/fotboll/osk/forum/3292.aspx/fotboll/osk/forum/3292.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-11-01 13:12
Angående spelsystemet som inte är anpassat till materialet dvs inte passar för att Haddad är skadad känner jag mig ganska tveksam till spelsystem-förändrings-ivrarna. Jag tror inte det hade hjälpt särskilt mycket beroende på att vi inte ens hade en central forward av klass och hur vi då skulle kunna ställa upp med två av kvalitet är för mig en gåta.

Personligen är jag anhängare rent generellt av två forwards men då avser jag att man kan ställa upp med två forwards med kvalitet. T ex Haddad och William samtidigt.

Det enda ett 4-4-2 hade lett till är ett svagare mittfält med de spelarna Sixten kunnat disponera under hösten och med tanke på hur laget läckt tror jag inte det hade varit att rekomendera.

Ett 4-4-2 hade inte gett fler djupledsspringande mittfältare eller yttrar som (ja även 4-4-2 yttar skall skära in i straffområdet från kanten) i boxen. Vi hade fått skola om ytterliggare någon från mittfält till forward.

När ÖSK höll på åka ut 2007 så bland det första Hammar gjorde var att förstärka mitten och kanterna med att snarare dra ned folk än flytta upp folk.

Om man ser lagets problem under hösten bottna i spelsystemet tror jag man gör det för lätt för sig.

Örebro ÖSK KRILLE(Ge oss ett dragplåster)
2011-11-01 13:11
Märkligt att ha en presskonferens för en fystränare.
Örebro Saviano
2011-11-01 13:07
Dom har tydligen anställt Göteborgs gamla fystränare Jonas Hellberg.
Örebro Franz Flääsklepp (Auri sacra fames)
2011-11-01 13:02
Jonte R // Kim Olsen vs Haddad är väl på många sätt samma spelartyp?
Örebro kenya
2011-11-01 13:02
Jonte R //

Håller med dig till fullo.

Tror ingen riktigt greppat vikten av en spelare som Antonnen. Inte enbart för att han förmodligen vann interna poängligan förra säsongen (åtminstone i topp) utan även för hans moderna spelstil. Inte underligt att han blev uttagen till januariturnén med landslaget då han förmodligen var den bästa högerbacken i allsvenskan.

Att ersätta Almebäck och Bedoya rakt av är nästintill omöjligt. Det är som att AIK ska ersätta Banguras bara för man har ett X antal mille. Trots att det finns pengar så är det svårt att locka så pass bra spelare till allsvenskan. Man måste ha flyt med oprövade kort som kan utvecklas inom klubben.
Örebro Stso
2011-11-01 12:59
Saviano,

Okej, tack! Verkar dock konstigt att kalla på presskonferens för att presentera det. Hade vi någon fet presskonferens när vi presenterade Eija?

;)
Örebro Saviano
2011-11-01 12:52
Stso//

Enligt Daniel Kristoffersson på expressen handlar det om någon ny fystränare.
Örebro Stso
2011-11-01 12:47
Håll ett öga på Norrköpings presskonferens. Jag lovar att dom kommer presentera en spelare som vi också har bjudit på.

Bra inlägg nedan!
Örebro Jonte R
2011-11-01 12:40
När Haddad värvades till årets säsong så har jag ett svagt minne av att Sixten kallade honom för den spelartyp han söker till centerrollen. Så jag tror inte han söker efter en Kim Olsen utan snarare en liknande spelartyp som Haddad då hans skador hittills i ÖSK-tröjan har skapat det behovet. Den rörliga forwarden var väl Williams roll och även där behöver ÖSK av naturliga skäl en backup och då av bättre kvalité än Robin Staaf.

I Sixtens spelidé är ytterbackarna oerhört viktiga i uppspelsfasen och där tycker jag att avsaknaden av Anttonen eller liknande högerback har varit stor. Det har även påverkat Astvald likt Näfver när Riddez försvann jag hoppas dock att jämförelsen stoppar där.

Med Bedoya försvann mycket av rörligtheten och djupledslöpningarna på mittfältet och med Almebäck försvann lite av respekten bland allsvenska forwards för ÖSK:s defensiv. Betydelsen av dessa två spelares egenskaper både på och utanför planen har visat sig alltför väl denna sommar/höst.
Örebro Svartvitt forever
2011-11-01 12:33
Mycket klokt inlägg, Telle!
Örebro kenya
2011-11-01 12:23
Bra och sakligt inlägg Telle.
Örebro gatutsio
2011-11-01 12:22
Telle//
ligger mycket i det du skriver
kant spelaet har verkligen inte fungerat och alldeles för lite folk i boxen
Örebro bison
2011-11-01 12:22
Väl formulerat Telle.
Örebro Telle
2011-11-01 12:15
gatutsio // Angående din och Saywees diskussion i morse angående truppen - Visst är det så att Sixten inte kan trolla med knäna - han har den truppen han har, precis som du säger, och bevisligen är den truppen rätt svag i dagsläget. Men just därför undrar man ibland från läktaren varför han ändå ställer upp laget som om han hade en annan trupp än den han faktiskt har.

Vi spelar fortfarande som att Haddad var med på planen, trots att han har varit långtidsskadad sen den 5:e omgången eller så. (Samma sak med hans ersättare William, även om han inte är riktigt samma spelartyp.)

Vi spelar fortfarande som att Bedoya var med på mittfältet och löpte från box till box, vilket han inte varit på halva säsongen. (Och ingen har vunnit de viktiga närkamperna heller sen han slutade, särskilt inte som Kilen inte varit lika lysande som ifjol, och inte heller fått någon speltid att tala om.)

Vi spelar fortfarande som att ytterbackarna går med upp och deltar i uppspelsfasen, trots att Anttonen varit skadad hela säsongen, och trots att Sammy inte längre följer med upp i anfallen mer än sporadiskt, eftersom Rama inte tar samma defensiva arbete som Porokara gjorde tidigare.

De tre överlägset viktigaste offensiva faktorerna i Sixtens (förvisso underhållande och egentligen väldigt effektiva) sätt att spela fotboll saknas alltså helt i truppen, men trots det spelar vi fortfarande på samma sätt. Efter en halv säsong av nästan bara förluster och tappade ledningar kan man bara inte skylla på truppen då - man måste göra förändringar i så fall. Antingen i spelupplägget, eller i just truppen.

Sixten verkar inte benägen (eller förmögen, om man vill vara mer elak, välj själva) att ändra spelupplägg - och Lennart och/eller övriga värvningsansvariga har misslyckats helt med ersätta de spelartyper vi tappat i truppen i år:

Eidur - som spelat mer än lovligt osäker högerback istället för mittback - istället för Almebäck? Risku - som spelat både center och högerytter istället för central mittfältare - istället för Bedoya? Brunet - som tack och lov knappt spelat alls -istället för Haddad?

Helt ok att misslyckas med några värvningar - alla klubbar gör det ibland. Men går man ut med den officiella målsättningen att hamna sämst trea måste tränaren och sportchefen kunna realisera tränarens spelidé på ett bättre sätt än vad man gjort i år. Man kan inte säga till media och sponsorer att vi är ett av landets tre bästa fotbollslag, och sen ersätta hela vår centrallinje (som vi från början visste att risken var stor att vi inte skulle kunna ha disponibel hela säsongen) med ersättarna vi skaffat istället, och sen räkna med att ha trovärdighet eller förtroende kvar. Ett av landets tre bästa lag hade haft en mittback, en löpvillig mittfältare och en central anfallare som åtminstone plastsade i startelvan i beredskap under transferfönstret. Och fanns dessa inte tillgängliga hade man anpassat sitt spel efter de nya förutsättningarna.

Och vet man nu om att man bara kan spela på ett sätt, och att man är beroende av vissa spelartyper som riskerar att lämna klubben under säsongen (alternativt är rejält skadebenägna) och som inte går att ersätta under säsong, då väljer man en lägre målsättning. Allt annat känns oseriöst och oprofessionellt. Det man har gjort med årets agerande är att devalvera och förminska värdet av sitt eget varumärke, åtminstone lokalt, och det gynnar väl knappast någon, varken klubben eller oss fans.
Örebro bison
2011-11-01 12:02
Jag hoppas fortfarande på Santos till Örebro.
Bra i luften, tung men samtidigt rörlig. Bra avslutare.
Örebro bison
2011-11-01 11:59
Vill absolut inte ha hit någon av Wicks eller Chencinski, men en förklaring till de många olika klubbarna är att man i MLS byter spelare mellan klubbarna. På MSL sidan här på svenska fans står det om spelare som representerat 3 klubbar bara under den här säsongen. Ett större problem tycker jag nog är att de vad jag läste inte varit ordinarie i någon klubb alls. En målvakt som inte är ordinarie i Nistru Otaci i Moldavien känns inte som en förste målvakt om man siktar mot toppen, om det inte är toppen i div 2 man siktar på.
Örebro pemo
2011-11-01 11:58
Saywee// Jag gissar att du får fem amrikaner för samma pris som någon av de målvakter du nämner.
Det är nog där skon klämmr mest.
Någon tror sig ha hittat ett ämne till en billig peng.
Sen är ju provträningar ett kapitel för sig.
Kolla gärna på " Ekwall vs Lundh " 4:sport så får du många kloka ord från en agent som lyckats ganska bra.
Dessutom känner jag Patrick peronligen, så det är ingen speciell mediabild han vill frammana av sig själv.
Örebro go_osk (Spela Per J från start)
2011-11-01 11:52
Telle//

Bra inlägg!

Jag tror också att det är viktigt att ha en löpvillig forward som ett komplement. Om Sjögren inte hittar en etablerad center så tycker jag helt klart att ÖSK ska överväga att värva Paulinho Guara. Vi vet i så fall vad vi får, samtidigt som han har rutinen. En annan aspekt är den ekonomiska. I och med att han inte fick förlängt kontrakt med Hammarby så kan han inte kräva någon monsterlön.
Örebro gatutsio
2011-11-01 11:41
Karl//9:27
känner till det där och känner också oro
vi kanske inte har så olika åsikter ,men uttrycker oss olika
du vet hur det kan vara mellan man och kvinna
allt kan bli fel ibland
Örebro gatutsio
2011-11-01 11:33
saywee//
det är inte i iraks a-landslag vi pratar om
har för mig att jag läste om det och vilken nivå det var på laget
ha det gott och rätta mig gärna om jag har fel
Örebro Telle
2011-11-01 11:19
Franz // En tung center där framme som gör 15 mål på en säsong hade jag inte heller tackat nej till... :) Hade Haddad varit skadefri och kunnat konservera försäsongsformen hade han säkert varit där uppe någonstans och nosat.

Däremot är jag inte lika övertygad som Sixten om att en tung center är precis vad vi behöver i alla lägen, oavsett motstånd. Vår bästa fotboll under Sixtens ledning har vi, enligt min mening, presterat i hemmamatchen mot Gefle hösten 2009, samt inte minst i hemmamatchen mot Helsingborg i fjol. Båda matcherna utan Kim Olsen, som var den tunga centern då. Mot Gefle var det Adriano, då Kim Olsen var avstängd eller skadad (minns inte vilket), och mot HIF hade Kim slutat och Paulinho Guara tagit över.

Gemensamt för båda matcherna var dock att vi inte hade en tung centertank som stod ensam i boxen och inte blev tillräckligt delaktig i spelet, utan en central anfallare som hela tiden rörde sig och var spelbar, och dessutom kunde fördela bollen vidare även med fötterna.

Jämförelsen är inte helt rättvis i och för sig, för i båda matcherna hade vi också löpvilliga yttrar, ytterbackar som följde med upp, och inte minst ett mittfält som vågade fylla på i boxen, tre ingredienser vi saknat i år. Haddad är dessutom betydligt bättre på fötterna än Kim Olsen var, så jag tror inte vi blir lika begränsade med honom som med Kim, men principen kvarstår dock - det hade varit trevligt att se alternativ till centertanks-tänket från Sixten ibland. Särskilt när vi inte har haft någon riktig center tillgänglig de senaste 25 matcherna...
Örebro Aspen
2011-11-01 11:00
Yasin verkar vara en energisk kille (från s/v artikel)::

Du har ju inte fått så mycket speltid i år. Hur känns det att komma dit utan matchtempo i kroppen?
- Jag har hållit igång med träningar och extraträningar hela tiden så det tror jag att jag ska klara av. Jag känner mig stark i kroppen så det är inga problem för mig och jag är även van vid att träna extra hela tiden och min grundfysik är bra. Sedan när det blir match vet man aldrig, men det är ändå samma boll som man ska sparka på.
AIK Saywee
2011-11-01 10:32
Snart skall jag logga ur ett tag, för jag har väl retat upp några med mina många olika inlägg och tyckanden ....

Vi blickar väl liksom Sixten österut och eftersom Sixten bestämmer så mycket över ÖSK, så kan det bli mera "finskt".

I dagens papers-NA, så står det en hel del om de två målvakterna som är här och tränar, en från IFK Mariehamn och en från VPS Vasa.

Tänker på detta med "kontinuitet" och hur länge de kan tänkas stanna i ÖSK om så blir fallet.

Josh Wicks (27), klubbar som senior:
- Des Moines Menace
- Vancover Whitecaps
- Portland Timbers
- AFC Leopards
- Los Angeles Galaxy
- D.C United
- IFK Mariehamn

Tomer Chencinski (26), VPS Vasa
- Toronto FC
- Detroit Ignition
- Newark Ironbound Express
- Nistru Otaci
- Harrisburg City Islanders
- VPS Vasa

Många klubbar har dessa unga seniorer hunnit med, varför vill de inte stanna lite längre i någon klubb?

Jag vill ha Noring eller Nordfeldt!
AIK Saywee
2011-11-01 10:17
kenya, 10:04,

jag har inte heller varit i omlädningsrummet, det är inte nödvändigt, för all kommunikation sker inte där.

Däremot har jag hört lite om detta från några som har varit i omklädningsrummet, det räcker för mig.

I övrigt är vi överens om att han får ytterligare en chans att bevisa vad han kan och jag hoppas innerligt att denna chans inte sabbar för ÖSK´s framtid.
Örebro Aspen
2011-11-01 10:13
Angående ÖSK spelarmaterial så tycker jag så här:
Både S(ixten)S(jögren)S(tyrelsen) har suttit så länge nu att det är dax att ta ansvar både dagens trupp, talangutveckling och det mesta andra.
Inte skylla på kometer och andra saker. Att det händer saker som man inte tänkt sig ska ingå i planeringen (i rimlig omfattning, i år har det inte hänt något orimligt).
AIK Saywee
2011-11-01 10:09
gatutsio, 09:14,

att jämföra Irak´s landslag med Utsikten i Göteborg är mycket långt ifrån verkligheten.

Detta var väl egentligen någon slags medial grej med den mediala familjen Hysén som blev något slags fiasko, för Glenn hade inte .........?

När ÖSK spelar mot Finnerödja och Pålsboda, så innebär det ju inte att vi är på samma nivå?
Örebro kenya
2011-11-01 10:04
Jag vet inte hur Sixten kommunicerar för jag aldrig varit inne i omklädningsrummet och det finns säkert saker han kunde gjort bättre precis som det finns saker som spelarna kunde gjort bättre och även publiken gjort bättre den här säsongen. Även säkert Sjögren och andra i toppen får vi hoppas lärt sig något av den här säsongen.

Som du skrev tidigare så har han till nästa sommar på sig att ligga topp 5 sen kan ju kritiken börja komma. Fast å andra sidan låg vi väl trea i år kring sommaruppehållet i år?? Någon som kommer ihåg?
AIK Saywee
2011-11-01 09:56
kenya, 09:47,

jag har ingen aning om vad du sagt ...

... men jag inbillar mycket starkt mig att både Mourinho och Sir Alex hade lyckats bättre med årets ÖSK än Sixten Boström, den envise finländaren med armarna i kors som kommunicerar som han kommunicerar.

Men ja kan la ha fel, det händer ofta ....

... detta eviga tjöt om dåligt spelarmaterial och skador.

Fanns det inget som Sixten hade kunna gjort bättre?
Örebro kenya
2011-11-01 09:47
Saywee / Det har jag inte sagt. Har sagt att Claudio Ranieri med sin disciplinerade stil kunnat tagit hos till omkring plats 8. Vilket skulle kunna vara rimligt med det spelarmaterial vi förfogade över om man räknar in skador osv.

Skillnaden mellan Sixten och Ranieri är att Sixten alltid går för tre poäng på gott och på ont. Hade vi haft Ranieri som tränare skulle vi kanske plockat 1 pinne mot Gefle hemma och 1 pinne mot AIK borta exempelvis. Dock marginella skillnader.

Som några sagt tror jag inte ens Mourinho eller Sir Alex skulle kunnat lyfta oss till några högre höjder den här säsongen.
AIK Saywee
2011-11-01 09:38
gatutsio,

Sixten lägger sig i betydligt mer, han bestämmer mer än du kan gissa :(

kenya,

Tycker du att Sixten har gjort en strålande säsong i röran?
Annons: