fortsatt förtroende att stå förstår jag inte. Kanske därför stämningen är som den är i klubben.
Örebro deportivista
2011-10-30 08:19
Vad behövs då till nästa år? Som vanligt så måste ÖSK hitta någon som är bra på att sätta de lägen som de ändå skapar - igår hade Staaf, Nordback, Wikström, och Gerzic goda lägen redan i första halvlek som borde ha gett 1-2 mål.

Vågar vi räkna med Haddad & Wille nästa år?

Rama och Paulinho är kvalitetsspelare, men jag undrar om de bäst kommer till sin rätt på en kant (så som ÖSK ställer upp kantspelet). Jag tror båda skulle må bättre att få vandra in i planen mera så det kanske är läge att utveckla den offensiva spelidén så att den bättre passar dem (vi har ju inte heller någon djupledslöpande innermitt som Bedoya som kan utnyttja ytan centralt)...

Ny målvakt. Jag undrar om inte Alvbåge är Sveriges Shay Given. Man minns alla hans jätteräddningar samtidigt som han av någon anledning alltid spelar i lag med dåliga försvar. Bättre att få in en ny målvakt som kan organisera och ge lugn till försvaret men kanske inte gör lika många tv-räddningar (Kristoffer Nordfeldt?)

Försvaret. Haginge ska spela på kanten. Vi får inte glömma att han var inblandad i nästan varje ÖSK-mål under vårsäsongen på ett eller annat sätt. Det som behövs är alltså en ny innerback. Eidur kan vara ett alternativ, men han bör ha konkurrens.

Centrala mittfältet. Här finns det faktiskt också en brist. Berger är en bra passningsspelare och skulle kunna ta den "defensiva" platsen, men då måste han förbättra två saker: sitt förstatillslag (fick bollen för långt ifrån sig flera gånger när han sattes under press igår), och sitt tacklingsspel. Annars är det läge att försöka hitta ett nyförvärv där. Som en del av utvecklingen av anfallsspelet så kanske man ska fundera på att "vrida" triangeln och ha två spelare som ligger långt ner, och låta yttrarna vandra in på ytan framför istället... så att 4-3-3 ibland blir 4-2-3-1
Örebro deportivista
2011-10-30 08:00
Utan att peka ut någon som ansvarig, så har mycket gått fel i år. Dock så bör "vi" här på forumet också vara medvetna att en del av felsatsningarna var saker som vi (iallafall jag) tyckte var bra.

1. Att ge ett nytt kontrakt till Anttonen var meningslöst. Vad spelade han, 1 match?, vilket egentligen inte borde förvåna då han oftast varit borta minst halva säsongen varje år. Jag kan tänka mig att han tjänar ganska bra, så vi kunde utan honom säkert värvat två försvarare (back-up högerback efter Haginge + mittbacksalternativ)...

2. Att vi släppte Bedoya till Rangers i somras istället för att låta honom gå gratis. De fickpengar vi tjänade hade vi tagit igen på placering i allsvenskan och en chans att spela cupfinal.

3. Överoptimism. Rent realistiskt så har vi i år förmodligen underpresterat lika mycket som vi ifjol överpresterade - men jag har hellre glädjen av en 3:e plats än två raka 8-eplaceringar...
Örebro deportivista
2011-10-30 07:52
Alvgåge gör allt för att slippa bli kallad "svikare" - nu vill vi inte ha honom kvar...
Örebro omega
2011-10-30 02:40
redig jävla katastrof att vi förlorar mot heif hemma. Tragiskt jävla uselt av samtliga. Säsongen e så jävla usel det kan bli......
AIK Saywee
2011-10-30 02:06
ÖSK-Karl//
Jag vet, det finns alltför många fel som snarast bör rättas till enligt mina önskningar.
Örebro lires
2011-10-30 02:01
är så förbannad så mitt tangentbord har gått sönder och nu kan jag inte skriva stora bokstäver längre.

det finns inte en chans att den där målvakten som stod mellan stolparna för oss i dag kommer peta målvakten i göteborg, det är en sak som är säker. skulle bli mycket förvånad om kristin hammarström blir petad med tanke på att göteborg vann guldet i dag och hon var grym i straffläggningen.

att sedan se alvbåge prata om kärlek och göra massa hjärtan till oss supportrar efter matchen. varför gör du det, john alvbåge?
varför vill man lämna en klubb man älskar? säg öppet och ärligt som det är, du är en pengakåt jävel, men det förstår väl inte du? så kom inte och prata om kärlek till mitt ösk.

bra också att sprida felaktig information om lennart sjögren och klubben precis till matchen. du kan det där med att alltid vilja synas i rampljuset och skapa onödiga rubriker.

den enda boll du tog idag var ett brytningspass från egen medspelare från halva plan och den lyckades du på något vis taffla ut till en hörna.

grattis örebro, en dålig målvakt skulle jag föredra till nästa säsong. för det betyder att vi får en betydligt bättre än den målvakt vi har haft.
Örebro "ÖSK-Karl (2 år till åt skogen)
2011-10-30 01:59
Saywee//

Som jag tidigare skrivit, något är fel i vår älskade klubb, så ett par positioner MÅSTE bytas ut i SSSS, tyvärr tror jag inte det kommer att ske, så vi får ett fotbollslag på dekis, bl.a p.g.a ekonomiska orsaker, bara att hoppas vi klarar oss kvar i AS nästa säsong.

Tur att vi som sveriges bästa idrottsstad har en Ishockeyklubb som leder sin serie med relativt små resurser.

103 år har gått utan titel i fotboll, vad är felet? Vad tror du Godzilla? Inte ens demontränaren som revoltionerat fotbollen i Örebro (dina ord) hjälper.
AIK Saywee
2011-10-30 01:37
Jag tänkte skriva vad jag tyckte när jag kom hem från matchen, men bestämde mig för att vänta ett tag....

.... har nu snabbt läst igenom inläggen sedan jag förhoppningsfullt i går morse lämnade Västkusten för en publikfest på Behrn Arena.

Nästan allt blev fel, publiken svek både innan matchstart men även efter 3-0, Sixten som hade tränat laget för att prestara i cupsemin har tränat laget fel, Alvbåge blev svartvitts största torsk . Älvan som Sixten tog ut var inte bra, eller hade blivit dåligt motiverade av någon anledning åter igen, med undantag för framförallt Paulinho, men jag tyckte faktiskt att även Wowoah var godkänd.

Jag är oerhörd besviken och tycker att det är jädrigt nonschigt av en del som försöker försvara Sixten med flera aktörer i olika inlägg, jag förväntar mig betydligt bättre prestation av vårt kära ÖSK!.

BoP har ett mycket bra inlägg 23:21.

Snart skall jag ställa tillbaka klockorna, tänk om jag kunde ställa tillbaka tiden till den allsvenska premiären i våras ;)

men ändå, heja SPORT!
Örebro kenya
2011-10-30 01:09
Hittade för övrigt en bortglömd krönika av duktiga Mathias Ekdahl. Intressant med tanke på BoP:s inlägg om hellre hjärta än skönspel. Även om den här killen hade både och.
Örebro kenya
2011-10-30 00:57
Förstår att det finns folk som är upprörda men att alla sponsorer, inre cirklar och folk från spelarinvest skyller allt på Sixten får mig att tro att skon klämmer någon annanstans än rent prestationsmässigt.

Som jag hävdat tidigare så tror jag kritiken hade varit lika hård om vi kommit 5-6:a i år eller som Bulten så vackert uttrycker det " Om så ÖSK skulle vinna guld nästa år under Sixten så skulle de nog ändå fortsätta med sitt evinnerliga kraxande"

Ingen behöver kommentera med att jag är blind eller nöjd med placeringen i år för det är jag inte. Jag tror dock inte man kan lasta en tränare som får spela med olika startelvor vecka efter vecka. Eller en tränare som får starta med spelare som inte håller allsvensk klass i det långa loppet. Detta gäller ALLA tränare, spelar ingen roll om den heter Sixten Boström, Mikael Stahre eller Alexander Axén. Axén är för övrigt ett fint exempel då det gnälldes en hel del på GAIS:forumet om hans avgång under förra året. GAIS hade väldigt mycket skador och avstäningnar förra säsongen.

Skulle däremot Sixten få en hel trupp till nästa år och inte behöva starta med 3-4 backup-lirare och ändå inte lyckas. Då kan även jag ställa mig in i ledet som anser att en ny tränare kan vara rätt väg att gå. Eller om spelarna redan nu inte har förtroende för tränaren så kan en avgång vara på sin plats. Förstår att man kanske inte går ut med det öppet på ett forum så om någon har sådana uppgifter vår den gärna skicka iväg ett PM. Jag följer inte ÖSK tillräckligt nära inpå men från en intervju med Nordin så fick jag för mig att åtminstone han har stort förtroende för Sixten och att hans kontraktsförlängning i stor del berodde på att även herr Boström förlängde sitt kontrakt.
Örebro widemarsh
2011-10-30 00:45
Såg förresten att Alvbåges blogginlägg om att spelarna fått reda på att dom petades ur truppen via na inte stämde alls. Bra jobbat att sprida negativ energi innan cupsemin på falska uppgifter. :(
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-10-30 00:44
Och det signifikativa skillnaden är att HeIF skapar sina chanser som LAG. Vi (och Sixten) skriker efter spelare som "kan göra det". Självklart är alla lag intresserade av individuellt skickliga spelare (Sixten hänvisar ofta till dem) men kuggar skall ligga intill varandra och snurra.
Örebro widemarsh
2011-10-30 00:43
Poängligan 2011

1. Valdet Rama, 10 (8 + 2)
2. Kushtrim Lushtaku 7 (4+3)
3. Alejandro Bedoya, 6 (4+2)
...

Man kan ju konstatera att utan våra nyförvärv från Kosovo hade vi nog spelat i superettan 2012.
Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2011-10-30 00:41
Pontus Farnerud kanske skulle vara nått?
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-10-30 00:37
Jag skrev det för en månad sedan och återupprepar mig. En tränare till måste in i staben och om Sixten prestigemässigt (vilket historiemässigt man kan erfara) vägrar befatta sig med hans åsikter om laguppställning och taktik så får Lennart gå in och "rekonfiguera" Sixtens ansvar.

Visdomordet att den bäste kungen är den som omger sig med de bästa rådgivarna är tyvärr något Sixten alltid vägrat tro på.

Jag anser att detta ansvar måste styrelsen ta inför nästa säsong.
Örebro ÖSK Fans
2011-10-29 23:23
ska vi slå vad om att Osiako presenteras för tex Norrköping nästa vecka, Grahn stannar i Mjällby, Santos går till Gais och vad får vi? jo kanske Petrovic från BP wow!
Örebro Bastard on Parade
2011-10-29 23:21
103 år utan framgång. Kan man kalla ÖSK:are för medgångssupportrar? En semifinal i Svenska Cupen som väl ändå måste ses som en av våra största framgångar (tragiskt) lockar mindre publik än en träningsmatch i januari.

Jag känner många som tappar intresset för ÖSK. Det handlar inte om att man är medgångssupporter, utan det tar på psyket att se Sixten placera en central mittfältare som högerytter när vi har 4 ytterforwards på bänken, spela en högerback som mittback och en mittback som högerback. Det är lika jobbigt att se halvskadade spelare få chansen hela tiden. Bla bla bla, vad ska Sixten göra istället? Hela säsongen är ett stort misslyckande på alla jäkla plan. Truppen spikas för sent. Truppen är felbalanserad. Spelare ser ut som om de varit på semester och unnat sig onyttigheter för en hel livstid. Sixten KAN inte förändra en matchbild (vilken ironi att han finns med på framsidan till ett manager-spel förresten) och han kan verkligen inte ge spelare chansen annat än vid skador och avstängningar.

Jag ser mycket hellre ett ÖSK som spelar med hjärta, än ett "vackert" spelande ÖSK. Jag hoppas vissa spelare rannsakar sig själva och inser att de måste bli mer professionella i vad de gör. Det duger inte med att bara dyka upp på träningarna om man har tankarna på andra håll. Det är fan dags att någon visar vägen. Det krävs ledare både på och utanför planen som kan ta tag i saker & ting.
Annons: